וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אז מי ייתן גול?

גילי לנדאו סבור שהשיטה של גיא לוזון תיקח אותנו עד לגמר היורו. הבעיה: חלוצי הנבחרת מגיעים אחרי עונה יבשה, וממוצע הכיבושים בצעירה מדאיג. האם קמפיין אפס השערים מיורו 2007 יחזור על עצמו או שההגנה והקבוצתיות יסייעו לשחקן הראשון שיבקיע עבורנו שער בטורניר

קובי אליהו

בוידאו: משדר מיוחד לקראת פתיחת היורו

בלי להיכנס לפוליטיקה, לפעמים ראש הממשלה בנימין נתניהו יודע על מה הוא מדבר. כשאירח את נבחרת ישראל הצעירה במשכנו, ביום ראשון האחרון, משפט אחד מבין דבריו בלט יותר מכול. "נקווה למלא שערים מהצד שלנו", איחל הבוס של המדינה, ושם את האצבע על נקודת החולשה הבולטת של הנבחרת, לקראת היורו שייצא לדרך הערב (רביעי, 19:00) בנתניה.

הנבחרת הזו, המלוכדת והלוחמת והמגובשת, היא לא נבחרת כובשת. מכל שמונה הנבחרות שישחקו ביורו, החבר'ה של גיא לוזון במקום האחרון בהרשתות. וזה למרות שהבחורים שיחקו אך ורק במשחקי ידידות, ולפחות שניים מהם – מול אוקראינה בשנה שעברה ומול סלובקיה בשבוע שעבר – נערכו מול שנתונים צעירים. ב-15 המשחקים שנערכו בקדנציית גיא לוזון, הנבחרת כבשה 20 שערים, ממוצע של 1.3 למשחק. גרמניה (3.58) וספרד (3.5) רחוקות בטופ, אבל גם איטליה (3.1), אנגליה (2.6) והולנד (2.5) לא קרובות. סיבה לנחמה: רק נורבגיה (1.8) עוד איכשהו דלה כמו ישראל. אך הסיבות לדאגה רבות. האם יורו 2007 יחזור על עצמו? האם עמודת השערים תראה מספר שונה מ-0?

הסתכלו, למשל, על החוד הישראלי. בדף הסגל נמצאים ארבעה שחקנים בחלק ההתקפי. שניים מהם – מונס דאבור (עשרה שערים העונה; השחקן הכי כובש בסגל הנבחרת) ומוחמד כליבאת – הם לא חלוצי רחבה. דאבור המוכשר משחק מאחורי החלוץ, במקרה הטוב, והקיצוני של סכנין תוקף לרוב מהצד. אז נשארנו עם שני חלוצי מטרה אמיתיים – אלון תורג'מן ואור ברוך. ביחד, שניהם כבשו העונה שישה שערי ליגה. תורג'מן, על כל הפוטנציאל שאכן טמון (במכבי חיפה מחמיאים מאוד) בו, לא הבריק ממש גם בנבחרת, כשמול התינוקות של סלובקיה כבש את השער הראשון שלו בקמפיין.

הסיפור של אור ברוך בכלל צועק. בשנתיים שלו בשיקגו פייר החלוץ הרשית פעמיים בלבד במשחקי ה-MLS, והעונה, בבני יהודה, הוא רץ לחגוג רק פעם אחת – אי שם בסוף ספטמבר. מה יצא? שלושה שערי ליגה בכירה בשלוש שנים. בעצם, בשנותיו בצעירה הוא כבש יותר מבקריירת הבוגרים שלו. חמישה שערים מול שלושה. יכול להיות שמתבשלת לנו פה גרסה צנועה של מירוסלב קלוסה – חלוץ שכמעט תמיד פורח בנבחרת יותר מאשר בקבוצה. לוזון בהחלט מקווה לכך. וברוך, על שערו הבודד העונה בבני יהודה, הוא השחקן שמדאיג את המאמן הנורבגי טור אולה סקולרוד. כשצוות וואלה! ספורט ביקר באימון היריבה, הקואץ' שמע ששחקן ישראלי סוחב פציעה. "מי?", התעניין בעיניים גדולות, "ביג נאמבר 14?".

אור ברוך נבחרת ישראל הצעירה. ברני ארדוב
"ביג גאי נאמבר 14". אור ברוך/ברני ארדוב

ואם לא הוא, אז מי? קחו את ההרכב שאמור לפתוח הערב. קליימן, דסה, בן הרוש, גוטליב, טואטחה, קבהא, ביטון, גולסה, כליבאת, דאבור, ברוך. לכל ה-11 גם יחד יש 26 שערי ליגה העונה. "מה שקורה בנבחרת זה לא מה שקורה בקבוצה", מדגיש חלוץ הרטה ברלין בן שהר, שהיה חבר בחוד השחון של יורו 2007 בהולנד. "שיחקתי הרבה משחקים בנבחרת הצעירה, וכשמגיעים אחרי הליגה זה בכלל לא דומה. עם כל הכבוד לליגה בישראל, ההגנות באירופה הרבה יותר חזקות ופיזיות, ולכן המצב עוד יותר קשה. אני מכיר את שחקני ההגנה הגרמנים שיגיעו, למשל, והם איכותיים מאוד. אני יודע שגרמניה שולחת כמות נכבדת של חלוצי רחבה ברמה טובה מאוד. אם אצלנו יש רק שניים, אז הם חייבים להיות מאוד איכותיים כי בונים עליהם. ואם הם כבשו מעט מדי העונה זה באמת קצת בעייתי".

"אבל יש פוטנציאל", שהר מיד מוסיף באופטימיות, "גם אם בליגה פחות הלך לחלוצים שלנו. בטורניר אחד הם יכולים לפרוץ קדימה. כל הארבעה הם שחקנים מהירים מאוד, גם אם מול ההגנות האירופיות הם יהיו בנחיתות פיזית גדולה. אבל הקטע של החלוצים הישראלים אף פעם לא היה פיזיות. אצלנו בצעירה היה את טוטו תמוז, ועכשיו בבוגרת יש את תומר חמד. חוץ מזה אין יותר מדי".

שהר נזכר ביורו שלו, ב-0 המעצבן. "זו היתה פעם ראשונה שלנו במעמד הזה. הלחץ באמת ניכר במשחק הראשון, מול הולנד. כמה שחשבנו שאנחנו מוכנים, לא היינו מספיק מוכנים. וברגע שאתה מפסיד במשחק הראשון, ולא כובש, הביטחון יורד. במשחק השני מול בלגיה החמצנו עוד, וזה פגע עוד יותר. במשחקים כאלה אין מצב להחמצות. אם אתה מגיע להזדמנות אחת, אתה צריך לכבוש. אבל אנחנו שיחקנו בחוץ, והפעם הנבחרת בבית, עם הקהל, בחום הישראלי. זה ייראה אחרת. זה לא יהיה כמו 2007".

אז מה עושים כדי שזה ייראה אחרת? "אסור לשכוח שלנבחרת הזו יש קישור מצוין, והרבה תלוי בו. ובגלל שגם הקשרים שלנו לא כאלה גולרים, צריך לדעתי להתבסס על האגפים. למשל, על טאלב טואטחה. שחקנים כמוהו חשובים מאוד לנבחרת. הם אלו שיספקו את הכדורים. אם נעלה עם חלוץ מטרה בודד, מה שכנראה יהיה, ישמרו עליו תמיד שני שחקנים ברחבה. במקרה הזה המגנים צריכים לספק את הכדורים לשחקנים שמצטרפים מאחור. וכן, נצטרך לתקוף, אין מה לעשות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שלומי ארבייטמן כמעט תמיד כבש בסיטונות. אך גם הוא היה שותף ליורו הדלוח בהולנד, וגם הוא התכבד בקמפיין המאופס עם מכבי חיפה בליגת האלופות, למרות שער חשוב מול זלצבורג במוקדמות ו-28 כיבושים ליגה. מלך השערים של 2009/10 (28) חושב מאוד חיובי, ובטוח שהמספרים לא מספרים את הסיפור הפעם. "גם אם ברוך ותורג'מן לא כבשו הרבה בליגה העונה", הוא אומר, "הם בכל זאת חלוצים בבני יהודה ובמכבי חיפה. לנבחרת יש מאמן מצוין כמו גיא לוזון, והוא יודע כנראה אילו שחקנים מתאימים לו. השחקנים האלה בכושר טוב, והם כבשו שערים חשובים העונה – לא משנה באיזו מסגרת. עם החבר'ה האלה צריך פחות להסתכל על המספרים. שמעתי למשל את עמרי בן הרוש מדבר ברדיו, ואתה מבין כמה הנבחרת מחוברת וכמה שכולם רוצים להצליח".

ארבייטמן מחלק טיפים למצבים שבהם הכדור פשוט לא נכנס. "כשלא כובשים במשחק הראשון זה מתחיל להשפיע, והלחץ רק גדל", אומר שגרירנו בבלגיה. "אנחנו ב-2007 היינו נבחרת מוכשרת ולא כבשנו, אבל שיחקנו כדורגל מצוין. הגענו להזדמנויות ולצערי זה לא הלך. אני מרגיש שהנבחרת הזו תעשה את העבודה. משחקים בארץ, והקהל חטף את הכרטיסים. לא צריך לפחד. אני קורא ששחקנים קצת לחוצים, זה טבעי, אבל צריך לשים הכול בצד גם, את הנתונים בקבוצות. לבוא ולהתרכז אך ורק בנבחרת".

שחקני הנבחרת הצעירה מונס דאבור, אור ברוך. קובי אליהו
"לוזון חושב שהשילוב של דאבור וברוך נותן מענה הגנתי והתקפי, לחץ בשטחי היריב, ושהשלם עולה על סך חלקיו במקרה זה. הם משלימים זה את זה בתכונות שלהם". דאבור וברוך/קובי אליהו

גיא לוזון לא מסתיר את הגישה שלו לאימון הנבחרת הצעירה. אפס סקאוטינג. הוא כל הזמן טוען שהוא לא מכיר את היריבות ושהשחקנים לא מכירים את מי שיעמוד מולם. במבחן ההיסטוריה, הרזומה של לוזון בשלב בתים אירופי לא מסובב ראשים. שישה משחקים (ארבעה עם מכבי פתח תקוה, שניים עם הפועל תל אביב), שישה הפסדים, והפרש שערים עני של 13:1. אולי בקמפיינים אלה נכווה לוזון מאובר הכנה, ולכן נוקט בגישה ההפוכה. אבל מה שבטוח – בבתים אירופיים הקבוצות של לוזון לא כובשות. בינתיים.

"נראה שגיא לוזון מאוד החלטי לגבי הציוות של אור ברוך ומונס דאבור ביחד", מנתח גילי לנדאו, שיודע דבר או שניים על גולים, ועל גולים במעמדים חשובים. "כמי שחרש איתם ימי אימון ומשחקי ידידות, גיא נשאר נאמן להם מסיבה כלשהי, גם כשהם מתגברים על פציעות. הוא חושב שהשילוב של שניהם נותן מענה הגנתי והתקפי, לחץ בשטחי היריב, ושהשלם עולה על סך חלקיו במקרה זה. הם משלימים זה את זה בתכונות שלהם. המהלך הזה ייבחן במבחן המציאות".

והמציאות אליבא דלנדאו, היא מציאות ורודה. "תחושת הבטן שלי?", הוא תוהה ויורה, "הנבחרת הזו תגיע לגמר. לפני רגעים אישיים שלי, תחושות הבטן שלי לא הטעו אותי. יש משהו בלכידות הקבוצתית, בעובדה שאנחנו מארחים, יש קונצנזוס של תמיכה וקהל צמא להצלחות. החיבור, גם זה שבין דאבור וברוך, יביא את ישראל לגמר. בסופו של דבר, ברגע האמת, מה שמותיר בין הצלחה לכישלון זו איכותם של שחקני ההכרעה להתעלות ברגע הנכון". לחץ? 2007? לנדאו בטוח: "ספורטאים שמתיימרים להיות ברמה הגבוהה ביותר, יש להם את החוש והיכולת לפרוח בלחץ, ואני אופטימי".

אייל גולסה שחקן מכבי חיפה. ברני ארדוב
"אני שיחקתי עם שחקן מוכשר בשם אייל גולסה", ארבייטמן עובר לנוסטלגיה, "ויש לי הרגשה שהוא ייתן את הספתח"/ברני ארדוב

ובכלל לא חייבים לכבוש יותר מדי שערים, נכון. הרי בקונסטלציה מסוימת, גם שלוש תוצאות תיקו יכולות לספק העפלה (תשאלו את איטליה של מונדיאל 82', למשל, וגם את בלארוס של יורו הצעירות האחרון, שעלתה עם שלוש נקודות והפרש שערים שלישי). יכול להיות באמת שהשיטה של לוזון, הטירוף, המוטיבציה, תספיק לתוצאות טובות גם בלי התפרעות בחלק ההתקפי. גם כשברוך ודאבור ישבו ביציע בקרית אליעזר מול סלובקיה, ב-0:1 של תורג'מן, הקשר ה"התקפי" של לוזון היה אופיר קריאף, הגנתי באופיו.

יכול בהחלט להיות שאנחנו מועדים לקרב שריטות, ושבסוף ההגנה תכריע יותר מההתקפה. אבל לאור הרקורד של שחקני ההגנה של הנבחרת (אלי דסה ועמרי בן הרוש, למשל, הגיעו מהקבוצות הכי סופגות בליגה העונה), שערים יהיו מצרך הכרחי.

אז מי יהיה אחראי על התענוג?

”ההימור שלי", אומר לנדאו, "הוא שסינטאהיו סלליך יכבוש את הראשון של ישראל בטורניר. גם אם לא יעלה בהרכב".

"אני שיחקתי עם שחקן מוכשר בשם אייל גולסה", ארבייטמן עובר לנוסטלגיה, "ויש לי הרגשה שהוא ייתן את הספתח".

"אני אוהב את דאבור", שהר מפרגן. "יש בו פוטנציאל גדול. גם מהיר, גם חזק, והכי חשוב – יודע להבקיע". שהר נכנס עוד יותר למעמקי הווינר. "לדעתי", הוא אומר, "הנבחרת תכבוש שלושה שערים בטורניר. לפחות".

שלושה שערים יספקו אותך, מר נתניהו?

מאמן הנבחרת הצעירה של ישראל, גיא לוזון. דרור פיקלני
האם הגולים סוף סוף יבואו? לוזון/דרור פיקלני

כמה כבשתם בשנתיים האחרונות?

גרמניה 3.58 שערים למשחק
ספרד 3.5
איטליה 3.1
אנגליה 2.6
הולנד 2.5
רוסיה 2.1
נורבגיה 1.8
ישראל* 1.3

* ישראל שיחקה בתקופה זו רק במשחקי ידידות

- האס: מונס דאבור. מכל שחקני הסגל, דאבור כבש הכי הרבה שערי ליגה העונה - 10

- שחקני החוד של נבחרת איטליה כבשו העונה, במצטבר, 43 שערי ליגה. הספרדים – 33. הנורבגים – 32. החוד הישראלי – 21

- גיא לוזון בשלב בתים באירופה: שישה משחקים, שישה הפסדים, 13:1 בשערים

מאמן עירוני קרית שמונה גילי לנדאו. ברני ארדוב
”ההימור שלי", אומר לנדאו, "הוא שסינטאהיו סלליך יכבוש את הראשון של ישראל בטורניר. גם אם לא יעלה בהרכב"/ברני ארדוב
בן שהר שחקן הרטה ברלין. Matthias Kern, GettyImages
"כל הארבעה הם שחקנים מהירים מאוד, גם אם מול ההגנות האירופיות הם יהיו בנחיתות פיזית גדולה. אבל הקטע של החלוצים הישראלים אף פעם לא היה פיזיות. אצלנו בצעירה היה את טוטו תמוז, ועכשיו בבוגרת יש את תומר חמד. חוץ מזה אין יותר מדי". שהר/GettyImages, Matthias Kern
נושא חלוץ מונס שלומי ארבייטמן. GettyImages
"אנחנו ב-2007 היינו נבחרת מוכשרת ולא כבשנו, אבל שיחקנו כדורגל מצוין. הגענו להזדמנויות ולצערי זה לא הלך". ארבייטמן/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully