וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יול כבד על הכתפיים: סרחיו יול במבחן גדול

12.4.2013 / 7:00

ההשוואה לריקי רוביו הרגה אותו, התפקוד כרכז הרס לו את ההתפתחות. בגיל 25 נמצאת הקריירה של סרחיו יול, פעם כוכב בפונטציה ומועמד ודאי ל-NBA, על פרשת דרכים. האם דווקא הסדרה מול מכבי תל אביב תוציא אותו לדרך חדשה?

לפני שלושה שבועות יצאה ריאל מדריד למשחק חוץ קשה מול צסק"א מוסקבה, כשעל הפרק ראשות בית ה' בטופ 16 ומפגש נוח יחסית ברבע הגמר. במדריד התכוננו למשחק היטב, הרחיבו את הרוטציה למשחק הליגה מול סראגוסה וציפו להתעלות של השחקנים. רודי פרננדס היה היחיד שהופיע. סרחיו יול? זה כבר סיפור אחר.

סרחיו יול שחקן ריאל מדריד בכדורסל. GettyImages
"יול נראה כמו ילד מול כל החבורה הבכירה של צסק"א". סרחיו יול/GettyImages

"זה בדיוק המשחק שבו אתה מצפה מהגארד המוביל שלך להתעלות", נכתב בטור ב"אס" הספרדי בבוקר לאחר המשחק, "יול נראה כמו ילד מול כל החבורה הבכירה של צסק"א". הגארד סיים את המשחק ללא נקודות ב-22 דקות עם 0 מ-5 מביך מהשדה. מתוך שמונה מפגשים מול קבוצות שמשחקות בטופ 16, יול התעלה פעמיים, בשלב הבתים המוקדם מול פנאתנייקוס ובמחזור האחרון נגד אנדולו אפס. במשחקים הללו הוא קלע 15.5 נקודות בממוצע, בשאר המשחקים נתקע על 6.4 נקודות.

בגיל 25 עומדת הקריירה של יול בצומת דרכים. מצד אחד, הוא האריך את חוזהו בריאל מדריד עד לשנת 2018, וזאת לאחר שדחה אפשרות להצטרף ליוסטון רוקטס ל-4 שנים. מצד שני, מדובר בשחקן שלא הצליח להוביל את ריאל למקומות שציפתה להגיע אליהם כשרכשה אותו ב-2007, לאו דווקא באשמתו, וכזה שחוסה בצילו של הגארדים הספרדים הגדולים בדורו – חואן קרלוס נבארו, חוזה קלדרון ומעליהם ריקי רוביו.

משום מקום לריאל מדריד

יול התפתח הרחק מאור הזרקורים של הכדורסל האירופי. הוא גדל בעיר מחון באיים הבלריים ושיחק במחלקת הנוער של מנרסה הקטנה. אחרי שנה בה היה בעיקר שחקן ספסל ירד עם הקבוצה לליגה השנייה וגם שם לא בלט, אלא שעל רקע הפתיחה הבינונית בקבוצה קטנה בנבחרות ספרד הצעירות הוא היה נהדר. הפריצה שלו הגיעה בגיל 18 בנבחרת הנוער, שם הפך לשחקן חמישייה מעמדת הרכז השלישי, ובשתי אליפויות אירופה של נבחרות העתודה לאחר מכן שוב בלט. ב-2007 היה השחקן היחיד שתפקד בספרד בגמר הטורניר מול סרביה.

בריאל מדריד רשמו והחתימו. לפניו בסגל היו שלושה גארדים-רכזים - קרם טונצ'רי הטורקי, לואיס בולוק האמריקאי וראול לופס הספרדי. יול הראה למאמן חואן פלאזה ממה הוא עשוי, כשכבר במשחק טרום העונה נגד טורונטו הוא הפציץ 17 נקודות ב-15 דקות והפך לשיחת היום כשעלה לפרקט עם מספר 23. "מייקל ג'ורדן תמיד היה השחקן הנערץ עליי, זה נראה לי כמו דבר משעשע לעשות, לעלות עם המספר שלו", אמר לאחר המשחק לעיתונאים האמריקאים, ההמומים מהילד האלמוני.

השנתיים הראשונות שלו במדי הבלאנקוס היו סבירות לשחקן ספסל, אך עדיין לא מספקות לרמת הציפיות. הוא היה לשחקן סגל בנבחרת שזכתה במדליית הזהב באליפות אירופה ומדליית הכסף באולימפיאדה, אך לא הותיר חותם גדול מדי. החיבור עם אטורה מסינה היה מה שהקפיץ אותו קדימה. "מסינה אמר ליול שיש לו את המקום הטוב ביותר לצד פריג'יוני ובולוק והוא יהיה האס שלו", נזכר העיתונאי הספרדי מנואל קוסטנס. לאחר ניצחון גדול בפילזן אף הגדיל ואמר עליו המאמן האיטלקי, "אתם צופים בשחקן שהופך מול העיניים לכוכב על".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
ריקי רוביו שחקן ברצלונה. David Ramos, GettyImages
"ההשוואות הללו לא תורמות לשחקנים והן גם לא נכונות. תנו להם להתפתח במסלולים השונים שהם הולכים בהם". רוביו/GettyImages, David Ramos

בעיה ושמה ריקי רוביו

ההמשך של אגדת יול היה אמור להיות פריצה והגעה לרמות הגבוהות, אך המספרים שלו, שהגיעו לשיא בעונת 2010/11 תחת מסינה, נמצאים בירידה מתמדת מאז שהאיטלקי התפטר לקראת סיום העונה. תחת פאבלו לאסו הוא אמנם קיבל הזדמנות כשחקן חמישייה, אבל לא הבריק ביורוליג. "ברמה המקומית סרחיו הוא שחקן שכמעט בלתי אפשרי להתמודד איתו", אומר קוסטנס, "דווקא ביורוליג הוא נראה פחות טוב".

אחת הסיבות לירידה תחת לאסו הוא השימוש ביול כרכז. "אין מה לעשות, סרחיו רודריגס שחקן הרבה יותר טוב מיול, שהוא קלע נהדר. עכשיו הגיע השלב בקריירה שבו אתה לא יכול להשתמש יותר ביול כמחליף, כי המעמד שלו לא מאפשר ללאסו לעשות את זה", ממשיך קוסטנס, "מה שקורה זה שהוא משחק בתפקיד שהוא לא מתאים לו, לצד שחקנים נהדרים כמו ג'ייסי קארול ורודי פרננדז, שגם הם ממש לא רכזים, והוא נראה הרבה פחות טוב ממה שהוא אמור להיראות".

יול עצמו נפגע לא מעט מהשוואות שנעשו לו לאורך כל הקריירה לריקי רוביו. "אל תשוו ביניהם, ריקי שחקן מסוג אחד וסרחיו שחקן מסוג אחר", ביקש סרג'יו סקריולו, מאמן נבחרת ספרד, מהעיתונאים לפני אליפות אירופה בשנת 2011, "ההשוואות הללו לא תורמות לשחקנים והן גם לא נכונות. תנו להם להתפתח במסלולים השונים שהם הולכים בהם".

אלא שההשוואה באמת בלתי נמנעת. שני השחקנים פרצו לתודעה בתקופות דומות ומשחקים בנבחרת הבוגרת מאותו השלב. "אין ספק שאם רוביו לא היה קיים, אנשים היו מעריכים את סרחיו יותר משהוא מוערך כיום", תקף פאקו יול, אביו של השחקן, את היחס לבנו לפני המשחקים האולימפיים האחרונים, "סרחיו הוא שחקן צעיר שנמצא ברמות הגבוהות בסך הכול חמש שנים. משחק לא טוב אחד שלו, וכולם אומרים שמתגעגעים לרוביו (שהיה פצוע באותו הזמן, א.ש). אתם רק פוגעים בו ולא נותנים לו את ההזדמנות שהוא ראוי לה".

שחקן נבחרת ספרד, סרחיו יול. AP
"כשהוא היה בחופשה בארצות הברית לאחרונה הרוקטס רצו להיפגש איתו, אבל זה לא הסתדר כי הוא רצה לנוח לפני שהוא מתחיל את ההכנות למשחקים האולימפיים". סרחיו יול/AP

חלום ה-NBA ושברו

בקיץ 2009 בחרה דנבר נאגטס את יול בבחירה ה-34 בדראפט, נמוך מהמצופה, ושלחה אותו ליוסטון תמורת 2.3 מיליון דולר, שיא עבור שחקן שנבחר בסיבוב השני. מאז עוקבים ביוסטון אחרי השחקן מקרוב, כשהסקאוט האירופי הראשי של הקבוצה, ארתוראס קרנישובאס האגדי, מבלה כמה שבועות בשנה במדריד. יול עצמו היה כבר בהתרשמות ביוסטון, אבל לא זכה להתאמן עם הקבוצה בגלל הפעילות של הנבחרת הספרדית.

הקיץ האחרון היה אמור להיות הרגע שבו יול יעשה את המעבר ליוסטון. בחוזה שלו הופיע סעיף יציאה ל-NBA תמורת סכום שהרוקטס הסכימו לשלם, אך לפתע הגיעה הצעה של ריאל להאריך את חוזהו, שעתיד היה להסתיים ב-2014, עד עונת 2017/8 עם אופציה להארכה. הג'נרל מנג'ר הנהדר של יוסטון דריל מורי שמע על ההתפתחות והרים טלפון כדי לנסות להעביר את השחקן במהירות.

"יוסטון משתגעת על סרחיו, היא לוחצת עליו בלי סוף", אמר פאקו יול בסוף אוגוסט שנה שעבר, "כשהוא היה בחופשה בארצות הברית לאחרונה הרוקטס רצו להיפגש איתו, אבל זה לא הסתדר כי הוא רצה לנוח לפני שהוא מתחיל את ההכנות למשחקים האולימפיים". שבוע לאחר מכן הודיע יול ליוסטון כי הוא דוחה את ההצעה להצטרף ומאריך את חוזהו בריאל.

"יש הרבה הגיון במה שסרחיו עשה", מסביר מנואל קוסטנס, "ללכת ל-NBA בעידן שכולם משתגעים אחרי ריקי רוביו זה להכניס את עצמך לבור שכבר הצלחת לצאת ממנו. הוא לא צריך שוב את ההשוואות הבלתי פוסקות הללו, ויש לו מקום שטוב לו בו, אז למה לא להישאר?"

אוהדי ריאל מדריד. מגד גוזני
"בסקר שנערך בסוף העונה שעברה, יול נבחר לשחקן השני הכי נערץ בריאל מדריד אחרי פליפה רייס". אוהדי ריאל מדריד/מגד גוזני

הרצון להיות סמל במדריד

כאמור, יול האריך את חוזהו בשש עונות נוספות בריאל מדריד. "אני רוצה להשלים את החוזה הזה, וכשהוא יסתיים לחתום על חוזה נוסף ולסיים את הקריירה שלי בריאל", אמר הגארד הצעיר בהודעה לעיתונות לאחר הארכת החוזה, "לסיטואציה הזאת פיללתי כשהגעתי לכאן ב-2007". למרות ההודעה, שבוע לאחר מכן פורסם שיול השאיר גם הפעם אפשרות לצאת ל-NBA, למרות שביוסטון כבר הודיעו שהתייאשו ממנו.

"בסקר שנערך בסוף העונה שעברה, יול נבחר לשחקן השני הכי נערץ בריאל מדריד אחרי פליפה רייס", מסביר קוסטנס, "יש לו את כל הכלים כדי להפוך לסמל לא פחות מרייס, גם אחרי שרודי פרננדס הגיע לקבוצה. הוא לא מסתיר את האהבה שלו לקהל ויודע שיש לו את היכולת להפוך לשחקן שייכנס להיסטוריה דרך הסיטואציה בה הוא נמצא כיום".

כדי באמת להפוך לשם דבר בספורט הספרדי, יצטרך יול להוביל את ריאל לזכייה ביורוליג, כמו שעשו חואן קרלוס נבארו וריקי רוביו עם ברצלונה. "אין ספק שזאת אחת המטרות הגדולות שלי", אמר בשבוע שעבר, "אנחנו לפני סדרה מרתקת עם מכבי תל אביב, שהיא קבוצה גדולה לכל עניין ודבר. אם נצליח לעבור אותם, נתקרב להשלמת אחת המשימות הגדולות שהצבתי לעצמי בקריירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully