וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תבנו על אירופה

17.7.2011 / 13:38

שחקני ה-NBA אולי יהיו פנויים בגלל השביתה הצפויה, אבל המצב הכלכלי העגום באירופה יגרום לרבים מהם להישאר בבית. אילו קבוצות יצליחו להנחית כוכבים, אילו יוותרו על התענוג ואיך זה ישפיע על המפה ביבשת? יהונתן אליהו נותן תמונת מצב

"רציתי לעשות את מה שטוב עבורי, ואני שלם עם ההחלטה. ניסיתי להשיג תואר וגם במיאמי לא הצלחתי, אבל עכשיו זו ההזדמנות הטובה ביותר לזכות באליפות. חיפשתי מקום שבו התואר יהיה הכי קרוב לוודאי. אני לוקח את הכישרון שלי לחוף גורדון, לשחק במכבי תל אביב" (לברון ג'יימס במשדר טלוויזיוני מיוחד בערוץ הראשון, ספטמבר 2011)

לברון ג'יימס, מיאמי היט. Ronald Martinez, GettyImages
מה הסיכוי שנראה אותו בחוף גורדון? לברון ג'יימס/GettyImages, Ronald Martinez

כוכבי ה-NBA: אהבת אירופה או טקטיקת הפחדה?
מי הם עשרת השחקנים הטובים ביותר שהגיעו ליבשת הישנה?

ההכרזה על סכסוך העבודה ב-,NBA הציתה את הדמיון ונתנה פתח לפנטזיות פרועות במיוחד לאוהד הכדורסל הממוצע בעולם, ממש כמו זו שמופיעה בציטוט למעלה (בהמשך הפנטזיה אם אתם חייבים לדעת, חובר דווין ווייד לקינג ג'יימס והשניים נתפסים בעדשת המצלמה בנוקיה כשהם מחקים את שיעוליו הנמרצים של מאיר טפירו). קובי בראיינט, דווין וייד, דוויט הווארד, קווין דוראנט, קווין גארנט. זו רק חלק מרשימה ארוכה ומכובדת של כוכבי NBA אשר הביעו זה מכבר רצון לשחק באירופה בפומבי, בהתאם להתפתחויות השביתה. עצם המחשבה על כוכבי על בסדר גודל שכזה העשויים לכתת את רגליהם במגרשים השונים ברחבי היבשת הישנה ובמדי קבוצות אירופאיות, מייצרת הד תקשורתי עצום כשלעצמה.

התבטאויות סנסציוניות על מעבר לאירופה מצד כוכבים כאלו נשמעו במהלך העונה החולפת, ונראו בעיקר כהצהרות שישמשו ככלי שרת ביד השחקנים, כחלק מפרופגנדה וזריית לחץ כטקטיקה למשא ומתן שיבוא. דיבורים בעלמא.

שחקן ניו ג'רזי נטס דרון וויליאמס. Darren Abate, AP
ההודעה המפתיעה על סיכומו של הרכז המוכשר בבשיקטאש הטורקית כמעט וטרפה את כל הקלפים. אולי משום שהוא לא נראה בשום שלב כמו האבטיפוס לשחקנים שיעשו את המעבר הטרנס אטלנטי עקב השביתה. דרון וויליאמס/AP, Darren Abate

ואז הגיע דרון וויליאמס. ההודעה המפתיעה על סיכומו של הרכז המוכשר בבשיקטאש הטורקית כמעט וטרפה את כל הקלפים. אולי משום שדרון וויליאמס לא נראה בשום שלב כמו האבטיפוס לשחקנים שיעשו את המעבר הטרנס אטלנטי עקב השביתה. הוא אינו אירופאי או בעל עבר כלשהו באירופה המבקש לחזור לשורשים. הוא נמצא תחת חוזה תקף עם ניו-ג'רזי נטס, בעוד שפיב"א וה-NBA טרם הסדירו וספק אם יסדירו עניין מהותי שכזה ביניהן. בנוסף, מדובר בשחקן מהשורה הראשונה בעולם מבחינת יכולות ושכר, עם הרבה מאוד מה להפסיד במקרה של פציעה חמורה בטורקיה.

מכאן, אף תרחיש לא ייראה מופרך או רחוק מהמציאות. וויליאמס הצהיר לאחרונה כי "לפחות 10-15 שחקנים בכירים ב-NBA שוקלים ברצינות אפשרות לשחק בחו"ל". בצל המצב הייחודי, זווית אחת כמעט ולא נלקחה בחשבון: אינטרס הקבוצות האירופיות, מצב השוק האירופי והתמורות שחלות בו.

תקופת הצנע

הבשורה הגדולה שהביא עימו הקיץ האחרון לכדורסל האירופאי היא לא ממש בשורה. המשבר הכלכלי שהכה במלוא העוצמה ביוון נתת לבסוף אותותיו גם בשתיים מהקבוצות החשובות והעשירות בכדורסל האירופאי - אולימפיאקוס ופנאתינאייקוס, וגרם לבעלים אילי ההון כמעט ולהסיר כל אחריות מהקבוצות אותם טיפחו במשך שנים. האחים אנגלופולוס הודיעו כי הם מושכים את ידיהם מהקבוצה באופן מיידי, ואילו בעלי פאו העמידו את הקבוצה למכירה.

כל זה שינה כמובן באופן משמעותי את מפת השוק בכדורסל האירופאי, ובכל אופן הוציא את היווניות מהתמונה בכל הקשור להחתמות יקרות כלשהן, כל שכן החתמות של כוכבי NBA. למותר לציין ששפיכת הכספים משולחת הרסן כמעט שהייתה למגמה של ממש בשלל קבוצות אירופיות נוספות לפני מספר שנים, התמתנה ולעיתים נמחקה כליל עקב אותו משבר כלכלי עצום.

קובי בריאנט שחקן לוס אנג'לס לייקרס. רויטרס
"יכול להיות שכוכבים כאלו ימצאו דווקא את השוק הסיני כאטרקטיבי יותר - משלמים שם כסף גדול, הליגה קצרה ויתנו להם ללכת מתי שיחפצו". קובי ברייאנט/רויטרס

"אם כל כך הרבה כוכבים חושבים על מעבר לאירופה, הם חייבים להיות מודעים למצב הנוכחי בשוק", מחזק ארלידס בודראיטיס, המסקר את הכדורסל האירופאי עבור האתר האמריקאי הפופולארי RealGM. "רק לפני שלוש-ארבע שנים היו יותר קבוצות מאירופה שיכלו לשלם את הסכומים להם הם מצפים. היו אולימפיאקוס ופנאתינאיקוס, כמה קבוצות רוסיות כמו דינמו מוסקבה ואחרות, ובכלל קבוצות לא חשבו פעמיים לפני שהוציאו סכומי עתק. כיום, למעט צסק"א ושלוש קבוצות טורקיות כולן נזהרות יותר לפזר את כספן".

מולי קצורין מעלה סוגיה נוספת, שלדידו עשויה למנוע נדידה המונית ליבשת הישנה: "לשחקנים הללו נוח לחשוב שקבוצות יורוליג בכירות מחכות להם עם זרועות פתוחות, גם אם הם ירצו לחזור מיד כשהשביתה תסתיים, וזה פשוט לא נכון. הרי ברור שקבוצות רציניות לא ייקחו שחקן שעשוי לעזוב יום אחד באמצע העונה, טוב ככל שיהיה. כמו שאני רואה את זה, יש שמונה או תשע קבוצות אירופאיות במקרה הטוב, שרוצות ויכולות להרשות לעצמם החתמות גדולות, והן דווקא מדרג הביניים. במובן הזה, יכול להיות שכוכבים כאלו ימצאו דווקא את השוק הסיני כאטרקטיבי יותר - משלמים שם כסף גדול, הליגה קצרה ויתנו להם ללכת מתי שיחפצו".

פאו גאסול שחקן לוס אנג'לס לייקרס. רויטרס
"ברצלונה וריאל הן היחידות שיהיו מוכנות לשלם סכומים גבוהים, וזה בעיקר עבור מספר שחקנים ספרדים כמו רודי פרנדדס וחוסה קלדרון שיגיעו לפחות לעונה, בהנחה שלאחים גאסול אין שום אינטרס לקטוע כרגע קריירה במגמת עלייה ב-NBA". פאו גאסול/רויטרס

לחלוב טורקי ולנוח

אז מי הן, אם כן, הקבוצות האירופיות אשר תוכלנה להציע לכוכבי NBA סכומים שיהפכו את המעבר לכדאי? אין עוררין על כך שבטורקיה נמצאת הסצנה החמה בשוק. אליפות העולם האחרונה שהתקיימה במדינה הייתה הקטליזאטור למה שנראה כרנסנס מחודש בכדורסל הטורקי. פיינל פור היורוליג שיערך בעונה הקרובה באיסטנבול רק העצים את הטירוף הקיים, ואת רצון הספונסרים להשקיע בקבוצות סכומי עתק. "הטורקיות נמצאות כרגע בסחרור מהפיינל פור. עוד לפני כן, רמת התשלומים אצלן עלתה בגדול, הם כבר עשו החתמות גדולות מאוד כבר הקיץ ונראה שלשם, אם אכן תהיה נדידה, יתנקזו כמה וכמה כוכבים גדולים", מוסיף קצורין.

סוכן השחקנים הטורקי, סרדאר אורטקויו, מנמיך ציפיות ומצנן את ההתלהבות. "בסך הכול יש ארבע קבוצות אמידות כלכלית בטורקיה כרגע. גלאטסראיי לא מספיק עשירה בשביל החתמות מפוצצות, וממילא כבר סגרו את הסגל. פנרבחצ'ה-אולקר ואפס היו שמחות להחתמות גדולות אבל הן מוכנות לחתום אך ורק לעונה מלאה לפחות, ולא יחתימו כל אחד. לפני חודש אפס פנתה אליי וביקשה שאבדוק עבורה אפשרות להביא את ג'יי ג'יי בראה, אך זה נפל מהר מאחר ואפס לא הסכימה שיהיה בחוזה סעיף שמתיר לבראה לחזור לארה"ב עם סיום השביתה. מצד שני, אני יודע ממקור ראשון שג'מאל קרופורד הוצע לקבוצה עבור 3 מיליון דולרים לעונה, ללא אופציית יציאה עם סיום השביתה ואפס לא הייתה מעוניינת. וויאצ'יץ' היה מבוקש מאוד באפס וחתם על חוזה לעונה מלאה. זאת אומרת שאין כאן בזבוז ללא הבחנה. פנרבחצ'ה תנקוט באותם דפוסי פעולה בדיוק".

"בשיקטאש היא כבר סיפור אחר לחלוטין", מצהיר אורטקויו. "היא מוכנה לשפוך כסף ללא הכרה מבלי להציב תנאים נוקשים, בדיוק כמו בחוזה עם וויליאמס. אבל בכלל לא בטוח שהיא תרצה עוד החתמה גדולה שכזו. אין שם רצון אמיתי לבנות קבוצה חזקה, אלא ניסיון למשוך ספונסרים אחרי שהספונסר המרכזי הקודם עזב את הקבוצה".

ג'יי-ג'יי באראה, דאלאס מאבריקס. AP
אפס פילזן ניסתה להביא אותו, אך זה נפל מהר מאחר והקבוצה לא הסכימה להכניס סעיף בחוזה שמתיר לו לחזור לארה"ב עם סיום השביתה. ג'יי ג'יי בראה/AP

מחשבות על עזיבה

הקבוצות הספרדיות כמו תמיד משחקות תפקיד רציני בשוק השחקנים, אך גם בליגה העשירה וכנראה גם הטובה ביבשת, משתדלים הקיץ לשמור על מיתון יחסי כמגמה גורפת. "אני לא חושב שתהיה לשביתה השפעה גדולה במיוחד על הליגה הספרדית, כי כולן מורידות העונה את התקציב ואף אחת לא רוצה לרכוש שחקנים בהרבה כסף", מסביר העיתונאי הספרדי הוותיק פראן מרטינס. "ברצלונה וריאל הן היחידות שיהיו מוכנות לשלם סכומים גבוהים, וזה בעיקר עבור מספר שחקנים ספרדים כמו רודי פרנדדס וחוסה קלדרון שיגיעו לפחות לעונה, בהנחה שלאחים גאסול אין שום אינטרס לקטוע כרגע קריירה במגמת עלייה ב-NBA". לאחרונה פורסם כי ריאל מדריד הציעה לרודי פרננדס חוזה ענק של 18 מיליון דולר לשש שנים, אך פרנדדס, שזה עתה הועבר בטרייד לאלופה מדאלאס, סירב בנימוס.

ניצנים של התעוררות קלה נראים גם באיטליה,עם סיינה שביצעה כבר הקיץ החתמות מרשימות ועם מילאנו, כמובן, שהחליטה ללכת העונה בגדול. "לסיינה יש תקציב מאוזן, אבל קשה לי לראות אותה מחתימה כוכב בסדר גודל של דרון וויליאמס", אומר המאמן האיטלקי הוותיק מרקו קלבאני, ששימש כמאמן וכעוזר מאמן רומא בעבר ומכיר את הכדורסל האיטלקי על בוריו. "למילאנו, לעומת זאת, יש את היכולת הכלכלית כרגע לבצע אולי כל החתמה שתרצה. אם תהיה לה אפשרות, אפשרי בהחלט שהיא תחתים כוכב בעל שם כלל עולמי".

"הבנייה המחודשת והמרשימה של צסק"א נתנה תנופה גם לקבוצות רוסיות אחרות", אומר ארלידס בודראיטיס, "מתוכן, נראה שלחימקי הפוטנציאל הכלכלי הגדול ביותר, וקצת אחריה קאזאן ודינמו סנט.פטרסבורג".

בתחילת חודש ינואר אמורה להתגבש החלטה לגבי קיום עונת המשחקים הקרובה ב-NBA. אם לא תימצא פשרה ותתקבל החלטה חד משמעית על אי קיום עונה מלאה, ההשלכות על הכדורסל האירופאי עשויות להיות, כמובן, מרחיקות לכת. "וודאי שבסיטואציה כזו הכסף יישפך הרבה יותר בקלות, הספרדיות, הטורקיות והרוסיות בעיקר, לא יחסכו בשביל להחזיר את הבנים האובדים הביתה, או בשביל להחתים סופרסטאר ענק מה-NBA, זו תהיה הזדמנות חד פעמית", מנחש מולי קצורין.

רודי פרננדז, פורטלנד בלייזרס. AP
ריאל מדריד הציעה לרודי פרננדס חוזה ענק של 18 מיליון דולר לשש שנים, אך פרנדדס, שזה עתה הועבר בטרייד לאלופה מדאלאס, סירב בנימוס./AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully