וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרנקו: "זה היה עניין של זמן עד שאנצח את מכבי ת"א"

12.3.2013 / 7:20

המנצח הגדול של השבוע חוגג בראיון המחזור ניצחון בכורה על מכבי תל אביב ("תמיד הגעתי מולם כאנדרדוג מובהק"), מדבר על התוכניות לעתיד ("טוב לי בנתניה, אבל אם אקבל הצעה מאתגרת, אשמח"). וגם: הבצורת של הצהובים וההבדל בין ירושלים לחיפה, בנתוני המחזור

המחזור ה-20 בליגת העל היה אמור לעמוד בסימן מאבקי הכניסה לפלייאוף העליון, אך אז הגיעה ברק נתניה, בתקופה לא טובה, והדהימה את מכבי תל אביב שרשמה הפסד שני ברציפות בליגה, לראשונה מאז עונת 2007-2008, אז שמטה את תואר האליפות להפועל חולון. בעוד לא מעט פרשנים מתעקשים להתייחס ליכולת הרעה מאוד של הצהובים, שמתכוננים למשחק הגורלי מול חימקי מוסקבה ביום חמישי, בצד השני של הפרקט בזיסמן עמדה קבוצה שרשמה ניצחון ענק מבחינתה.

"אי אפשר לקחת מאיתנו את הניצחון", סיפר מאמן נתניה, דני פרנקו, בראיון המחזור לוואלה! ספורט. "עשינו מאמץ אדיר ומשחק מהטובים שלנו, בעיקר בצד ההגנתי. בעצם עשינו הרבה דברים שכבר ביצענו במהלך העונה, מבחינה ההגנתית, אבל היו לנו שני משחקים במהלך הסיבוב הזה שלא יכולנו להיות באותה אינטנסיביות שהיינו נגד מכבי תל אביב. אסור לשכוח שחלק מהמחשבות של מכבי תל אביב היו במשחק ביום חמישי, אבל מדובר בשחקנים מקצוענים שמתפרנסים מהכדורסל, וחלק מהמקצוע זה לדעת להעמיד אותך לכל משחק".

דני פרנקו מאמן ברק נתניה. מגד גוזני
ומה התוכניות לעתיד? פרנקו/מגד גוזני

באתם אחרי תקופה רעה של שלושה הפסדים ברציפות, והכנעתם את המוליכה. איך אפשר להסביר את זה?

"גם בשבוע שעבר שמרנו מצוין ושיחקנו טוב מאוד, וקצת חוסר ריכוז בתוספת שתי שריקות שהגיעו לנו בסוף והיינו מנצחים את אילת. נגד חיפה וגליל שיחקנו לא מספיק טוב, אבל זה חלק מזה שאנחנו בתקופה בעייתית של פציעות של חלק מהשחקנים שלנו. אין לנו את הלוקסוס של שחקנים שיבואו למשחק ולא יתנו את מקסימום היכולת שלהם וזה עלה לנו בניצחונות בסיבוב השני. גם ראמל בראדלי וגם ריימר מורגן סובלים מפציעות שכבר לא יוכלו להיות מטופלות במהלך העונה הזאת, וזה המצב הקיים".

פרנקו עצמו חגג ניצחון ראשון על מכבי תל אביב בקריירה, בעונתו השביעית בקריירה, "זה לא ישב לי בראש", מכחיש המאמן הצעיר, "אני תמיד הגעתי למשחקים נגד מכבי כאנדרדוג מובהק. רוב הקבוצות שאימנתי היו כאלה עם פוטנציאל תקציבי מהנמוכים בליגה. באופן טבעי נתון הפתיחה לא היה לטובתי. זה היה עניין של זמן, לא יכול להגיד שזה משהו שחיכיתי לו או שזה אבן דרך בקריירה שלי".

קשה להתעלם מהנפילה של ברק נתניה בסיבוב השני. שלושה ניצחונות בתשעה משחקים הפכו את הקבוצה מהפתעת העונה, לעוד קבוצה בליגה, גם בגלל הסגל הקצר שעומד לרשותו של המאמן שלה, "יש רצוי ויש מצוי. כולם מכירים את הזרים שלנו, אבל הם הגיעו מסיטואציות לא טובות בשנה שעברה. באופן טבעי גם העלות שלהם היא נמוכה, ואהבתי את זה בתור מאמן כי יש להם הרבה מה להוכיח ואני מאמין בכישרון ובפוטנציאל שלהם. אם היה לנו יותר שקט, אז היו עוד כמה שחקנים בסגל שלנו שאני מאוד רוצה לדחוף קדימה, ביניהם דולב דראפיץ'. במצב שלנו אנחנו מנסים להוציא את הכי טוב שאפשר, ואני מקווה שבהמשך הדרך שעוד שחקן או שניים שלנו יזכו לראות דקות על המגרש. אם נעלה לבית העליון, הישג אדיר מבחינתנו, אז יהיה לנו יותר קל לשתף חבר'ה יותר צעירים".

רק לפני שבועיים הוחלט בנתניה לשחרר את ריימר מורגן שכבר קיבל החלטה על עזיבתו, וברנדון באומן היה אמור להחליפו. בינתיים מורגן נשאר ורשם 13 נקודות ו-7.5 ריבאונדים בשני המשחקים אחרונים, "באומן לא עשה איתנו אימון אחד", שופך פרנקו אור על הפרשה, "פעם אחת הוא זרק אצלנו לסל באולם, מיוזמתו, לא עשה אימון אחד עם הקבוצה. התקבלה החלטה לשחרר את מורגן, הייתה איתו שיחה, למחרת בבוקר הוא ביקש להיפגש שוב, ביקש הזדמנות נוספת והחלטנו לתת לו אותה".

יוגב אוחיון שחקן מכבי תל אביב מול אייל שולמן שחקן ברק נתניה. נמרוד סונדרס
"זה היה עניין של זמן עד שאנצח את מכבי תל אביב". אוחיון מול יער של נתנייתים/נמרוד סונדרס

לפני חודש התראיין צביקה ליבר, יו"ר נתניה, לראיון המחזור, והרבה להחמיא לפרנקו על עבודתו, "צריך לתת קרדיט למועדון עצמו, שכל המאמנים שעובדים פה, מקבלים את תפקידם כסמכות", מגיב המאמן לאותן מחמאות, "כל אחד יודע את המקום שלו, יש הנהלה עם הזכות להגיד איך היא רואה את הדברים ומה היא חושבת, אבל המערכת יודעת לתת את הלגיטימציה למאמן לקבל את ההחלטות. זאת הסיבה שהרבה מאמנים שעבדו פה לפניי היו כאן לא מעט שנים. המערכת נותנת למאמן את השקט הניהולי-כלכלי כדי להוציא את המקסימום ממה שיש למועדון לתת. ההתנהלות ברמת היומיום היא מהטובות שנתקלתי עד היום. צביקה עומד בראש המערכת ונותן המון שקט לכולם. אני מאוד שמח שהוא מעריך אותי, זה הדדי. הוא לקח על עצמו קבוצה שלא משופעת כלכלית, ובונה ארגון וקהל ותשתיות בעיר. המועדון הזה יצעד עוד הרבה שנים קדימה".

איך זה באמת להיות במועדון שהוא לא מהגדולים בליגה, ומה עושים בנתניה כדי להתקדם?

"נתניה בונה מסורת. היה למועדון הזה מסורת בשנות ה-80, אבל לאחר פגרה ארוכה הקהל שליווה את הקבוצה הוא לא הקהל של היום, אלא רק חלקים קטנים ממנו. זאת הסיבה שהקבוצה בונה קהל צעיר דרך הפרויקט של Hoops For Kids של דיוויד קולברן שמלווה את הקבוצה ומחבר את הקבוצה לקהילה. יש הבנה במערכת שקהל כמו של הפועל חולון והפועל תל אביב זה קהל שנבנה בעשרות שנים במסורת ארוכה. זאת עיר שתמיד אהבה ספורט, ורואים את זה גם בכדורגל וגם בכדורסל. נבנה אולם חדש, ברגע שיהיו תנאים ראויים לקהל להגיע לאולם, והוא יהיה במקום יותר נגיש, עם מתקן יותר טוב, אז יהיה יותר נוח לבוא. גם היום האולם שלנו מלא, אבל היכולות שלו מוגבלות".

אחרי המשחק נגד מכבי תל אביב, פרסמנו שבנתניה רוצים לראות את פרנקו ממשיך לשנתיים נוספות. המאמן מוחמא ומראה רצון מצידו גם כן, "בנינו השנה משהו יפה בנתניה. עוד לא ישבתי עם צביקה על תוכניות של שנה הבאה, עוד לא קיבלתי פניה רשמית. כשיפנו נשב, נראה איך בונים המשכיות מסוימת, מה התוכניות לשנה הבאה, איך המערכת וההנהלה רואה את ההמשכיות, מה היכולות הכלכליות. ההחלטה שלי תהיה נגזרת של הדברים האלה. טוב לי בקבוצה הזאת, אני נהנה לעבוד כאן. מקיף אותי צוות מדהים שחלק ממנו אני הבאתי, אם זו הפיזיותרפיסטית ענבר וקסמן או הרופא עידו שפירא. העוזר מאמן שלי יניב בורגר הולך איתי הרבה שנים אחורה, עוד מרמת גן. אני לא הבאתי את המנכ"לית עדי שטדלר, אבל היא הכי מקצועית בעולם. זאת מערכת שאני הרבה יותר מחלק ממנה, ואני מקווה שנמצא את הדרך להמשיך לגדול ולהתעצם כדי שנוכל להוביל את הקבוצה לאולם החדש לקראת שנות השיא שלנו".

יו"ר ברק נתניה, צביקה ליבר. ברני ארדוב
"מקיף אותי צוות מדהים". צביקה ליבר/ברני ארדוב

בתום משחקי המחזור נמצאת נתניה במצב נהדר כדי להיכנס לפלייאוף העליון, אולי בדרך להישג ענק. פרנקו מבקש לא לרתום את הסוסים לפני העגלה. "בתחילת העונה הצבנו לעצמנו להיות בפלייאוף, בשמונה הגדולות, ואמרתי שאם נהיה בתוך ששת הגדולות זה יהיה הישג גדול. אם נהיה בתוך השישייה, נציב לעצמנו מטרות נוספות. אנחנו לא מפחדים להציב מטרות גבוהות, אבל אנחנו עוד לא שם. הדרך ארוכה ויש לנו משחקים קשים בדרך, נקווה ש'אפקט מכבי' יפסח עלינו ושנוכל להמשיך להצליח. יהיה לנו קשה רק בגלל שאנחנו במצב בריאותי לא טוב, אבל מי יודע".

ובאופן אישי, מה המטרה הבאה אחרי נתניה? אולי אפילו השתלבות במערכת שניצחת השבוע?

"אני לא חושב שאני צריך לאמן את מכבי תל אביב, זה בטוח. כל אחד רוצה לקבל תקציב שיהיה לך אופציה דומה לעשות את מה שאתה חולם לעשות, וכל אחד רוצה להיות בקבוצה שתציב לעצמה יעדים של תארים, עם קהל גדול. מי שאומר שהוא לא רוצה את זה, משקר. אין הרבה קבוצות כאלה בכדורסל שלנו. בחולון, קבוצה גדולה שהייתי בה, יש בעיות חדשות לבקרים, בהפועל תל אביב יש מאמן מצוין, בחיפה יש גם אי וודאות מדי פעם. הכדורסל שלנו בערפל. אפשר לדעת מה יהיה התקציב של הפועל ירושלים בשנה הבאה? אני לא מחפש ללכת לקבוצות אחרות או להתבאס מהדשא של השכן. אם אקבל הצעה שתראה לי כאתגר, אז אני אשמח, טוב לי איפה שאני נמצא היום, אני מאוד אשמח לבנות בנתניה על הבסיס שבנינו בשנתיים האחרונות, ולקחת את המועדון צעד קדימה מבחינה כלכלית ומקצועית".

דונטה סמית' שחקן מכבי חיפה קולע מעל מאיר טפירו שחקן הפועל ירושלים. קובי אליהו
הפער באסיסטים אומר הכול. דונטה סמית'/קובי אליהו

מספרי המחזור

14 – נקודות מדד היו לאליצור אשקלון יותר מאשר למכבי ראשון לציון, כשהפסידה לה על הבאזר ביום ראשון. על פניו זאת הוכחה כי נתון המדד שוב משקר, אבל מבט על דף הסטטיסטיקה מלמד את ההפרש הגדול – הכתומים, שמסרו 13 אסיסטים יותר, והוריד 6 ריבאונדים פחות, פשוט ירו לעצמם ברגל במהלך המשחק כשקלעו רק 14 מ-27 מקו העונשין, כולל פתיחת משחק עם 1 מ-8. כשהקבוצה שמולך מחטיאה כל כך הרבה, ואתה לא מצליח לנצח, אל תתפלא שאתה במקום האחרון בטבלה.

15 – אסיסטים יותר היו למכבי חיפה מהפועל ירושלים בניצחון הירוקים בקרב הצמרת. הקבוצה של בראד גרינברג אמנם ניצחה את המשחק רק בשבע נקודות הפרש, אבל מולה התייצבה חבורת שחקנים, שפשוט ראתה איך מסתדרת קבוצה מאורגנת, עם שיטה, שלא מבצעת שינויים ברגעים קריטיים של העונה, ולא מוציאה את הכביסה המלוכלכת לעיני כל בתקשורת. כשיש חוסר שביעות רצון בקבוצה, אל תתפלאו שירושלים מוסרת 11 אסיסטים מתוך 40 התקפות שנגמרו בסל.

29 – נקודות בלבד קלעה מכבי תל אביב במחצית הראשונה בהפסד לברק נתניה. הצהובים נמצאים בבצורת התקפית, בניגוד למשחקים הטובים שהם הציגו ביורוליג כשניצחו את סיינה ופנרבחצ'ה/אולקר ביורוליג. 29.7 נקודות בממוצע במחצית הראשונה בארבעת המשחקים האחרונים, בדרך ל-70 נקודות בממוצע למשחק באותם משחקים. אז ההגנה של מכבי לא סופגת הרבה, אבל איפה הכישרון ההתקפי שאמור להיות לקבוצה הכי טובה בישראל?

29 – דקות בילה אוסטין פרימן על הפרקט בניצחון של קבוצתו מכבי אשדוד, על הקבוצה ששחררה אותו במהלך העונה הנוכחית, הפועל אילת. באותן הדקות הספיק פרימן לקלוע 21 נקודות, לא באחוזים מדהימים, אבל כשהוא היה על הפרקט הובילה אשדוד ב-23 נקודות. ללא פרימה הקבוצה של עופר ברקוביץ' פיגרה ב-12 נקודות. אין ספק שאת הנקמה על שחרורו התמוה השיג הגארד הנהדר מג'ורג'טאון.

3 - נקודות מדד היו לג'רום דייסון בהפסד הפועל חולון להפועל תל אביב. אם דן שמיר צריך לבוא בטענות למישהו, זה לגארד האמריקאי שלו, שאמנם חתום כמעט לבדו על הקאמבק שעשתה חולון מסוף הרבע השלישי, אבל היה זה שכרה את הבור הגדול של חולוניה. דייסון קלע 18 נקודות באחוזים מחרידים (6 מ-18 מהשדה), החטיא שלוש זריקות עונשין משש נסיונות, כולל שתי זריקות מכריעות, והוסיף לזה שבעה איבודים. לא משחק שישלח הביתה בקלטת.

17 - איבודי כדור רשמה בני הרצליה בהפסד החוץ שלה לגלבוע/גליל. הקבוצה של אריאל בית הלחמי שוב הוכיחה כמה כישרון התקפי טמון בה, ניצחה כמעט בכל פרמטר, אבל פשוט איבדה יותר מדי כדורים וברגעי המפתח. האיבוד של ג'ומיין ג'ונס, פחות מדקה לסיום, נתן את האמונה לגלבוע/גליל, ואין ספק שאת המשחק הזה הפסידה הרצליה יותר מאשר גלבוע ניצחה.

שחקן מכבי אשדוד אוסטין פרימן. מגד גוזני
נקמה מתוקה. פרימן/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully