וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש שלא אמור היה להיות שם: מאחורי ההצלחה המסחררת של טל בן חיים

17.3.2023 / 19:00

אביו טען כי "הוא לא יכול היה לתת פס", מאמנו בנערים סיפר כיצד שכנעו להפוך מחלוץ לבלם, ושפונגין האמין מגיל צעיר: "הוא תמיד היה אחר, בגלל זה הגיע לאן שהגיע". אופיר סער ביקר בהשקת ספרו של הבלם, "בכח הרצון" - ספר שייתן לכם לא מעט כלים

תיקתקנו: קליפ סיכום היום בספורט, 17.3/ספורט1

"הוא שיגע אותי לקחת אותו למכבי עם אח שלו. אמרתי לו, 'תעזוב את זה'. הוא היה אנטי כדורגל, לא יכול היה לתת פס, אבל זה רק דירבן אותו, היה יורד שעות ובועט על הקיר. כשהבנתי שכל פעם שאני מזלזל זה רק מדרבן אותו, הקצנתי את זה. זה עשה לו טוב - עד שהסכמתי שיצטרף עם אח שלו למכבי". הדובר: עמנואל בן חיים, אביו של טל, בהשקת הספר של בנו אמש (חמישי), "בכח הרצון".

בהמשך מספר האב גם על האח רועי, שהיה מוכשר יותר: "היום הוא בארצות הברית, אנשים שרואים אותו משחק תופסים את הראש ולא מבינים איזה דברים הוא עושה עם הכדור. אני עד היום אוכל את הלב שהוא לא השקיע במשחק והלך עם זה עד הסוף, זה לא יפסיק ללוות אותי". האב אולי מדבר רק על שני בניו, אך בתוך הסיטואציה הזאת נמצא כל הספר - הפער העצום בין כישרון לעבודה קשה, סביב האמונה והיכולת המנטאלית של טל בן חיים לעשות את כל הדרך הארוכה מלמטה עד ל-11 שנות קריירה באנגליה ו-96 הופעות בנבחרת ישראל.

שחקן העבר טל בן חיים בהשקה של ספרו. רפי דלויה,
יוצא דופן בספורט הישראלי. טל בן חיים בהשקת ספרו/רפי דלויה

עוד בכדורגל הישראלי

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

בן חיים כבר עובד שנים על הספר. ההשקה נדחתה במספר שנים בשל הקורונה, אך הוא לא ויתר וחיבר את כל הסיפורים שאגר לאורך השנים לקובץ שהוא "האני מאמין" ותעודת הזהות שלו. יש בספר תחנות הצלחה, הגשמת חלומות ורגעים מרגשים, אך בעיקר מובילה אותו ההתמודדות המנטאלית של הבלם בכל סיטואציה, והאופי שגילה באותו מעמד. הספר הזה הוא מצרך חובה עבור כל ילד או נער שחולם לעשות משהו גדול, לא רק בכדורגל.

אם עוצרים ומסתכלים לאחור על שחקנים ישראלים שהגיעו לליגות בכירות באירופה לאורך השנים, ובעיקר לאנגליה, הרי ביחס לנקודת הפתיחה בן חיים הוציא יותר מכולם, הכי הרבה מהכי מעט. הוא לא חי על הכישרון או יכולת יוצאת דופן. הוא היה מוכשר לתפקידו, הבין את המשחק ושיחק חכם, אך עדיין, המרחק בין המקום הזה במכבי תל אביב לבין הקריירה שעשה הוא שמיים וארץ, ומצביע על דמות ייחודית בנוף הספורט הישראלי בכלל והכדורגל בפרט.

כשעלה לבוגרים במכבי תל אביב שיחק בן חיים בהגנה עם יובל שפונגין, חברו מהמחלקות הצעירות. מגן העבר הגיע אתמול לכבד את בן חיים ודיבר עליו בהערצה: "היינו יחד במחלקת הנוער, לא באותו שנתון, אבל תמיד הוא היה יוצא דופן. כששיחקנו ביחד בשנים הראשונות שלנו בבוגרים, אפשר היה לראות את השונות שלו, החוצפה, העבודה האחרת. כשכולם היו יוצאים אחרי אימון, הוא היה הולך שעות לרוץ בדיונות, היה מדבר כל הזמן על כח, חוסן, השקעה, הוא תמיד היה אחר ובגלל זה הגיע למה שהגיע. אי אפשר להגיע מישראל ל-11 שנה באנגליה כבלם אם אתה לא עושה את הדברים בצורה יוצאת דופן".

כל הזמן מדברים על בן חיים הבלם, אך עד גיל נערים הוא בכלל היה חלוץ. בנערים היה חסר בלם לקבוצה והמאמן אמנון בללי החליט להסב אותו לשחקן הגנה. בללי, שכבר לא מאמן היום, סיפר אמר בהשקה: "באותה עונה, כשהעברתי אותו מחלוץ לבלם, טל ממש התנגד, סירב בכל הכח. אני פיתיתי אותו על ידי זה שאמרתי לו שהוא יבעט את כל העונשין, הפנדלים, כל כדור נייח מסוכן אתה בועט, רק ככה הצלחתי לשכנע אותו. באותה עונה ניצחנו 17 פעמים 0:1 ובחלק גדול מהמשחקים טל כבש את הגול הזה בנייח, זה חלק גדול מהסיפור שלו".

שחקן העבר טל בן חיים בהשקה של ספרו לצד יוסי בניון. רפי דלויה,
רבים הגיעו לתת כבוד. בניון ובן חיים אמש/רפי דלויה

גם הדורות הצעירים מדברים בהערצה - דוד קלטינס, אביאל זרגרי שבתקופה בה שיחקו יחד בבית"ר ירושלים התייצב בשש בבוקר להתאמן עם הבלם הוותיק באותן הדיונות ששפונגין סיפר עליהן. עלי מוחמד אמר עליו בעבר כי "כששיחקתי איתו בבית"ר ראיתי שחקן בן 37 שעובד קשה יותר מכל הצעירים. להגיע לאן שהגיע מישראל זה כמעט בלתי אפשרי, מעטים יכולים לעבוד כמו שהוא עבד ולהיות כל כך חזקים, בגלל זה אני כל כך מכבד אותו".

שחקנים מהעידן החדש מנסים לקבל השראה מבן חיים. בדור של אינסטנט ופיתויים, הרבה מאוד כשרונות נופלים בדרך, נכשלים תחת משברים מקצועיים ומנטאליים ובאופן כללי הולכים לאיבוד בג'ונגל שהכדורגל מציב בפניך. רבים אולי ישאבו הנאה מהספר, אך מי שייקח ממנו טיפים לדרך וינסה ליישם, ירווויח הרבה מאוד כלים להצלחה בחיים. בקיצור: ספר שהוא לא רק לחובבי הכדורגל.

לרכישת הספר לחצו כאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully