וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויום שלישי הוא יום חדש: מה קורה בין מכבי תל אביב ומכבי חיפה בימי ג'?

4.4.2023 / 14:20

דרמת הגביע המפורסמת מכולן, המשחק האחרון בחייו של אבי רן, ברקו מושך בביצים של זוהר, רוסו רוצה לברוח לג'ונגל, המהפך הירוק בליגה ואפילו סשן פנדלים מוזר בגביע הטוטו. מפגשי יום שלישי הבלתי נשכחים בין מכבי תל אביב למכבי חיפה

תקציר: מכבי תל אביב - מכבי חיפה 0:3/ספורט1

רגע לפני חג הפסח, מכבי תל אביב ומכבי חיפה נפגשות במחזור אמצע השבוע היחיד בפלייאוף. זו אמנם שנה שלישית ברציפות שלוח המשחקים שאחרי העונה הסדירה מזמן לשתיים עימות ביום שלישי, אך במבט היסטורי עדיין מדובר במאורע חריג (משחק הליגה השישי ביניהן ביום ג', ומתוכם הראשון אי פעם בבלומפילד) ולכבודו חזרנו למפגשים זכורים נוספים שנערכו ביום זה. רובם כמובן היו במסגרת גביע המדינה, אבל לא רק. האם הערב יצליחו לייצר זיכרון חדש?

דרמת גביע לפנתיאון

24 במאי 1983

חצי גמר גביע המדינה

4:5 למכבי תל אביב בפנדלים (4:4 ב-120 דקות) באצטדיון רמת גן

נתחיל עם אחת הדרמות הבלתי נשכחות. מכבי תל אביב דורגה חמישית בליגה, מכבי חיפה סיימה שישית ושתיהן לא הרבו לכבוש במהלך העונה, אבל בערב נדיר בחצי גמר הגביע הכול התפוצץ. משה שוויצר בישר לאן הולך המשחק הזה, עם חצי מספרת וירטואוזית מ-16 מטרים כבר בדקה השנייה, ומוטי איוניר נעץ את השני בדקה ה-32. החיפאים חזרו עם דחיקה של משה סלקטר (50) ונגיחה של ירון פרסלני (54), מנשה שמעונוב נתן למכבי תל אביב שוב את היתרון (59), אבל סלקטר חגג את השני שלו בפנדל (72) כדי לקבוע 3:3 והארכה. הדרמה נמשכה גם ב-30 הדקות הבאות. רוני רוזנטל המחליף קיבל כדור נפלא מסלקטר והקפיץ מעל בוני גינצבורג אל הרשת בדקה ה-108, אך בחלוף תשע דקות השווה בני טבק מקרוב אחרי קרן. 4:4 היסטורי וסופר-דרמטי.

מכבי חיפה הובילה 2:3 בפנדלים אחרי ארבע בעיטות וראובן הלד יכול היה להעניק לה את הגביע, אבל גינצבורג קלט את הכדור החלש שלו ויפתח הלוי איזן. בוני עצר גם את רוזנטל, צדוק אברהמי מנע מדוד אמיגה את ההכרעה ואז שני השוערים בעטו בעצמם ודייקו. הבועט השמיני בירוק היה גבי אמסלם, אך הוא נעצר אצל גינצבורג בן ה-18 וחצי וטבק עשה סוף לדרמה והעלה את מכבי תל אביב לגמר עם 4:5.

עוד בוואלה!

משחק העונה האלטרנטיבי: המבחנים הגורליים של קראנקה ודן ביטון

לכתבה המלאה
אבי רן. משה שי, פלאש 90
אבי רן/פלאש 90, משה שי

המשחק האחרון של אבי רן

9 ביוני 1987

גמר גביע המדינה

3:4 למכבי תל אביב בפנדלים (3:3 ב-120 דקות) באצטדיון רמת גן

אחד הגמרים הגדולים בתולדות הכדורגל הישראלי, ומה שהתברר גם כמשחק האחרון בחייו של אבי רן. שתי הקבוצות חוו אכזבה בליגה (מכבי תל אביב סיימה שלישית, חיפה רק תשיעית), אבל בגמר סיפקו ספקטקל לפנתיאון. עד לדקה ה-54 היה רגוע, אלא שאז משה גריאני נגח פנימה לזכות הצהובים. זאהי ארמלי קיבל מתנה מההגנה והשווה (63), אחרי עוד תשע דקות החזיר אלי דריקס את היתרון ובדקה ה-85 נגח המחליף משה סלקטר את ה-2:2 וכפה הארכה. ארמלי השלים צמד עם שמאלית אדירה והפך את התוצאה בדקה ה-101, אבל דריקס הגיב עם השני שלו וקבע 3:3 במספרת מרהיבה בדקה ה-113. הולכים לפנדלים.

ציון מרילי ירה את הכדור הראשון מעל השער וארמלי נעצר בבעיטה השנייה אצל בוני גינצבורג, כשבצד הצהוב רק מיקי כהן בעט לקורה ובני טבק, כמו בחצי הגמר ב-1983, התכבד בפנדל המכריע ששלח את אבי כהן לקבל את הגביע מידי נשיא המדינה חיים הרצוג, במשחק הפרידה שלו לפני המעבר לריינג'רס. גביע ראשון למכבי תל אביב אחרי עשור ותואר אחרי שמונה שנים שחונות. אבי רן, שסיפק סדרת הצלות שהשאירו את מכבי חיפה במשחק, לא יכול היה להושיע בפנדלים וחווה הפסד שני במעמד הגמר. התאונה הטרגית בכנרת כחודש לאחר מכן, גדעה את חייו עוד לפני שחגג 24 וקבעה שהזדמנות נוספת כבר לא תהיה.

מכבי חיפה חוגגת אליפות, 1991, איל ברקוביץ' עם אברהם אבוקרט. משה שי, פלאש 90
איל ברקוביץ', אברהם אבוקרט וטל בנין בחגיגות/פלאש 90, משה שי

המהפך בדרך לדאבל הירוק

14 במאי 1991

מחזור 26 בליגה הלאומית

2:3 למכבי חיפה בקרית אליעזר

מכבי חיפה עלתה למשחק הביתי כשהיא בלחץ אטומי. הפועל פתח תקוה שיחקה לפניה, ניצחה 3:4 את בית"ר תל אביב וצימקה את הפער לנקודה בלבד, ומולה ניצבת מכבי תל אביב שרוצה לנקום על התבוסה 5:1 חודש וחצי לפני כן. הצהובים הצליחו להוביל פעמיים, אבל בשני המקרים ידעו שחקניו של שלמה שרף להגיב מיד.

ראובן עטר (35) השווה דקה אחרי שאנדריי באל הכניע את גיורא אנטמן ואלון חרזי (52) עשה את זה שתי דקות אחרי שער קל של אבי כהן הירושלמי. מכבי חיפה חיפשה הכרעה, שרף הכניס עוד שחקני התקפה ובא על שכרו בדקה ה-78, עם שער ניצחון נהדר של איל ברקוביץ'. הירוקים שמרו על יתרון ארבע הנקודות בפסגה והמשיכו לזכייה באליפות וגם בדאבל היחיד בתולדות המועדון.

אלי דריקס מול אלון חרזי. משה שי, פלאש 90
אלי דריקס מול אלון חרזי/פלאש 90, משה שי

דרמת פנדלים גם בגביע הטוטו

18 בינואר 1994

חצי גמר גביע הטוטו

4:5 למכבי חיפה בפנדלים (1:1 ב-120 דקות) באצטדיון רמת גן

עונת 1993/94 זכורה כעונה הכי ירוקה, כשמכבי חיפה סיימה אותה ללא הפסד ודהרה לעבר האליפות, אבל גם מכבי תל אביב הייתה עוצמתית אז ולמעשה הקבוצות חילקו ביניהן את התארים. הצהובים איבדו את הליגה למרות פתיחה פנטסטית של 11 ניצחונות, הדיחו את מכבי חיפה מהגביע עם 1:2 בשמינית הגמר והמשיכו עד להנפה, וגם בגביע הטוטו השתיים נפגשו. כ-10 אלף צופים הגיעו לאצטדיון רמת גן באמצע חודש ינואר וראו את קובי רפואה מעניק למכבי תל אביב יתרון בדקה ה-31, אבל אלון מזרחי ירה את השוויון בדקה ה-80 ושלח את המשחק להארכה ולאחר מכן לדו-קרב פנדלים הפכפך.

רפי כהן עצר היטב את הפנדל הראשון של ניר קלינגר ומנגד מזרחי כבש, אבל אז משה גלאם בעט לשמיים ואלכסנדר אובארוב קלט כדור חלש של אריק בנדו. מכבי תל אביב הובילה 1:3, סרגיי קנדאורוב השאיר את הירוקים במשחק ואז אבי כהן יכול היה לסגור עניין, אבל רפי כהן הדף פנדל שני והבועט החמישי איבן גצקו השווה ל-3:3. השוויון נשמר עד לבעיטה השביעית, כאשר סיריל מקנאקי הדביק כדור למשקוף ומנגד רוני לוי עמד בלחץ ושלח את החיפאים לגמר, בו ניצחו את בית"ר ירושלים וזכו לראשונה בגביע הטוטו.

איציק זוהר מכבי תל אביב. משה שי, פלאש 90
איציק זוהר/פלאש 90, משה שי

ברקוביץ' מושך בביצים

21 במאי 1996

חצי גמר גביע המדינה

1:2 למכבי תל אביב בבלומפילד

מכבי תל אביב חגגה אליפות שנייה ברציפות על חשבון כוכבי מכבי חיפה, ולאור העובדה שלגמר כבר עלתה עירוני ראשון לציון, היא ידעה שניצחון נוסף על הירוקים שווה כמעט בוודאות דאבל ראשון מאז 1977. זה התחיל רע מבחינתה, כשברקוביץ' בכדור עומק אופייני מצא את חיים רביבו שכבש מול אובארוב בדקה ה-31, אבל קלינגר נגח את השוויון אחרי 11 דקות. הצהובים לחצו ובדקה ה-76 הצליחו להפוך את התוצאה עם בעיטה של איציק זוהר שפגעה ברגלו של רוני לוי וחלפה על פני רפי כהן בדרכה אל הרשת.

הרגע המפורסם של המפגש הזה היה בדקה ה-82, כאשר זוהר עצר את ברקוביץ' בעבירה והאחרון משך בתגובה בצורה בוטה במבושיו של קשר מכבי תל אביב. השופט סוהיל דאוד שלף את הכרטיס האדום ואחרי שש דקות הרחיק גם את זוהר, שהשליך אל היציע הירוק בקבוק שנזרק לעברו משם. זה לא מנע מדרור קשטן להמשיך אל הדאבל.

אוהדי מכבי תל אביב בשלט למען מני לוי. ברני ארדוב
אוהדי מכבי תל אביב זוכרים את מני לוי/ברני ארדוב

הגביע בשביל מני

21 במאי 2002

גמר גביע המדינה

4:5 למכבי תל אביב בפנדלים (0:0 ב-120 דקות) באצטדיון רמת גן

מאז אותו דאבל ב-1991, היו למכבי חיפה חמש אפשרויות לשחזר את ההישג. בכולן כשלה. ב-2002 הייתה זו מכבי תל אביב שחסמה אותה בגמר הגביע, ואיך לא - זה קרה בפנדלים. הצהובים היו נחושים יותר להשיג תואר אחרי טראומת מני לוי, כשמולם האלופה השבעה של אברהם גרנט. לירן שטראובר עצר את יוסי בניון ו-42 אלף צופים ברמת גן לא זכו לראות שער ב-120 דקות. בדו-קרב מהנקודה הלבנה כולם היו מדויקים להפליא, עד שהגיע תורו של ג'ובאני רוסו.

דווקא שחקן העונה, מי שניצח את מכבי תל אביב בגמר חמש שנים קודם לכן עם שער וירטואוזי באותו אצטדיון במדי הפועל באר שבע, היה זה שבעט החוצה. אבי נמני, שעלה בכשירות חלקית, קבע בקור רוח 4:5 מול דודו אוואט וחרץ את גורל הגמר. "אם הייתי יכול, הייתי נוסע לעונש של חמש שנים בג'ונג'ל", אמר רוסו אחרי שמירר בבכי וגם חבריו לא הצליחו לנחמו. "זה היום העצוב בחיי". שחקני מכבי תל אביב חגגו בהתרגשות והבהירו בזה אחר זה: "הגביע בשביל מני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully