וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית"ר ירושלים מתפוררת, והעולם שותק

5.7.2011 / 12:30

ההנהלה מבולבלת ומיואשת, השחקנים איבדו אמון בקורנפיין, הבקרה מזהירה מהגרעונות, גאידמק מת לברוח ואפילו התקשורת איבדה עניין. בית"ר ירושלים מתפוררת לאט לאט מול עינינו, זה הזמן של האוהדים להתעורר

כל הדיווחים והכתבות על בית"ר ירושלים
"לבית"ר יש כסף, למה היא לא משלמת משכורות?"
כך מלמדים אוהדי בית"ר ילדים לשיר נגד ערבים


בשבוע שעבר כינס איציק קורנפיין את שחקני בית"ר ירושלים לשיחה על כר הדשא, ונזף בהם על טענותיהם החוזרות והנשנות בתקשורת על האיחור במשכורות, כמו גם על התסכול והרצון של חלקם להשתחרר מהמועדון. בדרך כלל ציטוטים עסיסיים כאלה יוצאים לתקשורת דקות ספורות אחרי שהם מתרחשים. במקרה הזה האירוע דווח באינטרנט רק אחרי כמה שעות טובות, והסיבה פשוטה: במצבה הנוכחי של בית"ר, לאף עיתונאי כמעט אין עניין באימוני הקבוצה.

בית"ר ירושלים בסכנת הכחדה. חמי אוזן זועק הצילו

יושב ראש בית"ר ירושלים איציק קורנפיין. ברני ארדוב
במצב הנוכחי של בית"ר לאף עיתונאי כמעט אין עניין באימוני הקבוצה. קורנפיין/ברני ארדוב

גם לזה הסיבות פשוטות וברורות: מדובר בקבוצה שכמעט כולם בה שחקנים צעירים, פלוס כמה שחקני דור הביניים כמו שי חדד, קובי מויאל, אבי ריקן וחן עזריאל, ובשפיץ נמצאים ה"זקנים" בני ה-26 אבירם ברוכיאן ועמית בן שושן. בית"ר התנקתה משחקנים מובילים ומשמעותיים, שיעוררו עניין בתקשורת, והתחושה היא שמדובר בקבוצת נוער מחוזקת.

בנוסף, המועדון כרגע בקיפאון. השחקנים לא יודעים אם הם אכן מתאמנים לקראת העונה שבפתח, לא יודעים אם המועדון יילך להליך משפטי, ומרבית השחקנים כלל לא מבינים את הפרטים או את משמעותם. האווירה מדוכדכת, השחקנים לחוצים ומבולבלים, ההנהלה חסרת אונים, ועל אף שהמועדון מצליח להתנהל בימים אלה – התחושות הן שהוא לא באמת קיים.

דוד אמסלם עוזר מאמן בית"ר ירושלים. מגד גוזני
אין לו קבוצה להישאר בליגה. אמסלם/מגד גוזני

תוצאה של שנים

מה שקורה היום בבית"ר ירושלים הוא לא רק תוצאה של המצב הכלכלי הנוכחי או של רמת הסגל הנוכחי, אלא תהליך שמתפתח במשך שנים. המערכת כבר מותשת לחלוטין. זה כולל את חוסר הוודאות שהמועדון חי בו בשנים האחרונות, היציבות הכלכלית שלא קיימת, סימני השאלה לגבי פתיחת העונה, העתיד הלוט בערפל, השחקנים המתוסכלים והמבולבלים, ובעיקר מלחמת ההישרדות שלא נגמרת.

אחד מעובדי המועדון התלונן השבוע. "אתם יכולים לכתוב מהבוקר עד הערב על השחקנים וכמה קשה להם, אבל אף פעם לא תבינו כמה חמור המצב", סיפר בתסכול, "תנסה אתה לעבוד שלושה חודשים באווירה של בית"ר, כשאתה יודע שאין בעל בית, ואם יש, אז אנחנו מעניינים לו את ה... אתה יודע את מה. לא חודש ולא חודשיים, זה כבר שנים ככה. נהיה פה טרנד חדש בשנה האחרונה: או שמורידים לך את המשכורת, או ששולחים אותך הביתה. פעם כל אחד פינטז על תפקיד בבית"ר, אבל היום תן לי כל עבודה אחרת, אפילו שתהיה משעממת, ואני בורח מכאן".

עופר אורליצקי יושב ראש בקרת התקציבים בהתאחדות לכדורגל. קובי אליהו
"חזיתי את הירידה בהכנסות בית"ר בעונה האחרונה והתרעתי על כך". אורליצקי/קובי אליהו

אצל השחקנים הדברים מורגשים אפילו יותר. לכדורגלנים, כידוע, יש קריירה קצרה, וקשה להם להתמודד עם המצב הנוכחי בו הם לא רואים עתיד, מקצועי או כלכלי. שחקן צעיר של המועדון, שהצטרף בשנה האחרונה לקבוצה הבוגרת, סיפר על האווירה מסביב, ואמר: "אני לא האמנתי שככה אני ארגיש בבית"ר ירושלים. יש לי את הטירוף והחלום להצליח בבית"ר, אבל נראה שהרבה פה איבדו את זה, הם כבויים. אני לא שופט, כי אני מבין שהם עברו הרבה מאוד, וקשה להם עם זה שאין משכורות, שהם לא יודעים מה יהיה ובכלל לאן הקריירה שלהם הולכת. גם כל האנשים מסביב שעובדים במועדון מרגישים ככה. יש פה בעלי משפחות שחיים ממשכורות שקשה לגמור איתן את החודש. הם מאוד לחוצים. נקווה שדברים ישתנו, אבל באווירה כזאת יהיה קשה מאוד להרים את הקבוצה".

הוותיקים ניסו להרים את המוראל של הצעירים, והציעו לשלם חלק מכרטיסי הטיסה למחנה האימונים. בקרב השחקנים יודעים שללא מחנה, המצב המקצועי של הקבוצה עשוי להידרדר ולהחמיר. "אין פה בעיה חברתית כמו שהיו בשנים האחרונות ויש כבוד בין השחקנים", אומר אחד מהם, "אבל כל אחד בפינה שלו ובצרות שלו. הדבר הכי חשוב שצריך כאן זה גיבוש. הגיבוש במחנה זה הדבר היחיד שיכול לחבר את כולם לגוש אחד, שינסה להרים את הקבוצה מהעונה הזאת. אתם כל היום מדברים על אי הוודאות, ולא שמתם לב שלדוד אמסלם אין כרגע קבוצה להישאר בליגה. הזמן לא משחק לטובתנו. עוד מעט הוא גם לא יוכל לצרף שחקנים נורמליים. יש שלוש יורדות, ואנחנו הולכים למלחמת עולם על המועדון הזה, אבל כרגע צריכים לעשות דברים כדי שיהיה עם מי באמת לצאת למלחמה, במיוחד שהקהל כבר מזמן התייאש ואין לנו את הגב שלו בהרבה מאוד משחקים".

בעיות במספרים

אחד הנתונים הבעייתיים ביותר איתו צריכה בית"ר להתמודד בכדי לנסות ולהימנע מהליך משפטי, הוא הגירעון מהעונה האחרונה בסך 3.5 מיליון שקל. אותו גירעון הביא לתשלום חלקי של משכורות אפריל באיחור של חודש, לאי תשלום משכורות חודש מאי, ואוטוטו גם לאי תשלום משכורות חודש יוני. בשבועות האחרונים החל קרב עקיצות בין איציק קורנפיין לבקרת התקציבים בנוגע לאחריות על הדברים. יו"ר הבקרה עופר אורליצקי אמר השבוע: "חזיתי את הירידה בהכנסות בית"ר בעונה האחרונה והתרעתי על כך. בית"ר רצתה להעביר תקציב עם הכנסות מכרטיסים ומנויים בסך 10 מיליון שקל, ואני אמרתי שיהיה 8 מיליון שקל. בסופו של דבר היה 7 מיליון שקל".

חן עזריאל שחקן בית"ר ירושלים חוגג. מגד גוזני
הוא בכלל רצה להמשיך. עזריאל/מגד גוזני

הפער הזה דווקא נסגר בזכות תושיה של הבקרה. בתחילה השנה גייס ראש עיריית ירושלים ניר ברקת תורם אפריקאי שהעביר כ-1.7 מיליון שקל למועדון. אורליצקי חזה את מה שצפוי לקרות בבית"ר, וייעץ לקורנפיין לא להשתמש בכסף לצרכים מקצועיים, אלא להשאירו אצלו לצורכי חירום. ואכן כך הדברים קרו. לבית"ר חסרו מדי כמה עשרות אלפי שקלים בניגוד לתחזית, ואורלציקי העביר מהסכום הזה להשלים את התקציב.

מעבר לכך, לאחר שבית"ר עיכבו בחודש את משכורות חודש אפריל, ובעקבות לחץ של התקשורת על הבקרה בנוגע לעניין, הודיעו גורמים בבקרה כי "יש כסף בקופה של המועדון, אנחנו לא מבינים למה לא משלמים משכורות". בבקרה התכוונו אז לכך שאחוז גבוה מסכום המשכורות של בית"ר (בסך כמה מאות אלפי שקלים) עדיין נשאר אצלם בקופה, ושבית"ר יכולה לעשות בו שימוש. בפועל, כמה שעות לאחר מכן בית"ר הודיעה כי נכנס כסף למועדון, ובעוד שלושה ימים ישולמו המשכורות.

יש לציין שבבית"ר מדברים על גירעון של קצת פחות מ-4 מיליון שקל, ובכל זאת רצו לעשות שימוש בכסף של התורם האפריקאי לצרכים מקצועיים. בהתחשב בכך ששחרורם של דריו פרננדז, כריסטיאן אלברס וסרג' איילי בינואר חסכו למועדון עוד קרוב למיליון שקל – בית"ר הייתה עשויה לסיים את העונה עם גרעון של יותר מ-6 מיליון שקל. נדמה שעובדות אלה מצריכות גם את קורנפיין וגם את הבקרה לבדוק היטב את רמת החיזוי של בית"ר, מכיוון שהמועדון יכול לקרוס מגירעון כזה.

גם אתמול פורסם בוואלה! ספורט על 1.3 מיליון שקל ששוכבים בבקרה, ושלמעשה בית"ר יכולה לעשות בהם שימוש. בבית"ר טענו אתמול בתוקף כי לא ניתן לעשות שימוש בכסף ללא ייפוי כוח מארקדי גאידמק. וכאן אולי נכנסת שאלה יותר גדולה: האם גאידמק הוא זה שעוצר את המשכורות ומחכה לראות האם יגיע רוכש והאם יוכל למשוך את כספיו בחזרה? תשובות ברורות אין, אבל מה שבטוח זה שאם איציק קורנפיין מתכנן בלב שלם לעמוד במילתו לשחקנים שהמשכורות ישולמו להם, ולא לבקש מהשחקנים לקצץ, הוא יכול לפנות לבקרה עוד היום והם יחלו בתהליך של הפשרת הכסף.

אבי ריקן שחקן בית"ר ירושלים מונף על כתפי האוהדים. קובי אליהו
שחקנים רבים בבית"ר פועלים לפי הלב, אבל לא בטוח שזה לטובתם. אבי ריקן/קובי אליהו

במידה שקורנפיין מחליט שהוא לא עושה צעד כזה ללא אישור גאידמק, הבעלים של בית"ר צפוי למשוך את הכסף הזה בכל תהליך בו תעבור בית"ר מידיו. במידה שהקבוצה תלך להקפאת הליכים, אזי משיכת הכסף הזאת היא האפשרות הכמעט יחידה של קורנפיין לעמוד במילה שלו ולשלם לשחקנים את כל משכורות העונה שהסתיימה.

הבעיה של קורנפיין הוא שבחודשיים האחרונים הוא איבד הרבה כוח מול השחקנים. הסוכנים של השחקנים ונציגיהם, שניסו לברר בנוגע לעתיד המועדון, מרגישים לא בנוח מול היו"ר בעניין. גם לאחר שקורנפיין ביקש מהשחקנים "ללמוד מאלי אוחנה, שירד עם הקבוצה ליגה והעלה אותה לליגה הראשונה", השחקנים לא ידעו כיצד להגיב. "לא ידענו איך לאכול את זה", אמר אחד מהם, "יש את הכסף, אבל אנחנו לא מקבלים אותו. יש הרבה שמועות ודיבורים, וגם איציק בתוך זה. אם הוא היה יודע איך שחקנים חושבים ומרגישים, הוא בכלל לא היה בא לשיחה הזאת. יש זמנים שצריך לתת שקט לשחקנים, ולא להמשיך ולחמם את כולם".

חן עזריאל כמשל

הסיפור של חן עזריאל מסביר אולי הרבה מאוד דברים בבית"ר. אי אפשר לפקפק באהבה הגדולה של עזריאל לבית"ר ירושלים, אבל לאחרונה הוא נאלץ להבין שעם כל הכבוד לחיבור שלו עם הקבוצה, הוא בשנות הפריצה שלו וחייב לנצל את המומנטום. אם הוא רוצה לנסות להתקדם לאירופה, גם מקצועית וגם כלכלית, הוא חייב לעבור לאחת הקבוצות הגדולות.

אוהדי בית"ר ירושלים. מגד גוזני
אוהדי בית"ר ירושלים/מגד גוזני

יחד עם זאת, עזריאל עדיין היה מוכן להמשיך השנה בבית"ר, וזאת במידה שהיה זוכה לשכר המוצע לו בחוץ. עזריאל צפוי להרוויח בעונה הבאה בבית"ר כ-65 אלף דולר, כאשר במכבי חיפה או בהפועל תל אביב הציעו לו שכר כפול. איציק קורנפיין, מנגד, נמצא במלכוד, מכיוון שהוא יודע שאם ישדרג לעזריאל את השכר, הוא יצטרך להתמודד עם דרישות דומות משחקנים נוספים. הפתרון היחיד של יושב הראש יהיה למכור את החלוץ למכבי חיפה, המעוניינת בשורותיו. מי שתפסיד תהיה שוב בית"ר.

אבל זה לא רק עזריאל. איציק קורנפיין התראיין לפני מספר שבועות ואמר כי "המספרים של החוזים של שחקני בית"ר מצוינים, ולא ניתן יהיה להביא שחקנים אחרים במספרים כאלה". זאת בדיוק הבעיה של יושב הראש. בכדורגל הישראלי אין משמעות לחוזה, וכל הקבוצות והסוכנים פונים לשחקני בית"ר בהצעות מפתות ומשודרגות בעשרות אחוזים. בבית"ר הם לא רק מקבלים שכר נמוך יותר, אלא גם לא יודעים איך ייראה העתיד.

שחקן בקבוצה סיכם זאת במדויק, והסביר מה עובר על שחקן בקיץ בכדורגל הישראלי. "בסוף הקריירה הקצרה הזאת, מה שנשאר לשחקן זה הכסף", הוא מספר, "אני יכול להבין את חן עזריאל. מי שמקבל החלטות רק עם רגש, יהיה עוד 10 שנים נהג מונית. הבעיה היא שמשגעים את השחקנים סוכנים מכל מקום עם הצעות מקבוצות בארץ ובחו"ל, והראש שלהם לא מספיק להסתובב. אני אגיד את הדבר הכי חשוב שהייתי רוצה לומר ושאוהדי בית"ר ישמעו: המצב פה אולי חרא, ובאמת שחקנים עם הראש באדמה ואולי הקבוצה תלך לפירוק ולא יודע מה יהיה. אבל דבר אחד כולם צריכים לדעת: שמתחת לכל זה, יש פה חבורת שחקנים מוכשרים שגדלו בבית"ר ואוהדים את הקבוצה, וזה משהו שאין בשום מועדון אחר. אם יצליחו לנקות את כל מה שמסביב וייתנו אווירה שקטה ומקצועית, אם השחקנים רק יראו קצת עתיד אופטימי, יש לנו מה למכור מול כל מועדון בארץ".

בית"ר ירושלים: מיקי קופל עשוי לתמוך כלכלית במועדון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully