וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהצדעה: על השליטה של אנתוני וואקמה בליגה הטורקית

4.3.2022 / 12:30

בגיל 33, "הגנרל" טוני וואקמה נראה בשיא הקריירה ומוליך את טרבזונספור לאליפות ראשונה זה 38 שנה תוך כדי שבירת שיאים, בדיוק כפי שעשה בהפועל באר שבע. על הדמיון לערן זהבי, המעבר האפשרי לכסף הגדול ותהיה לגבי אי-זימונו לנבחרת ניגריה

תקציר: טרבזונספור - קייסריספור/ספורט1

טרבזונספור עומדת לסגור בקרוב שנה שלמה ללא הפסד בית בליגה הטורקית. הרצף הזה כמעט נקטע בשבוע שעבר, כאשר קייסריספור ממרכז הטבלה ירדה להפסקה ביתרון 0:2, אבל אז נכנס לפעולה טוני וואקמה. הוא בישל את השוויון בדקה ה-59 ותשע דקות בתוך תוספת הזמן סידר ניצחון עם פנדל מדויק. אוהד בשם חאליט אייגון, בן 77, לא הצליח לעצור את הדמעות ביציע. ארבעה ימים לאחר מכן, התייצב שוב אייגון לצפות בקבוצתו האהובה, הפעם כאורח הכבוד, וזכה למחווה מרגשת משחקן הפועל באר שבע והפועל רעננה לשעבר, שהעניק לו את החולצה שלו.

וואקמה, מהזרים הבולטים שנחתו בארץ, כבש את הכדורגל הטורקי. אם לא יקרה משהו בלתי צפוי, הוא יוביל את טרבזונספור לאליפות ראשונה אחרי 38 שנה ויזכה בתואר שחקן העונה. הוא מוגדר על ידי כולם כשחקן הכי טוב בליגה ועבור אוהדי טרבזונספור, הוא לא פחות מאליל. היי, הם אפילו בנו פסל בדמותו. וואקמה עושה העונה בטורקיה בדיוק מה שעשה בישראל - ככל העולה על רוחו על המגרש. זה בהחלט הישג מרשים שאולי מלמד יותר מכל על קריירה מפוספסת.

אנתוני וואקמה, טרבזונספור. BSR Agency, GettyImages
עושה בטורקיה בדיוק מה שעשה בישראל - ככל העולה על רוחו. וואקמה בפעולה/GettyImages, BSR Agency

וואקמה, שיחגוג יום הולדת 33 בהמשך החודש, מטייל בעולם מגיל צעיר. בגיל 17 נחת באקדמיה של ויילה בדנמרק, אך עזב בשל בעיות בירוקרטיות. הוא נדד לשבדיה, אך לא קיבל רישיון עבודה, המשיך לאיטליה וכמעט הצטרף לקבוצת הנוער של רומא, אבל ויכוח על עמלת סוכנים גרם לפיצוץ העסקה. לימים סיפר הניגרי שג'וזפה מטראצי, אבא של מרקו, שידך בינו לבין סוכן שחקנים ששלח אותו לליגה הרומנית. אחרי שלוש שנים של עליות וירידות, וואקמה הרגיש מוכן לצעד הבא - ומצא את עצמו בהפועל רעננה.

באותו קיץ ב-2013, הוא חתם בסטיאווה שביטלה את ההסכם בשל כישלון בבדיקות הרפואיות. בהמשך, הגיע לקפריסין והוצג כשחקן אפואל ניקוסיה. רעננה, שטענה שהשחקן חתום אצלה, נלחמה וגרמה לקפריסאים לסגת. בלית ברירה, וואקמה המשיך למחנה האימון של רעננה. מנחם קורצקי רצה לראות שיש לו ביד שחקן בריא שרוצה לשחק. הוא לא היה צריך יותר מחמש דקות להשתכנע. ההמשך ידוע. וואקמה, הגנרל, היה בורג משמעותי בשלוש האליפויות הרצופות של הפועל באר שבע. העזיבה שלו בקיץ 2018 סימלה את סוף השושלת.

באר שבע אולי לא מצאה מחליף לגנרל, אבל וואקמה עצמו המשיך בארבע השנים שלו בטרבזונספור לעשות את אותם הדברים בדיוק. למרות הבדלי הרמות, המספרים לא נפגעו. להיפך. וואקמה כבש בארבעת מחזורי הפתיחה והפך לשחקן טרבזונספור הראשון שעושה את זה מאז 1977. המאזן שלו על תשעה שערים ותשעה בישולים ב-21 הופעות, הוא מוביל את הליגה במעורבות בשערים, שלישי בבישולים, ראשון ביצירת מצבי הבקעה, שלישי בדריבלים, חמישי באיומים לשער ועשירי במסירות מפתח. מפלצת.

יחד איתו, טרבזונספור סיימה פעמיים במקום הרביעי ופעם אחת כסגנית האלופה ומחזיקת הגביע. השנה, היא כבר דורסת את הליגה. היא כבשה הכי הרבה שערים, ספגה הכי מעט, רשמה הפסד בודד ב-27 משחקים ומעל 80 אחוזי הצלחה. מזכיר לכם משהו? הגנרל של טרנר שעזר להחזיר את האליפות לבירת הגנב אחרי 40 שנה שמר על הדרגות גם בטרבזון בדרך לשחזור ההישג. זה ממש לא מובן מאליו. מבחינת שמות, תקציבים וגודל, אי אפשר בכלל להשוות את ישראל לטורקיה.

אנתוני וואקמה שחקן הפועל רעננה. ברני ארדוב
מנחם קורצקי לא היה צריך יותר מחמש דקות כדי להשתכנע. וואקמה במדי הפועל רעננה/ברני ארדוב

טורקיה היא יעד פרישה מועדף על שחקנים שעשו קריירה בכירה באירופה. קבוצות הצמרת הן מדרגה אחת אחרי ששחקן שהיה בטופ היבשת ירד מנכסיו. הליגה הטורקית משלבת כסף גדול לצד נוחות גיאוגרפית. לכן, באופן לא מפתיע, השמות הנוצצים שמגיעים לליגה אולי עוזרים ליוקרה שלה ומושכים קהל למגרשים, אבל הם לא שולטים בה מקצועית. המשוואה בכדורגל פשוטה. שחקן רעב תמיד ייתן יותר משחקן שבא להעביר את הזמן.

מה שקורה לוואקמה בטורקיה העונה מזכיר קצת את הימים של ערן זהבי בסין. זהבי שיחק בליגה מלאה בשמות גדולים ממנו והצליח לשלוט בה בזכות העובדה שהיה רציני ומקצוען יותר מכולם. טרבזונספור שמה בשנים האחרונות לא מעט כסף על שמות. עברו אצלה חוסה סוסה, יוראי קוצקה, דניאל סטארידג', ג'ון אובי מיקל וז'רביניו. הסגל הנוכחי שלה כולל את ברונו פרס, יונוס מאלי ומארק האמשיק, אבל כולם חוסים בצל של השלישייה הקדמית. מלך השערים אנדראס קורלניוס, הבוסני אדין וישצ'ה שכבר זכה באליפות טורקיה עם בשאקשהיר והגנרל.

וואקמה זוכה בטורקיה להערכה בדיוק על הדברים שעשה בארץ. שליטה אבסולוטית בכדור, עוצמות פיזיות, טכניקה, דריבל וביצועים יוצאי דופן - כמו הבישול במשחק העונה מול קוניאספור. "אני קורא לו טונאלדו", אמר עליו חברו לשעבר לקבוצה, כאלב אקובן, שמשחק העונה בגנואה האיטלקית. ברנרד מנסה, הקשר הגנאי של קייסריסיפור, טען: "הוא השחקן הכי טוב בליגה". בחשבון הטוויטר של אחד מכלי התקשורת המקומיים בטרבזון הדביקו לו אימוג'י של טורנדו.

כשטרבזונספור התארחה בקיץ אצל רומא במסגרת מוקדמות הקונפרנס ליג, הניפה אישה ביציע שלט: "וואקמה, הבן שלי משוגע עלייך ורוצה את החולצה שלך". באותו משחק, אפילו ז'וזה מוריניו החמיא לגנרל. המצלמות קלטו את המיוחד ברגע משעשע אומר לניגרי: "אתה טוב או שהוא (ריק קרסדורפ ששיחק על הקו מול וואקמה) גרוע?", וואקמה הצביע על קרסדורפ ואמר: "הוא טוב יותר", וגרם למוריניו לצחוק.

ערן זהבי שחקן גוואנגז'ו R&F. GettyImages
השליטה של וואקמה בטורקיה מזכירה את השליטה שלו בליגה הסינית. זהבי/GettyImages

זו התקופה הטובה ביותר בקריירה של וואקמה וקשה שלא לתהות מה היה קורה אם. למה רק עכשיו. לאן הוא יכול היה להגיע. החלוץ נוהג להפנות אצבע מאשימה לסוכנים שניהלו אותו בתחילת הקריירה. הוא צודק. דברים התפספסו בתחילת הדרך וכשאתה מגיע לישראל בגיל 23, הסיכוי להמשיך לאחת מליגות טופ היבשת נמוך. יחד עם זאת, וואקמה, ראש לשועלים קלאסי, מביא את עצמו למקסימום יכולת ועל הנייר עוד נותר לו לפחות מעבר אחד גדול - אולי לאחת הגדולות של איסטנבול, אולי לכסף הגדול באמת במפרץ.

מה שמצחיק הוא שגם בשיאו, וואקמה לא טוב מספיק לנבחרת ניגריה. יש לו הופעה אחת במדי הסופר איגלס, אי שם בשלהי 2017 כשעוד היה שחקן באר שבע. לאליפות אפריקה האחרונה ניגריה של המאמן אוגוסטין אגהואבון באה עם שמות מפחידים בחלק הקדמי: הנרי אונייקורו מאולימפיאקוס, קלצ'י איהנאצ'ו מלסטר, מוזס סיימון מנאנט, סמואל צ'וקווזה מוויריאל, טאיוו אווניי מאוניון ברלין, עומאר סאדיק ופיטר אוליינקה מסלביה פראג, אבל גם עם אחמד מוסא שמשחק בליגה הטורקית ולא מתקרב למספרים של וואקמה. כשמוסא, שיאן ההופעות בנבחרת שימי הזוהר שלו חלפו מזמן, נכלל בסגל ו-וואקמה נשאר בחוץ, היו פרשנים בניגריה שגיחכו.

אבל יש מכנה משותף ברור לכל השמות הללו. כולם שיחקו, משחקים או השתייכו בעבר למועדונים גדולים. עבור הניגרים, וואקמה הוא שחקן לא פופולארי מספיק, שמשחק ברמות בינוניות ולכן זוכה להתעלמות. דיקסון, אחיו הגדול של וואקמה, טען בעבר שהחלוץ נכנס לרשימה השחורה כי סירב לאפשר לעסקני ההתאחדות לשמש כסוכניו: "הם רצו לנהל אותו והוא סירב. סבלנו לא מעט מסוכנים, הם עושים יותר נזק מתועלת. הכדורגל הניגרי מלא בשחיתות ופוליטיקה".

וואקמה נכווה מסוכנים ולמד להשלים עם עתידו. "בנבחרת לא מקבלים אותי כמו שחקנים אחרים. לטעמי, זה לא הוגן, אבל אני לא מוטרד. אם יזמינו אותי, אשמח ואם לא, זה גם בסדר". בסוף החודש תתמודד ניגריה מול גאנה במפגש כפול על הכרטיס למונדיאל. גם אם וואקמה לא יהיה שם, הוא יסתפק בלהיות חלק מרכזי בעונה היסטורית. בקרוב, כשטרבזונספור תבטיח את התואר, עוד הרבה דמעות יישפכו ביציעים. "אני רוצה לסיים את הקריירה עשיר, בריא ושמח", אמר לאחרונה הגנרל. הוא בהחלט בדרך הנכונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully