וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליפול על גן עדן: מאחורי הקפיצה של עדן קארצב לנבחרת ישראל

2.6.2022 / 13:30

אחרי שהיה השחקן הכי משמעותי בהצלחה של מכבי נתניה העונה, אלון חזן הימר על הכוכב שלו בנבחרת הצעירה גם בבוגרת. אורי אוזן משוכנע: "הוא העתיד", בני לם מכריז: "בשבילי הוא הכל", אבל האם הוא מסוגל להפוך ליורש של ביברס נאתכו? המבחן הראשון מגיע מול איסלנד (21:45)

אלון חזן ואלי דסה מדברים על ההכנות של נבחרת ישראל למשחק מול איסלנד/צילום: שלומי גבאי. עריכה: ליר שפיגל

עבור בני לם, עדן קארצב הוא קשר מושלם שמקצועית, יש בו הכל. כשהמאמן חיפש את השחקן שיחבר את מכבי נתניה ורצה לבנות את המנהיג הבא, הוא לקח את קארצב כפרויקט. "כדורגל זה לא טניס", אמר לו. "אתה חייב את כל הקבוצה איתך כדי להיות טוב". קארצב הקשיב. מהרגע שנכנס להרכב בחודש ינואר אחרי החזרה מהפציעה, נתניה הפסידה רק שלוש פעמים - בפלייאוף העליון.

זו הייתה שנה מופלאה עבור קארצב. עם כל הכבוד לדריבלים של פארפה או לשערים של פטריק טוומאסי, קארצב היה השחקן הכי משמעותי בהצלחה של נתניה. הוא גם שימש כקפטן הנבחרת הצעירה בקמפיין המוצלח ואלון חזן התעקש שיעשה את הקפיצה לבוגרת כבר עכשיו. קארצב אמור גם לפתוח מול איסלנד הערב (חמישי) בליגת האומות והמטרה הבאה שלו ברורה - להנהיג גם את הנבחרת הבוגרת.

עוד לפני שאייל סגל הפך לבעלים של מכבי נתניה, הוא תרם במשך שנים למחלקת הנוער. יש לו פינה חמה בלב לכל כישרון שעבר במחלקה ועזב מוקדם מדי למקום אחר. קארצב שיחק בנתניה שנתיים ועזב בגיל 14. עבור סגל, כשיש הזדמנות לתקן עוול היסטורי, הוא לא מהסס לעשות. למעשה, זה בדיוק מה שסגר את עסקת גבי קניקובסקי. ברגע שמכבי תל אביב הניחה את הכרטיס של קארצב על השולחן, סגל חטף. מנקודת המבט שלו, הוא סגר שני מעגלים. גם החזיר את קארצב וגם עשה תיקון על עסקת דן גלזר.

גלזר שיחק בנתניה כמושאל, סגל קיבל מילה שיוכל לרכוש אותו ונאלץ בסוף לראות אותו מתחייב למכבי תל אביב בחוזה ארוך טווח. זה גרם לו לפתח אנטי השאלות. קארצב הפך אצלו את גלזר להיסטוריה, עסקית ומקצועית. "ברגע שהעסקה של מכבי תל אביב כללה את עדן היא הייתה מבחינתי סגורה", אמר השנה הבעלים באחד הראיונות. "זה שחקן שחסר לנו, למכבי נתניה חסר בעל הבית. הוא שחקן בסגנון שאין לנו הרבה בארץ ואני שמח מאוד ששחקן כזה משחק במכבי נתניה וחתום בחוזה ארוך טווח".

עדן קארצב שחקן מכבי נתניה לפני גודסוויי דוניו שחקן מכבי חיפה. ברני ארדוב
"שחקן כל יכול במרכז המגרש". עדן קארצב/ברני ארדוב

סגל לא מגזים. הנסיקה של נתניה החלה עם החזרה של קארצב מפציעה שהשביתה אותו מעל שלושה חודשים. "לקראת ינואר, כל הזמן שאלו אותי מה עם רכש ואמרתי שאני מחכה לחזרה של פארפה ועדן", נזכר בני לם. "ידעתי על מה אני מדבר. עדן שחקן כל יכול במרכז המגרש. גם אגרסיביות, גם טכניקה, גם הגנה. מבחינת מבנה גוף, חוזק, פיזיות וגם בעיטה וראיית משחק ברמה גבוהה, זה שחקן אירופאי. עדן הוא משהו במיוחד. בשבילי הוא הכל".

לם ממשיך: "לקחתי אותו כמנהיג והתחלתי להעביר מסרים דרכו. הוא כוח חזק מאוד במגרש וגם מחוץ למגרש. בנינו אותו לאט עם הרבה שיחות אישיות גם איתי וגם עם אלמוג כהן. פתאום ראיתי אותו נפתח. בא ומבקש להשקות את הדשא, שואל שאלות, לוקח את פארפה תחת חסותו, התחבר לפטריק כשהוא הגיע, ארגן ערבי גיבוש ועל האש בבית של החברה שלו. כשצריך הוא מדבר עם שופטים. אלו דברים קטנים שהוא עושה בצורה אדירה הסברתי לו שכדי להעלות את עצמו מדרגה, הוא חייב להסתכל על כל הקבוצה. זה מה שקרה. עדן חיבר את הקבוצה".

הוא היה החתיכה החסרה. נתניה של השנים האחרונות, גם בתקופת סלובודאן דראפיץ' וריימונד אטפלד, ניסתה להיות קבוצה לוחצת ואגרסיבית, אבל לא תמיד היו לה את השחקנים הנכונים מבחינת מהירות ופיזיות, מה שגרם לה לרדוף ולחטוף צהובים בצרורות. אחרי שנים של רכות באמצע מאז עונת גלזר, קארצב לא רק חיבר קבוצה, אלא גם השלים אותה. "הוא הביא אלמנט של יציבות וחוזק שלא ראו בנתניה שנים", אמרו במועדון. "הפך את נתניה לקבוצה שקשה להבקיע נגדה".

עוד בוואלה!

אין הגנה, אין ניסיון, יש פרשיות מין: איסלנד בשפל לקראת ישראל

לכתבה המלאה
בני לם מאמן מכבי נתניה. ברני ארדוב
"בנינו אותו לאט". בני לם/ברני ארדוב

קארצב הוא קשר מהסוג החדש. קשר מרכז שדה מודרני שמשלב אגרסיביות, ראיית משחק עם עוצמות, מנטאליות נכונה ומקצוענות. הוא כל כך בולט בליגה, עד שנראה שהיא קטנה למידותיו. עכשיו בואו נוריד קצת. דיבור כזה היה גם סביב שחקנים אחרים בשנים האחרונות - אבל הפער בין כאן לשם הוא הרבה יותר גדול ממה שהוא נראה. פרץ יצא לרמות הגבוהות ונתקל בקשיים. אחרים כמו גלזר או נטע לביא לא ניסו בינתיים. קארצב מכוון לאירופה ונתניה בוודאי מכוונת למכור. שני הצדדים גם מבינים שזה צריך לקרות יותר מוקדם ממאוחר.

חשוב לזכור, קארצב התפוצץ השנה, אבל תמיד נחשב לפוטנציאל אדיר. "אני זוכר שניר לוין לקח אותי לראות משחק של נערים ב'", נזכר אורי אוזן. "היה משחק חד צדדי, אבל שני שחקנים בלטו מאוד: איילון אלמוג ועדן. שאלתי את ניר אם הוא יותר גדול מכולם והוא עונה: 'איזה גדול? הוא שנתון מתחת'. זה היה משהו אחר לגמרי. עילוי מבחינה פיזית עם מוסר עבודה מדהים. אבא שלו מאמן כושר וד"ר מרק ורטהיים עובד איתו מגיל צעיר. היה ברור איתו שזה הולך למקום טוב. אחרי שמונה מחזורים אצלי בנערים א', הוא הוקפץ לנוער, הבקיע בבכורה ולא חזר. הוא שיחר בנוער בגיל נערים ב'".

אוזן ממשיך: "קארצב ממוקד מטרה ברמות שלא רואים במחלקת הנוער. כל התהליך איתו היה צריך להיות מהיר. ברגע שהוא דילג על שנתיים, הוא היה צריך להיות שחקן בוגרים כשהגיע לשנתון הראשון בנוער. פה היה הפספוס כי משהו מתקע. למכבי תל אביב יש מחלקת נוער מדהימה עם המון יתרונות, אבל אחד החסרונות זה הבישול האיטי עם העלייה לבוגרים. מה שקורה לקארצב עכשיו, היה צריך לקרות לו לפני שנתיים וחצי".

עדן קארצב שחקן מכבי תל אביב. דני מרון
הבין שהוא חייב לעזוב. קארצב במכבי תל אביב/דני מרון

מה קרה במקום? המסלול הטיפוסי במכבי תל אביב. במקום נוער, הוא עשה שנה בקבוצת הבת בית"ר בגיל 18, אחר כך עוד חצי שנת השאלה בהפועל חדרה ועוד שנה מלאה לא פשוטה בקריית שמונה. כשחזר, מצא על העמדה שלו שורה של שחקנים שקיבלו עדיפות מקצועית, גלזר בראשם. הוא חשב שייכנס למשבצת של דור פרץ, אבל כשראה את עדן שמיר מגיע, הבין שכדי להחזיר את הקריירה למסלול המהיר הוא חייב לעזוב. הוא לא רצה יותר לחכות לתורו.

במכבי תל אביב היה מי שאמר שקארצב קיבל הזדמנויות תחת פטריק ואן לוון בליגה, אבל אז נמחק כשהורחק מול סוטייסקה במוקדמות הקונפרנס ליג. על ידי אוהדי מכבי תל אביב, הוא נתפס כאחד שקיבל הזדמנות ולא הוכיח את עצמו. שחקן שהעוצמות הפיזיות שלו הפכו אותו לכוכב בנוער, אבל אחד שלא עשה את המקפצה לבוגרים בצורה מספיק טובה, או לפחות לא מספיק טובה על מנת להפוך לשחקן מוביל בקבוצה גדולה. חצי עונה בנתניה לקחה את קארצב למקום אחר.

לם מתפייט: "לפעמים אתה אומר על שחקן שהוא טכני, אבל לא חזק או אגרסיבי, אבל חסר מהירות. לעדן יש הכל מהכל. מבחינתי הוא ה-6 הכי טוב בארץ ולא סתם כולם מדברים עליו ועל העונה שהוא נתן. מה הלאה מבחינתו? השמיים הם הגבול. אני רוצה לקדם אותו עוד כי זה שחקן ששווה אירופה". אוזן מוסיף: "אני מקווה שייצא השנה או בשנה הבאה כי זה מתחיל להיות מאוחר. הוא יוכל להשץפר בחוץ משמעותית בקצבים ובטכניקה כי הוא עדיין מאבד לא מעט כדורים, אבל בעוצמות אין שחקן ישראלי שמשתווה לו. ראינו את זה בצעירה ונראה את זה גם מול איסלנד".

עדן קארצב באימון נבחרת ישראל. אודי ציטיאט
זינק מוקדם מדי? קארצב בנבחרת/אודי ציטיאט

עד שקארצב יעבור לאירופה, הוא ימצא את עצמו בתחרות על מקום בהרכב הנבחרת. העמדה שלו עמוסה. פרץ, גלזר, מוחמד אבו פאני, נטע לביא (שלא נמצא בסגל למשחקים הקרובים) וכמובן הקפטן ביברס נאתכו. אחת המשימות שהציב לעצמו חזן, אומרים בנבחרת, היא לבנות את היורש של נאתכו. כשחזן מונה לתפקיד, העריכו אנשים שעבדו איתו בצעירה שקארצב יהפוך תחתיו לשחקן מוביל גם בבוגרת. האם קארצב יכול לימים להפוך למנהיג של הנבחרת? "זה יכול לקרות מיד. אם ייתנו, הוא יידע לקחת", משוכנעים בנתניה.

אוזן מסכים: "עדן זה העתיד. חזן מכיר את השחקנים שהעלה מהצעירה יותר טוב מכולם ולכן משך אותם למעלה. אם הוא יהיה בריא, הוא אמור להיות ה-6 המוביל. האני לא רואה מישהו יותר מתאים גם מבחינת ההתאמה לכדורגל שמשחקים נגדנו. שוב, אלון יודע מה יש לו גם מבחינת אופי כי הוא אימן אותו ולכן הוא ירוץ איתו. עדן שונה טוב מהמתחרים בעמדה שלו, שונה מהם, וחות* מזה שבשיטה של אלון אפשר יהיה לשלב אותם לידו. כדי שנרוויח אותו נצטרך להכיל את הטעויות שיגיעו, אבל עדן זה אחד שאם אתה אומר לו לעבוד על משהו הוא יושב ועובד. הוא ישפר מה שצריך ורק שייצא מפה כמה שיותר מהר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully