וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא ברקוביץ', אייל: מה עובר על אייל גולסה?

28.12.2011 / 12:48

למה אייל גולסה לא מצליח השנה להפוך למנהיג של מכבי חיפה והיורש של קטן ורפאלוב. רמז: הטעות כולה של מכבי חיפה

באחד מאימוני מכבי חיפה לפני כחודשיים הגיעו עיתונאים רבים למתחם. חן עזריאל ואלון תורג'מן רצו בצדי המגרש, קרוב לאנשי המדיה, שהחלו לדבר עם השניים. אייל גולסה ראה זאת, התקרב לעבר המקום, משך את השניים מהאיזור ואמר להם: "בואו, לא מדברים תוך כדי אימון עם התקשורת, זה לא מקצועי".

אייל גולסה שחקן מכבי חיפה. קובי אליהו
האם אנחנו לא מצפים מגולסה להיות מה שהוא לא יכול להיות?/קובי אליהו

זה מקרה אחד שמלמד כמה אייל גולסה רוצה להיות מה שכולם מצפים ממנו: המנהיג שמוביל את מכבי חיפה. כמה הוא מוכן להשתנות בשביל זה, ולהזיע. בינתיים, הניסיונות האלה לא צולחים, עד כי עולה השאלה: האם גולסה לא מנסה להיות מה שהוא לא? האם אנחנו לא מצפים מגולסה להיות מה שהוא לא יכול להיות? לפחות לא כעת.

לא ליאור רפאלוב

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
ליאור רפאלוב שחקן מכבי חיפה עושה שריר לאחר ניצחון על מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"אנשים צריכים להבין שלרפאלוב היה את גולסה, ולגולסה אין את רפאלוב, וזה הבדל משמעותי". רפאלוב/ברני ארדוב

בסיום אחד מאימוני מכבי חיפה, לאחר עוד אחד מאותם הפסדים מבישים, ירדו השחקנים לחדר ההלבשה בכפר גלים. חדר ההלבשה של מכבי חיפה מחולק פיזית לשניים: בחלק אחד בדרך כלל נמצאים היותר ותיקים כמו יניב קטן, ואילו החלק השני כולל בתוכו בעיקר את השחקנים הצעירים של הקבוצה כמו גולסה, עידן ורד, אלון תורג'מן, דלה ימפולסקי וחן עזריאל. לפני שירדו לחדר הלבשה, פנה גולסה לקטן ושאל אותו: "אני צריך לדבר איתם, לעודד אותם?". קטן ענה לגולסה שעדיף עכשיו שכולם יהיו בשקט, אבל החמיא לו על הניסיון לקחת אחריות.

זו עוד אחת מהדוגמאות לרצון האדיר של גולסה להפוך למה שמצפים ממנו – שחקן משמעותי בקבוצה גדולה לפני המעבר לאירופה. זה היה חלק מהתכנית של מכבי חיפה לעונה הקרובה, אבל לפי בני לם, שגידל אותו בטוברוק, התכנית הזו של הירוקים היתה מוטעית מלכתחילה. "תשמע, מהיום שאני מכיר את גולסה, זה לא השחקן שיהיה מנהיג", אומר לם. "הוא השחקן מספר אחת בארץ לדעתי, עם כל התכונות הטובות שיש לו, אבל מנהיג הוא לא. זה משהו שנולדים איתו. לדעתי, הניסיון לדחוף אותו למקום הזה או הניסיון שלו להיכנס למקום כזה, יכול לעשות לו רק רע. הוא שחקן שצריך לבוא, להיות מצוין על הדשא, אבל לא לערב אותו בכל המסביב. כי זה לא הוא וזה רק ייקח ממנו את כל התכונות הטובות שלו".

כשמדברים על התכונות האלה אצל גולסה, אוטומטית מדברים על הרצון לראות אותו נכנס למשבצת של ליאור רפאלוב או יניב קטן. מקצועית, אלישע לוי רצה שגולסה כן ישחק יותר קדימה השנה ולא קשר 50/50, וקיווה שההצטרפות של תמיר כהן תגרום לכך. אך היכולת החלשה של כהן יחד עם הירידה החדה ביכולת של סיידו יאיא, החזירו בהרבה מאוד דקות את גולסה לתפקיד האחורי. לאיש בצוות המקצועי של מכבי חיפה יש הסבר נפלא לכך: "אנשים צריכים להבין שלרפאלוב היה את גולסה ולגולסה אין את רפאלוב, וזה הבדל משמעותי. יכול להיות שרפאלוב ללא גולסה היה נראה אחרת לגמרי. גולסה היה אמור לשמור השנה על מה שהוא עשה מהשנים הקודמות ולנסות לעשות התקדמות מסוימת, ואולי גם שינוי בתפקיד. אבל זה משהו שעושים עם מערך מתפקד ולא יכול לקרות כשדברים לא עובדים ויש שחקנים שהלחץ משפיע עליהם לרעה".

לא יניב קטן

אנדריי פיליאבסקי שחקן בית"ר ירושלים בין אלן מסודי, עשהאל בן שבת שחקני עירוני רמת השרון. ברני ארדוב
"הוא עושה כמעט הכל טוב - הרבה מאוד תנועה, חזק מאוד למרות שזה לא נראה, חכם. הוא אולי השחקן הטוב בישראל, אבל הוא לא מרכז ההתקפה של מכבי חיפה וזה לא נכון יהיה לחשוב ככה". אנדריי פיליאבסקי/ברני ארדוב

לפני אחד ממשחקיה של מכבי חיפה העונה קרה לאלישע לוי משהו נדיר – הוא התלבט האם לפתוח עם גולסה בהרכב. לוי חשב ביחד עם אנשי הצוות המקצועי - אולי צריך להוריד לחץ מהקשר, לנסות להוריד אותו לספסל ולהחזיר אותו נקי מדאגות למגרש? "אני לא יכול להרשות לעצמי לוותר עליו, הוא הבלאנס שלנו", אמר להם.

אבל עד כמה שלוי נחוש לתת קרדיט בלתי נגמר לגולסה, בניגוד ליחס לעידן ורד, עדיין לא ברור מהי העמדה הנכונה עבור הראשון. זו בעיה לא קטנה שלא נפתרת כבר הרבה שנים – לגולסה מגוון של איכויות, אבל אף אחד לא החליט האם הן יותר קרובות לרפאלוב או אולי לשחקנים אחוריים יותר. אנדריי פיליאבסקי, למשל, סבור שהניסיון להפוך את גולסה לשחקן קדמי יותר הוא לאו דווקא נכון. "הוא לא שחקן כמו רפאלוב או יניב קטן שכל ההתקפה של הקבוצה תהיה עליו", אומר האוקראיני.

"גולסה הוא שחקן הבלאנס של חיפה, בין הקישור האחורי לקשרים הקדמיים", ממשיך פיליאבסקי. "הוא עושה כמעט הכל טוב - הרבה מאוד תנועה, חזק מאוד למרות שזה לא נראה, חכם. הוא אולי השחקן הטוב בישראל, אבל הוא לא מרכז ההתקפה של מכבי חיפה וזה לא נכון יהיה לחשוב ככה. זאת טעות. המשבצת בין החלקים של הקישור היא הכי מתאימה לו והוא יכול להגיע רחוק מאוד ממנה. לא צריך ללכת למקומות אחרים במגרש".

גם בני לם מסכים: "אין מה לצפות בכלל שהוא ייכנס למשבצת של רפאלוב. הוא לא שחקן אגפים בכלל והוא תפור על ה-50:50. זה הכי מתאים להתפתחות שלו, וגם משם הוא יכול להביא מספרים יפים. אבל שוב, כשכל הקבוצה מסביבו לא מתפקדת הוא חלק מכך. הוא לא מנהיג בטבע שלו ולא ירים את כולם כשהקבוצה לא פוגעת. הוא השחקן מספר אחד בארץ, אבל צריך לדעת למה לצפות ממנו".

לא משה סיני

שחקן מכבי חיפה יניב קטן חוגג. Vadim Ghirda, AP
"קטן ורפאלוב, שמשווים את גולסה אליהם, עשו זאת לקראת גיל 25 ולקחו על עצמם קבוצה". יניב קטן/AP, Vadim Ghirda

אסור לשכוח – גולסה בן 20. שוב – בן 20 בלבד. מי שמצפה ממנו להיות מנהיג בגיל כזה, מי שלא מבין שבגיל כזה שחקנים עדיין נעלמים לפרקים גדולים במשחק, עושה עוול לא קטן לקשר ולתכניות של מכבי חיפה העונה. "היום שחקנים לוקחים על עצמם ומגיעים לבשלות בגילאים 23-25, זה דור אחר של שחקנים ממה שהיה פעם", אומר משה סיני, שב-1981 לקח אליפות בגיל 19.

סיני לא מנקה את גולסה מאחריות: "אין ספק ששחקן שרוצה לממש את היכולות שלו ולזכות בהכרה האמיתית צריך להיות דומיננטי. לגולסה יש תכונות אדירות במרכז השדה, אבל הוא חייב לעלות לפחות דרגה אחת מבחינת הדומיננטיות שלו בלבוא לכדור ולקחת עליו את המשחק, לא משנה איפה הוא נמצא במגרש - בקישור האחורי, בקדמי או באגפים. אין לזה קשר. זה משהו בטבע של הבן אדם. הוא מסוגל לזה והוא עשה את זה כמה פעמים, אך חזר אחורה".

גם במכבי חיפה יש אנשים שהקשר בין הדקות המתות של גולסה תוך כדי משחק לגיל שלו ברור להם מאוד. "מתי אתם זוכרים ששחקן בן 20 הצליח לקחת על עצמו את הקבוצה?", מסכם שחקן בירוק. "קטן ורפאלוב, שמשווים את גולסה אליהם, עשו זאת לקראת גיל 25. ורמוט ושכטר גם עשו זאת בגילאים די דומים ואותו דבר שחקנים אחרים. היום צורת ההתפתחות המנטאלית והמקצועית של שחקן היא אחרת. לגולסה יש אחריות למצב הקשה, אבל צריך גם להיות פרופורציונליים ולתת לו לעבור את התהליך שלו. הטעות היא של מי שציפה ממנו להיות כבר עכשיו המנהיג של מכבי חיפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully