וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תאונת זהות: הנהלת ברצלונה היא האחראית לבעיות של המועדון

8.3.2017 / 10:30

נשיא שנתפס בשקרים, קרבות פוליטיים, אקדמיה מפורקת ומנהל ספורטיבי שגרם למסי להתייאש. עוד לפני לואיס אנריקה, הנהלת ברצלונה היא זו שמכרה את ערכי המועדון וגרמה לשחקנים לחוש נבגדים. משבר הזהות שאפילו קאמבק היסטורי מול פ.ס.ז' לא יוכל לפתור

one

בווידאו: החמישייה של ברצלונה לרשת סלטה ויגו

"נדבר באפריל או במאי". זו הייתה התשובה של נשיא ברצלונה, ז'וזפ מריה ברתומיאו, כאשר נשאל בתחילת חודש פברואר בנוגע לעתידו של המאמן לואיס אנריקה. הוא הקפיד לחזור על הדברים בכמה הזדמנויות שונות וגם ציין כי למועדון אין תכנית חלופית. "לואיס אנריקה הוא המאמן היחיד שאנחנו חושבים עליו".

בשבוע שעבר, רגע אחרי שהמאמן הכריז במסיבת העיתונאים בתום המשחק מול ספורטינג חיחון כי יעזוב בתום העונה והבהיר כי התריע על כך בפני הממונים עליו עוד בקיץ, ברתומיאו כבר נשמע אחרת לגמרי. "במהלך הקיץ לואיס אנריקה טרח ליידע את רוברט פרננדס ואלברט סולר כי הוא לא צפוי להמשיך, והשבוע הוא הודיע לנו על החלטתו".

על פי התקשורת הקטלאנית, העדכון מלואיס אנריקה לא הגיע באותו שבוע אלא שבועיים קודם לכן. מיד לאחר התבוסה 4:0 בפארק דה פראנס. בכל מקרה, ברתומיאו (שוב) נתפס בשקר וגם יצר מתיחות חדשה בהנהלה, שכן יתר החברים (פרט לשותפי הסוד רוברט וסולר) גילו על כך רק בעת מסיבת העיתונאים. המהלך הזה סיפק תחמושת ליריביו מבית ומחוץ, שלא היססו להצביע על הבעיה האמיתית של ברצלונה. עוד לפני לואיס אנריקה והשחקנים, ובלי כל קשר לתוצאות על המגרש, אובדן הדרך מתחיל מלמעלה. ההנהלה המסואבת, זו שנציגיה מבטיחים כעת מאמן חדש עם ה-DNA של ברצלונה, היא זו שמכרה את ערכיה ובגדה במורשת.

עוד בנושא

הערב: ברצלונה - פריס סן ז'רמן (21:45, ספורט 5)
אלגרי מועמד לברצלונה, מועמדות סמפאולי נחלשת
"לואיס אנריקה אובססיבי, הוא מאמין במהפך מול פ.ס.ז'"

סנדרו רוסיי נשיא ברצלונה המתפטר (משמאל) עם מחליפו ז'וספ מריה ברתומיאו. GettyImages
החל מקטאר, דרך פרשת ניימאר ועד ריסוק האקדמיה. ז'וזפ מריה ברתומיאו עם קודמו סנדרו רוסיי/GettyImages

המשחק הראשון מול פריס סן ז'רמן היווה את נקודת השבר מבחינת לואיס אנריקה, אבל אמור להיות גם קו פרשת המים מבחינת הנהלת המועדון. פרט לתוצאה הכואבת, ההשפלה האמיתית הייתה בכך ששניים מהמצטיינים של אלופת צרפת, נובורישית שנמצאת עדיין בראשיתו של פרויקט, היו תוצרים של מחלקת הנוער בדמות פרסנל קימפמבה ואדריאן ראביו בני ה-21. אפילו כאשר מרקו וראטי נפצע, פ.ס.ז' שלחה למגרש קשר בן 19 בשם כריסטופר אנקונקו. עוד כישרון טרי ממחלקת הנוער. דווקא לברצלונה, המשמשת מודל לחיקוי עבור מועדונים בהתפתחות כמו פ.ס.ז' ומנצ'סטר סיטי, לא הייתה תשובה בנושא.

לואיס אנריקה זכה בינתיים בשמונה מ-10 התארים עליהם התמודד, אך לא הצליח להזרים דם חדש. הקבוצה שהציגה שבעה שחקני בית בגמר ליגת האלופות ב-2011 ושנה לאחר מכן אפילו שיחקה בליגה עם הרכב שכל כולו על טהרת אקדמיית לה מאסיה המפוארת, נשענה בגזרת "הצעירים" על ראפיניה בן ה-24 וסרג'י רוברטו בן ה-25. אחרי שהאחרון היה הספרדי/קטלאני היחיד בהרכב בניצחון הדחוק על לגאנס, הנשיא לשעבר ז'ואן לאפורטה הקניט את ההנהלה הנוכחית וצייץ: "הקבוצה סובלת, הקהל מפולג ולה מאסיה מפורקת".

מפורקת, עד כדי כך. אז מה השתנה פרט לסגנון המשחק הישיר שסיגלה לעצמה הקבוצה הבוגרת? בברצלונה טוענים כי העונש מפיפ"א בפרשת ההעברות הלא חוקיות של כדורגלנים קטינים הוא הגורם העיקרי, אך זה בסך הכול תירוץ. "כל המדיניות היא אחרת לגמרי", הסביר ל-GOAL מאמן שעבד באקדמיה. "יוהאן קרויף רצה תמיד את השחקנים הטובים ביותר, זו הייתה הפילוסופיה. היום מחפשים את החזקים ולא את המוכשרים. פעם התמקדו בדרך ורצו לדעת איך הקבוצה שיחקה, היום התוצאות הן העיקר. בארסה ב' משחקת רק כדי לנצח, וכדי לעשות את זה מביאים שחקנים בוגרים יותר מאשר אלו שנמצאים בהתפתחות. זה יוצר בעיה".

קבוצת המילואים של ברצלונה ירדה לליגה השלישית ב-2015. בעונה שעברה היא סיימה במקום ה-11 והעונה מובילה את הבית שלה בתקווה לשוב לליגת המשנה. אלא שזה קורה עם שחקני רכש כמו אלברטו פראה (26) וחסוס אלפרו (25), פליטי מחלקות הנוער של אתלטיקו מדריד וסביליה, בהתאמה. כמה מהצעירים אמנם קיבלו הזדמנויות ספורות במשחקים זניחים של ברצלונה בגביע המלך, אבל דקות הליגה של כולם גם יחד מסתכמות באפס עגול. "לואיס אנריקה לא מסתכל לכיוון קבוצת המילואים, אבל האמת היא שאין יותר מדי מציאות", אומרים מאמני העבר. ואיך יהיו? באחד ממשחקי הליגה האחרונים של בארסה ב', המאמן ג'רארד לופס, קשר ברצלונה, ולנסיה ונבחרת ספרד לשעבר, שיתף רק שני בוגרי לה מאסיה. שניים בלבד.

יוהאן קרויף בטקס מינויו לנשיא הכבוד של ברצלונה. רויטרס
קבוצת המילואים והאקדמיה זונחות את הדרך שלו. יוהאן קרויף/רויטרס

כאשר לאפורטה טען כי האקדמיה מפורקת, הוא הפנה אצבע מאשימה ליריבו הגדול ברתומיאו, האיש לו הפסיד בבחירות לנשיאות ב-2015. הנשיא המכהן הוא זה שחתום על פיטורם של מאמני ילדים, בין היתר אלו שגילו את ג'רארד פיקה ואנדרס אינייסטה ואנשי מקצוע נוספים שיישמו את אג'נדת קרויף באקדמיה, בין היתר שחקן העבר גיירמו אמור. ובזמן שברצלונה השאירה מאחור את לה מאסיה והמורשת, היא הוציאה מעל 200 מיליון יורו על שחקני רכש מאז סיום העונש של פיפ"א. "בארסה רודפת אחרי ריאל מדריד ומנצ'סטר יונייטד, במקום להיות בארסה", נכתב בעיתון "אל פריודיקו". "בקיץ יגיע מאמן חדש והוא ירצה לבצע רענון משלו. מכיוון שאין אפשרות למצוא פתרונות מבית, אנחנו נראה מסע רכש נוסף".

את מסע הרכש הקודם קשה להגדיר כמוצלח. לואיס אנריקה התעקש על אנדרה גומש ולא התנגד להחתמות האחרות, אבל הכישלון הכללי רשום על שמו של המנהל הספורטיבי רוברט פרננדס. 123 מיליון יורו הושקעו בשישה שחקנים, שמתוכם רק סמואל אומטיטי באמת השתלב עד כה. אותו רוברט מופקד כעת גם על בחירת המאמן הבא, אך חוסר ההצלחה שלו בקיץ הוביל לכך שאחרים מכרסמים במעמדו ומנסים לדחוף את המועמד שלהם. קודמו בתפקיד, האיטלקי אראידו בראידה שהפך לאחראי מחלקת הסקואטינג הבינלאומית של ברצלונה, תומך בכלל במינוי של מקס אלגרי מיובנטוס. צ'רלי רשאק, מאמן ברצלונה לשעבר ואחד מיועצי הנשיא, תומך במאמן קטלאני או בהחזרתו למועדון של אוסביו סקריסטן, אותו פיטר ברתומיאו מקבוצת המילואים. וגם לסגני הנשיא ג'ורדי קרדונר, קרלס וילארובי וג'ורדי מסטרה יש רצון להשפיע. כל אחד מושך לכיוון שלו.

המאבק הזה מבשר גם על תחילתו של קרב הירושה, אותו מוביל קרדונר. לברתומיאו אמנם נותרו ארבע שנות כהונה, אך בקטלוניה מאמינים כי הנשיא שנכנס לתפקיד כממלא מקום בעקבות התפטרותו של סנדרו רוסיי ב-2014, מתכנן לפרוש כבר בשנה הבאה. הוא רוצה לצאת בתנאים שלו ולכן מקדם כעת התרחבות בשוק האסייתי, את תכנון האצטדיון החדש ושינויים מבניים אחרים. הבעיה שכמו קודמו, מי שהביא לברצלונה את הסכם החסות המושמץ עם קטאר והסתבך קשות בפרשת ניימאר, ברתומיאו מתמקד בעיקר בנושאי מסחר ושיווק, ומרחיק את ברצלונה מהבסיס שלה. בחירת המאמן, "סופר מאמן" לדבריו, מהווה נדבך נוסף בניסיון לשקם את התדמית.

לואיס אנריקה מאמן ברצלונה, מימין עם ג'וזפ ברתומיאו נשיא ברצלונה. AP
בחירת המאמן הבא אמורה גם לשפר את התדמית. ז'וזפ מריה ברתומיאו עם לואיס אנריקה/AP

ויש גם את ליאונל מסי. אולי האיש על פיו יישק דבר בברצלונה, על אחת כמה וכמה כאשר הוא בעמדת כוח כמו זו הנוכחית, בזמן דיונים על הארכת חוזהו. "מסי לא השפיע מעולם על בחירת המאמן, אבל כשהוא מדבר, כדאי להקשיב לו", כתב פרנססק אגילאר בטורו ב"אל מונדו דפורטיבו", כתזכורת להעדפתו של טאטה מרטינו על פני ארנסטו ואלוורדה ב-2013. ולמסי נמאס, כך נדמה. אם בחוזה הקודם השיקולים היו בעיקר כלכליים, הפעם הוא מציב להנהלת המועדון לא מעט תנאים מקצועיים.

על פי התקשורת הארגנטינאית, הכוכב דורש קבוצה תחרותית יותר, עם סגל עמוק שיאפשר להיאבק שוב על זכייה בליגת האלופות. הוא גם מאמין כי בן ארצו חורחה סמפאולי צריך להוביל את הפרויקט החדש. מדובר בביקורת המכוונת לעברו של רוברט, ולפי דיווחים ממדריד, שלטענת רבים הגיעו בכלל מכיוון נשיא ריאל פלורנטינו פרס, מסי סימן את המנהל הספורטיבי ומעוניין שגם הוא יוחלף אחרי לואיס אנריקה. "לדעת שחקנים בסגל, מדיניות הרכש הנוכחית רק פגעה בקבוצה וגם מקשה על השחקנים הקיימים לשפר את החוזים שלהם", נכתב.

הטענה הזו שפורסמה בעילום שם כמובן, הצטרפה לביקורות נוספות, כשמעל כולן ניצבו ההאשמות של דני אלבס, אחד מחבריו הקרובים של מסי. "הנהלת ברצלונה התנהגה אליי בכפיות טובה", אמר המגן הברזילאי שעבר בקיץ ליובנטוס אחרי שמונה שנים בקאמפ נואו. "הם לא כיבדו אותי בשלוש השנים האחרונות. קיבלתי הצעה לחוזה חדש רק כשהוטל האמברגו של פיפ"א. לאנשים שמובילים את ברצלונה כיום אין מושג איך להתנהל מול השחקנים שלהם".

שחקן ברצלונה ליאונל מסי. GettyImages
סימן גם את המנהל הספורטיבי? ליאונל מסי/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully