וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרושה בקרה מקצועית: אל תשליכו יותר מדי מהישג הנבחרת

3.7.2022 / 8:00

שנתון יוצא דופן אינו מבשר את בוא האביב. בהתאחדות לכדורגל מדברים על ליגת מילואים ועל השקעה במצויינות, אך שום דבר לא יכול להתקיים בלי שליטה על ניהול מחלקות הנוער בקבוצות

תקציר: נבחרת הנוער של ישראל - אנגליה 3:1/ספורט1

לנבחרת הנוער היו חודשים מדהימים, משלב המוקדמות, דרך הסיבוב המוקדם ביורו ועד לחצי הגמר הסנסציוני והגמר שכמעט הסתיים בתואר היסטורי. זו הייתה תאווה לעיניים, אך מכאן ועד ההתלהבות, האופטימיות והקרדיט שמייחסים לעצמם כל מיני גורמים על תחילתו של מהפך בכדורגל הישראלי המרחק גדול. מדובר בשנתון סופר-מוכשר שאופיר חיים הצליח לחבר מקצועית ומנטאלית באופן מושלם, ועם זאת הוא רחוק מלשמש מראה לעתידו של הכדורגל הישראלי.

אורן חסון מספר על התוכניות עליהן יושבים עכשיו בהתאדות, על מציאת פתרונות לשחקנים הצעירים שלא יילכו לאיבוד (תמיד "יושבים על התוכניות" כשמבינים שאוטוטו יישאלו השאלות בנושא), מדברים על ליגת מילואים, המשך שיתוף הצעירים עד גיל 23 בליגה הלאומית ועוד.

אוסקר גלוך, שחקן נבחרת הנוער של ישראל. VLADIMIR SIMICEK, GettyImages
זה היה הישג עצום, אבל בואו לא נשליך ממנו כי יש הרבה דברים לתקן. אוסקר גלוך לאחר השער שכבש בגמר/GettyImages, VLADIMIR SIMICEK

בואו נתחיל מליגת המילואים, שכבר נוסתה בעבר. כדי להקים אותה היא צריכה לעמוד תחת בקרה אמיתית, שבה קבוצות לא יוכלו לעשות מה שהן רוצות. המשחקים יהיו לפחות ברמת גביע הטוטו עם שופטים, קוונים וכמות שחקנים נאותה, ולא השוק שאפיין את הליגה הקודמת, בה קבוצות לא הגיעו או איחרו למשחקים, חלקן הגיעו עם שחקני נערים ב' או ותיקים וחלקן בכלל ביטלו משחקים. בפעם שעברה זה נפל על בקרה וכך יהיה גם הפעם. הבקרה היחידה שיש להתאחדות לכדורגל היום היא זו התקציבית עם סיגלית סייג, וכולנו יודעים איך זה נראה. איזו סיבה יש להאמין שהדברים ייראו אחרת?

זה לא נגמר שם, אלא ממשיך למועדונים עצמם. כל המועדונים רשומים ומשחקים תחת ההתאחדות לכדורגל, אבל אין שום דרישה למנהל מקצועי בכל מחלקה, עוזר ומאמן בכל שנתון שעשו קורס מאמנים ולא מדריכים, שכר מינימום לכל אחד מהשניים ועוד דברים בסיסיים, שחייבים להיות במחלקה על מנת לעבוד ברמה מקצועית בסיסית ראויה.

עוד בוואלה!

אופיר חיים דמע: "אני משחק אותה 'קול', אבל בפנים גמור"

לכתבה המלאה
אורן חסון יושב ראש ההתאחדות לכדורגל. ההתאחדות לכדורגל, אתר רשמי
צריך תוכנית אמיתית, לא סיסמאות. אורן חסון/אתר רשמי, ההתאחדות לכדורגל

המחדל הכי גדול של הכדורגל כאן הוא מחלקות הנוער. יש כמה קבוצות שעושות זאת כמו שצריך - מכבי תל אביב, מכבי חיפה, הפועל תל אביב ומכבי פתח תקווה למשל - אך יש 30 מועדונים בישראל המוגדרים כמקצוענים. איך יכול להיות שבשתי הליגות המקצועניות אין דרישות סף?

יקומו אלה שלא אוהבים לעבוד ויגידו שזה עולה המון כסף וקבוצות לא יעמדו בזה. לעמוד בדרישות סף יעלה למועדון סביב מיליון שקל בשנה. צריך לזכור שיש גם הכנסות במחלקת הנוער שמאזנות זאת, בעיקר מבתי ספר לכדורגל. המועדון יפסיד כמה מאות אלפי שקלים, אך מצד שני מקבל הקצבות מזכויות שידור, טוטו ומנהלת, ויותר מכך - כשעושים את הדברים נכון גם הקהילה מתחברת, מגייסים יותר ספונסרים ואנשים מקומיים שאכפת להם, לפעמים גם מהעיירה או המועצה המקומית.

אז נכון, יש קבוצות שזה יפגע להן מאוד ביכולת להעמיד סגל איכותי בבוגרים. אם המשמעות היא שהרבה מאוד קבוצות בלאומית, ואולי גם כמה בליגת העל, ימלאו את הקבוצה בלא מעט שחקנים בשכר חייל, אפשר לחיות עם זה. בהתחלה זה יהיה כך, אך עם השנים ליגות הפיתוח הללו יעשו קפיצה והקבוצות ירוויחו מהשבחה ומכירת שחקנים, וכמובן מהיכולת המקצועית שלהם. זה ייצר הרבה יותר כסף לכדורגל הישראלי, ישביח את האיכות של השחקן הישראלי הממוצע, וחשוב מכל - שחקנים מקומיים תמיד מייצרים זהות אחרת במועדונים. החיבור יתחזק ואוהדים יחזרו למגרשים לא רק ב-3-4 קבוצות הצמרת.

טענה נוספת של מועדונים קטנים יחסית היא ששחקנים יכולים לעבור באופן חופשי עד גיל 15 והיום הקבוצות הבכירות חוטפות אותם. את העניין הזה ניתן לחלק לשניים. ראשית, ההתאחדות היא זו שצריכה פתרונות לדברים הללו, גם ברמת הסכמה בין המועדונים עצמם ולמען הכדורגל הישראלי. קבוצות יוכלו להרוויח משהו מהמעברים, כך שיהיה דרייב לקטנות להשקיע בשחקנים שבעתיד יימכרו. בהיבט השני, גם אם כוכב או שניים בולטים בשנתון מסוים בורחים, תמיד גדלים שחקנים נוספים, ובמקביל, מרוב שהבכירות קולטות ללא הפסקה, הן גם פולטות הרבה שחקנים מוכשרים שעוברים למועדונים הקטנים יותר ולא מוותרים. עומר אצילי ואלי דסה נפלטו ממכבי תל אביב בגיל צעיר - אחד הלך לראשון לציון, השני לבית"ר, ומה קרה לבסוף? מכבי תל אביב שילמה הרבה מאוד כסף כדי להחזיר אותם.

עומר אצילי שחקן מכבי תל אביב. דני מרון
שוחרר בגיל צעיר - וחזר תמורת הרבה כסף. אצילי במכבי תל אביב/דני מרון

עם כל הכבוד לנבחרת הנוער וההישג, ברור מהיכן הוא מגיע. די לראות את ההרכב, שברובו שחקנים ממכבי תל אביב, הפועל תל אביב, מכבי חיפה ומכבי פתח תקוה. כמה שחקנים מחדרה ראיתם שם? כמה מבית"ר ירושלים, בני יהודה או הפועל חיפה? זה מה שתראו גם בשנים הבאות - מחלקות נוער שלא יהיו בשליטה או בקרה של ההתאחדות מאפשרות לבעלים לעשות ככל העולה על רוחו והתוצאות בהתאם.

אם לסכם, זה הרבה יותר פשוט משחושבים, פשוט מחייב תעוזה ורצון לשנות ולעשות דברים גדולים באמת. בשלב הראשון יש לייצר בקרה ניהולית ברמת מחלקות הנוער בקבוצות המקצועניות, עם בקרים שיעברו בין המועדונים, יבדקו שדברים מתבצעים, ישאלו שאלות, וכשצריך ייתנו קנסות וגם יעמידו לדין את אלה שלא עומדים בדרישות. אגב, כך זה אמור להיות בכל גוף, במיוחד כשמחלקות הנוער הן הדבר הכי חשוב עבור עתיד הכדורגל הישראלי, הרבה יותר מפרוייקט מצוינות או כל השקעה בנבחרות עצמה.

זאת לא בחירה, על כך באמת יקום או ייפול עתידו של הכדורגל והאוהד הישראלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully