וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מנחם אף אחד: מצבו של מנחם קורצקי בבית"ר ירושלים

השחקנים בבית"ר, למרות טענות על התמקדות מוגזמת ביריבה, לא מנצלים את ההזדמנות לטנף ובעיקר מעריכים אותו. טביב, למרות גיחות לחדר ההלבשה, נזהר איתו. אז למה קורצקי בסכנה ומתקשה להמריא אחרי פתיחה מפתיעה?

one

בווידאו: תקציר ההפסד של בית"ר ירושלים 3:0 להפועל באר שבע

מנחם קורצקי נראה לא טוב אחרי התבוסה הביתית מול הפועל באר שבע ביום שני האחרון. מסביב לעיניים היו אגמים, לא שקיות; הוא דיבר בשקט שכולו אכזבה, כשצרחות "תתפטר, תתפטר" עדיין מקיפות לו את האוזניים. "זה הזמן להבין את המצב שלנו", אמר על העובדה שבית"ר ירושלים שלו רק שתי נקודות מעל המקום שממנו יורדים ליגה. "אולי צריך לשחק פחות יפה כדי לקחת נקודות".

כנראה אלו השקיות שהשפיעו, כי לא ידוע על מה דיבר קורצקי. איך בכלל בית"ר שלו יכולה לשחק פחות יפה?

14 שערים כבשה; רק הפועל חיפה ורעננה הרשיתו פחות. וירושלים אפורה ומשעממת, חסרת מחץ באופן בוהק. "פה זה לא רעננה", תלו אוהדי בית"ר שלטים באימון אתמול. אם רק היו שמים לב שברעננה, בתקופה זו של העונה שעברה, קורצקי הצליח יותר. והאוהדים שואגים, והתקשורת לוחצת, והבוס שלך זה אלי טביב. מה יקרה אם יובס הערב? בבית"ר הנוכחית, באמת שאי אפשר לדעת.

קללות ושלטים נגד קורצקי לפני המשחק מול מכבי חיפה (20:00, ספ'1)

בן מלכה חתם עד תום העונה בבית"ר ירושלים

קורצקי לשחקניו: "נצטרך לעבור את התקופה הזו ביחד"

מנחם קורצקי, מאמן בית"ר ירושלים. ברני ארדוב
הקבוצה מזייפת, האוהדים שואגים והתקשורת לוחצת. מה יהיה? מנחם קורצקי/ברני ארדוב
סילבס: ?קוראים לקורצקי מאמן הגנתי רק בגלל אזלת רגל בהתקפה של בית"ר. נכון, הוא צריך לחפש איכות בחלק הקדמי, אבל אני ממש לא חושב שהוא שמרן"

אחד השחקנים של בית"ר היה נסער לאחר המשחק האחרון. הפנים היו אדומות, גם בגלל הקור אבל גם בגלל השלישייה שהפועל באר שבע החטיפה. הוא יכול היה להמיר את העצבים בביקורת חשאית על המאמן שלו, שבינתיים לא מספק את הסחורה. רבים השחקנים שהיו עושים זאת, אבל אצלו - שום-כלום. תמיכה מוחלטת. "לא מבין איך אנחנו לא מנצחים", אמר. "אנחנו מגיעים מוכנים, כמו שמעולם לא הגענו למשחקים. הטקטיקה שלו אדירה, אנחנו יודעים הכול על היריבות". ומה חסר? "פשוט לא כובשים. לא יודע להסביר את זה. מגיעים למצבים ולא כובשים".

למרות החיבה לה זוכה קורצקי משחקניו, המצב שלו, כרגע, לא מעודד. הקבוצה לא מרשימה, ובעיקר לא כובשת. הנתונים לרעתו. ב-20 השנים האחרונות, קורצקי מדורג במקום ה-52 מתוך 57 מאמני ליגת על שהדריכו יותר ממשך של עונה (36 משחקים). ברשימה הזו, 20 המאמנים האחרונים לא פעילים בליגת העל כרגע. רק קורצקי. מה לעשות, גולים מביאים ניצחונות וניצחונות מביאים עבודה. לקורצקי, כרגע, אין יותר מדי גולים ולא יותר מדי ניצחונות.

קורצקי נלחם במיתוג שלו כמאמן שמרן. גם אנשים שמכירים אותו. "הוא ממש לא הגנתי, הוא מאמן מודרני", מפרגן חיים סילבס, שהיה עוזרו ומונה במקומו כמאמן רעננה. "קוראים לו מאמן הגנתי רק בגלל אזלת רגל בהתקפה של בית"ר. נכון, הוא צריך לחפש איכות בחלק הקדמי, אבל אני ממש לא חושב שהוא שמרן. אני לא חושב שמישהו היה משיג יותר עם הכלים האלה, ואני משוחד. אבל קוראץ' זה לא זהבי, ויש לו שחקנים שכמעט לא שיחקו בליגת העל עד עכשיו. השינוי נגד באר שבע היה דווקא אמיץ, והוכיח שאיכות השחקנים של מנחם עדיין לא ברמה הזו. בגלל זה הוא שילם על זה. בגלל זה הפסיד".

מנחם קורצקי מאמן הפועל רעננה (משמאל) לצד עוזרו חיים סילבס. יוסי ציפקיס
העוזר לשעבר ממשיך לפרגן. חיים סילבס לצד מנחם קורצקי/יוסי ציפקיס
אלי כהן לפני שנתיים: "אין כאן קבוצה לאליפות ואין כסף. הברירה היחידה היא לקחת סיכון, אחרת אין סיכוי לשרוד בבית?ר. הקהל חיפש חיבור לכדורגל. ככה זה תמיד היה ויהיה. זו הדרך היחידה להצליח בבית"ר כמאמן"

הבעיה של קורצקי: בבית"ר רוצים התקפה, רוצים ייחוד. ביציעי טדי לא מסתפקים בכדורגל טקטי, ומאמן שלא מספק תארים או אטרקטיביות, חי על זמן שאול. קורצקי לא הפנים לאן הגיע. הקהל של בית"ר סובל מזה שנים, ואף פעם לא היה באמת רגוע. אז בטח שמהיכולת הדלה של העונה, דווקא עם סגל צעיר, רעב ומסקרן.

לפני שנתיים, בית"ר העבירה חצי עונה נהדרת. עד הגעת הצ'צ'נים, שחירבה למועדון הזה את הראש, הירושלמים כבשו 32 שערים ב-19 משחקים. פילוג השערים הראה - כולם כובשים, כולם מתקיפים. כשחיים מגרלשווילי התלונן באחד המשחקים שאין לו עזרה, ענה לו המאמן אלי כהן: "אנחנו קצת מפקירים כדי להיות מפחידים. זה מה יש, ואני הולך עם זה עד הסוף". הקבוצה אכן ספגה יותר, והשריף היה מסביר אז לאנשים: "אין כאן קבוצה לאליפות ואין כסף. הברירה היחידה היא לקחת סיכון, אחרת אין סיכוי לשרוד בבית"ר. הקהל חיפש חיבור לכדורגל. ככה זה תמיד היה ויהיה. זו הדרך היחידה להצליח בבית"ר כמאמן. כל דרך אחרת זו ספירה לאחור…".

קורצקי כבר מרגיש את אותה ספירה. הקריאות הנוקשות מהיציעים של טדי זה דבר לא נעים, וזה משפיע. "אף אחד לא יכול להתעלם מלחץ כזה", מעיד סילבס משיחותיו עם קורצקי. "הקבוצה צעירה וכשקצת לא הולך, הקהל מוריד אותה עוד יותר למטה. מנחם בלחץ - אין ספק. מרגישים שהוא בלחץ. אבל את הלחץ האמיתי בסופו של דבר הוא שם על עצמו. ככה צריך. אני לא חושב שמנחם יבוא וישנה את הגישה שלו למשהו שהוא לא, רק כדי שיהיה מזל והוא ינצח וימצא חן בעיני הקהל או הבוס. הוא יילך בדרך שלו והדרך הזו תביא ניצחונות. אם זה לא יילך לו, תהיה שנה קשה, אבל אני לא מאמין שהוא יהפוך להיות שאול או צדוק. מנחם יישאר מנחם".

שחקני בית"ר ירושלים. ברני ארדוב
הוא לא ערן זהבי. ז'רקו קוראץ'/ברני ארדוב
סילבס: "הציפיות פשוט גבוהות מדי ביחס לסגל הזה. אין לבית?ר סגל מטורף. יש קבוצה תוססת ורעבה שניצחה בפתיחה והעלתה את התיאבון. מנחם נופל עכשיו בגלל הפרופורציות הלא נכונות שהשם בית"ר מביא"

סילבס כנראה צודק. כי החרטה הכי גדולה של קורצקי העונה הגיעה דווקא לאחר המשחק האחרון, בו העז קצת יותר במצב שבאר שבע נותרה בעשרה שחקנים. אבל זו כנראה הבעיה: קורצקי שינה, רק כי המשחק כפה זאת עליו. הוא לא ניסה ולא מנסה כרגע לייצר מומנטם התקפי, ליזום, להוביל. בית"ר נראית כמו קבוצה שמאומנת לתפקיד האנדרדוג. ואם קורצקי אכן הבין שטעה דווקא בכך שהעז לשחק פתוח יותר מול באר שבע, הרי שלאוהדים מצפה גל נוסף של שמרנות.

שיא האכזבה מקורצקי הגיע דווקא לאחר ה-1:1 המרשים מול מכבי תל אביב באצטדיון החדש בחיפה. ה-0:0 מול רעננה שבא לאחר מכן שבר אוהדים רבים. בית"ר לא הגיעה למצב, וביציעים השתגעו. שיחות עם שחקנים מראה את הסיבות למשחק השמרני. "לא הצלחנו לכבוש, אבל זה בעיקר כי התמקדנו יותר מדי בלעצור את רעננה", מספרים בבית"ר. "נכנס לנו לראש שהם מסוכנים מדי. היינו צריכים בדיעבד ללחוץ אותם מהפתיחה".

וכשאומרים שקורצקי עדיין במנטליות של קבוצה קטנה, מתכוונים לדוגמאות כגון אלו. סילבס מתנגד לתזה: "הציפיות פשוט גבוהות מדי ביחס לסגל הזה. אין לבית"ר סגל מטורף. יש קבוצה תוססת ורעבה שניצחה בפתיחה והעלתה את התיאבון. מנחם נופל עכשיו בגלל הפרופורציות הלא נכונות שהשם בית"ר מביא. ציפו שינצח את רעננה? למה? רעננה זה בשר תותחים? גם מכבי חיפה לא ניצחה את רעננה. גם באר שבע. גם קרית שמונה. גם למכבי תל אביב אין ניצחון מובטח מול רעננה. למה שבית"ר תנצח את רעננה?".

חנן ממן בית"ר ירושלים מול אובידיו הובאן הפועל באר שבע. ברני ארדוב
המשחק שמהווה את החרטה הגדולה של קורצקי עד כה. חנן ממן לפני אובידיו הובאן בהפסד לבאר שבע/ברני ארדוב
ברק יצחקי ואלירן עטר זה לא פארסה. טביב חושש בשל התקופה הארוכה שלא שיחקו ועדיין לא מוכן לשלם מספרים כל כך גבוהים, אך הוא מתחיל לפזול לכיוון

בסיפור של קורצקי העונה, איש המפתח הוא כמובן אלי טביב. למזלו של המאמן, טביב פיטר את אלי כהן בשלב מוקדם בעונה שעברה, ומנסה ככל הניתן שלא לשחזר את הדפוס. אנשים ששוחחו עם טביב שמעו דברים שלא שמעו בעבר - שהוא הבין שכדי שבית"ר תתקדם, צריך סבלנות וצריך להשקיע עוד כסף.

טביב זוקף לזכות קורצקי את ההצלחה עם שני הזרים - ססאר ארסו וקלאודמיר. בנוסף, טביב מתלונן על חוסר המחץ. הוא לא מפסיק לדבר על זה. וכרגיל, הוא עושה את זה מסביב לשעון, כולל במשחקים. כניסה לחדר ההלבשה היא לא דבר נדיר. טביב לא מתבייש לומר לקורצקי את דעתו, להעביר ביקורת. המאמן, בינתיים, מקבל את זה בהבנה. יותר מזה - הוא אפילו מופתע מהגב שהוא מקבל מטביב עד עתה. הוא שמע דברים אחרים לחלוטין לפני שהגיע, ושמח לשמוע שפרשת הקלטת, הלחץ והתוצאות לא השפיעו על הבוס שלו.

טביב הבין שהבצורת ההתקפית היא לא רק קורצקי. היא בסגל. ברכש. אחת הטעויות הגדולות של טביב, שעמה מתמודד קורצקי, זו הציפייה משחקני בוסר להוביל. כך טעה גם בעונה שעברה. אז הם היו עומר אצילי ואיציק כהן. העונה זה לידור כהן. הלחץ, מעידים בבית"ר, פשוט מפרק את הכישרון הצעיר, שלא יכול להוביל קבוצה בשלב הזה. תוסיפו את החיתוך של ז'רקו קוראץ' ותומר סוויסה, ותשאלו מי יכבוש? גם טביב שואל ומשנה גישה. תובנה ברורה שרק שחקן או שניים בכסף גדול שיכולים להוביל יעשו את השינוי. ברק יצחקי ואלירן עטר זה לא פארסה. טביב חושש בשל התקופה הארוכה שלא שיחקו ועדיין לא מוכן לשלם מספרים כל כך גבוהים, אך הוא מתחיל לפזול לכיוון. על לארי קאיודה היה מוכן לשלם 700 אלף יורו, אבל נתניה רצתה יותר מכפול.

גם כשישב מול סוכנים לקראת ינואר אפשר היה לראות את השינוי בגישה: טביב לא נבהל מזרים עם משכורות של 30 אלף יורו נטו לחודש - שווה ערך ל-300 אלף יורו בעונה. הזול עולה ביוקר ושווה לשים בכל עונה עוד 3-4 מיליון ש"ח כדי שיהיה מי שייקח את הקבוצה על הגב. לא שחקנים משלימים אלא שחקנים מוכחים. הפעם, בעלי בית"ר לא מחפש כמות אלא איכות שתעזור למאמן שלו.

אלי טביב, בעלים בית"ר ירושלים. ברני ארדוב
הבין שכדי שבית"ר תתקדם הוא צריך להשקיע כסף ולגלות סבלנות. אלי טביב/ברני ארדוב
לפני שפורסמה השיחה המגעילה בין קורצקי לבין האוהד, מאזנו בבית?ר עמד על 50% הצלחה. מיום לאחר הפרסום ועד היום - ההצלחה קוזזה לחצי

טביב, כך לפי גורמים במועדון, מנסה ככל הניתן לצמצם את אלמנט הדרמות, הפיטורים, העימותים והכניעה לקהל. אם טביב ירגיש הוא לא מצליח לעמוד בדרישות הקהל, כמו במקרה אלי כהן, יכול להיות שזה ישפיע גם עליו.

אבל בסופו של דבר, הפוקוס על קורצקי. הוא זה שצריך למצוא פתרונות בתוך הסגל הנוכחי. הקהל קורא לו להתפטר, כפי שקרא כמעט לכל מאמן לפניו ויקרא לכל מאמן אחריו. "האוהדים כאן רואים אכזבות שנה אחרי שנה, אבל כמה שקשה עכשיו - אנחנו מאמינים שנשנה את המצב - ביחד עם קורצקי", אומר שחקן. "אסור לגעת בחבילה הזו".

העונה הזו לא קלה עבור המאמן, ואל תשכחו את פרשת הקלטת הבוטה שהסעירה את המדינה. אגב, לפני שפורסמה השיחה המגעילה בין קורצקי לבין האוהד, מאזנו בבית"ר עמד על 50% הצלחה. מיום לאחר הפרסום ועד היום - ההצלחה קוזזה לחצי. אז בנוסף לכל, גם הקארמה רוכבת לקורצקי על הגב. בתוך כל הלחץ, מבחוץ ובפנים, קורצקי יצטרך לפרוח, איכשהו. זה מה שיכריע אם יסיים את העונה בבית"ר, או לא. שיתחיל בסמי עופר, מול מכבי חיפה. המפגש הקודם מולה היה רגע השיא של העונה שלו. והערב?

השלט עם התוצאה בין בית"ר ירושלים מכבי חיפה, מנחם קורצקי. ברני ארדוב
המפגש הקודם מול מכבי חיפה היה רגע השיא של קורצקי. והפעם?/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully