וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צער גידול בנים: הקושי החדש של מכבי תל אביב

23.8.2023 / 13:30

בתור המועדון ההישגי ביותר בישראל, מכבי תל אביב מתמודדת עם קושי שלא הכירה בעבר: ייצוא כוכבים שלא הספיקה ליהנות מפירותיהם ובמקביל מאבק על אליפות. אם אפילו מועדונים מנוסים מתקשים כבר לעמוד במשימה, האתגר שעומד בפני הקבוצה לא יהיה פשוט

גיא לוזון, דניאל פרץ ואוסקר גלוך בריאיון אחרי העלייה לחצי גמר היורו/ספורט1

כשאבי כהן יצא לליברפול כבר היו לו ברזומה אליפות ודאבל. איל ברקוביץ' המריא לאנגליה עם מאזן ושנות ותק דומות וכמוהם גם יוסי בניון. עד לעשור האחרון, כמעט כל כוכב גדול שנרכש על ידי קבוצת דרג בינוני-גבוה עשה זאת לאחר 5-6 שנים בליגה שלנו. מספיק זמן להתבשל, די כדי להותיר פה חותם.

בפרק זמן כזה אפשר לבנות קבוצה לאליפות ובמקביל לטפח כישרונות חדשים, דור של יורשים, אבל אנו חיים בעולם של הפרעות קשב ומהירות שיא. הכול קורה בפתאומיות. את סטירת המציאות הכואבת ביותר לכך קיבלו אשתקד אוהדי מכבי תל אביב, שלא הספיקו ליהנות אפילו מפרומיל מהיכולת של אוסקר גלוך. הם ראו שהאיש עילוי כבר במשחק הבכורה שלו בליגה נגד מכבי חיפה בעונת 2021/22, וקיבלו חיזוק לכך כשהוביל את נבחרת הנוער לסף זכייה ביורו. הבעיה, מבחינתם: לא רק הם חוו את זה, אלא יבשת שלמה. ההסתערות הייתה עניין של זמן.

דניאל פרץ, שוער מכבי תל אביב. מאור אלקסלסי
הכול קורה כך פתאום. דניאל פרץ/מאור אלקסלסי

דניאל פרץ עובר כעת מסלול דומה. ההייפ על שחקנים גדל, עיתונאים אירופים ידועי-שם עוקבים באדיקות אחרי התקשורת הישראלית לא פחות משהם מדווחים או ניזונים מלה גאזטה דלו ספורט או מארקה. מעבר של שוער ישראלי לבאיירן מינכן נראה בלתי נתפש עד לפני שבועיים. פתאום זה קרה.

התופעה הזאת מייצרת כאב ראש עבור מכבי תל אביב. מדובר במועדון הכי הישגי בישראל, זה שהמציא את המושג "מכביזם" ומכוון לזלילת אליפויות בכל רגע נתון. פתאום הוא הופך לחממת גידול של כוכבים. גלוך, פרץ, הדיבור כעת הוא שגם פארפה גיאגון לא יישאר עד סוף החלון, ואם לזרות עוד קצת מלח על הפצעים, כל זה קורה אחרי שההכנות לעונה כבר הושלמו (פרץ) או במהלכה (גלוך).

עוד בוואלה!

לחשבון כמו גלוך, אבל עם אופק: עסקת דניאל פרץ מהצד הצהוב

לכתבה המלאה
ג'וד בלינגהאם, בורוסיה דורטמונד. Lars Baron, GettyImages
אפילו הוא לא הצליח לזכות באליפות לפני שהמריא לריאל. ג'וד בלינגהאם/GettyImages, Lars Baron

כשחושבים על קבוצות שעובדות בשני המסלולים, הראשונות שעולות בראש הן פ.צ. באזל ודורטמונד (זלצבורג לא במשוואה, אין לה באמת תחרות). שתיהן גידלו כוכבי-על ביודען שהן רק תחנות ביניים, ועדיין הצליחו להתמודד על האליפות. רכבת הייצוא גבתה לבסוף מחיר מבאזל, שאחרי תשע זכיות בעשר שנים לא הניפה צלחת בשש העונות האחרונות. דורטמונד נכנעה לעליונות של באיירן מינכן וכבר 11 שנה לא מצליחה לסיים בפסגה. גם אובדן האליפות המביך של העונה שעברה נבע, בין היתר, מנאיביות של קבוצה שכבר התרגלה לוותר על התואר.

כשהחל עידן גולדהאר, הציפייה ממכבי תל אביב הייתה שתהפוך לזוללת תארים. בשנים הראשונות נראה היה שהחזון מתממש, במיוחד בזכות ניהול נכון והיכולת של ג'ורדי קרויף להשאיר את הכוכבים. הכניסה ההדרגתית של הפועל באר שבע כשחקנית במאבקי הצמרת, ההסתגלות של מכבי חיפה לעידן החדש ובין לבין גם העזיבה של ערן זהבי והוויתור על דרג מקצועי בכיר, החזירו את המועדון לאחור. שתי זכיות באליפות בשבע שנים הן מעט מדי, והמשקל על כתפי קין ומחליפיו העתידיים, מי שלא יהיו, הופך להיות כבד יותר. צריך לזכור - היצע השחקנים הישראלים לא גדול במיוחד, ומכבי תל אביב נוטה בנוסף להגיב לאט, שני אלמנטים שמעלים עוד יותר את דרגת הקושי.

גולדהאר קיווה שגם מאמנים שיגיעו לפה יבנו קבוצות לטווח ארוך, בדומה ל-NBA או ל-NFL. בפועל, המועדון שלו הפך לחממת מאמנים. מכבי תל אביב כבר הבינה כמה זה מזיק. כעת היא ניצבת בפני מכשול נוסף.

מיטש גולדהאר, רובי קין בן מנספורד, ג'ק אנגלידיס באימון מכבי תל אביב. מכבי תל אביב, אתר רשמי
אתגר לא פשוט/אתר רשמי, מכבי תל אביב

מי הוא ספורטאי השנה?

בלסינג אפריפה
שגיא מוקי
ארטיום דולגופיאט
אופיר חיים
דניאל פרץ
מארו טפרי
58712 משתתפים

מי היא ספורטאית השנה?

ענבר לניר
רז הרשקו
שחר טיבי
קטי ספיצ'קוב
אנסטסיה גורבנקו
לונה צ'מטאי
43451 משתתפים

מכבי תל אביב משקיעה מדי שנה עשרות מיליוני שקלים במחלקת הנוער, התקציב שמופנה לשם עוקף את מרבית הקבוצות בליגת העל. מכירות מהסוג של גלוך ופרץ מהוות החזר כספי להשקעה ומעידות על התנהלות כלכלית נבונה. הבעיה היא שבינתיים גזרת ההישגים מידלדלת. לטעמי, המכירה של פרץ תהיה פחות משמעותית מקצועית מזו של גלוך - אפשר להסתדר בליגת העל גם עם שוער פחות טוב ממנו - ועדיין, היא מעידה על מגמה שלא תיפסק. גם הכוכב הגדול הבא שייצא ממחלקת הנוער ייקטף לפני שבשער 11 יספיקו להריע לו וייצר פער שבמועדון יצטרכו לסגור במהרה.

מכבי תל אביב עשתה לפני הקיץ הנוכחי את המהלך המתבקש והפיחה רוח חיים בצמרת הניהולית. שובו של מנספורד, יחד עם בואו של רובי קין, הם איתות לכך שהמועדון מכוון לחזרה אמיתית לצמרת. הבעיה: גם אם חור אחד כבר נסגר, בורות חדשים מאיימים להיפער.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully