וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דברים שאפשר לעשות בינואר

17.6.2012 / 11:32

כשפליקס מגאת הימר על וצלאב פילארז' בינואר כולם הרימו גבה, עכשיו הוא מתברר כגניבה. מדור הסקאוט על הג'וקר הצ'כי, עם מבט מבטיח על מגן העתיד של שבדיה וצ'לסי

נובמבר 2011. ויקטוריה פלזן אירחה את ברצלונה במסגרת המחזור הרביעי של בית ח' בליגת האלופות ושיחקה ללא רגשי נחיתות עד שנותרה ב-10 שחקנים בדקה ה-22. למרות התבוסה 4:0, אלופת צ'כיה זכתה למחמאות מפפ גווארדיולה בסיום: "הם הרשימו אותי מאוד ואני חייב לציין את וצלאב פילארז' והדרך בה הוא שיחק", אמר הקטלאני בסיום.

פלזן לא הייתה צריכה את המחמאות כדי לדעת איזה יהלום יש לה ביד. פילארז' שיחק כמושאל אצל האלופה, שרצתה מאוד לממש את האופציה לרכישתו ולהעניק לו חוזה ארוך טווח, אלא שהשחקן סירב בתוקף. המחלוקת בין הצדדים הובילה לכך שפילארז' אף הושעה מהסגל לקראת אחד ממשחקי הליגה עד שבסוף נובמבר חשף סוכנו את הסיבה לסירוב וגילה כי השחקן שלו כבר סגר את תנאיו בוולפסבורג הגרמנית.

העסקה הפכה רשמית בינואר ופילארז' סיים את העונה בפלזן. סכום הרכישה, אגב, עמד על קצת פחות ממיליון יורו. בהחלט סכום מגוחך לאור היכולת המרשימה של הקשר הדינמי ביורו 2012. כך חתומים פליקס מגאת ואנשי מערך הסקאוטינג שלו בוולפסבורג על אחת הגניבות הגדולות של השנה.

וצלאב פילארז' שחקן נבחרת צ'כיה. רויטרס
פלזן לא הייתה צריכה את המחמאות של גווארדיולה כדי לדעת איזה יהלום יש לה ביד. פילארז'/רויטרס

פילארז', 23, גדל בכפר קטן ומילדות שיחק בקבוצת הראדץ קראלובה, לה עזר לשוב לליגה הבכירה בצ'כיה בסיום עונת 2009/10 ולסיים במקום השמיני המכובד בעונה שלאחר מכן. היכולת של הכישרון הצעיר עוררה את העניין סביבו וסידרה לו את המעבר בהשאלה לפלזן וזימון בכורה לנבחרת לפני כשנה. למרות זאת, בצ'כיה הרימו גבה נוכח המעבר לגרמניה, שנראה מהיר מדי לטענת אנשי הכדורגל במדינה. עכשיו כולם אוכלים את הכובע. מגאת? הוא מתגלגל מצחוק.

חלון ההעברות של ינואר ידוע לשמצה, אבל המאמן הגרמני הקשוח תמיד ידע לעשות בו שימוש ראוי. בחלון ההעברות האחרון, לדוגמה, צירף לא פחות מתשעה שחקנים. יש לא מעט סיכון בהחתמת שחקן בינואר, במיוחד כאשר מדובר בשחקן צעיר המוגדר כפוטנציאל עתידי. מצד אחד, הקבוצה מקבלת מרווח זמן לאקלם את השחקן למרקם הקבוצתי ולליגה החדשה גם על חשבון דקות משחק. מצד שני, כשמדובר בשחקן צעיר, היעדר דקות משחק עלולות לגרום לאיבוד מומנטום.

גם האופציה השנייה - השאלה לתקופת השתפשפות - לא נטולת סיכון. אם פילארז' היה נפצע במהלך חצי העונה האחרונה בפלזן, לא בטוח שכלל היה חוזר לוולפסבורג. מגאת לקח הימור, החתים שחקן אלמוני בעלות מינימלית וקיבל חזרה כוכב, שכעת שווה פי כמה ממה ששולם תמורתו.

פליקס מגאת מאמן וולפסבורג. Martin Rose, GettyImages
כולם אוכלים את הכובע והוא מתגלגל מצחוק. פילארז'/GettyImages, Martin Rose

פילראז' הוא שחקן נמוך קומה (1.69 מטר) וסופר מגוון התקפית. הוא מתופקד באגף השמאלי של הקישור, אבל הכניסות שלו למרכז ויכולת הסיום שבאו לידי ביטוי בשני השערים שכבש בטורניר הן שהופכות אותו למסוכן ובלתי צפוי. הוא זריז וחד, והיכולת הטכנית שלו מרשימה. פולין ויוון פשוט לא הצליחו לקחת ממנו כדור באחד על אחד (וגם ליובל שפונגין הוא עשה סחרחורת במשחק הידידות האחרון). כשצ'כיה במתקפה, פילארז' תמיד נמצא במרכז העניינים. כשהיא מתגוננת, הוא יורד לאחור לעזור למגן.

מאמן נבחרת ספרד ויסנטה דל בוסקה ספג ביקורת קשה על כך שניסה לחקות את שיטת המשחק של ברצלונה, 4-3-3 עם 9 מדומה. צ'כיה של מיכל בילק, לעומת זאת, מציגה כדורגל נהדר תוך שימוש באותה שיטה. מילאן בארוש אולי לא נראה חד, אבל התנועה שלו מאפשרת חילופי מקום תמידיים בהתקפה ומקשה על הגנת היריב את הסגירה. הצ'כים יוצאים קדימה עם הרבה שחקנים, משתמשים בצורה מושלמת בשני המגנים ומחזיקים מרכז קשוח שלא מספיק לעבוד.

פילארז', שבמשחק מול פולין פשוט התעלל בלוקאש פישצ'ק, אולי המגן הימני החם בעולם כיום, הוא היהלום שמוסיף את הברק, הטכניקה והיצירתיות. אם בצ'כיה היו מודאגים לפני הטורניר מכשירותו של תומאש רוזיצקי הוותיק, הרי שעכשיו ישנים שם בשקט. רוזיצקי דומיננטי למערך של בילק בערך כמו שהוא חיוני למערך של ארסן ונגר בארסנל. לצ'כים יש עכשיו מלך חדש.

הטיפ של הסקאוט: כמעט כל הזרים שהונחתו בינואר האחרון בליגת העל כמעט שלא קיבלו הזדמנות והפכו ללא רלוונטיים. מה זה אומר על מערך הסקאוטינג של הקבוצות?

שחקן נבחרת שבדיה, מרטין אולסון. Scott Heavey, GettyImages
היורש של אשלי קול? אולסון/GettyImages, Scott Heavey

שבדיה הייתה שווה יותר משני הפסדים והדחה בשלב הבתים ביורו. למרות הבית הקשה אליו הוגרלו, השבדים ייזכרו כאחת הנבחרת הסימפטיות והמפוספסות של יורו 2012. במובן מסוים, דווקא הנוכחות של סופרסטאר מסוגו של זאלטן פגעה בשבדים. זלאטן עשה בנבחרת בדיוק מה שהוא עושה במילאן. ירד אחורה לשמש כפיבוט ולחלק מסירות לחברים, אלא שהבעיה הייתה בתיאום. מה שעבד מושלם עם חבריו באיטליה, פשוט לא דפק בנבחרת. זלאטן נראה לא מספיק מחובר לחברים, וכשמוסיפים לזה ספיגת שערים נאיבית, מקבלים את השורה התחתונה המאכזבת.

למרות זאת, שבדיה נראית בדרך הנכונה. יש לה דור של צעירים מוכשרים והכדורגל שלה התקדם שנות אור לעומת הנבחרת האנמית של יורו 2008. אחד השחקנים הכי מבטיחים שלה הוא המגן השמאלי מרטין אולסון, שחקנה בן ה-24 של בלקבורן. תזכרו את השם כי אתם הולכים לשמוע אותו עוד הרבה בשנים הקרובות.

אולסון שחום העור הוא בן לאב שבדי ואם קנייתית. בגיל 17 יצא למבחנים בבלקבורן ומאז הוא משחק בקבוצה, שירדה אשתקד לצ'מפיונשיפ. אל תדאגו לו. הגדולות בפרמיירליג כבר בעקבותיו וההופעות הטובות באליפות רק יגדילו את מחירו, שנאמד בכארבעה מיליון ליש"ט.

אולסון הוא מגן שמאלי עם המון עוצמות התקפיות, שעוד צריך להתפתח מבחינה הגנתית. הוא חכם, פיזי, יש לו כוח מתפרץ שבא לידי ביטוי ביציאה פנטסטית מהמקום, וטכניקה ברמה גבוהה. אנגליה לא הסתדרה עם הפריצות המהירות והסוחפות שלו לאורך הקו ונאלצה לעצור אותו שוב ושוב בעבירות. בגדול, אולסון עוד צריך להתפתח, במיוחד מבחינה הגנתית, אבל בהחלט מדובר בשחקן שמעניין יהיה לראות לאן הוא יכול להגיע.

המגן הצעיר, שבבלקבורן מכונה "פליפר" (בגלל שפניו הזכירו לשחקני הקבוצה דולפין), הפך למבוקש מיד אחרי הירידה. סטוק סיטי וגלאסטסראיי הוזכרו כמועמדות, אבל לאחרונה נכנסו לתמונה טוטנהאם ובמיוחד צ'לסי. האחרונה נמצאת בהליך חילופי דורות. בוסינגווה, קאלו ודרוגבה כבר בחוץ ובעתיד הלא מאוד רחוק יצטרפו אליהם גם טרי, למפארד ואשלי קול. אולסון מסומן שם כיורש ראוי לאחרון.

סוכנו של השחקן הוא לא אחר מאשר חלוץ העבר האגדי מרטין דאלין שאמר: "אולסון צריך לשחק ברמה הגבוהה והשאיפה שלו היא להישאר בפרמיירליג. יש בו עניין גדול מחמש או שש קבוצות". ההימור שלנו הוא שאם אולסון, אלם, לוסטיג, באיראמי, טויבונן ושאר הצעירים ימשיכו להתקדם, שבדיה תדבר חזק בטורנירים הבאים. עם או בלי זלאטן.

הטיפ של הסקאוט: שלוש קבוצות ירדו העונה מליגת העל. מי מהשחקנים שלהן הפכו להכי מבוקשים בקיץ? אסי בלדוט וגיא צרפתי, שניים שעברו את גיל 30. לך תבין.

שחקן נבחרת שבדיה זלאטן איברהימוביץ' מאוכזב. רויטרס
רק תוקע את השבדים הצעירים. זלאטן/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully