וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איומים, הרעלה ועימות מפחיד עם פוטין: החודש המטורף של רומן אברמוביץ'

עודכן לאחרונה: 29.3.2022 / 11:21

מעבר לסנקציות, מכירת צ'לסי והנזק הכלכלי, מתבררים פרטיה של הדרמה המקבילה שעברה על רומן אברמוביץ', כשניסה לתווך בין רוסיה לאוקראינה. זה נגמר ב"ניסיון חיסול" ואיום מפוטין

בווידאו: האוליגרך הרוסי, רומן אברמוביץ' בנתב"ג/צילום: אתר רשמי

העולם כולו ידע שעל רומן אברמוביץ' עברה תקופה לא קלה בחודש האחרון, עם הסנקציות מממשלת אנגליה והמכירה הכפויה של צ'לסי, אבל ביממה האחרונה נחשף עד כמה דרמטיים ומסעירים היו האירועים שעברו עליו.

כאשר אברמוביץ' צולם בשדה התעופה בן גוריון לפני שבועיים כשהוא נראה כחוש וטרוד, ניכר עליו שהוא סובל ממעמדו כ"מנודה" על רקע קשריו עם ולדימיר פוטין. אבל הפרטים חושפים שבין השאר עבר גם עימות עם נשיא רוסיה.

רומן אברמוביץ בשדה התעופה בן גוריון 14 במרץ 2022. צילום מסך, אתר רשמי
עבר עליו חודש לא קל. אברמוביץ' בנתב"ג/אתר רשמי, צילום מסך

48 שעות אחרי הפלישה הרוסית לאוקראינה, הבעלים של צ'לסי העביר את "הניהול והטיפול" של המועדון לקרן הצדקה שלו כדי "לדאוג לאינטרסים של המועדון, השחקנים, הצוות והאוהדים". ב-2 במרץ הוא העמיד את המועדון למכירה.

אבל בינתיים התחוללה דרמה מקבילה, הכוללת את תפקידו המסתורי כדיפלומט בינלאומי, שבמסגרתו לכאורה עבר ניסיון הרעלה.

ב-28 בפברואר, ארבעה ימים לאחר פרוץ המלחמה, אברמוביץ' שהה בבלארוס כדי "לנסות לעזור", כאשר דיפלומטים משני הצדדים נפגשו בפעם הראשונה. דוברו טען כי "פנו אליו מהצד האוקראיני לתמיכה בהשגת פתרון בדרכי שלום ומאז הוא מנסה לעזור". בקרמלין סירבו להגיב.

ראש מפלגתו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אישר את המעורבות של אברמוביץ', אך אמר כי "אין לו מושג מי הזמין אותו". מקורות טענו שפקידים אוקראינים חיפשו "יהודי דובר רוסית" שישמש כמתווך. אחרים טענו שהוא הדמות הרוסית היחידה שהציעה לעזור.

בשבוע שעבר אברמוביץ' אפילו הציג לפוטין מכתב מזלנסקי, המפרט את תנאיו לשלום. אבל הנשיא הרוסי אמר לאברמוביץ' להעביר מסר תוקפני למנהיג האוקראיני: "תגיד לו שאני אחסל אותם".

מעורבותו של האוליגרך נתקבלה בעבר בצורה חמה, שגרמה לנשיא אוקראינה זלנקסי להתקשר לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן ולבקש ממנו לעכב את הסנקציות נגדו כדי שאברמוביץ' יוכל להמשיך בניסיונות לקדם משא ומתן על עסקת שלום.

מקורות ברוסיה טוענים שאברמוביץ', שאמו אירינה נולדה באוקראינה, נחוש לעזור לסיים את הסכסוך העקוב מדם לאחר שהיה עד להשפעות המלחמה בקייב. השיחות נכשלו, כאמור, ורוסיה דחתה את הדרישות של אוקראינה לנסיגה מלאה ופגישה נוספת נקבעה ל-3 במרץ.

אברמוביץ' היה חלק מהמשלחת שנפגשה באותו יום בקייב. לאחר מכן הוא התחיל לחוות סימפטומים של הרעלה, כולל עיניים אדומות ודומעות ועור מתקלף.

למחרת חברי המשלחת של המשא ומתן נסעו בדרך מקייב לפולין, על מנת לטוס לאיסטנבול, שם היו אמורות להימשך השיחות הבלתי רשמיות. התסמינים שחוו היו תואמים לתסמינים של הרעלה בנשק כימי. הטענה הייתה שהוא הורעל על ידי גורמים קיצוניים מרוסיה, שרוצים לחבל בתהליך השלום.

עוד בוואלה!

"אברמוביץ' איבד את הראייה למשך שעות", צ'לסי חוששת: "זה עלול לסבך אותנו"

לכתבה המלאה
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין במהלך שיחת זום עם פקידים בממשלה  10 במרץ 2022. רויטרס
פקידים אוקראינים חיפשו "יהודי דובר רוסית" שישמש כמתווך עם פוטין/רויטרס

בעוד אברמוביץ' התאושש ועל פי הדיווחים קיבל טיפול בטורקיה, התדמית הציבורית שלו התדרדרה. הבעלים של צ'לסי הפך למוקצה עולמי, והסנקציות שספג מהאיחוד האירופי ומבריטניה גרמו לו לנזק כלכלי משמעותי. המתח עליו ניכר כאשר ב-14 במרץ הוא צולם בטרקלין ההמראות של נמל התעופה בן גוריון.

מאוחר יותר המריא המטוס הפרטי המפואר שלו לטורקיה. למחרת המטוס המשיך למוסקבה, אם כי לא ידוע אם אברמוביץ' היה עליו. מאז התפרסמה ההתנגדות במוסקבה למאמציו לסייע לשלום. ביום רביעי שעבר הוא טס לרוסיה, רק כדי להישלח על ידי פוטין לאוקראינים עם האזהרה המצמררת.

הוא חזר לטורקיה כדי להעביר את החדשות על הפגישה לרוסטם אומרוב, חבר הפרלמנט ונציג אוקראינה בשיחות. יש לציין שלמרות הגישה הישירה שלו לפוטין, מקורות מודיעין אמריקאיים מפקפקים במידת ההשפעה של אברמוביץ' על הנשיא הרוסי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully