וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

”אם יהיו תקריות, נעדיף שהן יהיו נגד פנרבחצ’ה או גלאטסראיי”

13.9.2011 / 13:40

מה הם ממליצים לאוהדי מכבי תל אביב, מה הם חושבים על החשש הישראלי להגיע לטורקיה, מה דעתם על ממשלת נתניהו ומה הופך את הקהל האנרכיסטי שלהם לאחד המיוחדים בעולם. ראיון עם שלושה ממנהיגי ארגון האוהדים של בשיקטאש

"אני לא מצליח להבין מאיפה החשש לשחק נגדנו בטורקיה", אומר מוראט ייגיט, אוהד בשיקטאש וחבר בארגון האוהדים. "אם היה לי חבר אוהד של מכבי תל אביב, הייתי לוקח אותו איתי למשחק הזה. אגב, הכרתי פעם אוהד של מכבי במשחק כדורסל של 'אפס פילזן', תמסור לו ד"ש".

"אני דווקא יכול להבין את החשש", אמר אלפר פאלביאיק, אוהד טורקי אחר, "אבל כל אוהד של בשיקטאש או של מכבי יכול לתרום לפתרון הבעיה. המתיחות היא בין הממשלות עצמן. כמובן שאנחנו לא אוהבים אף אוהד של קבוצה יריבה שאינו משתייך לבשיקטאש ומגיע אלינו לאצטדיון, אבל זה ככה גם במשחקים המקומיים וגם במשחקים הבינלאומיים".

"מה גם שיציע האורחים תמיד מוגן בהרבה כוחות אבטחה ושוטרים מפני אלימות כלשהי", מטעים בוראק קאן, אוהד שלישי של הקבוצה. "ואגב, אם היתה לנו אפשרות להפגין אלימות בדרך כלשהי, אז היינו עושים את זה מול גאלאטסארי או פנרבחצ'ה היריבות שלנו, ולא נגד מכבי".

חשוב להקשיב לשלושת האוהדים הטורקים האלה. לא מדובר בסתם אוהדים, אלא בחלק ממנהיגי ארגון האוהדים של בשיקטאש, אשר מנהלים גם אתר אינטרנט מיוחד שנקרא "Burası Kapalı ". בשיחה עם וואלה! ספורט הם מכירים לכם את הקסם של הקבוצה השמאלנית-אנרכיסטית הזו, שמחזיקה לדעתם באחד הקהלים המיוחדים והטובים בעולם – תופעה שלאוהדי מכבי תל אביב אין סיבה לחשוש מלבוא לטורקיה ולחוות אותה.

מאמן בשיקטאש מנצל את המתיחות הבטחונית לטובתו
הוסדרה יציאת חיילי מכבי ת"א, עונשו של קונאטה הומתק
מוטי איוניר מבטיח: "לבשיקטאש לא יהיה קל מולנו"

אוהדי בשיקטאש. Laurence Griffiths, GettyImages
לאוהדים הצהובים אין מה לחשוש? אוהדי בשיקטאש/GettyImages, Laurence Griffiths

אנרכיה

אוהדי בשיקטאש מייצגים הלכה למעשה את הקו השונה של הקבוצה מבחינת חברתית ואף פוליטית. "הפלג המרכזי של האוהדים מכונה 'Çarşı' (קארסי, ר"ב) ומדובר בארגון שהוקם ב-1982 על ידי כמה מהאוהדים הוותיקים יותר של הקבוצה", מספר אותו בוראק קאן, תושב איסטנבול בן 28 ואוהד שרוף של בשיקטאש. "אנחנו ארגון האוהדים החזק בטורקיה כיום, ואנחנו ידועים בעיקר באווירה המיוחדת ובמופע האהדה שאנחנו מציגים במשחקים של בשיקטאש.

בנוסף לכך, אנחנו ידועים בהשקפת העולם שלנו, וגם בזמן משחקי כדורגל יש לנו מה להגיד על נושאים פוליטיים או חברתיים בוערים שעומדים על סדר היום. זה יכול להיות בענייני ממשלה, מלחמות, גזענות, אלימות, על רקע דתי או ענייני סביבה, ותמיד אנחנו מביעים את דעתנו ונוקטים עמדה.
"סמל הקבוצה שלנו מורכב מהאות A שמסמלת את המילה אנרכיה והאות C שמסמלת את המילה Çarşı, וידוע שדעותינו מצוטטות ומקבלות ביטוי ברחבי המדינה. את האתר שלנו מנהלים בחורים בגילאים 28-29 ואנחנו כמובן חלק מקבוצת ה'קארסי'. כולנו כמובן עובדים בעבודות שונות ועיסוקים שונים, אבל המכנה המשותף של כולנו הוא שבשיקטאש היא כל חיינו. מאז שהיינו ילדים הלכנו לכל משחק של הקבוצה, בבית ובחוץ, ולכולנו יש כמעט את אותה השקפת עולם", מוסיף קאן.

המשמעות הנסתרת של דבריו היא שאם תתקלו בדגלי פלסטין באצטדיון "אינונו", אל תמהרו לקשר זאת למתיחות בין המדינות, אלא לדעות השמאלניות של האוהדים. "אני חושב שכיום אוהדי בשיקטאש הם אחד הקהלים הכי טובים ברחבי העולם", אמר מוראט ייגיט ממוקדם, גם הוא תושב איסטנבול, בן 32. "לאוהדי בשיקטאש יש חוש הומור יוצא מהכלל ורוב האוהדים הם אנשים מאוד רגישים, ויחסית למרבית האנשים כאן יש לנו תודעה פוליטית מאוד גבוהה".

אוהד בשיקטאש. Martin Rose, GettyImages
"תמיד אנחנו מביעים את דעתנו ונוקטים עמדה". אוהד בשיקטאש/GettyImages, Martin Rose

טרור

מנהיגי ארגון האוהדים של בשיקטאש לא מבינים מדוע שאלת קיום המשחק באיסטנבול בכלל עלתה. "המשחק הזה צריך להתקיים רק באיסטנבול", אמר אלפר פאלביאיק. "הכדורגל הוא סניף ליצירת שלום בעולם. זה אמצעי עבור החברה או המדינה גם ליצירת שלום, ואוהדי מכבי שיגיעו יהיו מוגנים על ידי הממשלה הטורקית. סבלנו באיסטנבול מהתקפת טרור בשנת 2003 ואופ"א מנעה מאיתנו לארח פעם משחק נגד צ'לסי והביתיות שלנו הועברה לגרמניה. הודחנו בדרמטיות אחרי הפסד. הכאב היה גדול, אבל לא רק בגלל ההפסד הספורטיבי אלא בשל העובדה שהטרור ניצח את הספורט והשיג את מטרתו".

"השאלה שצריכה להישאל בעצם היא למה לא?" אומר מוראט ייגיט. "ברור שיהיו טיפשים מהצד הטורקי והישראלי שינסו להשליט אווירה של עויינות במגרש, אבל אני בהחלט סומך על אוהדי בשיקטאש ומאמין שלא תהיה כאן שום בעיה. אני בהחלט יכול להגיד שאין לאוהדי בשיקטאש רגישות יתר כלשהי לקראת המשחק הספציפי הזה. המשחק הזה לא שונה עבורנו ממשחקים אחרים. המטרה היחידה שלנו היא לנצח אתכם על המגרש. אני לא מתעניין במהלך המשחק באספקטים פוליטיים של ממשלות", אומר אלפר פאלביאיק.

"אני לא חושב שאוהדי מכבי צריכים לחשוש, אבל אני יודע שהם כן", אמר בוראק קאן. "המשחק עצמו לא ייפגע בשל המתיחות, אולי האווירה באצטדיון. ייתכן שתהיה אווירה אגרסיבית משהו ברחבי האצטדיון. אני חייב להגיד משהו לאוהדי מכבי - ברור שגם בטורקיה יש אנשים גזעניים, אבל ליהודים או לישראלים לא היו בעיות כאן בטורקיה. בגלל המצב הפוליטי והסיטואציה הפלסטינית, אנשים כאן בטורקיה שונאים את הממשלה הישראלית. אבל אנחנו לא חושבים שהחבר'ה היהודים שנמצאים כאן בטורקיה צריכים לשלם בצורה כלשהי על מעשי הממשלה הישראלית עצמה".

אוהדי בשיקטאש. Martin Rose, GettyImages
"ייתכן שתהיה אווירה אגרסיבית משהו ברחבי האצטדיון". אוהדי בשיקטאש/GettyImages, Martin Rose

יריבות

אלפר פאלביאיק נזכר שכבר היה מפגש בין קבוצה טורקית למכבי תל אביב. "אני זוכר שמכבי שיחקה כבר נגד פנרבחצ'ה וגם נגד אנקארגוצ'ו הטורקיות", הוא מציין. "מישהו יכול להגיד שהיו בעיות במשחקים ההם? וקבוצת הכדורסל שלכם שיחקה פעמים רבות נגד אפס פילזן ואולקר, מישהו זוכר אירועים שליליים מהמשחקים הללו? אני מודע לעובדה שהסיטואציה היא מעט בעייתית כרגע, אבל אין לי ספק שנוכל להתגבר עליה".

"באמת שאין לכם מה לדאוג. הממשלה שלנו תדאג לכל האוהדים התל אביביים שיגיעו יותר מכל דבר אחר באותם ימים ותגן עליהם מפני אנשים שאולי יהיו להם כל מיני רעיונות רעים. גם מבחינת אוהדי בשיקטאש, אין לנו שום כוונות רעות ומה שמעניין אותנו זה המשחק עצמו. ייתכן שתהיה מחאה בדרכים כאלה ואחרות, אבל אני לא צופה שום פגיעה פיזית באף אוהד", אומר בוראק קאן.

מוראט ייגיט קורא לאוהדים הצהובים להגיע לאיסטנבול: "אני ממליץ לאוהדי מכבי בחום להגיע למשחק הזה רק בשביל לשמוע את הרעש ולהרגיש את האווירה באצטדיון".
גם פאלביאיק שולח מסר הרגעה: "כבר היו כאן משחקים רגישים בטורקיה ולא קרה כלום. ממשלת טורקיה תיקח אחריות על אבטחת האוהדים של מכבי ואני יכול להגיד לך שאם יהיה לי מספיק כסף, אני בהחלט מתכוון להגיע לתל אביב לגומלין".

"אין יריבות ביננו לבינכם", מוסיף פאלביאיק. "אני נמצא באיסטנבול כבר עשר שנים והלכתי להמון משחקים. אני זוכר רק שני מקרים שבהם אוהדי היריבה סבלו מאלימות. גם אם היו מקרים כאלה, זה קרה כי אוהדי היריבה גרמו לזה. אם כבר יהיו תקריות אלימות, נעדיף שזה יקרה נגד פנרבחצ'ה או גאלאטסאריי".

אוהדי בשיקטאש. Christof Koepsel, GettyImages
"כבר היו כאן משחקים רגישים בטורקיה ולא קרה כלום". אוהדי בשיקטאש/GettyImages, Christof Koepsel
  • עוד באותו נושא:
  • בשיקטאש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully