וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההימור של וילאנובה, הפספוס של גרנט

25.6.2012 / 13:18

ההגעה של ג'ורדי אלבה לברצלונה תפתור את בעיית המגן השמאלי ותפתח בעיה חדשה. ואיך פספס הישראלי את דיאמנטי? הסקאוט מנתח

כשג'ורדי אלבה היה בן 16, אף אחד בברצלונה לא נתן לו סיכוי והסיבה לכך מגוחכת עוד יותר. בברצלונה, מכל המועדונים בעולם, החליטו לשחרר את אלבה בגלל גובהו. "הוא נמוך מדי ולכן לעולם לא יגיע לקבוצה הבוגרת", סברו במחלקת הנוער של המועדון והחליטו לשחרר את השחקן ללא תמורה. שבע שנים מאוחר יותר, אותו אלבה יחזור לברצלונה בדלת הקדמית ויתקבל בכבוד של מלכים. הוא יחזור כשחקן משודרג ומוערך, שתפס את חולצת ההרכב של נבחרת ספרד ועם תג מחיר שינוע בסביבות 15 מיליון יורו. מישהו במחלקת הנוער צריך לשלם את מחיר הטעות מ-2005.

דרך ארוכה עבר אלבה עד החזרה לקאמפ נואו. כבר כשהיה בגיל ארבע ידעו בעיירה הקטלאנית ל'הוסיפטאלט כי הילד יגדל להיות כוכב. אתלטיקו הוספיטלנסה צירפה אותו לשורותיה בגיל שש ובנתה קבוצה מיוחדת סביבו. אחר כך הגיעו שבע שנים במחלקת הנוער של ברצלונה ועוד שנתיים בקורנייה הקטנה. ולנסיה רכשה אותו ב-2007 תמורת 6,000 יורו וסיפקה לו את הקרקע הבשלה לפרוץ ולהוכיח את עצמו. כבר חישבתם כמה אחוזי רווח יעשו שם מהמכירה?

ג'ורדי אלבה. Carmelo Rubio, AP
ממתי ברצלונה מוותרת על שחקנים נמוכים? אלבה/AP, Carmelo Rubio

ביורו 2008 ובמונדיאל 2010 היה ז'ואן קאפדווילה, אז בוויאריאל, הבאנקר בעמדת המגן השמאלי של האדומים. בדרום אפריקה הוא היה השחקן היחיד בהרכב של ויסנטה דל בוסקה במשחק הגמר שלא בא מריאל מדריד או ברצלונה. קאפדווילה פתח גם את מוקדמות היורו בהרכב, אבל במהרה הבין דל בוסקה שהעמדה חייבת רענון רציני.

באפריל 2011 התראיין המגן הוותיק וגילה שבקרוב יודיע על פרישה מכדורגל בינלאומי. כשנשאל על מחליפו העתידי נקב בשישה שמות. אף אחד מהם לא היה של אלבה. אלא שדל בוסקה לא יכול היה להתעלם מההופעות הנהדרות של מגן ולנסיה בפתיחת העונה שעברה. אלבה קיבל זימון ראשון בספטמבר ומאז לא הביט לאחור. לספרד נולד מגן שמאלי חדש.

אלבה מייצג בצורה מושלמת את הדור הבא של המגן התוקף, אחת התופעות המעניינות של יורו 2012. בשלב מוקדם מאוד של האליפות הבינו מאמני היריבות של ספרד שלאלבה, בניגוד לאלברו ארבלואה באגף הימני, אסור לתת שטח לפרוץ. המהירות שלו מסחררת, יכולת המסירה מרשימה וההצטרפות שלו כשחקן כנף נוסף לכל דבר הופכת את ספרד למסוכנת ובלתי צפויה עוד יותר. מדובר בעוד שחקן שצריך לשים אליו לב ואי אפשר להפקיר, מה שמגביל עוד יותר את סיכויי היריבה לצאת קדימה או להשיג שליטה בכדור.

לורן בלאן תכנן לעצור את אלבה ואינייסטה באגף השמאלי על ידי הצבת שני מגנים ימניים. מה קרה בסוף? אינייסטה ואלבה בנו יחד את השער ראשון. הקשר נתן מסירת עומק גאונית והמגן סיפק פריצה והגבהה חכמה לראש של אלונסו: "ג'ורדי אלבה ואינייסטה עשו צחוק מהטקטיקה של בלאן", גיחכו בספרד אחרי המשחק.

דני אלבס שחקן ברצלונה. Manu Fernandez, AP
מה יהיה איתו? דני אלבס/AP, Manu Fernandez

אלבה סגור בברצלונה כבר מספר שבועות, אבל בספרד מעריכים שהמועדונים מחכים לסיום היורו כדי להודיע רשמית על העסקה. בספרד דווח כי בימים האחרונים התעניין אלבה מה סכום ההעברה הצפוי בעניינו, מה שמעיד כי גם העסקה בעצם סגורה לחלוטין והמגן יחזור הביתה ויהפוך לרכש הראשון בעידן טיטו וילאנובה.

עמדת המגן השמאלי הייתה אחת מנקודות התורפה במכונה של פפ גווארדיולה בשנים האחרונות. אריק אבידל, שחקן יותר הגנתי באופיו, סבל מבעיות בריאותיות שונות ואילו מקסוול ואדריאנו לא התגלו כשחקני רכש מרשימים ולא הוכיחו את עצמם לאורך זמן. למעשה, ההיעדרות של מגן שמאלי לטעמו הביאה את גווארדיולה, בין היתר, לשחק בשיטה המושמצת של 3-4-3 בלא מעט משחקים בעונה שעברה.

אלבה יפתור את הבעיה, אבל ייצור בעיה חדשה. מעטות הנבחרות או הקבוצות בעולם שמשחקות עם שני מגנים תוקפים מובהקים. אף מאמן לא אוהב לראות את שני המגנים שלו עולים יחד להתקפה וחושפים את הקבוצה למתפרצות. כך שהצבה של אלבה לצד דני אלבס מצריכה לא מעט משמעת טקטית וסגירה הדדית של שחקני הכנף. מצד שני, עכשיו אתם מבינים למה וילאנובה שוקל לוותר על הברזילאי?

הטיפ של הסקאוט: אם טרנד המגן שהוא גם קיצוני ימשיך לבלוט גם בכדורגל הקבוצות בעונה הבאה, שחקן כמו טאלב טואטחה יכול להיות שווה ליעקב שחר יותר משני מיליון יורו.

אלסנדרו דיאמנטי שחקן נבחרת איטליה מול ג'ו הארט שוער נבחרת אנגליה. רויטרס
בונוס לעונה נהדרת. דיאמנטי/רויטרס

אברהם גרנט לא רצה את אלסנדרו דיאמנטי בווסטהאם. במהלך כל הקיץ הוא ביקש למצוא קבוצה שתרכוש את האיטלקי ובכך תאפשר לו להביא שחקן רכש במקומו. רגע לפני סגירת חלון ההעברות, דיאמנטי נמכר לברשיה תמורת 2.2 מיליון יורו, סכום נמוך בהרבה משישה מיליון ליש"ט ששילמו תמורתו הפטישים לליברונו שנה אחת מוקדם יותר.

דיאמנטי אמנם ירד ליגה עם ברשיה בעונת 2010/11, אבל ללא ספק היה השחקן הבולט והטוב בשורותיה ובמהלך העונה קיבל זימון ראשון לנבחרת. בקיץ האחרון רכשה בולוניה מחצית מכרטיסו תמורת 1.5 מיליון יורו וקיבלה תמורה מלאה. הקשר סיים עם שבעה שערים ועזר לרוסובלו להפוך לאחת מהפתעות העונה. למרות ההצלחה, לא מעט הרימו גבה שהקשר בן ה-29 שרד את כל הניפויים ונכלל בסגל הסופי של צ'זארה פראנדלי ליורו.

פראנדלי הוכיח ביורו שדברים שוליים כמו גיל, שמות או ניסיון בינלאומי לא מדברים אליו. הוא לקח את השחקנים שמתאימים לשיטות המשחק שלו ודיאמנטי האנרגטי והאקספלוסיבי סוגר לו כמה פינות. הוא יכול לשחק בעמדת ה'טרהקווארטיסטה', הקשר מתחת לחלוצים, בעמדה של אנטוניו קסאנו כחלוץ שני ואפילו כשחקן קו. 27 דקות טובות שלו מול אירלנד (שלוש בעיטות לשער) רק הוכיחו את הנקודה של פראנדלי ועזרו לקשר להתקדם ברוטציה.

דיאמנטי הוסיף לאיטליה מימד שקצת חסר לה, ערמומיות. הנעת הכדור של האזורי מצוינת והסגירה ההגנתית שלהם פנטסטית, אבל ההתקפה מעט תקועה בגלל היעדר שחקן שיעשה פעולה מבריקה, מהירה ומפתיעה. כשדיאמנטי נכנס במקום קסאנו מול אנגליה, השליטה של איטליה הפכה אבסולוטית. הפנדל המכריע לרשת של ג'ו הארט היה רק בונוס.

המאמן שהחל את האליפות עם 3-5-2 ועבר ל-4-3-1-2 המסורתי שלו, נאלץ בעל כורחו לשחק שיטה שלישית, 4-5-1, מאחר והחילוף השלישי שלו (מאג'ו במקום אבאטה) היה כפוי. גם אם פראנדלי לא התכוון, יכול להיות שהוא מצא פתרון לחצי הגמר. נגד גרמניה, האזורי לא יוכלו להסתפק בסגירת מסוט אוזיל ונעילת האמצע. הם יהיו חייבים להקפיד על הסכנה מהאגפים ולהחזיק שחקנים שיוכלו להוביל מתפרצות. דיאמנטי בהחלט יילקח בחשבון.

בינתיים, קיבל הקשר עוד בשורות טובות. בולוניה הצליחה לרכוש את החצי השני של כרטיסו מברשיה והוא ימשיך בקבוצה. בעלות משותפת היא עסקה שמקובלת מאוד בכדורגל האיטלקי. אלא שאם שתי הקבוצות לא מצליחות לסכם רכישת הצד השני, עתידו של השחקן מוכרע בסוג של מכרז (מי אמר במבי?). כך היה גם במקרה של דיאמנטי. בולוניה וברשיה הכינו מעטפות סגורות, ההצעה של הראשונה שעמדה על 3.36 מיליון יורו זכתה.

"זה היה כמו משחק פוקר ארוך ומעייף", הסביר נשיא בולוניה אלבנו גווראלדי. "לא יכולנו ולא רצינו לאבד אותו. דיאמנטי הוא שחקן שעזר וימשיך לעזור לנו בעתיד. אנחנו מודעים לערך שלו ולכן גם נשדרג לו את החוזה".

הטיפ של הסקואט: לעולם אסור לסגור את דלת הנבחרת.

מנג'ר ווסטהאם אברהם גרנט. Chris Brunskill, GettyImages
לא נתן לדיאמנטי צ'אנס. גרנט/GettyImages, Chris Brunskill

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully