וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שער שוויון: מאחורי הצרות של נבחרת ישראל לנשים בכדורגל

11.6.2022 / 12:30

עם כל הכבוד למשחק הנבחרת באלבניה, הסיפור הוא שחקניות נבחרת הנשים, שהכריזו השבוע על סכסוך עבודה מול ההתאחדות לכדורגל בגלל התנאים המחפירים שלהם הן זוכות

נבחרת ישראל עם הנחיתה באלבניה/ההתאחדות לכדורגל

1. בטח לא שמעתם, כי זה מסתתר יותר מדי למטה בפיד שלכם בפייסבוק, אבל נבחרת ישראל בכדורגל נשים הכריזה על סכסוך עבודה עם ההתאחדות לכדורגל. מה מוציא אותן מדעתן? פשוט מאוד: התנאים של נבחרת הגברים טובים פי מיליארד בערך. יותר אש"ל לכל יום במשחק חוץ (לטענתן, פי עשרה יותר לגברים), טיסות מפנקות כדי לשמור על הרעננות של הגברים לעומת מסעות מפרכים שנאלצות לעבור הנשים, ויותר מהכל: מספר כמעט אפסי של משחקי אימון לנשים, צוות מקצועי דל (גם אם מלא כוונות טובות) ותחושה שהן פשוט סוג ב'.

עכשיו בואו לא ניתמם: מבחינת רייטינג, ברור איזו נבחרת מביאה יותר תוצאות. באופן כללי, גם בעולם, כדורגל גברים עדיין זוכה לחשיפה גבוהה יותר ומעורר הרבה יותר אמוציות מכדורגל נשים. מן הסתם, זה קשור לוותק הפעילות - אי אפשר לסגור פער של 140 שנה בשני עשורים - אבל לא רק: גם תפיסות פטריארכליות עתיקות עדיין מכתיבות את השיקולים ואת הנרטיב. אבל בסדר, העולם משתנה וימשיך להשתנות לכיוון השוויון הרצוי.

והאמת היא שיש כדורגל נשים מטורף. זה כבר לא רק נבחרת ארצות הברית ועוד כמה נבחרות אירופיות מובילות. יש מוסדות כדורגל אירופי שמאגדים קבוצות למשחקים, מותג חזק כמו הצ'מפיונס ליג מנה גם תחרות לנשים, מונדיאל הנשים האחרון (2019) כלל 24 נבחרות שהעפילו אליו מתוך 144 מתמודדות, כשארבעה טורנירים קודם לכן, ב־2003, המונדיאל כלל 16 נבחרות בלבד שהעפילו אליו מתוך 99 מתמודדות.

אבל ההתאחדות לכדורגל, מוסד שברוחו, לא באנשיו, מתנהל לפעמים כאילו עדיין מתפעלים שם מהמצאת הפקסימיליה, מפלה במובהק את השחקניות הנשים. זה מצב בלתי מתקבל על הדעת: אם נותנים לגברים תנאים מסוג א', אין סיבה לתת לנשים תנאים מסוג ב'. ולא מעניינת פה התמורה שתתקבל מההשקעה. קודם כל - מי ישמע, איזו תמורה מחזיר כדורגל הגברים? שנית - "כגוף המוביל והאחראי על הענף בארץ, רואה ההתאחדות לכדורגל חשיבות גדולה גם בפיתוח, קידום והנחלת התפקיד החברתי שיש לה ולמשחק. הכדורגל הוא אמצעי נפלא לקידום יוזמות חברתיות, לתמיכה באוכלוסיות נזקקות ובעיקר להקניית ערכים שכל חברה טובה וראויה חייבת להסכים עליהם: ספורטיביות, כבוד הדדי, שוויון, סובלנות, עזרה לזולת, מלחמה בלתי מתפשרת בגזענות וטיפוח דו קיום" - את זה מעידה ההתאחדות לכדורגל על עצמה. מילה במילה, קופי־פייסט מהאתר.

אז איפה השוויון שאתם מדברים עליו? מה עם הפיתוח? איך תפקיד חברתי? את מי אתם מנסים למרוח עם המילים הגבוהות האלה, שלא שוות כלום אם בפועל אתם מפלים בתנאים שמקבלות השחקניות לעומת אלה שמקבלים השחקנים? אתם גוף ציבורי, תתנהגו ככזה.

נבחרת ישראל כדורגל נשים. רויטרס
העולם משתנה, ומה איתן?/רויטרס

2.ברכות, השבוע עבר בקריאה ראשונה חוק שיאפשר לשוטר שלא תבואו לו טוב בעין בזמן שאתם עומדים ביציע, להפיל עליכם קנס של 5,000 שקלים. ארז כלפון, יו"ר מנהלת הליגה, הגוף שאמור למכור את המוצר המכונה "כדורגל ישראלי" לקהל הרחב, הודיע כמובן כי הוא תומך בחוק החדש, ו"אני רוצה לראות שקטין יבוא לאבא שלו עם קנס והוא לא ייתן לו שתי סטירות על ההתנהגות הזאת, במקרה הטוב". כלפון גם הודיע כי יהיו רשתות שיפרידו בין היציעים למגרש.

חקיקה חשובה, שתגן על כולנו, כי בכל זאת, האלימות בספורט עלתה מדרגה באופן חסר תקדים לאחרונה. כזכור, בדצמבר 2021 איים גיא לוזון, מאמן מכבי פ"ת בזמנו, על אחד מאוהדי הקבוצה: "אני ארצח אותך, אני אשחט אותך". כעונש, קיבל לוזון את משרת מאמן הנבחרת הצעירה. זמן קצר לאחר מכן חטף איסמעיל עאמר, מאמן הפועל ראשל"צ, מכות מאנשי הנהלת אדומים אשדוד. במהלך משחק! בנוסף, ממש לאחרונה, כך על פי מקורות זרים, קיבלו אוהדי קבוצת כדורגל מסוימת איומים מפורשים בגלל רצונם להפגין נגד בעל הבית.

אז הנה הצעה, מר כלפון: לפני שאתה תומך בחקיקה שמריחה מחולצות חומות, ולפני שאתה משחיר את ציבור אוהדי הכדורגל הרחב והטוב, טפל באנשים שבתחום סמכותך - מאמנים, עסקנים ושאר מעורבים שנוהגים באלימות - מילולית או פיזית, ואחר כך תוכל להתפנות בלב שלם ונקי כדי לעשות קצת יח"צ על חשבון האוהדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully