וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שחקן ההכתרה: התרומה של ראדה פריצה למכבי תל אביב

האימון הראשון שפתח דלתות, הציטוט הראשון שהקרין אומץ, ההשפעה על החברים, הסיפורים על זלאטן והיתרון של קוביקה. לא רק נמני סבור שבלי ראדה פריצה מכבי תל אביב היתה מתקשה לזכות בתואר. כך הוא הפך קבוצה דומיננטית לקבוצה דורסת

one

ביומו הראשון בישראל, בעת שערך בדיקות רפואיות ועוד לפני שחתם באופן רשמי במכבי תל אביב, שאל אחד הנוכחים את ראדה פריצה האם הוא יודע שבקבוצתו החדשה יש חלוץ דומיננטי בשם אלירן עטר. "בוודאי שאני יודע", השיב השבדי בביטחון מוגזם, "אני מכיר את עטר, ובאתי לעשות אותו עוד יותר טוב".

איש לא חשב באותו רגע שהחלוץ המבוגר שנחת בישראל (33), שנראה שהגיע לכאן לגמור בשלווה את הקריירה אחרי השיאים בסקנדינביה, ממש ינבא את העתיד. איש לא האמין שבאותו ציטוט התחבא האקס פקטור של מכבי תל אביב; החלוץ שישפר עוד יותר את עטר, הפיבוט שישדרג עוד יותר את הקבוצה, האיש שיהפוך את הצהובים מקבוצה דומיננטית שמגששת את דרכה לתואר לקבוצה דורסנית ומרגשת שלא משאירה מקום לספק. אפילו אבי נמני אומר היום ש"מכבי תל אביב היתה מתקשה לזכות באליפות אם פריצה לא היה מגיע". איש לא האמין שבינואר זוכים בכזה שחקן. איש לא חשב, למעט אולי שניים – פריצה עצמו וג'ורדי קרויף.

אלירן עטר ראדה פריצה מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"אני מכיר את עטר, ובאתי לעשות אותו עוד יותר טוב". החוד המאוחד של מכבי תל אביב/ברני ארדוב

חשוב להבין: ההולנדי של מכבי תל אביב רצה את פריצה כבר בקיץ. הוא סימן אותו כבר אז וחיכה בסבלנות עד לינואר, אז יוכל לחלץ אותו מרוזנבורג הנורווגית כשחקן חופשי. לא רק הפרשנים הרימו גבה. במכבי תל אביב היו שאמרו שזה שחקן של 70-60 דקות למשחק. אלמנט ההפתעה לא פסח גם על חלק מאנשי המועדון. ולאלמנט ההפתעה היה חלק מכריע במהפך, לא פחות, שחולל פריצה במועדון. לפריצה יש כבר היום שישה שערים וארבעה בישולים, בעשר הופעות במדים הצהובים. מאז שהגיע בינואר, מכבי ניצחה בתשעה מתוך עשרה משחקי ליגה (במשחק היחיד שהפסידה מכבי, באשדוד, פריצה לא פתח בהרכב). בששת המשחקים האחרונים הוא היה מעורב לפחות בשער אחד – בכיבוש או בישול. וכמעט כל שער או בישול היו חשובים להשגת הניצחון.

החשבון פשוט מאוד. בלי פריצה, מכבי תל אביב של העונה עומדת על 68% הצלחה ו-35 שערים ב-17 משחקים (2.05 למשחק). עם פריצה, הצהובים על 90% הצלחה ו-27 שערים ב-10 משחקים (2.7). שינוי מדהים, וגם גדול האופטימיים לא יכול היה לדמיין הפתעה כזו.

להפתעה היה חלק מכריע בהצלחה. הרושם הראשוני שפריצה השאיר מיד עם הגעתו פתח לו הרבה דלתות שלוקח להן זמן להיפתח. באימון הבכורה המלא שלו, באחד המשחקונים האחרונים לאותו יום, פריצה כבש שער מרהיב בבעיטת וולה, חצי מספרת, לחיבורים. חלק מהשחקנים ממש תפסו את ראשם ואפשר היה לחוש כי הם מבינים כבר מהרגע הראשון איזה חלוץ הגיע לקבוצה. האמונה שלהם בחבר החדש קפצה כיתה תוך זמן קצר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ראדה פריצה, מכבי תל אביב. קובי אליהו
בתמונה: 90 אחוזי הצלחה/קובי אליהו

פריצה הוא שחקן של תארים. הוא הבין במהירות מה נדרש ממנו. הוא זכה בשלוש אליפויות בסקנדינביה, בשלוש מדינות שונות, וגם בישראל הכניסה שלו היתה לא פחות מאידיאלית. בהופעת הבכורה שלו במכבי תל אביב, בניצחון הביתי 0:5 נגד הפועל באר שבע, הוא נכנס כמחליף בדקה ה-65 ותוך שלוש דקות היה מעורב בהתקפה שהביאה לשער של מהראן ראדי. כעבור עשר דקות הוא כבר בישל בעצמו, עם העקב למשה לוגסי.

שבועיים לאחר מכן, במשחק הביתי נגד הפועל עכו, שוב נכנס פריצה כמחליף ושוב בישל, הפעם לאלירן עטר. להתחלה כזו בקבוצה חדשה, כל שחקן משווע. כשמוסיפים לזה את האופי של פריצה, מבינים את החיבור המהיר. גורם בקבוצה מתאר את התחושות שהיו בחדר ההלבשה בסיום אותו משחק מול עכו: "כשאתה רואה חלוץ זר שכבש אינספור שערים וזכה באליפויות, מגיע לאחד על אחד מול השוער כשהוא יודע שעדיין אין לו שער בישראל ובכל זאת מעדיף למסור הצדה ולהשאיר את עטר מול רשת חשופה לגלגל פנימה - אתה מבין שמדובר בבחור נדיר. שחקן נטול אגו, נכס אמיתי לקבוצה".

סוכן השחקנים אבי נמני. ברני ארדוב
"יש כאן הרבה אלמנטים של מזל, לא רק יכולת. ההתאקלמות שלו במכבי היתה מושלמת. גם רוברט ארנשו וסטיב גורי שהיו במכבי העונה הם שחקנים טובים, אבל הם לא הצליחו להתאקלם כאן ולכן הם גם לא נמצאים במערכת". אבי נמני/ברני ארדוב

אבי נמני חושב שאלילת המזל שיחקה כאן תפקיד מכריע, אבל רונן חרזי סבור שזה פשוט סיפור על סיר שהיה נואש למכסה. "הדבר הכי חשוב בפריצה זה שהוא נכנס למשבצת שהיתה חסרה למכבי", אומר הסקורר המופלא לשעבר. "יש שם שחקני התקפה טובים ואלירן עטר פנומן, אבל בכל סגל שחקני החוד לא היה אחד שיכול לשחק את ה-9 ברמה גבוהה. בעיקר מול הגנות שסוגרות ואין יתרון מספרי. זה אולי מראה שהיה צריך להאמין יותר בקולאוטי ולתת לו יותר דקות, כי עם כל זה שפריצה שחקן מצוין, הוא גם הראה עד כמה חסר למכבי שחקן טוב במשבצת הזאת. אם הוא לא היה מגיע, אז ייתכן וגם לצירוף של ערן זהבי לא היתה משמעות מיוחדת השנה. ערן זהבי הצטרף לקבוצה המשודרגת עם פריצה".

"פריצה הגיע ברגע הנכון למקום הנכון", מסכים אבי נמני, ומוסיף: "יש כאן הרבה אלמנטים של מזל, לא רק יכולת. ההתאקלמות שלו במכבי היתה מושלמת. גם רוברט ארנשו וסטיב גורי שהיו במכבי העונה הם שחקנים טובים, אבל הם לא הצליחו להתאקלם כאן ולכן הם גם לא נמצאים במערכת. זה לא רק עניין של שחקן טוב או לא. יש שחקנים שמגיעים עם רזומה טוב, ברמה גבוהה מליגות חזקות, שלפעמים לא מתאקלמים כאן. המנטליות כאן אחרת, האקלים אחר, אפילו האוכל אחר ויש הרבה פרמטרים שצריך לקחת בחשבון".

"למכבי היה רק חלוץ 9 טבעי אחד וזה רוברטו קולאוטי שלא ממש מיועד לשחק ופריצה הגיע בזמן הנכון מבחינת הקבוצה", מוסיף נמני. "הוא חלוץ 9 אמיתי, יכול לשחק גב עם הגב לשער וגם עם הפנים לשער. יש לו משחק ראש מעולה והוא מבין את המשחק. הוא יודע לרוץ למקומות הנכונים ואני חושב שהוא גם שחקן קבוצתי, שזה דבר מאוד חשוב ומי שמשחק סביבו ומבין את המשחק, אז פריצה יכול לעזור לו מאוד. אין ספק שהוא בינגו גדול למכבי תל אביב".

זלאטן איברהימוביץ' שחקן פריס סן ז'רמן. רויטרס
הוא מספר לצעירים בקבוצה על האליפויות בסקנדינביה, על שיתוף הפעולה שהיה לו עם זלאטן איברהימוביץ', הוא מסביר להם מהי תנועה נכונה ויעילה במגרש/רויטרס

למשחק הקבוצתי עליו מדבר נמני יש משקל מכריע מסיפור ההצלחה הפנומנאלי של פריצה. יותר משחלוץ השבדי מצליח אישית מבחינת מספרית, הוא מצליח יותר כאחד שמשפיע על האחרים. הוא עושה את החלוצים לידו טובים יותר, הוא עושה את הקשרים מאחוריו טובים יותר. הוא מדביק את הפאזל והופך קבוצה כמעט מושלמת למושלמת. לראיה, הוא כבר בישל שלושה שערים לאלירן עטר ועטר בישל לו פעמיים. הגישה החברית שלו מדבקת, בטח כאשר מדובר בשחקן שבקושי מאבד את הכדור כשזה מגיע אליו.

"מעבר לתרומה שלו בשערים ובבישולים, אחד הדברים שבולטים לעין הוא המשחק הקבוצתי שלו", אומר שחקן במכבי תל אביב. "פריצה אוהב לפרגן ולהוריד כדורים לשחקנים לידו. הוא מוסר ברמה ממש גבוהה, יש לו פס מדויק מאוד. אפשר היה לראות כבר אחרי האימונים הראשונים שלו שמדובר בשחקן ברמה גבוהה מאוד. הטיפול שלו בכדור, החוזק שלו, הדיוק במסירה ועוצמת הבעיטה מהמקום, ישר ידענו שמדובר בחלוץ שעדין לא נראה כאן. מהרגע שפריצה הגיע, יש לנו הרבה יותר אופציות בהתקפה. יש לנו חלוץ מטרה שאפשר לשחק עליו. אפשר לשחק עם ראדה בכדורים ארוכים, הוא שומר על הכדור כשצריך, מזיז את הכדור עם הראש בגובה ובהחלט מדובר בשחקן מגוון שמעניק לנו הרבה אפשרויות. הוא יודע לשחק לעומק ולעשות תנועה".

את הביטחון של חבריו בו פריצה לא רק הרוויח בזכות הפתיחה הלא שגרתית שלו, אלא גם בזכות יכולות סוציאליות לא רגילות. מדי שבוע הוא מביא לחדר ההלבשה חפיסות שוקולד יקרות, הוא מקרין חיוביות, ולאט לאט השחקנים כבר ממש יושבים ומקשיבים לו. הוא מספר לצעירים בקבוצה על האליפויות בסקנדינביה, על שיתוף הפעולה שהיה לו עם זלאטן איברהימוביץ', הוא מסביר להם מהי תנועה נכונה ויעילה במגרש, איך לפתוח את המשחק בשביל הקבוצה. דומיננטיות כזו ומעמד כזה מרוויחים בדרך כלל תוך שנה לפחות. לפריצה זה קרה תוך חודש.

ראדה פריצה מכבי תל אביב. קובי אליהו
מעורר עניין, נטול פוזה. לא פלא שהאוהדים מאוהבים/קובי אליהו

השילוב הזה בין הצלחה מקצועית מהירה, אדם חברותי ומפרגן וצורך קבוצתי, הם שיצרו את ההצלחה הזו. גם היום פריצה מנער מדי פעם באימונים את איתן טיבי וקרלוס גרסיה ולא נותן להם לקחת לו את הכדור. בליגה שבה הטכניקה קובעת המון, לשחקן בעל ממדים פיזיים יש יתרון ענק. כולנו זוכרים למשל את את אנז'י קוביקה ואיך ההגנות בישראל נפלו שדודות לממדים שלו. כאשר אתה משלב עם זה טכניקה טובה, ולפריצה טכניקה מצוינת, היתרון מתגלה כיתרון כפול.

לא פלא שאוהדי מכבי תל אביב מאוהבים בו. בדרבי האחרון בבלומפילד, בזמן החימום, עבר פריצה ליד היציעים של אוהדי מכבי והדליק אותם עם תנועות ידיים לשמיים. פריצה לא שבע לרגע גם בגילו והוא נטול פוזה גם במעמדו. בערב חג הפסח, התבקש החלוץ להגיע עם עוד מספר שחקנים למתחם התחנה בתל אביב, כדי לעזור לעמותת "אחים לסמל" באריזת משלוחי מזון לנזקקים. הוא נעתר ברצון. בישראל, לתכונות האלה יש ערך רב. במכבי תל אביב, זה לפעמים כל מה שצריך. לא פלא שאבי נמני ממשיך להתעקש ש"בלי פריצה, למכבי תל אביב היה קשה לזכות באליפות. הוא לא השחקן שהביא את האליפות, אבל בלעדיו לא בטוח שהאליפות היתה מגיעה".

שחקן מכבי תל אביב ראדה פריצה חוגג שער. ברני ארדוב
בליגה שבה הטכניקה קובעת המון, לשחקן בעל ממדים פיזיים יש יתרון ענק/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully