וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להיכנס לנעליים הכי גדולות: הרגע הגדול של ששבסקי ושייר

1.4.2022 / 16:00

דווקא אחרי עונת שפל, עם כוכב על שכבר מעד ובעונתו האחרונה של המאמן האגדי על הקווים, מכללת דיוק חוזרת לפיינל פור של טורניר ה-NCAA כשעל ההצלחה חתום גם יורשו של "קואוץ' K" ומי שנחשב למאמן הצעיר המבריק ביותר בכדורסל המכללות - אקס מכבי תל אביב ג'ון שייר

וושינגטון מתאמנת לקראת המשחק נגד שיקגו/הטוויטר הרשמי של וושינגטון וויזארדס

הקיץ שעבר היה אחד המשונים בתולדות תוכנית הכדורסל של אוניברסיטת דיוק. בחודש מרץ ראו הבלו דווילס כיצד טורניר המכללות משוחק בלעדיהם לראשונה מאז שנת 1995, כשאז המאמן האגדי מייק ששבסקי נאלץ להחמיץ חלקים גדולים מאוד של העונה, ובסיומה הודיע כי יפרוש בתום עונת 2021/22.

בדיוק הודיעו כי מי שייכנס לנעליו של ששבסקי בסוף העונה הוא ג'ון שייר, הזכור לחובבי הכדורסל הישראלי בזכות הקדנציה הקצרה והלא מוצלחת שלו במכבי תל אביב. שייר, שלקח אליפות כשחקן מוביל תחת ששבסקי, הצטרף לצוות שלו לפני כשמונה שנים, זכה עמו באליפות גם כעוזר מאמן ונחשב ליורש הטבעי שלו. אלא שהפרשנים לא סימנו את דיוק כמי שתחזור בגדול שנה אחרי הנפילה שלה ותמצא עצמה הלילה (בין שבת לראשון) בפיינל פור מספר 13 בעידן ששבסקי, כאשר לראשונה אי פעם יחכה לה שם מפגש עם מכללת צפון קרוליינה. מה שבטוח, עם תואר או בלעדיו, דיוק נמצאת לפני אחד הרגעים המשמעותיים בהיסטוריה שלה.

ג'ון שייר שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
הקדנציה במכבי תל אביב לא הייתה מוצלחת. שייר/ברני ארדוב

שנות הזוהר של ששבסקי ודיוק היו החל משנת 1985 ועד שנת 1994, כשבטווח של תשע שנים הם העפילו שבע פעמים לפיינל פור, שלוש מתוכן לגמר, וזכו בשתי אליפויות NCAA ברציפות. השמות הגדולים באמת באותם שנים היו כמובן גרנט היל וכריסטיאן לייטנר, אבל שיחקו שם אז גם דני פרי, קווין סניידר ודיוויד הנדרסון, שהעביר כמה שנים יפות בישראל.

משנת 1994 ועד השנה, במשך 27 שנים, העפילה דיוק חמש פעמים לטורניר המכללות וזכתה שלוש פעמים נוספות, כשהאחרונה הייתה ב-2015 עם סגל שכלל את ג'אליל אוקאפור, ג'סטיס ווינסלו, טיוס ג'ונס, גרייסון אלן וקווין קוק. על הקווים, מלבד "קואוץ' K" היה ניתן למצוא גם את שייר, מי שבקיץ 2012 עזב בטריקת דלת את מכבי תל אביב אחרי שנה בה הדברים לא הסתדרו לו, בדרך לפרישה מאוד מוקדמת מכדורסל מקצועני.

שייר הלך והתקדם והפך לעוזר בכיר של ששבסקי, אלא שלפני העונה הזאת עברו עליהם שנתיים קשות. בעונת 2019/20 דיוק שוב כיוונה הכי רחוק, אולם הקורונה קטעה הכל, והעונה שעברה הייתה סיוט מתמשך שנגמר כאמור באי העפלה לטורניר המכללות. לכולם היה ברור שהמאמן בן ה-75 בדרך לסיום דרכו, אלא שמייק ששבסקי תלה את תקוותיו בהגעה של הכישרון הצעיר פאולו באנקרו, האמריקאי ממוצא איטלקי, וביחד עם שייר הם מגיעים לפיינל פור עם סיכוי אמיתי לסיים עם תואר שישי למאמן המכללות המצליח ביותר בכל הזמנים.

עוד בוואלה!

עין הרע: הפציעה העצובה שאילצה את ג'ון שייר לוותר על חלום חייו

לכתבה המלאה
ג'ון שייר שחקן דיוק עם המאמן מייק ששבסקי. Streeter Lecka, GettyImages
ב-2010 הם זכו באליפות יחד. שייר עם ששבסקי/GettyImages, Streeter Lecka

ההתקדמות של דיוק במהלך העונה הייתה מפתיעה, כשרוב תשומת הלב הופנתה לבאנקרו. בשלב מוקדם מאוד הרבה סימני שאלה ריחפו מעל הכישרון הצעיר, שעל פי המוק דראפט אמור להיבחר באחת משלוש הבחירות הראשונות. בחודש נובמבר הוגשו נגדו ונגד חברו לקבוצה מייקל סבארינו, הנכד של ששבסקי, תלונות בגין נהיגה תחת השפעת אלכוהול וסבארינו אף נעצר. ההאשמות נגד באנקרו היו על כך שסייע לחברו להימלט מהסיטואציה.

על פי דיווחים, החל מאותה נקודה החליט ששבסקי לקחת את באנקרו כפרויקט אישי ולא נתן לו להתפזר לכיוונים שונים. התוצאה הייתה שהפורוורד (2.08), שבשלבים מסוימים של העונה נתקע על מספרים פחות מחמיאים, החל להתקדם לקראת המאני טיים ועמד על 18.1 נקודות ו-9 ריבאונדים בממוצע.

ככל שהעונה של דיוק הלכה והתקדמה לעבר נקודת השיא, שתגיע במשחק הלילה, ההשפעה של ששבסקי הלכה והפכה להיות יותר משמעותית. בריאיון שהעניק השבוע ל"שארלוט אובסרבר", סיפר שייר על כך שהמאמן השתמש בטריקים הישנים מהתקופה בה הוא זכה באליפות המכללות כשחקן ב-2010. "הוא פשוט היה מי שהוא. השתמש בטריקים הישנים, יש לו את הטריקים שלו כל הזמן. הוא עושה עבודה נהדרת בלכוון לאן הקבוצה הולכת, איך נראית היריבה שלנו עד עכשיו ואיך היא תיראה בדיוק נגדנו. הוא מנתח את הסיטואציה בצורה הטובה ביותר, השחקנים מקשיבים לו, הם עוברים על דוחות הסקאוטינג ומגיבים בצורה מדהימה".

שחקן דיוק פאולו באנקרו. Steph Chambers, GettyImages
ששבסקי "יישר" אותו. פאולו באנקרו/GettyImages, Steph Chambers

המינוי של שייר לתפקיד המאמן העתידי של דיוק לא הפתיע את מי שהכיר את ההתקדמות שלו בתוך המערכת של הבלו דווילס. "ברגע שהרגשתי שהמשחק כבר לא בלב שלי, דיברתי עם קואוץ' K וידעתי שזה יהיה מעבר טבעי. זה פשוט מתאים", סיפר בריאיון נרחב ל-USA TODAY בנובמבר האחרון. "לפעמים הדברים לא הולכים כמו שאתה מתכנן. תמיד הלכתי לפי הלב והאינסטינקטים שלי. המאמן לימד אותי תמיד לחיות את החלומות של אנשים אחרים במקביל לחלומות שלי. אני תמיד אהיה שחקן בלב, אבל צריך לדעת להתגבר על זה. כשאתה יודע לעשות את זה, אתה יודע מה אתה צריך לתת לשחקנים שאתה מאמן".

ששבסקי פרגן לשייר, שנבחר בקיץ שעבר לאחד מ-30 מאמני המכללות המבטיחים באמריקה, כשהודיע על הפרישה הצפויה שלו: "הוא אחד המאמנים הכי חכמים שיש בכל המדינה הזאת. אף אחד לא יודע את זה כמו שאני יודע את זה, אבל גם השחקנים יודעים את זה טוב מאוד".

עוזרי מאמן רבים של ששבסקי התקדמו לאורך השנים לעמדת מאמנים ראשיים במקומות אחרים, וכאשר ששבסקי החליט לפרוש, לראשי תוכנית הכדורסל לא היה ספק מי יחליפו וצירפו אותו לעמדת המאמן המשותף כבר באותה עונה. "ג'ון שייר היה הופך למאמן ראשי בכל מקום שהוא היה הולך אליו", מספר האנליסט של ESPN ג'יי ביילס, אקס דיוק בעצמו, "האתגר הוא שיש לו את הנעליים הכי גדולות בהיסטוריה של הספורט להיכנס אליהן. אין אף מאמן בשום רמה שעשה את מה שקואוץ' K עשה. מעולם. ג'ון וודן לא עשה את הדברים האלה ברמת החשיפה שיש היום כמוהו. מה שמבדיל את ג'ון שייר, למרות שזו העבודה הראשונה שלו כמאמן ראשי, זה שהוא יודע מי הוא כמאמן. יש לו את הקול שלו בקבוצה, הוא עוקב ומבין מה זה אומר. הוא לא צריך להיות קואוץ' K, הוא מספיק טוב בלהיות ג'ון שייר".

ג'ון שייר מאמן דיוק. Grant Halverson, GettyImages
היורש הטבעי. ג'ון שייר על הקווים/GettyImages, Grant Halverson

מלבד העבודה שלו כמאמן משותף ביחד עם ששבסקי, שייר אחראי על גיוס השחקנים של דיוק לשנים הבאות. כבר בשנת 2023 אמורים לנחות במכללה שני שחקנים שנחשבים לבינגו של המאמן הראשי הנכנס - הרכז קיילב פוסטר מאקדמיית אוק היל המפורסמת, והגארד ג'ארד מקיין. עוד לפני כן ייצא לו לעבוד עם מי שנחשב לכישרון הגדול ביותר שמגיע מהתיכונים למכללות בעונה הבאה - דרק לייבלי השני, סנטר בגובה 2.16 בעל יכולות אתלטיות מדהימות.

אל העבודה כמאמן ראשי יחיד ירצה שייר להיכנס עם תואר: "אתה יכול להתאמן כמה שאתה רוצה, לדבר על סיטואציות שונות, אבל מה שקרה לנו השנה, שהיינו במצבים צמודים עם מישיגן סטייט וטקסס טק, גרם לנו להבין מה צריך כדי לנצח במשחקים כאלה", סיפר שייר בראיון במהלך טורניר המכללות. "יש ביטחון וקשר שאי אפשר לייצר בסיטואציה שונה. השחקנים היו נהדרים. בתיכונים הם היו השחקנים הכי גדולים, במכללות זה שונה. מה שמעניין את השחקנים זה לנצח, שחקני הספסל מעודדים את כולם, מה שמעניין זה שדיוק ינצחו. כיף לנו לאמן את השחקנים הללו, אנחנו רק רוצים להמשיך ושזה לא יהיה המשחק האחרון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully