וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סולשיאר לא סיים עם ההיסטוריה

27.10.2011 / 11:53

אגדת יונייטד ומאמן מולדה יספק את הרגע המרגש באמת כאשר יתייצב למשחק האליפות ויסגור סיפור הצלחה כביר כבר בעונתו הראשונה על הקווים, סיפור שהוא בעצם חלום. עוד חלום

קווין פרינס בואטנג שחקן מילאן. AP
פעם פרינס בואטנג, פעם נוצ'רינו - מילאן בכושר הבקעה מדהים/AP

לואיס אנריקה מריח דם (רומא – מילאן, שבת, 18.00, ספורט1)

הדקה ה-48 ברבע גמר מונדיאל 94' בארה"ב היתה אחת החשובות בתולדות הכדורגל הספרדי. לואיס אנריקה פרץ אז לרחבה של נבחרת איטליה בתקווה להגיע לכדור רוחב של אנדוני גויקוצ'אה ונתקל במרפקו של מאורו טאסוטי. החלוץ נפל לדשא מדמם, עם אף שבור, אבל השופט ההונגרי שאנדור פול לא ראה דבר. הוא לא הרחיק את העבריין, אפילו לא שרק לפנדל, והרוחות געשו. בסופו של דבר, נכנעו הספרדים 2:1 לשער דרמטי של רוברטו באג'יו בדקה ה-88, והמשחק הצטרף לרשימת הכישלונות המתסכלת של הנבחרת הלוזרית ביותר בתבל. כדי להוסיף מלח על הפצעים, בחרה פיפ"א בפול לשפוט בגמר בין ברזיל לאיטליה, אבל לפחות טאסוטי כבר לא היה שם. ועדת המשמעת של פיפ"א השעתה אותו משישה משחקים על סמך צילומי וידאו, וכך סיים המגן הימני של מילאן את הקריירה הבינלאומית הקצרצרה שלו שמסתכמת בשבעה משחקים בלבד.

איש בספרד לא שכח את האירוע. לקראת רבע גמר יורו 2008 בין ספרד לאיטליה פירסם עיתון הספורט המוביל "מארקה" את תמונתו של לואיס אנריקה מנגב דם ובוכה, ודרש נקמה. הגיבור הראשי התראיין אז וביקש לעשות צדק למענו. טאסוטי, מצידו, רק ניסה להדוף את העיתונאים: "די כבר לדבר על זה. לא התכוונתי לפגוע בו אז, זו היתה תאונה. כאשר ראיתי את לואיס אנריקה מדמם, לא הבנתי מה קרה". אבל בספרד לא מאמינים לו. הרי הוא אפילו לא ביקש סליחה על המגרש, וגם בהמשך התעלם מנסיונותיו של לואיס אנריקה לדבר איתו. ספרד ניצחה ב-2008 בפנדלים בדרך לזכייה בגביע ולשבירת הקללה ארוכת השנים. הנקמה הושלמה, אבל הסיפור הזה יעלה מחדש כאשר השניים יתייצבו זה מול זה על הספסלים – הספרדי כמאמן רומא, האיטלקי כעוזר מאמן מילאן, בתפקיד שהוא ממלא כבר יותר מעשור.

כדי להבין עד כמה המפגש פיקנטי, צריך לזכור את העובדה שלא רבים מכירים – טאסוטי נולד ברומא, אהד מגיל אפס את לאציו, וגם החל את הקריירה במדי התכלת של הנשרים. הוא עבר למילאן בגיל 20, הפך לחלק בלתי נפרד מהקבוצות הגדולות של אריגו סאקי ופאביו קאפלו, ומאז נותר במועדון, אבל עמוק בתוך ליבו הוא שומר את אהבתו ללאציו. אם ינצח, יכאיב לו לואיס אנריקה ביותר ממובן אחד.

לואיס אנריקה מאמן רומא. רויטרס
הזדמנות טובה לסגור חשבון עם טאסוטי. לואיס אנריקה/רויטרס
sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

חלוצים ראש בראש (אינטר – יובנטוס, שבת, 20.45, ספורט1 HD)

אלסנדרו מאטרי וג'מפאולו פאציני הגיעו לקבוצותיהם בחלון ההעברות בינואר, והשפיעו עליהן באופן מיידי. מאטרי, שהושאל מקליארי ליובנטוס, הפציץ תשעה שערי ליגה ב-16 משחקים, וכושרו שיכנע את הגברת הזקנה לרכוש את כרטיסו תמורת 15 מיליון יורו. פאציני עזב את סמפדוריה לטובת אינטר במחיר מבצע של 12 מיליון, כבש 11 פעמים והיה אחד מהמצטיינים של לאונרדו שהצליח להחיות את הקבוצה, לפחות מבחינה התקפית. את העונה פתחו השניים במצב רוח לא מדהים, אך לאחרונה חזרו לחייך. פאציני סופסל על ידי המאמן ג'אן פיירו גאספריני לטובת יקירו דייגו מיליטו, והרוויח מאוד מפיטוריו וממינויו של קלאודיו ראניירי. שערים חשובים ביותר בליגת האלופות, בניצחונות החוץ על צסק"א מוסקבה וליל, רשומים על שמו. מאטרי הבקיע רק פעם אחת בתחילת העונה, אבל בשבוע האחרון הרשית שלוש פעמים בשני משחקים, כולל צמד נהדר מול גנואה ושער ניצחון על פיורנטינה ביום שלישי.

ברור לחלוטין שמדובר בשני החלוצים המרכזיים הטובים באיטליה. על אף שתפקידם על המגרש זהה, קל להבחין בשוני המובהק בסגנון. מאטרי מתבסס בעיקר על כוח, נחישות ומיקום, אצל פאציני שם המשחק הוא תזמון – אין הרבה שחקנים שיודעים להופיע משום מקום ולהקדים את הבלמים הנדהמים כמוהו. הם בני אותו הגיל בדיוק, ילידי אוגוסט 1984 (פאציני מבוגר מעמיתו ב-17 ימים), וביורו 2012 שניהם עשויים להיות בשיא הקריירה. וכאן יש בעיה – השניים מנהלים מאבק סמוי על המקום בסגל, שכן צ'זארה פראנדלי צפוי להסתפק באחד מהם בלבד, אם בכלל. אלברטו ג'ילארדינו, המיודד עם המאמן הלאומי מימיהם המשותפים בפיורנטינה, עשוי לקבל עדיפות אם יהיה כשיר, ופראנדלי יהיה חייב לקחת מספר שחקני התקפה שלא עונים על הגדרת החלוץ המרכזי הקלאסי, כגון אנטוניו קסאנו, מאריו באלוטלי וג'וזפה רוסי. פאציני לא הצליח בינתיים להוכיח את עצמו בנבחרת, וקיבל הזדמנויות מעטות מדי, ואילו מאטרי שזומן לראשונה השנה רק מתחיל את דרכו בסקוואדרה אזורה.

בקרב ראש בראש, אליו מגיעה אינטר כקבוצת תחתית זמנית ויובה כמובילה הגאה, יש לשניהם הרבה מה להוכיח. במפגש הקודם בפברואר היתה רגלו של מאטרי על העליונה, בזכות השער היחיד בניצחון 0:1. מה יהיה הפעם?

אלסנדרו מאטרי שחקן יובנטוס. רויטרס
בפעם שעברה הוא ניצח, וישמח מאוד לעשות זאת שוב. אלסנדרו מאטרי/רויטרס

מי יעז לא ללחוץ יד לטרי? (צ'לסי – ארסנל, שבת, 13.45, ספורט1 ו-HD)

במסגרת ניסיון למתג את הפרמיירליג כליגה הטובה והאטרקטיבית בעולם, קיים קשר שתיקה מביש בין ההנהלה לתקשורת הבריטית בכל הקשור לדיווחים על גילויי גזענות. המחלה קיימת ברחבי אירופה כולה, אבל בעוד האירועים הקשים ביציעים בספרד, איטליה ורוסיה זוכים לסיקור נרחב, הרי שבאנגליה שיטת "שמור לי ואשמור לך" מונעת זאת. בתחילת העונה הנוכחית מתקבל הרושם שהעסק מקבל תפנית, כאשר בתפקיד הגיבורים הראשיים, למרבה המבוכה, מככבים לא אוהדים, אלא דווקא השחקנים. פטריס אברה האשים לא מכבר את לואיס סוארס בקללות גזעניות, וכעת עומד במוקד העניינים לא אחר מאשר קפטן נבחרת האריות, שהוחזר לתפקיד בצעד מעורר סלידה של פאביו קאפלו.

ההדחה הקודמת של טרי ממעמדו הרם התרחשה לפני המונדיאל בצל פרשת וויין ברידג'. צ'לסי העניקה ל"סמל" שלה גיבוי אז, והיא נאלצת לעשות זאת גם היום, על אף שאפשר לקרוא בין השורות כי המנג'ר אנדרה וילאש בואש כלל לא שמח על הצורך להתייחס לנושא. האמירות של טרי כלפי אנטון פרדיננד מ-ק.פ.ר צולמו היטב, וטענתו המגוחכת כי מדובר ב"אי הבנה" רק מחמירה את המצב מבחינתו. עיתונאים בריטיים ממתינים לסיום חקירת ההתאחדות, ובשיחות פנימיות חלקם מביעים תקווה כי האירוע יביא למרד בחדר ההלבשה בנבחרת ולהדחתו של טרי לא רק מתפקיד הקפטן, אלא גם מהסגל.

כזכור, בפברואר 2010 סירב ברידג', ששיחק אז במנצ'סטר סיטי, ללחוץ את ידו של טרי לפני המפגש בין הקבוצות, ואף ניצח אותו 2:4. לשחקני ארסנל אין קשר ישיר לאנטון פרדיננד (יהיה מעניין מאוד לשמוע את התייחסותו להתפתחויות של האח ריו, ששיחק שנים כה רבות עם טרי בנבחרת), אבל חלקם אולי יכולים לקחת דוגמא מברידג'. סירוב ללחוץ את ידו של מי שחשוד במשך שנים רבות כגזען, וכיום צפוי לעמוד על כך לדין באופן רשמי, היה מעביר מסר ברור לציבור. הסיכוי שזה יקרה כבר בשבת קלוש, אך הפרשה רק בתחילתה, ואם תוצאותיה יהיו שליליות מבחינת טרי, כל עולם הכדורגל ירוויח מכך.

ג'ון טרי שחקן צ'לסי. Paul Gilham, GettyImages
כמעט כל אנגליה הייתה שמחה לראות ניצני הפיכה נגדו. ג'ון טרי/GettyImages, Paul Gilham

אולה עולה (מולדה – סטרומסגודסט, ראשון, 19.00)

אלכס פרגוסון גידל באולד טראפורד מאמני עתיד לא מעטים, ודי להזכיר את מארק יוז, סטיב ברוס, פול אינס, שלא לדבר על בנו דארן שעושה עבודה נהדרת בפיטרבורו. איש מהם לא זכה עדיין בתואר, אבל אולה גונאר סולשיאר יקטוף את התהילה בעונתו הראשונה כמאמן ראשי, והוא יעשה זאת כבר ביום ראשון אם מולדה תלקט בביתה שלוש נקודות מול יריבה עם מאזן חוץ מזעזע. זו היתה עונה חלומית עבור חלוץ העבר בן ה-38, גיבור לאומי בנורבגיה, שחזר לקבוצת נעוריו מולדה והצעיד אותה לאליפות היסטורית ראשונה בשנת חגיגות ה-100 של המועדון.

שכרו הגבוה זכה לביקורת מסוימת מצד פרשנים קנאים, במשחקו הראשון הוא הובס 3:0 על ידי עולה חדשה סארפסבורג שנועלת כיום את הטבלה, אבל סולשיאר הבטיח כבר במסיבת העיתונאים הראשונה שהוא מכוון הכי גבוה שאפשר, ועמד במילתו. המשימה היתה מושלמת אפילו מוקדם יותר, לולא הייתה מולדה עוצרת את הדהירה ומסיימת בתיקו בשלושה משחקי הבית האחרונים. יש אפילו משהו סמלי בכך שהאליפות הראשונה של "הרוצח בעל פני התינוק" תגיע שבוע אחרי התבוסה הגדולה ביותר בקריירה של פרגי – כי הרי רבים מאוד במנצ'סטר רואים בנורבגי את יורשו האולטימטיבי של הסקוטי. בשבוע האחרון נפוצו באנגליה דיווחים על כך שפורטסמות' תנסה לשכנע את סולשיאר להתמנות למאמנה, אבל הוא לא צריך אותה. בעונה הבאה יכולה מולדה לככב בליגת האלופות, והגרלה מול יונייטד תתקבל בברכה מכל הבחינות.

אולה גונאר סולשיאר מאמן מולדה. EuroFootball, GettyImages
עוד צעד בדרך חזרה למנצ'סטר יונייטד? אולה גונאר סולשיאר/GettyImages, EuroFootball

היש יותר לוזר מזה? (טוונטה – איינדהובן, שבת, 20.45)

לפני מספר שבועות כבר דיסקסנו במדור את תדמיתו הלוזרית של פרד רוטן, וזה הזמן להסביר את התופעה לעומק. רוטן לא רק נכשל בשאלקה והחמיץ שתי אליפויות עם איינדהובן – הוא עשה זאת בזמן שקבוצתו האהובה טוונטה עושה חיים משוגעים, זוכה באליפות ראשונה בתולדותיה ב-2010, ומסיימת פעמיים כסגנית. כי הרי רוטן הוא אחת הדמויות החשובות בתולדות המועדון. את כל הקריירה כשחקן, במשך 13 שנה, הוא בילה באנסחדה. אחרי הפרישה הוא מונה לעוזר מאמן הקבוצה, וכעבור שש שנים קודם למאמן הראשי. אחרי הפסקה של חמש שנים כעוזר מאמן באיינדהובן, הוא שב למועדון ונטש אותו סופית לטובת שאלקה בקיץ 2008, בדיוק לפני שטוונטה המריאה לגבהים חדשים. רוטן, מצידו, רק הלך והתרסק. לפני שנתיים הוא גם הרס את היחסים המיוחדים עם אוהדי טוונטה ועם הנהלתה כאשר שדד בקיץ 2009 מהקבוצה את עוזרו אריק טן-האך. באנסחדה לא ששו לשחרר את איש המקצוע המבטיח, אך רוטן לחץ, ואיינדהובן הצליחה לכפות את רצונה.

מאז תחילת עבודתם המשותפת באיינדהובן לא הצליחו רוטן וטן-האך לנצח את האקסית. בעונת 2009/10 זה הסתיים בשתי תוצאות תיקו, אשתקד העסק כבר היה חמור יותר מבחינתם – שני הפסדים בליגה ללא שער זכות, וגם הדחה בפנדלים ברבע גמר הגביע. את השער היפה ביותר בליגה ההולנדית כבש תיאו יאנסן, כיום באייאקס, לרשת איינדהובן. הפעם מתקיים המפגש כאשר שתי הקבוצות צמודות במקום השני, במרחק ארבע נקודות מהמובילה אלקמאר, וברכיו של רוטן רועדות. לו היה לאיינדהובן יותר כסף, היא היתה מפטרת אותו עוד בקיץ, אבל היא מחכה לסיום חוזהו ביוני 2012. המחליף המיועד, לדעת הפרשנים בהולנד, עשוי להיות פיליפ קוקו.

מאמן פ.ס.וו איינדהובן, פרד רוטן. קובי אליהו
אולי הסירחון ייעלם אחרי שהוא ינצח, סופסוף, את האקסית. פרד רוטן/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully