וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכת הרבה: הכדורסלן שקלע יותר מכולם במשחק אחד

25.3.2013 / 14:00

ג'ק טיילור קלע 138 נקודות במשחק אחד, אבל סיפורו הוא בעצם סיפורה של מכללה משוגעת בשם גרינל. פרויקט הפסח של וואלה! ספורט

138 נקודות במשחק אחד. לא של קבוצה, של שחקן בודד. ארבעה חודשים אחרי משחק השיא של ג'ק טיילור, עדיין קשה לכתוב את הנתון ההזוי הזה מבלי להתפעל. אבל דווקא במכללת גרינל, שההצגה הבלתי נשכחת של טיילור עזרה לה לנצח 104:179 את פיית' באפטיסט בייבל, לא הופתעו. הרי המכללת הקטנה ממרכז איווה כבר התרגלה לנפץ את כל שיאי דיוויז'ן III, ליגת המכללות השלישית בארצות הברית, ורק שנה קודם לכן צלף שחקן אחר של הפיונירס, גריפין לנץ', 89 נקודות על הראש של פרינסיפיה קולג'.

האיש שנתן לטיילור את הכלים לסחוט קריאות התפעלות מקובי בריאנט, לברון ג'יימס וקווין דוראנט הוא דייב ארסנאו, המאמן שנחת בגרינל ב-1989 וקיבל לידיו קבוצה שלא רשמה מאזן חיובי מזה 25 שנה. בשנתיים הראשונות שלו בתפקיד הוא לא הצליח לשנות את המצב, ולכן בשנתו השלישית הוא החליט לנסות שיטת משחק חדשה ומהפכנית, שהתבססה בקווים כלליים על הראן אנד גאן המטורף של פול ווסטהד במכללת לויוליה מרימונט, אבל התעקשה להיות מטורפת עוד יותר, או כמו שהגדירו אותה בקמפוס – "ראן אנד גאן על סטרואידים".

צפו בטיילור ממטיר 138 נקודות במשחק אחד

'שיטת גרינל' מבוססת על השאיפה לזרוק כמה שיותר. אבל באמת כמה שיותר. לא לנסות לצאת לכמה מתפרצות פה ושם או לקצר את זמן ההתקפה כמו בימי ד'אנטוני בפיניקס, אלא למקסם את כמות הזריקות בצורה מופרעת לחלוטין. הפיונירס זורקים יותר פעמים לשלוש מאשר לשתיים, והם לא זונחים את ניסיונות ההפגזה גם כשהכדור אצל היריבה. ההגנה של גרינל מבוססת על ניסיונות חטיפה של המסירה הראשונה או השנייה בכל התקפה של היריבה, כך שההימורים ההגנתיים המופגנים עולים לה בספיגה של מעל 100 נקודות כמעט בכל משחק, בדרך כלל מליי אפים פשוטים בשל חורי הענק שיוצרת ההסתערות הבלתי פוסקת על הכדור, אבל ההנחה של ארסנאו היא שהקצב המשוגע ישתלם לקבוצתו בסופו של דבר.

"הגענו למסקנה שעדיף לנו לספוג הטבעה בתוך 10 שניות מאשר שהיריבה תחזיק בכדור במשך 30 שניות ולא תקלע", הוא הסביר. "עד כדי כך הקצב המהיר חשוב לנו". הקצב המסחרר הזה גרם לגרינל להוביל את כל המכללות בארצות הברית בנקודות למשחק ב-17 מתוך 19 השנים האחרונות, וחשוב מכך – הוא הפך את הפיונירס לקבוצה מנצחת, עם חמש זכיות רצופות באליפות החטיבה ו-11 הופעות בטורניר סיום העונה של דיויז'ן III.

"לעתים זה נשמע ונראה ממש כאוטי, אבל יש מתודה מאחורי הטירוף", ארסנאו ניתח. "השחקנים שלי יגידו לכם שזו השיטה הכי מסודרת בה הם שיחקו. אנחנו מנסים למקסם את התגובה שלנו למספר סיטואציות: מה שאנחנו עושים כשהיריבה קולעת, או שאנחנו משיגים ריבאונד התקפה או ריבאונד הגנה או כופים איבוד כדור. אני רוצה לראות את אותו דבר בדיוק קורה במהירות שיא בכל פעם". ההצלחה של גרינל הפכה את ארנסנאו לגורו ברמות הנמוכות של כדורסל המכללות, והוא כבר הספיק לפרסם ספר בשם "משחק הריצה: נוסחה להצלחה", ו-DVD מקצועי שנקרא "לרוץ כדי לנצח".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

"אנחנו מנסים לזרוק בתוך 12 שניות לפחות, ולהשיג את הכדור בחזרה לפחות בתוך 12 שניות", מפשט ארסנאו את השיטה וחושף את הנתונים שמאחוריה: "גילינו שאם אנחנו זורקים לפחות 94 זריקות במשחק, כשמחצית מהן מחוץ לקשת, לוקחים ריבאונד ב-33% מההחטאות שלנו, כופים לפחות 32 איבודים ומאלצים את הגבוהים של היריבה לרוץ לאורך המגרש לפחות 150 פעם, התוצאה היא בדרך כלל ניצחון. בשלב מסוים עמדנו על מאזן של 3:79 במשחקים בהם השגנו את המטרות הללו".

לאנדרלמוסיה המאורגנת הזו יש לפעמים תוצאות כואבות, כמו הפעם בה הצליחו לקלוע 148 נקודות במשחק אבל ספגו 167. כמה מהיריבות הקבועות של גרינל מצליחות לעמוד באתגר הפיזי המפרך הזה עם הכנה מתאימה, אבל בטבלאות השיאים של ה-NCAA המכללה הקטנה מככבת לא מעט. כך קבע ב-2008 דייויד ארסנאו ג'וניור, בנו של המאמן שמשמש כיום כעוזרו, שיא של 34 אסיסטים בניצחון 112:151 על נורת' סנטרל.

דייב ארנסאו מאמן מכללת גרינל. AP
גורו ברמה הנמוכה של המכללות. ארסנאו/AP

אבל בדרך כלל השיאים של שיטת גרינל נשמרים לסטטיסטיקות הקבוצתיות, מכיוון שבדרך כלל כל 15 שחקני הסגל משתתפים שווה בשווה בדקות המשחק, וארסנאו נוהג לבצע חילופים של חמישייה שלמה בכל שתי דקות. כשצלף מזדמן תופס יום המאמן חורג ממנהגו ומנתב את ההתקפה דרכו, וכך זכה טיילור לשחק 36 דקות במשחק השיא שלו בנובמבר, כשאף אחד מחבריו לא קיבל יותר מ-15 דקות.

בשעות שלאחר סיום ההצגה שלו, שכללה 52 מ-108 מהשדה ו-27 מ-71 מחוץ לקשת, רבים מחובבי הענף שלא שמעו קודם לכן על שיטת גרינל האשימו אותו באנוכיות, דאגו שישמש דוגמה רעה לכדורסלנים צעירים, וכרמלו אנתוני אפילו הצהיר: "בפעם הבאה שיגידו שאני זורק יותר מדי אני אזכיר שהיה מישהו שזרק 108 פעם במשחק", אבל אף אחד מהם לא הבין שביקום הכדורסל המקביל של ארסנאו, הטירוף משתלם.

ג'ק טיילור שחקן מכללת גרינל. AP
בסך הכל הוציא לפועל את השיטה. טיילור/AP

העקרונות המרכזיים של שיטת גרינל

1. הזריקה האפשרית הראשונה בהתקפה היא הזריקה הטובה ביותר.

2. העדיפות היא לזרוק כמה שיותר זריקות לשלוש.

3. כל שחקני ההתקפה פרט לשחקן שזורק הולכים על ריבאונד ההתקפה.

4. ריבאונדים בהתקפה צריכים להימסר לאחור לניסיון שלשה נוספת.

5. עדיף לתת ליריב לקלוע ליי אפ מאשר לסחוט את מלוא שעון ההתקפה.

6. תמיד יש להציב שמירה כפולה על השחקן שמחזיק בכדור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully