וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגמר השני של קאריוס: איך הגיע השוער לגמר גביע הליגה, ומה מצפה לו?

25.2.2023 / 8:00

אחרי הפיאסקו המפורסם בגמר ליגת האלופות ב-2018, נעלם בהדרגה לוריס קאריוס מהתודעה, אבל הוא חוזר באופן מדהים למשחקו הראשון מזה שנתיים דווקא בגמר גביע הליגה מול מנצ'סטר יונייטד (א', 18:30, ספורט1) האם הגורל מנסה לסדר לו פיצוי?

תקציר: ניוקאסל - ליברפול 2:0/ספורט1

באנגליה כבר שכחו מקיומו של לוריס קאריוס, אבל הוא חוזר לפתע בענק לכותרות בנסיבות מיוחדות ביותר. לא מדובר רק בטעויות הביזאריות שביצעו טיבו קורטואה ואליסון בשמינית גמר ליגת האלופות בין ליברפול לריאל מדריד ביום שלישי, כאילו עשו מחווה לשוער שפישל באופן דומה בגמר ליגת האלופות בין שתי היריבות ב-2018.

זה סתם קורזיוז חביב ומשעשע. העניין הוא כי ניוקאסל תנסה לזכות ביום ראשון בתואר הראשון שלה מאז 1969 כאשר תפגוש את מנצ'סטר יונייטד בגמר גביע הליגה בוומבלי, ובין הקורות שלה צפוי לעמוד הגרמני שלא שותף במשחק רשמי כבר שנתיים. יש אפילו אוהדי ניוקאסל שכלל לא היו מודעים לשיוכו לסגל, אבל הנה לכם - קאריוס יהיה שם ביום כה קריטי בתולדות המועדון, וינסה לעצור את מרכוס רשפורד הלוהט.

"דברים בלתי צפויים כאלה הופכים את הכדורגל להצגה כה מהנה", אמר מנג'ר ניוקאסל אדי האו, וקל להסכים איתו. גם אם מתאמצים, אי אפשר להמציא תסריט כזה, והוא נוצר כתוצאה מצירוף מקרים חריג וניהול סגל לא חכם במיוחד מצד המועדון. אז בואו נעשה סדר כדי שכולם יבינו את השתלשלות העניינים.

לוריס קאריוס שוער ניוקאסל. GettyImages
הרגע שלו? קאריוס/GettyImages

מי שם לב שהוא חתם בניוקאסל?

בקיץ הפך קאריוס לשוער חופשי אחרי שחוזהו בליברפול הסתיים, ולא מצא קבוצה עד שניוקאסל החתימה אותו בעקבות פציעה של שוער המשנה קארל דארלו. מרטין דוברבקה הסלובקי בדיוק הושאל לשנה למנצ'סטר יונייטד, והיה צורך בגיבוי נוסף לניק פופ המצוין, כי במועדון לא ממש סומכים על מארק גילספי שהגיע עוד ב-2020 ולא ראה דשא מאז. קאריוס היה זמין בשוק ופתוח לרעיון של חוזה קצר עד ינואר - אז הוא זה שנבחר, והאירוע הזה עבר בשקט תקשורתי כמעט מוחלט.

בינואר חלה התפתחות לא לגמרי צפויה, כאשר ניוקאסל בחרה לקצר את ההשאלה של דוברבקה לאולד טראפורד, אחרי שהסלובקי שיחק פעמיים בגביע הליגה במדי השדים האדומים. לא לגמרי ברור אם זה קשור לתסכולו של דארלו שמאס בישיבה על הספסל וביקש לצאת להשאלה בעצמו, אבל זה בדיוק מה שקרה ביומו האחרון של חלון ההעברות בינואר - האנגלי הצטרף להאל סיטי (ובינתיים טרם קיבל דקת משחק גם בליגת המשנה, אבל זו רק ההתחלה). במקביל, הוארך החוזה הזמני של קאריוס עד סוף העונה, אבל גם הפעם מעטים מאוד שמו לב לכך.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
אדי האו, מאמן ניוקאסל. OLI SCARFF/AFP, GettyImages
החתמה מתחת לרדאר. האו/GettyImages, OLI SCARFF/AFP

לפתע הוא האופציה הכי טובה בגמר

זה באמת הרגיש לא רלוונטי, כי קאריוס לא נכלל בסגל לאף משחק מאז אוקטובר, וסיכוייו להשתלב העונה נראו אפסיים - עד הדרמה ביום ראשון. פופ, שמוגדר כשוער הטוב ביותר באנגליה העונה, לא רק ספג פעמיים מול ליברפול בדרך להפסד הבית הראשון של ניוקאסל העונה, אלא גם הורחק בצורה די שלומיאלית. הוא יצא אל מחוץ לרחבה בנסיון להקדים את מוחמד סלאח בנגיחת זינוק, לא ביצע את הפעולה כמו שצריך ותפס אינסטינקטיבית את הכדור בידיו. הכרטיס האדום על מניעת מצב כיבוש ודאי היה מוצדק לגמרי, אבל העיתוי היה הזוי - כי פירושו השעייה אוטומטית דווקא מגמר גביע הליגה, שנספר באותה מסגרת מבחינת התקנון, בניגוד לגביע האנגלי בו נרשמים הכרטיסים בנפרד.

אנשי ניוקאסל היו כה המומים שהם אפילו ניסו לדרוש את ביטול העונש "מטעמים הומניטריים", כי זה לא הוגן לכאורה שפופ האומלל ייעדר מהגמר בנסיבות כאלה. התירוץ הזה לא התקבל, כמובן, אבל לא כל האוהדים הבינו את עוצמת המהלומה - הרי הם סמכו על דוברבקה. ואולם, הסלובקי כבר שותף העונה במדי מנצ'סטר יונייטד, ולכן לא רשאי לשחק במפעל במדי קבוצה אחרת. דארלו יכול רק הבין בעצב על המצב מהספסל של האל, כי הוא היה אמור להיות בוומבלי ביום ראשון אלמלא דרש להיות מושאל. את ההשאלה הזו אי אפשר לבטל כעת, והאו הודה: "הייתי מקבל החלטה אחרת לגביו לו הייתי יודע מה יקרה". וכך, נותרו לרשותו שני שוערים בלבד - קאריוס וגילספי. מביניהם, מקבל הגרמני עדיפות ברורה, כי הוא לפחות מנוסה במעמד.

שוער ליברפול לוריס קאריוס. רויטרס
טרגדיה ספורטיבית. קאריוס בגמר האלופות/רויטרס

פישל רבות גם באיסטנבול

ואם זה המצב, הגיע הזמן לספר מה קרה לקאריוס מאז התנגש בסרחיו ראמוס בגמר ליגת האלופות בקייב, סבל לכאורה מזעזוע מוח, העניק כדור במתנה לקארים בנזמה לשער קל ואיפשר גם לבעיטה פשוטה של גארת בייל ממרחק לנחות ברשת (בנוסף למספרת המפורסמת). בגיל 24, היה זה הערב הגדול בחייו, אשר הפך לטרגדיה ספורטיבית שפגעה אנושות בקריירה. קאריוס לא היה בקונצנזוס בשנתיים בהם התחרה בסימון מיניולה על האפודה הראשונה, אבל הוא היה הבחירה של יורגן קלופ, הוחתם על תקן כישרון מבטיח ממיינץ, שותף בכל המשחקים בליגת האלופות בדרך לגמר ההוא, והיה לו סיכוי להפוך לאגדה נצחית באנפילד. במקום זאת, הוא הוגדר כבדיחה, ונאלץ לנסות להשתקם במחוזות אחרים. אחרי הרכישה של אליסון מרומא, בכל מקרה לא היה לו עתיד באנפילד.

תחילה אורגנה ההשאלה לבשיקטאש לשנתיים, והיתה זו אופציה לא רעה על הנייר, אבל ההתחלה באיסטנבול היתה קשה בצד מספר טעויות גסות. הגרמני ספג 10 שערים ב-5 משחקים בקמפיין מביש בליגה האירופית, ושגה לא פעם גם בליגה הטורקית. בפברואר 2019, מתח עליו המאמן המאמן שנול גונש, שוער עבר נהדר בעצמו, ביקורת נוקבת: "משהו לא בסדר עם המוטיבציה של לוריס ועם התשוקה שלו למשחק. אין לו מזל, ומשהו השתבש. זה לא עובד איתו, ויש לנו בעיה גדולה. הוא לא מרגיש כמו חלק מהקבוצה, ולא הצלחנו לתקן את זה. יש לי גם אחריות אישית למה שקורה כאן". קאריוס אף ספג שריקות בוז מאוהדי בשיקטאש עצמה במשחק הביתי מול קוניאספור, בו ספג שני שערים קלים, למרות שהקבוצה ניצחה לבסוף 2:3.

בשיקטאש סיימה את 2018/19 במקום השלישי אחרי גלאטסראיי ובשאקשהיר בעיקר בגלל מאזן הגנתי גרוע. גונש עזב אותו קיץ לטובת הנבחרת הלאומית, וקאריוס יצר שיתוף פעולה חיובי יותר עם מחליפו, עבדוללה אבצ'י, אבל הטעויות לא פסקו. המקרה הבוטה ביותר התרחש במשחק מול סלובן ברטיסלאבה בליגה האירופית, אז יצא הגרמני הרחק מחוץ לרחבה כדי להרחיק את הכדור, פיספס אותו לחלוטין וספג שער ביזארי בדרך להפסד 4:2. גם הקמפיין האירופי ההוא הסתיים במפלה, ובמקביל התוצאות העגומות בליגה גרמו לעזיבתו של אבצ'י באמצע העונה.

סרג'ן היה מאמנו השלישי של קאריוס באיסטנבול, והוא אף שידר מסרים מעודדים לגבי המשך דרכו של השוער, כי לצד המעידות הוא סיפק גם הצגות מרהיבות במשחקים לא מעטים. אלא שאז עלו יחסיו של קאריוס עם הנהלת המועדון על שרטון על רקע אי תשלום שכרו, והמשבר הוביל אותו לבטל את חוזהו במאי 2020, שבועות לפני תום ההשאלה הרשמי. היו אוהדים שהצטערו על כך כי הם ניסו להתרכז בתרומתו החיובית, אבל רובם נשמו לרווחה כי היו מעוניינים לראות בין הקורות דמות יציבה קצת יותר.

לוריס קאריוס שוער בשיקטאש. רויטרס
האוהדים נשמו לרווחה כשהוא עזב. קאריוס בבשיקטאש/רויטרס

התאכזב באוניון ברלין

היה זה בעיצומה של מגיפת הקורונה, והחיפושים המחודשים אחרי קבוצה שתסכים לקלוט אותו היו מתישים. לדבריו של קאריוס, הוא דחה הצעות שקיבל מוולבס, סלטה ויגו ומונפלייה שראו בו שוער משנה, וחתם בהשאלה באוניון ברלין שם הובטח לו לכאורה מקום בהרכב. לא לגמרי ברור מדוע הבין כך הגרמני את כוונותיו של המועדון, כי אנדראס לוטה האיכותי היה השוער הראשון ללא עוררין, וזה היה המצב למשך כל העונה. כאשר קיבל הזדמנות בגביע מול פאדרבורן מהליגה השניה, פישל קאריוס והיה אשם ישירות בשני שערים שספג בהפסד הביתי המפתיע 3:2. פציעה של לוטה איפשרה לו לרשום 4 משחקי בונדסליגה אל מול יציעים ריקים, אך לא מעבר לכך. "אני מצטער שלא חוויתי את הקהל של אוניון", אמר קאריוס שעזב את הקבוצה בטונים צורמים, ואף הצהיר בדיעבד שהוא מצטער על השנה המבוזבזת בה.

העניין הוא כי בשלב זה אף מועדון כבר לא רצה אותו כלל, ואת עונת 2021/22 הוא בילה כשוער החמישי של ליברפול - חבר לאימונים של כל כוכבי הסגל, אך לא למשחקים. הוא נותר ביחסים מצוינים עם קלופ, והפרידה בקיץ נעשתה בידידות וללא משקעים, אבל היה שם גם טעם מריר של החמצה. שניהם סברו שהחוויה המשותפת שלהם באנפילד תהיה טובה הרבה יותר, ואת הגמר בקייב אי אפשר יהיה לשכוח. על כך דיבר קאריוס בגילוי לב גם בראיון שהעניק לסקאי הגרמני בקיץ, כאשר ניסה למצוא את דרכו החדשה כשחקן חופשי ללא מגבלות, בעודו מתאמן לבד בעיירת הולדתו בדרום גרמניה.

לוריס קאריוס שוער ניוקאסל. GettyImages
סגירת מעגל מרתקת? קאריוס בניוקאסל/GettyImages

והוא בכלל בוגר מנצ'סטר סיטי

"אני רוצה לחתם בקבוצה שתאמין בי, כי רק כך אוכל להגיע לרמה הגבוהה. אז כולם ירוויחו. אני רוצה להיות השוער הראשון, ואני מסוגל להיות השוער הראשון. אני מנוסה, יש לי כישורים טובים, ואני נמצא בכושר פנטסטי אחרי שהתאמנתי במשך שנה עם השחקנים הטובים בעולם. אני במצב מעולה פיזית ומנטלית. אצטרך להוכיח את עצמי, אבל זה בדיוק חלק מהמשחק. ממש לא שקלתי לפרוש, כי אני אוהב את המשחק, ויש לי תשוקה לכדור. יש לי המון מה לתרום ברמה הגבוהה", הוא אמר באוגוסט האחרון, אבל אף קבוצה לא ענתה על הדרישות שלו, והוא לא ענה על הדרישות של אף קבוצה - עד שניוקאסל קראה לו להיות השוער השלישי או הרביעי - תלוי איך סופרים. והוא בא, פשוט כי לא היתה לו שום ברירה אחרת.

אז הוא לא שיחק מאז תיקו 1:1 בין אוניון ברלין להופנהיים ב-28 בפברואר 2021, ואחרי שנתיים חוזר לאור הזרקורים בגמר בוומבלי, כאשר כל אוהדי ניוקאסל הנדהמים מוצאים את עצמם לפתע מייחלים להצלחתו במשחק היחיד בו הוא צפוי ליטול חלק העונה. ויש להם גם סיבה לשמור על התקווה, כי מבחינת הכישורים הבסיסיים קאריוס הוא שוער מצוין. לא במקרה הוא היה בכל הנבחרות הצעירות של גרמניה, ולא במקרה הביא אותו קלופ לליברפול.

יש לו אינסטינקטים נהדרים על קו השער, הנתונים האתלטיים שלו מרשימים, והשליטה שלו ברחבה מצוינת. הבעיה המרכזית שלו נעוצה בחוסר יציבות קיצוני - הוא נוטה לאבד את הריכוז ולבצע טעויות מגוחכות בתדירות גבוהה יחסית. שוער טוב חייב להיות יציב בהגדרה, ולכן הקריירה של קאריוס הלכה לאיבוד, אבל במשחק נתון הוא מסוגל גם לתת הצגה מהסרטים - גם זה חלק מההגדרה של חוסר יציבות. ואין סיבה שזה לא יקרה בוומבלי. זו יכולה להיות קטסטרופה, וזו גם יכולה להיות סנסציה. לאף אחד אין מושג לאיזה כיוון זה ילך.

על הדרך, תהיה כאן גם סגירת מעגל מרתקת, כי קאריוס הוא לא רק אקס ליברפול אלא גם למד באקדמיה של מנצ'סטר סיטי, שם הכיר את קיראן טריפייר. עכשיו, באופן לגמרי לא מתוכנן, הם מתייצבים ביחד נגד מנצ'סטר יונייטד. "זו הזדמנות נהדרת עבורו להתחיל לכתוב את הסיפור מחדש", אמר האו. אולי לגורל באמת יש חוב קטן כלפיו, והוא מנסה לארגן את הפיצוי?

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully