וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלק האחרון בפאזל: החיבור של פפ והולאנד מצית את הדמיון

11.5.2022 / 18:00

מנצ'סטר סיטי, קבוצה על גבול השלמות, שמה את היד על השחקן שהיה חסר לה כדי להפוך לקבוצת העל של הכדורגל העולמי. על הדברים שהופכים את החלוץ הנורבגי למושלם כל כך עבור פפ גווארדיולה, ועל המהלכים המוקפדים בקריירה שלו - שתוכננה לרגע הזה

תקציר: מנצ'סטר סיטי - ניוקאסל 0:5/ספורט1

אוגוסט 2021. ימים ספורים לפני סגירת החלון ההעברות, התכנסו המנהלים הבכירים של מנצ'סטר סיטי בחדר בישיבות במתחם לסכם את הקיץ. הם דנו בהחתמת הענק של ג'ק גריליש וגם בעסקה שלא יצאה לפועל - זו של הארי קיין. סיטי רצתה חלוץ מהטופ העולמי כבר בתחילת העונה, קיין רצה לעבור לקבוצה מנצחת והוא עשה הכל כדי שזה יקרה. זה לא קרה. רגע לפני שכולם עזבו את החדר, זרק היו"ר חלדון אל מובראק שתי מילים לאוויר: ארלינג הולאנד. מבצע החתמת הנורבגי יצא לדרך באותו רגע. הוא הסתיים אתמול (שלישי) בהודעה רשמית: העסקה סוכמה.

מנצ'סטר סיטי, קבוצה על גבול השלמות, שמה את היד על השחקן שהיה חסר לה. מנצ'סטר סיטי שמה יד על אחד משני הסופרסטארים הבאים של הכדורגל העולמי ביום שאחרי מסי וכריסטיאנו. מנצ'סטר סיטי ניצחה במאבק עיקש וקשה לא פחות ממאבק האליפות מול ליברפול. המעבר של הולאנד גדול לא פחות מהמעבר של כריסטיאנו למדריד בזמנו או של ניימאר לפריז. החיבור של מפלצת השערים הנורבגית עם הכדורגל של פפ גווארדיולה מצית את הדמיון. נכון למאי 2022, הפכה סיטי - על הנייר כמובן - לקבוצת העל של הכדורגל העולמי וזה בלי קשר למה שקרה לה במדריד בשבוע שעבר. מעבר כזה יגרור תגובה. צפו לקיץ חם.

ארלינג הולאנד שחקן בורוסיה דורטמונד. רויטרס
חד משני הסופרסטארים הבאים של הכדורגל העולמי ביום שאחרי מסי וכריסטיאנו. הולאנד/רויטרס

ארלינג הולאנד אפילו לא נראה אנושי. שילוב בין חייזר לרובוט. מפלצת שרירים. מכונה של גולים. אתלט מפחיד. לפעמים זה מרגיש כאילו הנדסו אותו במעבדה. פיתוח טכנולוגי חדשני. טובי המוחות בעולם ישבו יחד, כתבו קודים, עשו ניסויים וייצרו חלוץ מושלם. גם מסלול הקריירה שלו תוכנן בקפידה. צעד צעד. בדיוק על גבול הכירורגי. בסבלנות ובלי לקפוץ גבוה מדי. יש יותר מדי סיפורים על כישרונות על שהתפספסו בגיל צעיר. את המודל שבנה את ארלינג הולאנד עוד ילמדו ויחקו. המודל על שם מינו ראיולה עליו השלום.

נחזור אחורה. בקיץ 2003, שנתיים אחרי הסיכול הממוקד שעשה בו רוי קין, אבא אלפי הולאנד פרש מכדורגל וחזר עם המשפחה לברין שבנורבגיה - האזור בו נולד וגדל. עיירת חוף בדרום-מערב המדינה. 12 אלף תושבים. מגה סטאר אחד. "הוא היה בן חמש וחצי כשפגשתי אותו לראשונה. ילד רגיל שקל לאהוב", סיפר אלף אינגבה ברנצן, המאמן שגידל את הולאנד בברין. "כולנו הכרנו את אבא שלו, כמובן". בנורבגיה, מקובל שהורים מתנדבים לוקחים חלק באימון קבוצות הילדים. כשיש לך אבא שחקן נבחרת עם עבר מפואר בפרמיירליג, אתה רוצה להיעזר בו, אבל ברנצן הדגיש: "אלפי לא התערב ומעולם לא הלחיץ אותנו לעבוד בדרך מסוימת".

היכולות האתלטיות של הולאנד בלטו בגיל צעיר מאוד. מספרים שעד היום הוא מחזיק בשיא לאומי בקפיצה לרוחק לילדים עד גיל חמש. הוא היה מהיר והצטיין גם כששיחקו כדוריד בשביל הכיף או השתעשעו בכדורגל באולמות. שם, טוען ברנצן, הולאנד רכש מיומנויות של "כדורגל רחוב". 11 שנה שיחק הולאנד בברין. בקבוצות הילדים הבקיע מול בלמים חסונים והתעלל במגנים מהירים. "החוכמה שלו ברחבה הייתה הדבר הכי מיוחד אצלו. הוא היה מאוד מהיר וזריז בצורה מדהימה, אבל יותר מכל, הוא השתמש במוח שלו".

ברנצן הבין שיש לו יהלום ביד. "זה קרה מוקדם ממה שציפיתי, כשהוא היה בן 11 או 12, אבל כבר אז האמנו שהוא יהיה ממש טוב. ארלינג תמיד הבקיע שערים וגם כשהרכבנו אותו מול יריבים טובים יותר, הוא המשיך להבקיע. זה חזר על עצמו מהרגע הראשון". הולאנד היה פשוט יותר מדי טוב עבור בני גילו. "במשחקנים של חמישה על חמישה, הקבוצה שלו הייתה מנצחת 0:7 או 0:8 ואם הוא היה עובר לקבוצה השנייה, היא הייתה מנצחת 0:7 או 0:8. הוא פשוט היה הרבה יותר מהאחרים. לכן, שלחנו אותו להתאמן עם הבוגרים, הייתה חסרה לו תחרות".

עוד בוואלה! ספורט

מנצ'סטר סיטי הודיעה שהגיעה לסיכום על רכישתו של ארלינג הולאנד

לכתבה המלאה
ארלינג הולאנד שחקן נבחרת נורבגיה. רויטרס
היכולות האתלטיות שלו בלטו בגיל צעיר מאוד. הולאנד בנבחרת נורבגיה/רויטרס

הבעיה היחסית אצלו בגיל צעיר הייתה הפיזיות. הולאנד היה ילד צנום. ברנצן ואנשי ברין לא חשבו שהוא מפותח פיזית כדי לשחק עם הבוגרים, אבל האמינו שזה הצעד הנכון בהתפתחות שלו. הולאנד שיחק 16 משחקים ולא כבש. זה לא מנע ממנו את המעבר למולדה. כל המועדונים הגדולים בנורבגיה עקבו אחריו מעל שנתיים. מולדה זכתה. כשהגיע שלחו אותו עם תכנית מסודרת לחדר כושר וחיכו בסבלנות. תוך פרק זמן קצר הוא העלה 15 ק"ג במסת שריר.

מה שמיוחד בסיפור ההצלחה של ארלינג הולאנד הוא היכולת שלו ושל הסובבים אותו להתמודד עם הקשיים. בגיל צעיר מאוד, כל איש ואישה בברין ידעו שצומח פה כוכב. הזהות של אבא שלו רק הוסיפה להייפ. ציפיות כאלה יכולות גם לרסק שחקן, אבל על ארלינג שמרו. תכננו בקפידה כל צעד. לא נלחצו גם כשדברים לקחו קצת זמן. מולדה, למשל, ידעה שהיא מקבלת שחקן שצריך לעבוד עליו, אבל גם כזה שהראש שלו נמצא במקום הנכון. "הוא עשה כל פעולה בלי לדאוג מהשלכות שליליות. זה לא עבר לו בראש", אמר המנכ"ל אויסטיין נירלנד. "אף אחד שם לא התרגש כשהולאנד לא הבקיע או לא הרשים עם נבחרת הנערים ביורו. חיכו בסבלנות שזה יתפוצץ.

זה קרה ב-17 דקות חלומיות במשחק הצמרת מול בראן ברגן ביולי 2018. הוא כבש את הראשון בדקה הרביעית ועד הדקה ה-21 השלים רביעייה. שבוע אחר כך הוא הוסיף צמד ב-1:5 על ורלנגה. חצי שנה אחר כך הוא כבר היה שחקן זלצבורג. מולדה קנתה ב-100 אלף ליש"ט, מכרה בשבעה מיליון ומאז היא הרוויחה עוד פעמיים דמי סולידריות בסכומים לא נמוכים. "תמיד ידענו שהעסקה תתברר כטובה, אבל היא הייתה אפילו יותר טובה ממה שחשבנו", סיכם נירלנד.

הולאנד יכול היה בקלות לעבור לגרמניה או לאנגליה מוקדם יותר. הופנהיים התעניינה, אברטון ניסתה, לידס הייתה קרובה מאוד להחתים את השחקן שנולד בעיר, אבל אלפי את ראיולה חיפשו מועדוני מקפצה מוכחים. מולדה, זלצבורג, דורטמונד. כל המעברים הללו קרו במחשבה על המעבר הבא. תכנון ודיוק יש שיגידו על גבול הציניות. האבא והסוכן כיוונו את הילד לטופ היבשת, כשכל תחנה בדרך באה למלא תפקיד זמני בהתפתחות. אפשר לקרוא לזה שרשרת המזון בעולם העסקי של הכדורגל. מועדוני ביניים מכינים שחקנים למועדוני הפאר. אפשר גם להרגיש חמיצות בפה. וייב של להשתמש ולזרוק. ובכל זאת, המעברים מהונדסים על גבול המכניים, אבל הכישרון טהור. העסקאות נועדו למקסם את הפוטנציאל.

מינו ראיולה סוכן שחקני כדורגל. GettyImages
דחף לכיוון ריאל מדריד, מותו גרם לשינוי כיוון. ראיולה/GettyImages

"ארלינג היה מאוד מרוכז מהרגע הראשון, אבל נזקק לכמה שבועות כדי להתאקלם. חצי השנה הראשונה לא הייתה קלה עבורו", סיפר בעבר מרקו רוזה שהדריך את החלוץ בזלצבורג והעונה מאמן אותו בדורטמונד. הולאנד חיכה בסבלנות ואז התפוצץ עם 16 שערים בחצי עונה ושום דבר כבר לא עצר אותו. גם לא הקורונה. המעבר הבא קרה תוך שנה אחת - ושוב דורטמונד נבחרה בשל הניסיון המוכח שלה בקידום צעירים. ראיולה ואלפי דאגו להכניס סעיף שחרור נמוך במונחים של היום - 75 מיליון יורו. הולאנד בא לדורטמונד לזמן קצוב כדי לעבור הלאה. כולם ידעו את זה. לא כולם אהבו את זה.

בדורטמונד הוא לא היה זקוק לזמן. בבכורה שלו הוא נכנס כמחליף וכבש שלושער ב-3:5 על אוגסבורג. בסך הכל הבקיע 85 שערים ב-88 משחקים בכל המסגרות. שער ליגה כל 87 דקות, מאזן אפילו טוב יותר מרוברט לבנדובסקי. אבל היו גם בעיות. פציעות שגרמו לו להחמיץ מספר דו ספרתי של משחקים העונה ובעונה עברה, וגם העובדה שלהוציא את הגביע הגרמני אשתקד, הולאנד לא הוביל את דורטמונד לשום תואר משמעותי. התקופה שלו הייתה קצרה, מוצלחת מבחינה אישית, אבל הותירה חותם על ההיסטוריה של המועדון.

מאז שהוא הגיע, כולם שאלו מתי ולאן הוא יימכר. דורטמונד, כאמור, נכנסה לעסקה כאשר ביודעין היא מבינה שאין לה סיי לגבי העתיד. היא ליטרלי ישבה וחיכתה שהסעיף השחרור יופעל. מנהליה ישבו בצד ונשכו שפתיים בזמן המסעות המתוקשרים של ראיולה ואלפי ברחבי היבשת. היו שם מפגשים עם ריאל מדריד, ברצלונה, צ'לסי, מנצ'סטר יונייטד ואפילו באיירן מינכן. ידיעות בלתי פוסקות על התחנה הבאה. שבוע אחרי שבוע. חלון אחרי חלון. על המגרש, ארלינג, כשהיה בריא, הבקיע וחייך את החיוך הילדותי שלו. כולם ניסו להפריד בין המקצוען לבין הפמלייה שמנהלת אותו עסקית מאחורי הקלעים. זה לא תמיד עבד.

"זה לא משפיע עליי כי אני לא יכול למנוע מאלפי הולאנד ומינו ראיולה לטייל בעולם", אמר בעונה שעברה המאמן דאז אדין טרזיץ'. "זה תלוי בהם. הם אנשים מבוגרים והם יכולים להחליט מה ומתי הם רוצים לעשות". מצד שני, שחקן העבר דידי המאן התבטא בחריפות וקרא לשניים "חסרי כבוד". העונה, המתיחות עלתה לגבהים חדשים. הולאנד הודה בינואר שבדורטמונד לוחצים עליו להודיע מה יהיה בקיץ. על הדשא, הקבוצה נכשלה בכל החזיתות כשהנורבגי עצמו ישב שבועות ארוכים ביציע. לא תמיד הוא נראה כמו הילד השובב והחייכן שפשוט נהנה לכבוש שערים.

בשבת, 30 באפריל, בזמן ההודעה הרשמית על מותו של ראיולה, הולאנד כבש שלושער לרשת בוכום רק כדי לראות את האורחת כובשת פעמיים בדקות האחרונות ומנצחת בדרבי 3:4. מספרים שבזמן חודשי האשפוז של ראיולה בבית החולים במילאנו, עלו אליו אנשי סיטי לרגל לסגור את העסקה. בספרד, דווקא טוענים שסוכן העל דחף לכיוון של ריאל מדריד ומותו גרם לשינוי הכיוון. מה האמת? דבר אחד בטוח. כדי להחתים את הולאנד, המעוניינות לא היו צריכות לעבור דרך דורטמונד אלא דרך הצמד אלפי וראיולה. שווי העסקה כ-350 מיליון יורו, מתוכם כ-80 מיליון עמלות לסוכנות של ראיולה ולאלפי עצמו.

ארלינג הולאנד שחקן בורוסיה דורטמונד מול מנואל נוייר שוער באיירן מינכן. Pool, GettyImages
"החלוץ הטוב בעולם בלי צל של ספק"/GettyImages, Pool

התנאים האישיים סוכמו לפני חודש וארלינג עצמו נתן את הסכמתו למעבר. עם כל הכבוד למעורבות העסקית בניהול הקריירה שלו, המילה האחרונה הייתה שלו. "ארלינג חושב בשביל עצמו", טוען ברנצן. "אבל אם אתה מסתכל על ההתפתחות שלו, ברור שכל העברה הייתה מאוד מחושבת". סיטי הרוויחה בקרב על שחקן העתיד. עסקה כזאת מולידה בדרך כלל תגובת שרשרת. צפו לתגובה. מריאל מדריד. מברצלונה. מיתר האנגליות הבכירות. חלון ההעברות הקרוב הולך לעמוד בסימן עסקת הולאנד.

"הוא החלוץ הטוב בעולם בלי צל של ספק. מה שהוא עושה פשוט מגוחך", אמר עליו בקיץ פול סקולס. "אם אתה מחתים אותו עכשיו, תקבל ממנו 10 שנים טובות. הארי קיין? הוא עכשיו בפיק, אבל נותרו לו שנתיים-שלוש בטופ. אם אתה מסתכל על העתיד, הבחירה חייבת להיות הולאנד".

אלן שירר סבור שחלוץ ברמה עולמית זה בדיוק מה שיעשה את ההבדל בין סיטי עוצמתית לסיטי שתשלוט ביבשת. "אם אתה שם שחקן כמוהו במנצ'סטר סיטי, בדרך שהקבוצה הזאת מייצרת מצבים, הוא יבקיע 40 גולים בעונה. סיטי פורחת בלי חלוץ, אבל עם חלוץ, היא תהיה כמעט מושלמת. בדיוק בשלבים האלה, כשאתה משחק נגד יריבות חזקות במשחקים גדולים, ברור מה חלוץ ברמה עולמית יכול לתת. בחצי גמר הגביע, סיטי החמיצה פעמיים במצבים של אחד על אחד וסיפור דומה קרה בגומלין מול ריאל מדריד.

"סיטי לוחצת גבוה וחוטפת כדורים. הולאנד יקבל המון הזדמנוי8ות הבקעה. עם הקצב שלו, הדרך החכמה שלו לגבור על מגנים ויכולת הסיום, אני רואה הרבה שערים. הסיומת שלו נהדרת כמובן, אבל מבחינתי הדבר הכי טוב אצלו זו התנועה שמאפשרת לו ליצור שטחים לעצמו. כשאתה סטטי, קל לשמור עליך. לא תראו אותו עובר שניים-שלושה בדריבל, הוא תמיד חושב איפה נמצא השטח ולאן הוא צריך לרוץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully