וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עומרי כספי בראיון: "יש בור"

4.9.2015 / 11:30

"אין קלעים. זה מצחיק. אנחנו משחקים נגד קרואטיה, ויש להם בכל חמישייה שניים או שלושה קלעים, ולנו אין. לא יכול להיות שבמדינה שמתמחה בחשיבה קריאטיבית, זה קורה". למה יש לנו רק עומרי כספי אחד – זה מה שניסנו לברר עם נציגנו ב-NBA. זאת רק אחת התשובות. ראיון

קובי אליהו

בסרטון: "משחק מקדים" מתכוננת לתחילת היורובאסקט

"זה נכון, הייתה לי חממה שעזרה לי מאוד להתפתח, המשפחה שלי. היא הבינה את הצרכים שלי ככדורסלן, אם זה ארוחות, מנוחה, אימונים. אני חושב באמת שהבעיה היא בעיקר שאין לנו עבודה אישית נכונה בארץ, אין לנו עבודת קליעה נכונה. אני ניסיתי את זה פעם, ויש מאמנים טובים, אבל אין מספיק זמן, זה סיפור.

"השחקן הישראלי עובד קשה מספיק, לא רק מקל. השחקנים פה מאוד אוהבים לעבוד. צריך לתת להם את התנאים לעבוד, צריך לתת להם את מאמני היכולת אישית הכי טובים בעולם, שיכולים לעבוד איתם על קליעה נכונה ותרגילים. אני בכל קיץ במשך חמישה שבועות סוגר את הטלפון והולך לעבוד אצל דיוויד ת'ורפ. בכל בוקר - ב-10 וחצי משקולות, ב-11 כדורסל. עובד בלי סוף, זורק וזורק. עובד על חדירה, על תנועה ועל עונשין. במשך חמישה שבועות לא תשמע אותי ואי אפשר להשיג אותי. אני בדירה בארצות הברית עם האישה, עובד על המשחק שלי, ולא תראה אותי יוצא. זו פריבילגיה שיש לי כי אני ב-NBA, העונה שלנו יותר קצרה.

"אבל הנה, יש שחקנים שעושים את זה גם אצלנו. עוז בלייזר סיפר לי שהוא היה בארצות הברית שלושה שבועות ורואים את זה. אמרתי לו שלא משנה כמה זה יעלה לו, שיעלה לו גם 5,000 דולר. אתה משקיע בעצמך, אתה תקבל בסופו של דבר פי 10. אני משקיע בזה הרבה מאוד כסף, אבל בסופו של דבר זה משתלם. אתה משקיע בביזנס הכי טוב. אני אומר לשחקנים פה, שהביזנס שלהם זה כדורסל, ושאין להם במה להשקיע חוץ מבזה, תשקיעו בעצמכם. לא באף אחד אחר. כשאתה מסיים עונה עם 30 אחוז לשלוש, אתה צריך לעבוד על הקליעה שלך. אם צריך לעבוד על ההגנה, אז צריך לעבוד על ההגנה. לא משנה על מה".

רוברט רות'בארט: "מתרגשים מאוד, בטח כשרואים את כל הנבחרות"

שקרים שמספרים לנו על נבחרת הכדורסל: אודי הירש מנפץ את הקלישאות

עומרי כספי. ומה עוד? משחק מקדים לקראת היורובאסקט

כל מה שצריך לדעת על שאר משחקי הפתיחה ביורובאסקט

כל אירופה במה: השחקנים שיפרצו לתודעה במהלך היורובאסקט

עומרי כספי שחקן נבחרת ישראל. ניב אהרונסון
"השחקנים פה מאוד אוהבים לעבוד. צריך לתת להם את התנאים לעבוד". עומרי כספי/ניב אהרונסון

למה יש לנו רק עומרי כספי אחד – זו שאלה שתלווה לא אחת את אליפות אירופה הקרובה. זו בעצם שאלה שאנחנו שואלים בכל אליפות אירופה. למה אין עוד שחקנים ישראלים כמוהו. למה הכדורסל הישראלי לא מייצר עוד שחקנים ישראלים כמוהו. למה אין פה קלעים, כפי שקפטן הנבחרת מספר. למה אין פה עבודה נכונה, כפי ששחקן ה-NBA שלנו מתאר. איפה באמת הבעיה. נדמה שאין אדם מתאים ממנו לדבר על כך, עם מבט קצת חיצוני ורגש אמיתי כלפי פנים.

כבר ב-2008, חמש שנים אחרי ששיחק לראשונה בנבחרת הקדטים, עומרי כספי היה חלק מנבחרת ישראל. שנה לאחר מכן קיבל גל מקל את ההזדמנות הראשונה בנבחרת הלאומית. מאז ועד היום, כשבר טימור, שון דאוסון ועוז בלייזר מקבלים צ'אנס, לא עלה אף שחקן לנבחרת הלאומית, והכוכב של נבחרת ישראל לא מפחד להתעמת עם העובדות. "אין ספק שיש בור של שש שנים. אני בן 27, ושון בן 22 אוטוטו, גם בר טימור", אומר כספי.

"זה התפקיד של ארז. אחד הדברים שהוא עשה בנבחרת, זה שבר, שון ועוז (נופה ברגע האחרון – א"ש) הצטרפו, אלה החבר'ה שבעוד ארבע או חמש שנים יצטרכו לכסות את זה. נקווה שהדורות של גיל 17-18, וגילאים 21-22, יוכלו להיות חלק מזה. אני מתכנן להיות בנבחרת עוד 6 או 7 שנים לפחות, ככה שיש לי עוד זמן, מקל כמובן ויוגב, אז יש לנו שחקנים. אבל אי אפשר להתעלם מהבור הזה. הוא גם פגע בנבחרות הצעירות. החבר'ה ירדו בקדטים, נוער והעתודה לדרג ב', ועכשיו חוזרים למקום שאנחנו צריכים להיות בו. זה עניין של דורות. כמו שהיו את שנתונים 84', 86' ו-87' שהיו שנתונים חזקים, היו שנתונים פחות טובים. זו בעיה".

איך אתה מסביר את הבור הזה?

"יש בעיה. יש בור גדול בגילאים, זה תלוי בהרבה דברים. אני לא חושב שדווקא המערכת לא בסדר פה. מסתכלים על הנבחרת הזאת, וחוץ מדגן יבזורי אין לנו אף שחקן שהוא קלעי. לא יכול להיות שבמדינת ישראל, שמתמחה בחשיבה קריאטיבית כזאת, לא בא הבן אדם שייצר לנו קלעים. אין לנו קלעים בנבחרת, חוץ מדגן וממני, שקלעתי השנה 40 אחוז ב-NBA. אבל אני עבדתי על זה עם דיוויד ת'ורפ, וזה דבר שאני עובד עליו שנים. אין קלעים. זה מצחיק. אנחנו משחקים נגד קרואטיה, ויש להם בכל חמישייה שניים או שלושה קלעים על המגרש, ולנו יש חמישיות שאין לנו בכלל קלעים. זו בעיה. יש פה עניין של עבודה אישית עם שחקנים שלוקה בחסר. העבודה הקבוצתית היא טובה, אבל אתה מגיע למצב שאתה מריץ תרגילים באימון, ואתה מריץ הגנה באימון ותרגילי קליעה, והטכניקה לא טובה, אז אתה לא תקלע. זה מצחיק, אבל בכדורסל בסופו של יום you need to put the ball in the basket. היתה לי שיחה עם ליאור שאמר לי שהוא התחיל לזרוק את הגויאבה כי היא נכנסה לו, והיום הגויאבה זה דבר ששחקנים עובדים עליו. צריך לדעת לשים את הכדור בתוך הסל. אתה צריך טכניקה נכונה ועבודה נכונה, ויש לנו בעיה בזה".

מעל הבור הזה יש את שון דאוסון, שהופך באמת להיות שחקן גדול, ואולי גם NBA.

"הרבה תלוי בשון, והרבה תלוי בסיטואציה שהוא יהיה בה. זה טוב שהוא בנבחרת עכשיו. ברור שהוא אחד השחקנים המובילים בנבחרת, הוא צריך להיות אחד המובילים בטח אם הוא עולה מהספסל. טוב לו מאוד שהוא מתנסה ברמות האלה, הוא צריך להיות ברמות הגבוהות של אירופה. אליפות אירופה זו רמה הרבה יותר גבוהה מהרמה ששיחקנו בטורנירי ההכנה, אלה הרמות שהוא צריך לשחק. אני מקווה שהוא ימשיך להתקדם במכבי ראשון לציון. זה שהם בחרו לשחק העונה באירופה יעזור לו מאוד. הוא מוכשר מספיק, אתלט מספיק, קליעה טובה מספיק כדי לשחק ברמה הכי גבוהה ולפרוץ הלאה. הוא חייב להוכיח את עצמו באירופה. לשחק בליגת העל בשבילו זה לא מספיק לדעתי. הוא ילד מאוד צעיר ורעב, מאוד מוכשר, אחד הכישרונות הכי גדולים שהיו לנו. הרבה שנים לא היה לנו כישרון כמוהו בארץ. יש בור גדול בנבחרת לפניו, אבל לא רק בגלל זה - הוא משהו מיוחד. זה הזמן שלו לפרוץ קדימה".

פורוורד נבחרת ישראל ליאור אליהו. קובי אליהו
"הוא התחיל לזרוק את הגויאבה כי היא נכנסה לו, והיום הגויאבה זה דבר ששחקנים עובדים עליו". ליאור אליהו/קובי אליהו

לכספי אכפת. מאוד אכפת. צריך לשמוע כיצד הוא מדבר על תפקיד הקפטן, כדי להבין שנאום הכאב שלו על הטיפול בכישרונות הישראלים מגיע באמת מהלב. "ארז עשה לי ראיון עבודה, כמו לשחקנים האחרים, לא יודע בדיוק למי עוד. הוא שאל אותי מה זה מבחינתי להיות קפטן נבחרת, ואמרתי לו שזאת מחויבות מאוד גדולה, גם על המגרש וגם מחוץ למגרש"

"חשוב לי, למשל, השחקנים יגיעו בתלבושת זהה לארוחת הבוקר. וגם אמרתי לו את זה. מערכת היחסים שלי ושל ארז מאוד טובה מההתחלה. לא הכרתי אותו לפני זה והיום אני מעריץ אותו. היו לי בעבר מאמנים שלא הסתדרתי איתם, ככה שאני לא אומר את זה ממקום של חנופה. אני אוהב את הדרך שהוא מאמן בה, את שיטת האימון שלו. אמרתי לו בשיחה שאם לפישר היתה בעיה, הראשון שהוא פנה אליו בארצות הברית זה אליי. ואם לליאור היתה בעיה והוא לא יכול היה להגיע לטיסה, אז הוא התקשר אליי. ואם שחקן לא מרגיש טוב לפני אימון, אז הוא מדבר איתי. עם יוגב, למשל, יש לי מערכת יחסים ארוכה מאוד, אנחנו חברים בחדר מגיל 14. עליי לוודא שכולם באותו ראש, ואם צריך שיחה או יש איזשהו בעיה. אני לוקח את זה בצורה מאוד חזקה שאני קפטן נבחרת. אני מרגיש שכולנו שווים בנבחרת, ואני באמת חושב ככה. ארז מנחיל את זה שכולנו ביחד יכולים לעשות את זה, ואני נהנה מהדרך".

אתה מבין את הציפיות שיש מהנבחרת הזאת?

"הציפיות באיזשהו מקום מובנות. זו תהיה האליפות האחרונה של הדור הזה, ואם לא, אז הבאה. לאו דווקא שלי או של מקל, אבל יניב גרין כמעט בטוח. גיא ויותם חסרים פה, ואני לא יודע אם הם יחזרו בעתיד. בעוד שנתיים הם יהיו בני 32-33, ומי שנמצא כאן, ליאור או רביב, גם יהיו לא צעירים. פישר בטוח לא יהיה, אני מדבר איתו כל העונה. יש לנו נבחרת מאוד מוכשרת. לא ראינו את זה בהכנה, אבל זה מתחיל 0:0 נגד רוסיה, ולא משנה אם הפסדנו או ניצחנו עשרה משחקים בהכנה, אליפות אירופה הוכיחה לי, לשחקנים האחרים ולמאמנים בעבר, שקבוצה שמשחקת ביחד, ומרביצה, ורצה, מצליחה בסוף. פינלנד לאו דווקא מהקבוצות הכי מוכשרות, וככה הייתה גם בריטניה שניצחה אותנו לפני שנתיים, וגם בלגיה. אנחנו צריכים להיות בתחום הזה כמה צעדים קדימה".

ארז אדלשטיין מאמן נבחרת ישראל (ימין). קובי אליהו
"לא הכרתי אותו לפני זה והיום אני מעריץ אותו". ארז אדלשטיין/קובי אליהו

אתה מרגיש יחס אחר מהיריבות השנה במשחקי ההכנה, שמתמקדים בך יותר?

"לא מרגיש שאני הדבר העיקרי. אין ספק שהיריבות מתארגנות ומתייחסות לתרגילים מסוימים שלנו ואיך לפגוע בחוזקות שלנו. אבל מה שיפה בשיטה של ארז הוא שהמשחק שלנו מתאפיין בהרבה תנועתיות בלי כדור וחיתוכים. בלהזיז את הכדור. וקשה לשמור נגד זה. גם באימונים שלנו קשה לנו לשמור נגד זה. אולי מהבחינה הזאת אנחנו זורקים פחות שלשות, אבל לכל אחד כאן יש מחויבות, זאת נבחרת, לא מדובר במחויבות של קבוצה. זה לא משנה אם אני אקלע, ליאור יקלע, גל יקלע, יוגב יקלע או לא משנה מי. העיקר שננצח את המשחקים ונעשה את מה שאנחנו רוצים לעשות, ואנחנו בהחלט יכולים".

רק לפני חודשיים וחצי, במסיבת עיתונאים באיגוד הכדורסל, דיברו בנבחרת על עליית שלב בביטחון. אתה עדיין באותו ראש?

"ההכנה לא פגעה לי בביטחון. החסרון של יותם וגיא, דברים שלא ידענו בזמנו במסיבת העיתונאים הראשונית באיגוד, משפיעה. שני שחקנים ותיקים ומוכשרים שמובילים את הנבחרת הזאת ופתאום לא מגיעים לאליפות, גם הניסיון שלהם מאוד חסר לנו. למרות זאת, אני מאוד מאמין. אני לא רוצה רק לעלות לשלב, אני רוצה ללכת קדימה והלאה. אלה השנים הכי יפות שלנו. יש שילוב מיוחד בנבחרת הזאת שלא יהיה לנו לעוד הרבה שנים בעקבות הבור הזה שדיברנו עליו מקודם. אחרי פישר אני לא רואה מתאזרח שיבוא ברמה הזאת, בטח בעמדת הסנטר. להוציא את צרפת שהיא אחת משלוש הנבחרות הטובות באירופה, בטח בבית, אפשר להתמודד כשווים מול כל נבחרת אחרת. אנחנו פשוט צריכים לבוא מוכנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully