וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסטירה: למה מכבי תל אביב לחוצה לקראת קאנטו?

תהיות לגבי סופו, טענות נגד בלאט, חששות מכושרם של כוכבים ותחושה של מועדון שלם שאולי זה מה שמכבי תל אביב שווה. בניגוד לאשתקד, ההפסד לברצלונה הכניס את הצהובים לסרט

הסטירה שספגו מברצלונה עודנה מצלצלת באוזניהם של אנשי מכבי תל אביב. רצף 18 הניצחונות נקטע ברגע האמת; אבל כואב ומשמעותי מכך, בשבוע שעבר הבהירו הקטאלנים למכבי בדיוק היכן היא ממוקמת ביחס לעילית הכדורסל האירופאי: די רחוק.

ציפינו לנצח את המשחק הזה, אומרים בהנהלת מכבי. מהבחינה הזו, המהלומה המוראלית מההפסד לברצלונה אף משמעותית יותר מזו המקצועית: אם למשחק בין הקבוצות בשלב הטופ-16 של העונה שעברה הגיעה מכבי הקטנה והמפתיעה כאנדרדוג מובהק אל מול אלופת אירופה המאיימת, לפני המשחק האחרון הייתה במועדון תחושה שמכבי יכולה לסגור מעגל עם ניצחון ולשלוח מסר חד ותקיף ליתר קבוצות היורוליג: העונה אנחנו מתכוונים ללכת עד הסוף, ובניגוד לשנה שעברה, אנחנו ניכנס לפיינל פור הקרוב מהדלת הראשית – לא מהחלון – כפייבוריטים.

אבל אז הגיעה מכונת ההשמדה של צ'אבי פסקוואל, ובמקום קרב דמים בין שתי מפלצות קיבלנו התגוששות חסרת סיכוי בין סירת דייגים למשחתת.

דמונד מאלט, מכבי תל אביב, עולה לסל מול שחקני ברצלונה מרסליניו הוארטס, קוסטה פרוביץ'. ברני ארדוב
משחק שהפעם ציפו במכבי לנצח - ויצאו ממנו בראש מורכן . דמונד מאלט נסגר הרמטית/ברני ארדוב

שאלנו את פסיכולוג הספורט נועם איל מה היו תובנותיו מהמשחק הזה, וכיצד הוא אמור להשפיע על המשך העונה של מכבי.

"ההפסד לברצלונה הוכיח שלמכבי אין את הכלים שהיא קיוותה שיש לה השנה", חרץ איל. "אחד האלמנטים המשמעותיים ביותר בפסיכולוגיה של כדורסל זה היכולת של קבוצה לייצר סל קל ברגע קשה. אני מדבר על סלים קלים בצבע, שהם נותנים את הביטחון, ולא שלשות. הוכח ששחקני כדורסל לא מאמינים בניצחונות משלשות, אלא בניצחונות שמגיעים מתוך הצבע, מאזור הסל, שעוברים כמובן דרך מגע פיזי. אם זה קורה, הקבוצה מרגישה שהיא ווינרית.

"מול ברצלונה מכבי קלעה 57 נקודות", המשיך איל, "וברגעים הקשים פשוט לא הצליחה לקלוע – בוודאי שלא מבפנים. היא גם לא הצליחה לייצר לאורך כל המשחק הזה סלים קלים. ברצלונה היא קבוצה מאוד הגנתית, אבל ראית שהיא מסוגלת לעשות סל כשהיא צריכה, בעיקר דרך הגבוהים. בעונה שעברה מכבי ידעה לייצר סלים קלים בצורה מסוימת. היא הייתה קבוצה שנותנת רבע גדול וסוגרת משחק. השנה אין לה את זה – לא את הביטחון ולא את היכולת. וזה אומר שמכבי קבוצה מוגבלת. בסופו של דבר, המשחק מול ברצלונה היה סוג של מראה לא מחמיאה לכלים שיש למכבי. כשקבוצה מפסידה משחק כל כך משמעותי, בוודאי ברמה המוראלית, אז אפילו אם תנצח עוד משחקים בהמשך, תהיה הרגשה שמשהו חסר. אני חושב שבמכבי היום יודעים שחסר להם האלמנט הנוסף הזה, שבלעדיו קשה מול קבוצות גדולות, וזה ילווה אותה עד שתוכיח את ההפך".

שחקן מכבי תל אביב קית' לנגפורד מול שחקן ברצלונה צ'אק אידסון. ברני ארדוב
יכולת מוגבלת במיוחד לייצר סלים קלים. קית' לנגפורד מנסה לחדור מול צ'אק אידסון/ברני ארדוב

***

כך שחודש פברואר תופס את מכבי במצב רוח בינוני-מינוס. "עברנו משבר קשה יותר בדצמבר, אבל זה בוודאי לא נעים", אומר בכיר במועדון. ההפסד לברצלונה מתסכל; המפלה מול אשדוד מאכזבת; המשחק הקרוב מול קאנטו מאיים.

"לא ציפינו לנצח בקובנה", מגלה הבכיר במכבי, "ולא ציפינו להפסיד בבית לברצלונה, ולכן זה מתקזז. אבל אם נפסיד היום, הסיכויים שלנו להמשיך הלאה נפגעים משמעותית".

החשש מהמשחק הערב לא נובע רק מהיותה של קאנטו קבוצה ביתית נהדרת ויריבה קשוחה, שכבר הפילה חללים באולמה באיטליה; אלא בעיקר בשל העובדה שאל אחד ממשחקי המפתח של העונה כולה מגיעה מכבי עם מעט מאוד שחקנים בכושר טוב.

למעשה, מרבית שחקני הסגל של מכבי מצויים בירידה: דיוויד בלו, דווין סמית', ליאור אליהו, טל בורשטיין, שון ג'יימס, תיאו פפאלוקאס ובעיקר סופו שחורציאניטיס פתחו גרוע את שלב הטופ-16. רק קית' לנגפורד, ריצ'י הנדריקס ויוגב אוחיון מציגים ממוצעים משופרים ביחס לשלב הקודם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רק לנגפורד, הנדריקס ואוחיון מציגים ממוצעים משופרים. כל השאר בירדה/מערכת וואלה!, צילום מסך

סוגיית שחורציאניטיס עשתה כותרות השבוע. אנשי הקבוצה מדווחים מקאנטו כי שחורציאניטיס ערך שם שני אימון חזקים, אתמול בערב והבוקר, והמשיך לעבוד באופן אישי עם עוזר המאמן דרק שארפ. "הוא נראה מחויך יותר, הוא בוודאי רוצה מאוד, אבל אי-אפשר לדעת איך יגיע הערב למשחק", אומרים במועדון.

כבר לפני מספר שבועות התלונן סופו על מיחושים בברכו. הוא נשלח לבדיקת MRI, שגילתה פציעה במיניסקוס. במכבי שברו את הראש: מחדא, הפציעה הזו ניתנת לטיפול בעזרת ניתוח קטן, שמצריך החלמה של מספר שבועות. ניתוח היה גורם לסופו להחמיץ את הטופ-16 כולו – אולי גם חלק מסדרת רבע הגמר – אבל היה אמור לעשות אותו כשיר לגמרי לשלבים המכריעים של העונה.

מנגד, הפציעה הזו איננה מחייבת ניתוח. ניתן לשחק איתה כדורסל; אם כי במקרה של סופו המשימה הזו קשה ביותר. מעבר להצטברות הנוזלים בברך ולצורך לנקז אותם מידי כמה ימים, הכאבים מגבילים את התנועה של סופו ומקשים עליו באימונים. העומס הפיזי המיוחד המוטל על שחקניה של מכבי העונה (זמן רב בטיסות ובאוטובוסים, משחקים תכופים) אינו מקל עליו. סופו מתאמן פחות כדי להפחית את הכאבים, אבל מיעוט האימונים גרם לו להעלות במשקל, והעלייה במשקל משפיעה באופן ישיר על העומס בברך. וכאבי הברכיים מוציאים אותו מריכוז, ואז היכולת שלו על הפרקט נפגעת, וכשהוא לא טוב – סופו נכנס לדיכאון. ובעבר, כשהיה בדיכאון, סופו התחיל לאכול. ועלה במשקל. והפסיק להתאמן. ועלה עוד קצת במשקל. והפסיק לשחק.

שחקני מכבי תל אביב תיאו פפאלוקאס, סופוקליס שחורציאניטיס, גיא פניני. ברני ארדוב
פציעה שמדאיגה אותו ובעיקר את ראשי מכבי. שחורציאניטיס ביציע עם פפאלוקאס ופניני/ברני ארדוב

אשתו של סופו מצויה בסוף הריונה וחזרה הביתה, ליוון. גם זה משפיע על מצב הרוח של האיש הגדול של מכבי ומוסיף מרירות מיוחדת לקוקטייל הדיכאון שלו. אחיו, אלכס, נשאר איתו כאן. במכבי עוטפים אותו בינתיים בצמר גפן ומקווים שיצליח להתגבר על הכאבים ולסיים את העונה. בשלב זה, ניתוח כבר לא נלקח בחשבון ("אנחנו יודעים שאם ינותח בקרוב הוא למעשה יסיים את העונה", דברי בכיר במכבי). רק אם יחמיר מצבו והכאבים יהפכו לבלתי-נסבלים ממש, תוצף הסוגיה ותישקל מחדש.

"סופוקליס מודאג מהפציעה הזו, אבל הוא רוצה לסיים את העונה בלי ניתוח", אומרים מקורבים למכבי. היחס לו זוכה סופו מהמועדון מחבק: מתייחסים אליו בצורה הרבה יותר מתחשבת וסימפטית מאשר לשחקנים אחרים, מעיד גורם בקבוצה. במכבי יודעים שיחס נוקשה אל סופו יוציא אותו לחלוטין מאיזון. העובדה שסופו מגלה נכונות גדולה לשחק אף היא עוזרת להם להעלים עין מהפרצופים שעושה מדי פעם.

דווקא המשחק מול אשדוד עורר מתחים פנימיים במכבי: לא ההפסד כמו ההחלטה של דיוויד בלאט לשתף את שחורציאניטיס, אף אם לפרק זמן מוגבל. בכירים במכבי סברו שסופו צריך לקבל מנוחה. בכלל, הפציעה הזו מעוררת במכבי מחשבות נוספות באשר לעתידו של היווני. לאחרונה כבר החלו דיבורים בתוך הקבוצה לגבי הארכת חוזהו של היווני – סופו מרוויח העונה כ-850,000 דולר, ולקראת העונה הבאה כבר דובר על מימוש האופציה בגובה של 1.1 מיליון דולר, כסף גדול מאוד במושגיה של מכבי – אבל כעת אפשר שהשיחות יידחו לשלב מאוחר יותר.

שחורציאניטיס נשמע מבולבל הרבה פחות. "אני מרגיש נהדר במכבי. הייתי רוצה להמשיך כאן לפחות עוד שנתיים", אמר בראיון לאתר היורוליג.

מאמן מכבי תל אביב דיוויד בלאט. ברני ארדוב
ספג ביקורת על ההחלטה לשתף את שחורציאניטיס מול אשדוד, גם אם מספר הדקות היה זעום. דיוויד בלאט/ברני ארדוב

***

סופו מדוכא; סמית' לא פוגע בהתקפה; אליהו נעלם במשחקים הפיזיים; בלו לא קלע שלשה ביורוליג כבר שלושה משחקים; בורשטיין וג'יימס מחוץ לרוטציה. רק לנגפורד ומאלט מתפקדים בהתקפה, אבל מתקשים לסחוב את העגלה הזו בעליה. זה יכול היה להיות הזמן של תיאו פפאלוקאס.

כשלנגפורד ומאלט טובים, זה טוב בעיקר ללנגפורד ולמאלט אבל לא ליתר השחקנים, אומרים בסביבת מכבי. מול ברצלונה מסר מאלט שני אסיסטים ואיבד ארבעה כדורים. לנגפורד מסר אסיסט אחד ואיבד שני כדורים. מאלט הגיע למכבי כדי להוביל כדור, אבל הוא לא מרכז ולא משתדל לשתף את החברים: בשני משחקי היורוליג האחרונים מסר אסיסט על כל שישה ניסיונות זריקה.

יש שטוענים כי עניין פפאלוקאס נחשב לכישלון אישי של בלאט. בסביבות מכבי אומרים ש"בטח עם כל הניסיון וההיסטוריה שלו, תיאו יכול היה לתת לנו הרבה ברגעים כאלה". אבל פפאלוקאס חלוד – תוצאה של ייבוש מתמשך ביורוליג ובליגה הישראלית וזמן פרקט מוגבל באדריאטית. אם בתחילת העונה דיברו על פפאלוקאס כשחקן שאמור לספק למכבי 12-15 דקות מזוקקות של כדורסל טוב מידי משחק יורוליג, הרי שבשני משחקי הטופ-16 ראה רק 7 דקות פרקט, במצטבר. ומי שחשב לאור ספסולו המתמשך של היווני בשלב המוקדם כי זהו רק מקרה, כי פפאלוקאס ישוב, כמו תמיד, ויזרח ברגעי ההכרעה – הרי שבינתיים התבדה לחלוטין.

בהנהלת מכבי לא מצליחים לרדת לסוף דעתו של בלאט לגבי התנהלותו עם פפאלוקאס. השחקן עצמו מקפיד לאחר כל משחק בו הוא לא משותף להיכנס לחדר הכושר ולהזיע את הכעס; קצת עצוב, אך בסיום המשחקים בהיכל משתדל לחמוק מהיציאה האחורית, משום שהוא מתקשה להתמודד עם המבטים המרחמים של העיתונאים ושל האוהדים. ביציעים, מכל מקום, ממשיכים להרעיף עליו אהבה; גם האוהדים לא רואים בעין יפה את היחס לו זוכה פפאלוקאס.

הערב יפגוש את ג'יאנלוקה באזילה, שחקן בן דורו ואחד מהחלקים החשובים ביותר בפאזל שבנה אנדראה טרינקיירי בקאנטו. וכשיסתכל בו היווני מהספסל, וודאי יחשוב לעצמו: איתי, כל זה היה נראה לגמרי אחרת.

ohad@walla.net.il

עוד על המשחק בין מכבי תל אביב לקאנטו (21:45, ערוץ 10):

דמונד מאלט מבין: "חייבים לנצח"

בבתים האחרים ביורוליג: קאזאן ממשיכה לדהור להצלבה

בלאט יודע: "המצב לא אופטימלי, קאנטו מצוינת"

הכירו את המאמן שעלול לעשות לו צרות הערב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully