וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מישהו אמר פארגו?: על החתמת טייריס רייס במכבי תל אביב

מאמן פוטר בגללו, מותו של מאמן אחר כמעט שגרם לו לפרוש ממשחק, חייו האישיים הפכו לסיפור ענק בגרמניה, אבל לפני הכל טייריס רייס הוא כדורסלן מרתק ואיכותי שיכול לשנות את מכבי תל אביב. או לפרק אותה. תלוי איך ישתמשו בו

ארבע דקות לסיום משחק מספר 4 בחצי גמר הפלייאוף הגרמני העלה בוסטיאן נכבאר את באמברג ליתרון 63:69 על באיירן מינכן בחוץ, כשקבוצתו מובילה 1:2 בסדרה. כשחרב ההדחה על הצוואר, הצליח יותם הלפרין לצמצם את ההפרש ל-4 נקודות לפני שהחל המופע של הגארד שלצידו, טייריס רייס. הרכז האמריקאי קלע 12 נקודות מתוך ה-15 של הבווארים עד לסיום, כולל ריצת 0:10 אישית שהפכה את התוצאה והעבירה את ההכרעה למשחק החמישי והמכריע.

"זה היה טייריס רייס האופייני", אמר על הגארד שצפוי לחתום במכבי תל אביב בקרוב קפטן נבחרת ישראל, יותם הלפרין. "אתה יכול לראות אותו במשך דקות ארוכות על הפרקט ובקושי לשים לב שהוא שם, ואז ברגע אחד הוא הורג את היריב לבדו". באיירן מינכן הפסידה כעבור שלושה ימים את המשחק החמישי בסדרה, אך רשמה עונה נהדרת לא מעט בזכות הרכז שממשיך להתקדם בכל עונה, ומגיע ממצב בו שקל לפרוש ממשחק בתחילת לימודיו במכללות, עד לאחת הקבוצות הטובות ביורוליג בעונה הבאה. זה האיש שמכבי תל אביב באמת צריכה?

טייריס רייס שחקן באיירן מינכן. GettyImages
בקושי תשים לב שהוא שם ואז, ברגע אחד, הוא הורג לבד את היריב. טייריס רייס/GettyImages

מבית קשה להצלחה גדולה

טייריס רייס נולד בצ'סטרפילד, וירג'יניה, לאם חד הורית שהשתדלה לגדל אותו בתנאים הטובים ביותר שיכלה. לאורך כל הילדות שלו הודה טייריס כי חסרה לו דמות אב, והוא מצא כזה כשהגיע לתיכון בירד היי ופגש את המאמן רנדי קייב. אותו מאמן תיכון עזר לטייריס, שלא סומן על ידי אף סקאוט בשל המבנה הצנום שלו והגובה הבעייתי, להתקבל לבוסטון קולג', הרבה בזכות העובדה שהוא שבר את שיא השלשות של ג'יי ג'יי רדיק בתיכון.

אלא שמפנה שלילי בעלילת הסינדרלה הגיע בתחילת הקריירה בבוסטון קולג'. קייב חלה בסרטן שהתפשט בצורה מהירה וכשלוש שעות לפני המשחק במדיסון סקוור גארדן נגד מישיגן סטייט הוא קיבל שיחה מאמו שהודיעה כי מאמנו נפטר. "הגעתי רבע שעה לפני המשחק לחדר ההלבשה ולא ידעתי אם לשחק", הוא שחזר כמה שנים לאחר מכן, "החלטתי לעלות ולתת מה שיש לי", הוא קלע רק 5 נקודות ב-26 דקות.

שבוע לאחר מכן הרהר רייס באפשרות לפרוש ממשחק פעיל. "רציתי פשוט להפסיק לשחק", מספר הגארד בגילוי לב, "זה היה הבן אדם שהכניס אותי לקולג', לא היה אף אחד אחר שיתמוך בי כעת. הוא היה היחיד שהאמין בי, המוות שלו היה הדבר הכי קשה שעברתי בחיים שלי". בעזרת אמו, והחברה שלו שהייתה אז בהריון, החליט רייס להמשיך לשחק ואף נבחר לחמישיית הפרשמנים של ה-ACC בדרך לקריירת מכללות מרשימה ביותר שכללה הגעה לסוויט 16 של טורניר המכללות ואזכור בבחירות האול אמריקן בשנתו האחרונה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
טייריס רייס שחקן מכללת בוסטון קולג'. Michael Dwyer, AP
לא היה לו בשביל מה לשחק. רייס בבוסטון קולג'/AP, Michael Dwyer

לגדל ילד לבד

בינואר 2006 נולד אשון רייס, בנו של טייריס, ולאחר זמן קצר הוא נאלץ לגדל אותו לבד. מהשנה השנייה שלו כמקצוען, לאחר שחתם בארטלנד דראגונס קוויקנבארק הגרמנית, החליט להביא אותו אליו והוא מגדל אותו לבדו. "המטרה הכי גדולה שלי בחיים היא לכלכל את המשפחה שלי", אמר בראיון לקראת סוף עונת 2010/11. "הבן שלי איתי, אז אני חייב לדאוג לו. כל הזמן אני חייב לדאוג שהוא בסדר, ושאמא שלי גם כן בסדר".

בעונה שעברה כשהגיע למינכן הפך הבן שלו לאחת האטרקציות הגדולות בקבוצה כשלא מעט פעמים הוא הגיע לאימוני הקבוצה ושיחק עם לוקה, בנו של המאמן סבטיסלב פסיץ', "אני לא חושב שקיים דבר כזה בעולם הספורט המקצועני, גבר חד הורי שהוא ספורטאי ולא נמצא במדינה שלו", אומר העיתונאי הגרמני מוריץ קורפף, "לא מעט פעמים טייריס נשאל על הסיטואציה הזאת, והוא אומר שהוא מעדיף לראות את הילד קרוב אליו מאשר לדאוג לו כשהוא נמצא אצל אמא שלו בוירג'יניה".

אבל לצד התדמית האבהית שנדבקה לטייריס בזכות הסיפור מחמם הלב הזה, ניתן למצוא גם מקרים שליליים בעברו. בתחילת העונה הנוכחית יצא רייס, ביחד עם חבריו בבאיירן, ג'ארד הומאן ושאבון טרוטמן, למועדון לילה בברלין בשעה שהיה אמור להיות במלון. כשהמאמן דירק באוורמן לא הגיב למעשה, החליט אולי הנס, נשיא המועדון, לקרוא לו לשיחת הבהרה ופיטר אותו. "זאת לא הייתה הסיבה היחידה לפיטורים של באוורמן", מבקש קורפף לדייק, "אבל המשמעת של השחקנים לא הייתה בשיאה בתקופתו, וזה השתנה כשפסיץ' הגיע לקבוצה".

אולי הנס נשיא באיירן מינכן. GettyImages
שמע שהמאמן לא העניש את רייס והאחרים שיצאו לבלות - והחליט להיפרד ממנו/GettyImages

הגארד הפרוע שאפשר לסמוך עליו

מה הופך את טייריס רייס לשחקן שמכבי תל אביב רדפה אחריו מתחת לאף של הגדולות ביבשת? ככל הנראה המגוון של שחקן עם יכולות אישיות נדירות ואופי בלתי נגמר. בעונת 2011/12 סבלה ריטאס וילנה ממכת פציעות כשגם אלכסנדר ראשיץ' הסרבי הנפלא שתפקד כרכז לצדו של טייריס רייס נפצע, בדיוק לפני המשחק החשוב נגד מאריופול.

"אנחנו משחקים הרבה יותר טוב עם טייריס מאשר בלעדיו", אמר עליו מאמן הקבוצה אלכסנדר דז'יקיץ', כשנשאל האם הוא לא מפחד שהקבוצה תלויה מדי ברייס. "זה נכון שאיתו ועם ראשיץ' אנחנו יותר מאוזנים, אבל זה לא רע שיש לך מנהיג אמיתי בקבוצה. יש לו את כל התכונות שהליטאים אוהבים לייחס לעצמם - עובד קשה, קשוח, אמביציוני ואוהב את המשחק. הוא ממלא את כל מה שמאמן רוצה שיהיה לו בקבוצה".

גם מולי קצורין, שראה את רייס משחק גם בארטלנד דראגונס וגם בבאיירן מינכן, שופע מחמאות: "הוא היה השחקן המרכזי בשתי הקבוצות האלה, הראה שהוא שחקן שאוהב לקחת אחריות, סוג של שחקן שאוהב לעשות את הדברים בדקות של ההכרעה והלחץ, הוא לא בורח מהכדור. יש לו יכולת אישית לא צפויה, הוא בסך הכל שחקן די נמוך והוא לא חזק בצורה אחרת. הוא לפעמים בא בתנועות חדות שאתה לא יודע מאיזה צד הוא לוקח את הכדור לסל. בשנה האחרונה הוא שיפר את הקליעה שלו מבחוץ וזה היה עקב אכילס שלו בתחילת הקריירה. הוא היום שחקן שלא הייתי עוזב אותו מבחוץ. הוא לא קלע ברמה של שאראס, אבל האחוזים שלו לא נופלים משחקנים שהקליעה מאפיינת אותם".

בגרמניה מדברים כל הזמן על האופי של רייס, על העובדה שבמשחקים שבאיירן נראתה רע, הוא תמיד היה שם כדי לנסות ולהעיר את הקבוצה ולקחת את המשחק עליו. "התכונה שאותי הכי הרשימה אצלו - שהוא פייטר. שחקן שלא מוותר. הוא פשוט לוחם. הוא חד הורי, גבר צעיר וזה לא קל, הוא פשוט לוחם בכל תחום בחיים שלו. זה מאוד מעניין באישיות שלו, מסוג השחקנים שכשאתה לוקח אז אתה מצפה שהוא יעשה את קפיצת המדרגה לרמה של יורוליג, כי עד היום הוא לא שיחק ברמות האלה", מסכם קצורין.

מולי קצורין מאמן פרנקפורט. Martin Rose, GettyImages
"שיפר את הקליעה מבחוץ, עקב האכילס בתחילת הקריירה". קצורין/GettyImages, Martin Rose

ההתאמה למכבי תל אביב

במכבי תל אביב החלו לעקוב אחר רייס במהלך העונה כשצפו במשחקיו של יותם הלפרין בבאיירן. מחלקת הסקאוטינג של הקבוצה עקבה אחר השחקן מקרוב במהלך הפלייאוף, ולאחר שהחתימה את ריקי היקמן לעונה נוספת, החליטה שהוא השחקן המתאים לה לצידו. בבאיירן רצו להשאיר את רייס והאמינו שגם יצליחו, אבל הרצון של השחקן היה לשנות את האווירה, וזאת לאחר שהודיע לבווארים שיעדיף לצאת מגרמניה.

"הוא יכול לשחק ביחד עם היקמן שהוא יותר שחקן בעמדה מספר 2", אומר מולי קצורין ומספר מעט על הבעיות של רייס, "טייריס רייס הוא רכז, הוא סקורינג פוינט גארד. הוא לא שחקן שמרכז את המשחק לאחרים כל הזמן, הוא רכז עם יכולות סיום שלא צריך להתאים את עצמו לאחרים אלא אתה צריך להתאים את הקבוצה אליו. אם תנסה לשנות אותו לא תקבל את האיכויות שלו. קשה לו יותר לשחק מול רכזים גבוהים, הוא פחות מסתדר איתם. הוא לא השחקן שיעבור את מחצית המגרש וימסור ימינה ושמאלה, זה ממש לא הוא. שחקן דומיננטי, שחקן שצריך את הכדור וצריך ליצור לו מצבים, ואם תתן לו את המצבים הוא יקח אותם. הוא לא מפחד לקחת את זה על עצמו".

בכיר במכבי תל אביב סיפר השבוע כי הפוטנציאל שיש ברייס, שצפוי לקבל אזרחות מקדונית ואולי אף לשחק במדי הנבחרת המקדונית על חשבונו של בו מקאלב בקיץ הקרוב, גרם להם לחשוק בו מאוד. "הוא שחקן שיכול להיות שובר השוויון, יש לו יכולת אישית מדהימה, אבל גם ראיית משחק. הוא לא אגואיסט, אבל יודע מה לעשות ברגעים הנכונים", אמר הבכיר בצהוב, "עם זאת, ברור לנו שהוא יצטרך מעט להשתדרג כדי להוביל את הקבוצה. נקודת הפתיחה שלו טובה מזאת של דורון פרקינס או ג'רמי פארגו כשהם הגיעו לכאן".

ג'רמי פארגו שחקן מכבי תל אביב. קובי אליהו
נקודת הפתיחה של רייס טובה משלו. פארגו/קובי אליהו

מולי קצורין מסכם את סימן השאלה בשם טייריס רייס בצורה אופטימית למדי: "הוא שחקן מעניין, מסוג השחקנים שאתה מצפה שיעשה את קפיצת המדרגה כי הוא הוכיח את עצמו בכל שנה שהוא היה, אם זה היה ביוון, בדראגונס או במינכן. הוא היה השחקן המרכזי, השחקן שהקבוצה שיחקה עליו. לשנות את זה, זה בעייתי, זה יכול להצליח או לא. לשחקן יש כיוון מסוים בקריירה שלו, ועכשיו השאלה היא אם הוא יכול לעשות את ההתאמה למכבי".

כדורסל בוואלה! ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully