וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוג MMA: אמריקן פסיכו. בדיוק כמו שזה נשמע

איתי לייבוביץ'

11.10.2012 / 7:00

סטפן "אמריקן פסיכו" בונר לא חיפש מכות, הן חיפשו אותו. הבלוג מסכם קריירה עשירה של הלוחם הכי פראי בכלוב, שיתחרה שוב בשבת, אולי בפעם האחרונה

רגע, רגע, לפני שמתחילים יש גם תוכנית חדשה. אל תלכו לשום מקום. בעצם, תלכו - אבל אל תשכחו לחזור.

חדשות

בשישי האחרון נערך אירוע UFC on FX 5 וכלל קרבות שלא עניינו בגזרת השמות אך הקרבות היו לא רעים בכלל. בקרב המרכזי נפגשו אנטוניו "ביגפוט" סילבה וטראוויס בראון בניסיון לטפס במעלה הדירוג. בראון לא נלחם כמו עצמו, הוא נראה קליל וחד יחסית למשקל כבד, רקד והזיז את הגוף והראש בצורה יפה וטובה עד שעשה תנועה לא טובה וקרע חלק משריר ההמסטרינג. יש סיבה שלוחמים במשקל כבד לא זזים כמו לוחמים במשקל קל... הם כבדים. כשלוחם גדול עושה תנועה לא טובה, כמו שעשה בראון הבלתי מנוצח, המשקל והמומנטום פועלים לרעתם ופציעות מתרחשות. בראון זז כמו לוחם משקל קל אך נפצע כמו לוחם במשקל כבד וביגפוט סילבה הריח את הדם, הסתער והנחיל לבראון את ההפסד הראשון בקריירה. לסילבה היה זה הניצחון הראשון ב-UFC לאחר שחטף מכות רצח מקיין וולסקז. כעת נותר לראות מי יהיה היריב הבא שלו.

ג'ייק אלנברגר התאושש מההפסד למרטין קמפמן ביוני האחרון כשניצח את ג'יי הירון בהחלטת שופטים. מאז הפסיד בקרב הבכורה שלו בארגון לקרלוס קונדיט יצא אלנברגר למסע קטל של שישה ניצחונות רצופים, ארבעה בנוקאאוט ושניים בהחלטה, בהם ניצחונות על מייק פייל, שון פירסון, ג'ייק שילדס ודיאגו סאנצ'ז. ההפסד לקמפמן עצר את התקדמותו לקרב על התואר אבל ה-Juggernaut רק בן 27 ואם יחבר מספר ניצחונות נוספים אין ספק ששמו יוזכר כקונטנדר בעתיד הלא רחוק.

בשבוע שעבר ערך מתאבק ה-WWE לשעבר דייב בטיסטה את קרב הבכורה שלו ב-MMA. קשה לומר שהבכורה הייתה מרשימה. בטיסטה נראה לא קשור לתחום וחטף מכות מלוחם וותיק אך גם קצת מבוגר (בן 40) ושמנמן (136 ק"ג). באמצע הסיבוב הראשון נזכר בטיסטה באימוני הג'יו ג'יטסו שלו, הוריד את יריבו השמנמן לקרקע, שלט בו וסיים את הקרב בנוקאאוט טכני. למען ההגינות, את חלק הג'יו ג'יטסו שב-MMA ביצע בטיסטה בצורה טובה מאד, במיוחד בהתחשב שזהו קרב הבכורה שלו ואילו יריבו נלחם בפעם ה-45. עם זאת, כל עוד בטיסטה לא ישפר את משחק העמידה שלו, וכנראה שזה לא יקרה, קריירת ה-MMA שלו תהיה קצרה מאד.

בעוד 4 ימים תערך תחרות הג'יו ג'יטסו הברזילאי המסקרנת של השנים האחרונות - METAMORIS. בתחרות ייקחו חלק הטופ של הטופ של הקרם דה לה קרם של עולם הג'יו ג'יטסו הברזילאי בהם אלופי עולם כמו הוג'ר גרייסי (X10 + אלוף אבו דאבי X3) אדריי גלבאו (X2 + אבו דאבי X2), דין ליסטר (אלוף אבו דאבי X2), בוששה (X2), שנז'ה היבריו (X6 + אלוף אבו דאבי X 2) ועוד. בניגוד לתחרויות ג'יו ג'יטסו רגילות בהן ניתן לנצח בנקודות, כך שהקרבות הופכים לפעמים איטיים ותקועים, הדרך היחידה לנצח בתחרות זו היא בהכנעה מה שמבטיח קרבות דינמיים ומלאי אקשן. מארגני התחרות עושים עבודה מעולה בפרסום ובניית הייפ לתחרות עם פרומואים מעוררי תאבון. בשבוע הבא נביא לכם את תוצאות התחרות המדהימה הזו.

לוחם השבוע

השבוע ניתן כבוד (אחרון?) לאחד הלוחמים הוותיקים, האהובים והמדממים ב-UFC שחזר מפרישה רק כדי כמעט ולמות בשבת הקרובה.

סטפן "אמריקן פסיכו" בונר מעיד על עצמו שמעולם לא היה בריון ולא חיפש מכות, הן פשוט מצאו אותו. כילד פעיל שאהב את ברוס לי, מצא בונר את דרכו בספורט ובאומנויות הלחימה בגיל 10 כשהתחיל להתאמן בהאבקות בגיל 10 ובטאיקוונדו בגיל 13. למרות שלא הגיע לרמות הגבוהות באמת קיבל בונר את החגורה השחורה בטאיקוונדו בגיל 16 והתאבק בשביל קבוצת התיכון שלו אך לא המשיך לקריירת מכללות משמעותית. את ה-MMA גילה, כמו כולם, כשצפה באירועי ה-UFC הראשונים וראה את הוייס גרייסי מכניע יריבים גדולים וחזקים ממנו. את ההכנעות שראה תרגל בונר באימוני ההאבקות אך רק בגיל 22 התחיל להתאמן בג'יו ג'יטסו ברזילאי תחת קרלסון גרייסי האגדי.

לפסיכופת לא הספיקה שגרת האימונים והוא חיפש לבחון את יכולותיו בזירות התחרותיות. בנובמבר 2001 ערך את הבכורה שלו כשניצח שני לוחמים וזכה במקום הראשון בטורניר Ironheart Crown. היריב הראשון שניצח היה בריאן אברסול, אז לוחם עם מאזן 3:8, והיום לוחם ב-UFC עם 66 קרבות ברזומה. בונר לא סתם ניצח את הטורניר אלא סיים את שני הקרבות בהכנעה וחודש לאחר מכן השיג את ניצחונו השלישי ברציפות בהכנעה.

ב-2002 השתתף בונר בתחרות הפאן-אם היוקרתית לג'יו ג'יטסו ברזילאי בזכה במקום הראשון לחגורות כחולות. פסיכו הבין שממד אחד לא יספיק לו כדי להיות לוחם MMA שלם והתחיל להתאמן באגרוף. כמובן שגם בענף זה האימונים לא סיפקו את יצר הלחימה שלו והוא נרשם לטורניר כפפות הזהב של שיקאגו וזכה בתואר במשקל סופר-כבד למתאגרפים מתחילים וב-2004 זכה בקטגוריית המשקל הפתוח. זכיה זו הביאה עמה כרטיס כניסה לאליפות קנזס סיטי שם עצר את שני היריבים הראשונים שלו והפסיד בהחלטת שופטים ליריב השלישי שהגיע לגמר הטורניר.

לוחם MMA  סטפן בונר. AP
הויס גרייסי השפיע לטובה. בונר/AP

ובחזרה ל-MMA... בזמן שעבד לשיפור ממדי הלחימה פגש בונר ב-2003 לוחם צעיר לו היה זה קרב ה-MMA השני, ליוטו משידה. הקרב היה חלק מהאירוע הראשון אי-פעם של הארגון הברזילאי Jungle Fight (ארגון בו נלחם הלוחם/מאמן הישראלי רועי פריינטה) ושם ספג בונר את הפסדו הראשון. למזלו הרע של בונר עצר השופט את הקרב בעקבות חתך שספג והעניק את הניצחון למשידה. זו הפעם הראשונה בה מפסיד בונר כאשר דם ניגר מפניו בזמן שהוא מוכן ומזומן להמשיך להילחם, אך לא הפעם האחרונה.

ארבעה ניצחונות רצופים לאחר מכן, כולם בעצירות, נכנס בונר לבית האח האולטימטיבי/הלוחם הגדול וזכה לקחת חלק בתכנית ובקרב שישנו את פני הספורט לנצח. בסיבוב הראשון ניצח בונר את בובי סאות'וורת' בהחלטה ובשני את מייק סוויק בהכנעה כדי לזכות לפגוש את פורסט גריפין בגמר.
הסיבוב הראשון היה קרב התשה שקול בין השניים כשכל אחד מנסה להוריד את הראש והרגליים של השני. בסיבוב השני פגע בונר בגריפין ופתח חתך באפו של האירי הגמלוני. הקרב המשיך עם שליטה בקלינצ' של הפסיכי ונראה שהסיבוב הלך אליו. בסיבוב השלישי התהפכו היוצרות והפעם היה זה גריפין ששלט בקלינצ', פגע עם בירכיות, בעיטות לרגליים ואגרופים חזקים. לאחר שלושה סיבובים מגואלים בדם זכה פורסט גריפין בתואר הלוחם האולטימטיבי הראשון והספורט עשה את קפיצת המדרגה המשמעותית הראשונה שלו ללב המיינסטרים. למרות שחוזה ב-UFC הובטח רק למנצח, דיינה ווייט התלהב כל כך ממה שראה והעניק חוזה גם לבונר. הקרב זכה בתואר 'קרב השנה' לשנת 2005 ואף נחשב בעיני רבים לקרב ה-MMA הטוב בהיסטוריה ובטח שבין ה-3 הטובים.

פסיכו התאושש מההפסד וניצח 3 קרבות ברציפות בפחות משנה, בהם ניצחונות על ג'יימס ארווינג וקית' ג'ארדין, וביוני 2006 פגש את זוכה העונה השנייה של הלוחם האולטימטיבי רשאד אוואנס הבלתי מנוצח. סוכר שלט בפסיכו ברוב הקרב, הטיל אותו שוב ושוב וזכה בהחלטת שופטים.

ב-UFC 62 נערך קרב חוזר בין בונר לגריפין שהיה פחות מדמם אך השניים המשיכו היכן שהפסיקו ולא חדלו מלחבוט אחד בשני. לאחר שלושה סיבובים מפרכים זכה גריפין פעם נוספת בהחלטת שופטים. לאחר שלראשונה בקריירה ספג שני הפסדים רצופים, התאושש בונר עם שני ניצחונות רצופים בהכנעה ובנוקאאוט טכני. פציעה חמורה בברך מנעה מבונר להילחם במשך שנה ו-3 חודשים וב-UFC 94 חזר לכלוב ו"זכה" לפגוש לוחם בתחילת דרכו, בקרב השני שלו בארגון, אחד ג'ון ג'ונס.

ג'ונס חבט בבונר עם כל מה שיש לו, ויש לו, אך לא הצליח לסיים את הפסיכי שחזר לקבל עוד ועוד מכות. לאחר 3 סיבובים כואבים ניצח ג'ונס בהחלטת שופטים וקרא לבונר "המחסל" לאחר שלא משנה מה עשה לו, הפסיכי לא הפסיק להגיע ולתקוף. כשרואים איך השמיד ג'ונס את יריביו הבאים אי אפשר שלא להעריך את עמידותו ואי-שפיותו של בונר שחזר לקבל עוד ועוד.

הקרב הבא של בונר ב-UFC 100 מהווה מבחינתי את שפל הקריירה של הפסיכופת, כשהצליח להפסיד בהחלטה למארק קולמן בן ה-248 ולחזור על ה"הישג" של שני הפסדים ברציפות. למעשה, בונר הפסיד שלושה קרבות ברציפות כאשר ב-UFC 110 הפסיד בנוקאאוט טכני לקריסטוף שוסינזקי לאחר שנגיחה לא מכוונת פתחה חתך עמוק בראשו. למרות החתך והחלטת השופט לעצור את הקרב, בונר היה מוכן להמשיך להילחם ולכן תרשו לי להתעלם מההפסד הזה. גם בונר התעלם וחמישה חודשים לאחר מכן נקם פסיכו בלוחם הפולני וסיים אותו בנוקאאוט טכני בסיבוב השני. הקרב הבא של בונר היה גם אחד המרשימים שלו אי-פעם, כאשר מברולר אלים ופראי הוא התחפש לגראפלר איכותי. במשך שלושה סיבובים שלט פסיכו בפוקרייציץ הקרואטי, חבט בו, הטיל אותו ושלט בו על הקרקע לחלוטין. החלטת שופטים פסיכית החזירה אותו לדרך המלך. בונר ראה כי טוב ולעת זקנה חזר למשחק הקרקע איתו התחיל את הקריירה. בקרב האחרון ב-UFC 139 נלחם בונר בקייל קינגסבורי וגם בו שלט הפסיכי על הקרקע, עבר את הגארד מתי שרק רצה, עלה למאונט וטחן את יריבו שוב ושוב.

בשלב זה של הקריירה הבין בונר כי האופציות שלו מוגבלות וניסה לדחוף לכך שהוא ופורסט גריפין יאמנו את הקבוצות בעונה החדשה של הלוחם האולטימטיבי, מה שיציב אותם לקרב אחד מול השני בפעם השלישית. למרות שבונר וגריפין הם הלוחמים האהובים על ווייט אודות ללוחמנות הבלתי מתפשרת שלהם והדם והלב (ועוד דם) שהם משאירים בזירה, הבוס הכל יכול של ה-UFC סרב לרעיון. בשידור חי הצהיר בונר שאם הוא לא יקבל קרב מלהיב, משהו שיצית לו את הדמיון ויהווה שירת ברבור, הוא פורש הלכה למעשה.

לפני כחודש נפצע האלוף במשקל נוצה, חוזה אלדו, והקרב המרכזי של UFC 153 בוטל. הימים הם ימי פוסט-פרשת ג'ונס/הנדו/סונן והנה היה חשש שגם האירוע הזה יתבטל (גם רמפייג' היה אמור להילחם ונפצע). הצדיק התורן היה אנדרסון סילבה שהתנדב להילחם במשקל החצי-כבד בקרב של 3 סיבובים שאליפות המשקל הבינוני לא תהיה על הכף. מי מספיק פסיכי לעלות לקרב מול סילבה בהתרעה קצרה כל כך שאפילו התואר לא מונח על הכף? נכון...

לאורך הקריירה כולה עשה בונר את המקסימום עם המינימום. במשך למעלה מעשור פגש בונר לוחמים טובים ממנו, חזקים ממנו, מהירים ממנו ומוכשרים ממנו אך אף אחד לא מדמם כמוהו. מצד אחד, מדובר באחד הלוחמים הקשוחים בהיסטוריה שלאחר קריירה של 28 קרבות, מתוכם 20 ברמה הגבוהה ביותר, אף אחד לא הצליח לעצור, לא בנוקאאוט, לא בנוקאאוט טכני (אמיתי) ולא בהכנעה. מצד שני, אם מישהו יכול לעצור אותו זה סילבה. האם יש לבונר סיכוי? לא. זאת אומרת...
לכל אחד יש סיכוי, אבל האם הייתי שם עליו את הבית שלי? לא (למרות שעם יחס ההימורים אני יכול להפסיד בית או להרוויח חצי מדינה).

ינצח או יפסיד סטפן "אמריקן פסיכו" בונר ישאיר את הלב (וכנראה שכמה שיניים) בכלוב ויתן לנו שירת ברבור מהסרטים. לחיי האמריקן פסיכו.

האתר של איתי לייבוביץ'

Itay.leibovich@gmail.com

  • עוד באותו נושא:
  • סטפן בונר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully