וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין קודש לקודש - הדילמה של אוהדי מכבי תל אביב בכדורסל

18.1.2013 / 11:30

חלקם יורדים לרחוב להתעדכן, אחרים הולכים לפיצוציות לשמוע כמה נגמר. הבלוג של גרינוולד על אוהדיה הדתיים הרבים של מכבי תל אביב, שנקרעים במשחקי הקבוצה בשישי בערב. כיצד הצליחה הקבוצה לקרב אליה בצורה מבריקה את הציבור המאמין, וכמה המותג נפגע במצב הנוכחי

בתל אביב תיכנס השבת ב-16:39. כחצי שעה לאחר מכן תחל תפילת ערבית בבית הכנסת של צבי וילדר. לקראת 18:00 יהיה בבית, מוכן לקידוש.

כשוילדר יבצע את החלה כבר ייצא לדרך משחק היורוליג החשוב של מכבי תל אביב במוסקבה. וילדר - יועץ תקשורת בכיר, איש דתי ואוהד שרוף, שנמנה על קומץ המקורבים למועדון - ינסה להתמקד בארוחת השבת. אבל הוא יודע שזה לא יהיה קל.

"אשתדל שזה לא יעסיק אותי לא בקידוש ולא בארוחה", הוא אומר.

"אני לא מחמיץ שום משחק של מכבי - או שאני במגרש, כולל לפעמים נסיעות לחו"ל עם הקבוצה, או שאני רואה בטלוויזיה, ועבורי ערבי חמישי הם חגיגה", מספר וילדר, "אבל למרות האהדה הגדולה למכבי, ערכי הדת וימי שישי גבוהים אצלי יותר".

כיצד יתעדכן לגבי התוצאה? "יש פיצוצייה מתחת לבית שלי. לקראת השעה 20:00 ארד לטיול קצר שאחרי הארוחה. 'ביי דה וויי' אבדוק כמה נגמר".

***

אוהדי מכבי תל אביב. ברני ארדוב
לא מעט מהם נמצאים בדילמה גדולה. אוהדי מכבי תל אביב בכדורסל/ברני ארדוב

אסף נבנצל, תלמיד מכינה קדם-צבאית, יצטרך להישאר במתח. המכינה נמצאת בקשת, ישוב קטן ברמת הגולן, שתושביו כולם דתיים.

"בקושי יש ביישוב הזה טלוויזיה, אז גם אם היו חילונים לא היינו יכולים לדעת מה קורה", הוא צוחק. "מה אעשה? ישר כשתצא שבת אתעדכן בתוצאה דרך האייפון".

במקור מגיע נבנצל מגבעת שמואל, מאחז דתי ומעוז של אוהדי מכבי. היה לו קל הרבה יותר לו עשה שבת בציוויליזציה. "במרכז, לכל אחד יש שכן חילוני שרואה את המשחק. בפעם האחרונה שמכבי שיחקה ביום שישי, מול סיינה, בשבת בבוקר בבית הכנסת כולם כבר ידעו כמה נגמר. מישהו שומע ממישהו וזה עובר מאחד לשני. בפיינל פורים אני לא יכול לעמוד במתח, אז אני יוצא לרחוב ומקבל עדכונים. אם זה סתם משחק, כמו הערב, זה יכול לחכות למוצ"ש".

***

אוהדי מכבי תל אביב בכדורסל. קובי אליהו
במרכז, לכל אחד יש שכן חילוני שמעדכן. אוהד מכבי תל אביב דתי/קובי אליהו

אין בליבו של וילדר על מכבי. להפך. "מגיע כל הכבוד להנהלה על המאמצים שעשו, שלפחות בארץ לא יתקיימו משחקים ביום שישי", הוא אומר. "זה נותן להם עוד כמה נקודות מול האוהדים. ההנהלה מאוד מכבדת את הציבור הדתי, ובכלל חשוב לה לשמור על המסורת. הפיינל פור שנערך כאן בארץ ב-2004 שוחק בחמישי ובמוצ"ש ולא בשישי ובראשון כמו תמיד, וגם על זה הייתה מלחמת עולם. צריך להבין שלגויים בחו"ל זה לא מובן מאליו למה צריך לשנות דרכי בראשית ולא לשחק כדורסל כשאצלנו שבת או פסח או יום הזיכרון. בעונה שעברה, כל משחקי הבית בליגה האדריאטית נערכו במוצ"ש, שעה-שעתיים אחרי צאת שבת, כדי לאפשר לאוהדים הדתיים להגיע. אז באמת, מכבי מתחשבת. אבל כנראה שהשנה הם לא הצליחו מאה אחוז בקטע של יום שישי. אני מקווה שבשנה הבאה ההנהלה תיערך מספיק זמן מראש כדי לדאוג ששום משחק לא ייערך בשישי, גם לא בחוץ".

אלו דברי טעם. בהנהלת מכבי תל אביב מודעים היטב לפופולאריות העצומה של הקבוצה במגזר הדתי; מעבר לעובדה שמכבי הפכה לשער המרכזי דרכו מתחברים דתיים רבים לספורט בכלל ולכדורסל בפרט, רבים מהמנויים ומאוהדי ההארד-קור בהיכל מגיעים מרקע דתי או מסורתי.

בשנות ה-60' נערכו משחקי הליגה הישראלית בלילות שישי. בשנות ה-70' הועברו לראשון, ומאז הפך הכדורסל לענף הספורט הרשמי של המגזר - ומכבי, מן הסתם, הייתה תמיד לאהודה ביותר.

מכבי לא ערכה מחקר מקיף בעניין, אבל בקבוצה נשמעו הערכות לפיהן כ-30% מהמנויים ביד אליהו הם חובשי כיפה או מסורתיים שומרי-שבת.

"טוב, המספר הזה אולי קצת מוגזם", אומר בכיר בקבוצה, "אבל בוא נאמר שבהיכל יש לפחות 20% דתיים. זה מספר משמעותי. זה כוח".

וילדר מסכים.

"כל מי שמסתובב ביד אליהו יודע שמספר חובשי הכיפות הוא בלתי-מבוטל. אני מעריך שכ-20% מהמנויים הם דתיים, ועוד כמה אחוזים טובים הם חבר'ה מסורתיים - שאני לא בטוח שבהכרח לא רואים טלוויזיה, אבל אם הם נמצאים למשל בארוחת שבת אצל ההורים, אז הם לא ידליקו טלוויזיה גם אם יש משחק. מדובר בהרבה מאוד אנשים, שהם גם לקוחות נאמנים, וצריך להתחשב בהם".

***

אוהדי מכבי תל אביב בכדורסל. מגד גוזני
לא כועסים, כן מאוכזבים/מגד גוזני

בערוץ 10 מכירים את המספרים הללו. הם גם יודעים שממילא יום שישי הוא יום נאחס לטלוויזיה בכלל ולשידורי הספורט בפרט.

המשחק הקודם שקיימה מכבי בערב שישי, מול סיינה בשלב המוקדם, הניב 7.6% רייטינג בלבד - המספר הנמוך ביותר העונה; אפילו שהיה מדובר במשחק משמעותי, ואפילו שהסתיים באופן דרמטי, הצטמצמה החשיפה הממוצעת אליו בכמעט 50% ביחס למשחק רגיל - משחק יורוליג ממוצע מניב למכבי כ-12.5% רייטינג.

הפיחות הדרמטי ברייטינג המשחקים של ערבי שישי נחזה מראש ע"י אנשי ערוץ 10 ותומחר בהתאם בעת המו"מ מול מכבי בקיץ. דמי השידור חושבו באופן של מחיר למשחק בודד, כאשר הרייטינג הממוצע הצפוי בשלב המוקדם, בשלב הטופ-16 וברבע הגמר הוערך מראש. אם בסך הכל חושבו דמי השידור לפי מחיר ממוצע של כ-400,000 ש"ח למשחק, משחקי היורוליג של ערבי שישי, שכאמור מניבים כמחצית מהרייטינג הממוצע בערבי חמישי, חושבו לפי מחיר של 200,000 ש"ח בלבד.

"היינו מעדיפים לשלם קצת יותר ולא לשדר בשישי - בטח שלא בשעה 18:00 ביום שישי, שזה אפילו לא פריים-טיים", אומר דודו ועקנין, סמנכ"ל השיווק של ערוץ 10.

***

דודו ועקנין. שי אוקנין
בערוץ 10 ידעו על הירידה ברייטינג בשישי ותימחרו בהתאם. דודו ועקנין/שי אוקנין

מכאן ברור שהאינטרס הכלכלי של מכבי - מעבר להתחשבות ברגשותיהם של האוהדים הדתיים או לשימור המסורת של ערבי חמישי המקודשים - היה שלא לשחק בשישי.

"הפעלנו את כל הלחצים האפשריים כדי לצמצם את המשחקים בערבי שישי", אומר גורם בכיר במכבי. "היורוליג עברה העונה לשחק בימי חמישי-שישי במקום ברביעי-חמישי, כי ימי רביעי היו מתנגשים עם משחקי הצ'מפיונס. ביורוליג מאוד רצו למתג את היום החדש הזה וכיוונו, באופן טבעי, שהקבוצות הגדולות ישחקו בעיקר בשישי. כמובן שזה לא היה טוב לנו. ימי חמישי ממותגים אצלנו כבר עשרות שנים, ויש את הציבור הדתי שלנו, ואת הרייטינג בטלוויזיה - אנחנו יודעים שערב שישי נחשב ליום צפייה חלש באופן כללי.

"הטלנו סוג של אולטימטום על משחקי הבית, כי היה ברור לנו שלא נוכל לשחק כאן בשישי", ממשיך הבכיר ואומר. "ליורוליג יש אינטרס שנהיה שבעי-רצון, אבל יש גם שיקולים מערכתיים שלא קשורים רק בנו. אז לגבי משחקי החוץ נאלצנו קצת להתפשר. אבל בסה"כ, מתוך 12 משחקי חוץ בשלב הראשון והשני, רק שלושה ייערכו בשישי. 25% ממשחקי החוץ, או 12.5% מסך המשחקים שלנו במפעל. אין עוד קבוצה שמשחקת כל-כך מעט ביום שישי".

אגב, גם אם היורוליג הייתה מחייבת את מכבי לשחק בבית בשישי, הדבר לא בהכרח היה מתאפשר מבחינה חוקית. ההיכל מנוהל ע"י חברת היכלי הספורט, שהיא תאגיד עירוני - על כל המשתמע מכך.

"זה סיפור לא פשוט בכלל", אומר בכיר בהיכלי הספורט. "יש סטטוס-קוו ויש חוקי עזר עירוניים. אנחנו שמחים שכרגע אירוח של משחק יורוליג בערב שישי בהיכל זה משהו שלא עומד על הפרק. אבל שתדע, מכבי שילמה מחיר גבוה כדי לא לארח בשישי. בדרך כלל מכבי הייתה מארגנת לוח משחקים שנוח לה ולנו - אנחנו מארחים אצלנו בחנוכה, בכריסטמס ובפסח אירועים גדולים, כמו פסטיגלים והצגות - ואם בכל שנה מכבי ביקשה מהיורוליג עבורנו לשחרר לה את ההיכל לשבוע מסוים כדי שנוכל לקיים בו אירועים אחרים, אז הבקשות היו מתקבלות. העונה הבקשה העיקרית הייתה לא לשחק בשישי. זה גרם לכך שמכבי נאלצה להתפשר על התזמון של משחקי הבית, וככה קרה שבחנוכה, או אפילו עכשיו, כשאנחנו מעלים את 'לורד אוף דה דאנס', נאלצנו לפרק את הבמות ביום רביעי כדי לאפשר למשחק להתקיים ביום חמישי, ומיד אחר כך הרכבנו אותן מחדש. זה היה מורכב מבחינה לוגיסטית, וגם יקר מאוד".

האם תהיה לשרשרת המשחקים בשישי השפעה כלשהי על המותג? רוני רימון, יועץ אסטרטגי מבעלי משרד רימון-כהן-שנקמן, סבור שלא.

"יש גבול לכמה מלחמות מכבי יכולה לנצח", הוא אומר. "כשהפיינל פור נופל על יום הזיכרון לחללי צה"ל, ברור שעבור מכבי זה סדין אדום. אבל לפעמים אתה חייב לוותר, כי אתה חלק מארגון גדול. משחקים בשישי לא טובים למכבי. זה פוגע באוהדים הדתיים, ויש את המסורת של ימי חמישי, וגם מבחינה תקשורתית זה לא נוח, כי הרייטינג בשישי נמוך, ולמחרת אין עיתונים, וכו'. אבל מבחינת מכבי זה סוג של כוח עליון. אני לא רואה איך אפשר להאשים אותם. אני רק מקווה שהתופעה הזו תצטמצם למינימום".

***

יו"ר מכבי תל אביב שמעון מזרחי לצד הבעלים דייויד פדרמן. ברני ארדוב
ראשי מכבי שילמו מחיר גבוה והפעילו לחצים כדי לשחק כמה שפחות בשישי. דייויד פדרמן ושמעון מזרחי/ברני ארדוב

פרשן הכדורסל אלי סהר, מסמליו הגדולים של המגזר בתקשורת הספורט, מזכיר שוויתר בארבעה פיינל-פורים על שידור ערב חצי-הגמר, משום שנפל על שישי.

"יש דברים חשובים יותר מעבודה ומכדורסל", אומר סהר, שאגב מתגורר גם הוא בגבעת-שמואל. "האמת היא שבשנים האחרונות, כשכבר לא פרשנתי בטלוויזיה, כשמכבי הגיעה לפיינל פור והוא נערך ביום שישי היה מתח בבית הכנסת. היינו יכולים לדעת מה קורה על הפרקט לפי הרקיעות ברגליים של השכנים. העונה מכבי הרבה פחות מעניינת, ולכן גם אצל הדתיים הזעקה על המשחקים בשישי לא הייתה מרה. מול סיינה ראיתי שהחבר'ה לא לחוצים לבדוק מה קורה. אני בעצמי שמעתי על התוצאה רק בשבת בצהריים, במקרה, בדרך לשיעור גמרא. בדרך כלל יש בבית הכנסת אנשים שלכל המאוחר יודעים בשבת בבוקר מה קרה אתמול בלילה, אבל מול סיינה כנראה שאף אחד לא טרח להתעדכן. זה קצת בעייתי עבורי, כי כולם אצלנו מכירים את הקשר שלי לענף וכשמכבי משחקת בשישי אנשים כל הזמן ניגשים אליי ושואלים: 'נו, אלי, מה קורה?'. וזה בטח גם יקרה בשבת הזאת. אז אולי אענה להם מראש דרכך: הלו, גם אני שומר שבת. מאיפה אני יכול לדעת?".

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully