וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקצב הצ'אצ'א: גבי צ'אצ'אשווילי במסע לכיבוש הכדורסל הישראלי

23.2.2022 / 16:00

אחרי ילדות ככדורגלן, ופציעה שאיימה לשבש לו את התוכניות, סנטר העתיד קיבל החלטה מושכלת ובחר בגליל עליון. בסוף השבוע הוא יערוך את הופעת הבכורה שלו בנבחרת, והקבוצות הבכירות מחכות לו. מאמנו לשעבר כבר מכתיר אותו לגרגור פוצ'קה העברי

תקציר: ברצלונה - ריאל מדריד 59:64/ספורט1

עד לפני שלוש שנים, גבי צ'אצ'אשווילי היה שם שרק עכברי ענף הכדורסל הכירו. הסנטר של עמק יזרעאל, שעד גיל 16 שיחק בכלל כבלם בקבוצת הכדורגל של הפועל נצרת עילית, אמנם זכה בתואר שחקן העונה בליגת העל לנוער, אבל עדיין לא הגיע למיינסטרים. כשחקן רוטציה בנבחרת העתודה ב-2018, זאת שזכתה באליפות אירופה הראשונה של ישראל, הוא החל לקבל את הבמה שלו. הפריצה הגדולה לתודעה הייתה אמורה להיות שנה לאחר מכן, באליפות שנערכה בתל אביב, אליה הגיע כסנטר פותח אחרי עבודה אינטנסיבית באקדמיה בצ'כיה.

תוכניות לחוד, ומציאות לחוד. כבר במשחק ההכנה הראשון קרע צ'אצ'אשווילי את הרצועה הצולבת. "הוא היה אמור להיות הגבוה הפותח של הנבחרת, ואלמלא הפציעה, הוא היה מתגלה כבר אז", נזכר מאמן העתודה אריאל בית הלחמי. אלא שצ'אצ'אשווילי לא נשבר, ושנתיים וחצי לאחר אותו פספוס, הוא צפוי להשלים ביום שישי את הקאמבק ולעלות להופעת הבכורה שלו בנבחרת ישראל, במשחק נגד גרמניה במוקדמות גביע העולם.

שחקני נבחרת העתודה חוגגים, גבי צ'צ'אשווילי. אתר פיב"א, אתר רשמי
עד לפני שלוש שנים, רק עכברי הכדורסל שמעו עליו. צ'אצ'אשווילי לאחר הזכייה עם העתודה ב-2018/אתר רשמי, אתר פיב"א

ב-2020, אחרי שחזר מהפציעה, עמדו בפני צ'אצ'אשווילי המון אפשרויות. כמעט כל קבוצה בליגה הלאומית הציעה לו להצטרף, וגם כמה מקבוצות ליגת העל התעניינו, אלא שהוא הריח את החממה של הפועל גליל עליון ובחר בה. בגליל של ברק פלג נתנו לו להפוך לסנטר מוביל, וככל שהתקדמה העונה צ'אצ'א פרח ופרץ, ועלה איתה לליגת העל. הקיץ שוב הייתה התעניינות מצד קבוצות אחרות, אך הוא שמר אמונים לפלג ולקבוצה שלו ולא טעה.

צ'אצ'אשווילי מקבל 23.2 דקות למשחק, יותר ממה שעידן זלמנסון ואיתי שגב שיחקו אי פעם בעונה אחת, ומקרב הגבוהים הישראלים רק רומן סורקין שיחק יותר ממנו בשנים האחרונות; הוא רושם 8.1 נקודות ו-5.1 ריבאונדים, ומדורג חמישי במדד ובכדורים החוזרים מבין המקומיים בליגת העל, ושני רק לסורקין בחסימות (0.8).

"אני יכול לספר, וגבי לא יכעס עליי, שמאוד רציתי שהוא יבוא אלינו להפועל אילת", מתאר בית הלחמי מכובעו השני. "נפגשנו, אבל הוא בחר להישאר בגליל. הוא התחיל לשחק בגיל מאוחר, אבל כשהתחלתי לאמן אותו בעתודה הבנתי שיש לו את הכישרון והפוטנציאל, בזכות הגודל, האתלטיות והנחישות שאין כמותה להרבה שחקנים. הוא בוגר בחשיבה שלו. הוא החליט לשחק בליגה השנייה כדי לעבור את הטראומה של הפציעה ולהתחזק. הוא עשה בחירות טובות".

עוד בוואלה!

משחק, טיסה ועוד משחק - והכל ב-20 שעות: היממה ההזויה של ג'ייק כהן

לכתבה המלאה
שחקני הפועל גליל עליון אייק אירייבו, גבי צ'אצ'אשווילי. לילך וייס רוזנברג
"הלכנו על גארדים זרים והכרחנו את עצמנו לתת לו דקות, גם אם לא ישחק טוב". צ'אצ'אשווילי בגליל עליון/לילך וייס רוזנברג

"הלכנו על שלושה גארדים זרים, ומראש העמדנו את עצמנו בסיטואציה שבשתי עמדות הפנים, יש לנו את נמרוד לוי, ברייס וושינגטון וגבי על 80 דקות", מסביר המנהל המקצועי של גליל עליון, יונתן אלון. "ברגע שהבאנו רק גבוה זר אחד, הכרחנו את עצמנו לתת לגבי דקות. אני תמיד אומר לשחקנים שאני אעבוד איתם, אבל אם הם לא יהיו טובים, אז הם לא ישחקו. אמרנו לעצמנו שגם אם גבי לא יהיה טוב, הוא ישחק".

- גם לשחקנים אחרים היית ממליץ לרדת ללאומית כדי לקבל יותר דקות?

"אני לא מסכים עם הגישה של ללכת ולשחק. זו נקודת מבט לא לאנשים שמבינים כדורסל. 20 דקות שאתה משחק בשבוע לא יהפכו אותך לשחקן, אלא להיות במערכת שיודעת לפתח שחקנים. אם תלך לליגה השנייה ותשחק, אבל אין לך עבודה אישית בבקרים, ואתה צריך להתחנן למשקולות בחדר כושר ונפגש עם מאמן כושר רק פעמיים בשבוע, אתה לא תתפתח. אנשים צריכים ללכת למועדון שיודע להתמקצע בפיתוח שחקנים. תראה לי עוד מועדון בליגה השנייה שמחזיק מועדון כושר במשרה מלאה, חדר כושר שזמין לשחקנים, אולם שאפשר לעשות בו עבודה אישית ואיש מקצוע שיודע לבנות תוכנית עבודה.

"דקות משחק יכולות לפתח אותך, והן חשובות לשחקן ולצרכים שלו, אבל הן לא גוברות על הכל. גבי עושה עשר יחידות אימון בשבוע, בחלקן הוא איתי על המגרש, בחלקן הוא עם מאמן הכושר, ומשחק 20 דקות בליגת העל. אם היה משחק 35 דקות בלאומית ועושה רק חמש יחידות אימון בשבוע, הוא היה מתקדם יותר? אנשי מקצוע צריכים להסתכל על המכלול".

גרגור פוצ'קה שחקן לוטומטיקה רומא. אתר היורוליג
"5/4 שמאלי, אתלט, פנים, גב. הוא צריך לשפר את הקליעה, אבל יש לו חוש". גרגור פוצ'קה, זוכרים?/אתר היורוליג

- צ'אצ'אשווילי הוא סנטר העתיד של נבחרת ישראל?

בית הלחמי: "הוא שחקן העתיד שלנו, ויש לו המון מקום להתפתח. הוא משחק בעיקר כסנטר, ולא הראה חלק מהרפרטואר שלו כפאוור פורוורד. יש לו קליעה ממש לא רעה, והוא שחקן צעיר שהתחיל לשחק מאוחר. נדהמתי ב-2018 מרמת ההגנה שלו. הוא בגובה 2.10 מ', עם מוטת ידיים של 2.20, די חזק ועם טיימינג אדיר לחסימות. הוא משחק בעמדה מספר 5 מול זרים, ועושה את זה בצורה מאוד טובה".

אלון: "הוא יכול להתפתח עדיין להרבה כיוונים. יש לו יד טובה מבחוץ, הוא יכול להתפתח כפינישר מצוין בצבע וכשחקן הייפוסט, הוא מקבל החלטות מצוין. כבר עכשיו הוא אחד משחקני ההגנה הטובים בליגה. יש לו יכולות של גארד, ובכל אחד מהדברים האלה הוא עדיין לא שלם. ברק לא מגביל אותו לסגנון מסוים, וזה אחד הדברים הטובים שהוא עושה. יש מאמנים שהולכים עם שחקן צעיר ואומרים 'תהיה טוב בדבר אחד, ועל זה נבנה את סט היכולות שלך', אבל ברק נותן לו חופש, מאפשר לו לקבל הרבה החלטות, ומאוד מגוון לו את המשחק. גבי מאמץ את זה, משתפר בהרבה דברים ודוחף את עצמו.

"אחת התכונות שאני אוהב בו זו המנטליות. יש לו מספיק ביטחון שגם אם אני אעיר אותו משנת צהריים ואגיד לו לעלות לשחק, הוא יעשה את זה, ולא משנה נגד מי. הוא קשוב ואוהב ללמוד, הוא מאוד קואוצ'בל. הוא לא מתבייש ללמוד, והוא לא חסר ביטחון. הוא בתהליכי חשיבה עם עצמו, והאיזון הזה קרוב למושלם. בגלל זה הוא יגיע רחוק, ולא רק בגלל הכישרון שלו".

בחלון הנוכחי בנבחרת, התפקיד של צ'אצ'אשווילי לא צפוי להיות משמעותי, אבל הרצון הוא לשפשף אותו לקראת העתיד. "הכדורסל הישראלי חיכה לו", אומר צביקה שרף. "אנחנו אוהבים להשמיץ מאמנים, אבל לזכותו של פלג ולזכותה של הגליל ייאמר שהם נתנו לו לשחק. עקב המחסור התמידי בגבוהים בכדורסל הישראלי, מאמן הנבחרת מחפש תמיד שחקן פנים. עם הפציעה של שגב, לצד המחלה של סורקין, גיא גודס צריך את גבי. הוא ישלב אותו לאט לאט. הוא לא ישחק 40 דקות ביום שישי, לא יקלע 30 נקודות ולא ייקח 20 ריבאונדים".

גבי צ'אצ'אשווילי באימון נבחרת ישראל. יותם רונן
"חיכינו לשחקן כמוהו". צ'אצ'אשווילי באימון הנבחרת הבוגרת, השבוע/יותם רונן

בסביבתו של צ'אצ'אשווילי מסמנים מטרה לסיים את העונה הקרובה בצורה החזקה ביותר האפשרית, לקראת סיום חוזהו בקיץ. סוכנו נדב מור, שהוציא את יובל זוסמן ותמיר בלאט לאלבה ברלין והחתים את אורן עמיאל בבאמברג, צפוי לכוון מעבר לים, אך לוואלה! ספורט נודע כי גם הקבוצות הגדולות בישראל - ממכבי תל אביב, דרך הפועל ירושלים ועד הפועל חולון - אמורות להיכנס למלחמה על הטאלנט.

"אני חושב שהוא מתאים לרמות הגבוהות באירופה", אומר בית הלחמי. "הכל שאלה של בחירות ושל ביטחון, ולקבל את ההזדמנות. מהשנייה הראשונה אמרתי לגבי שהוא יכול להיות גרגור פוצ'קה. 5/4 שמאלי, אתלט, פנים, גב. הוא שונה מהשחקנים בעמדה מספר 4 שבאים היום. הוא לא סטרץ' פור, אלא עם קליעה מחצי מרחק. הוא צריך לשפר את הקליעה לשלוש, אבל יש לו חוש למשחק".

שרף: "צריך להיות זהיר, ולא להחליף קבוצה כל שנה. אם טוב לו בגליל, שיישאר שם. לא הייתי מציע לו לעזוב מהר את הגליל, כי כשאתה בא לקבוצה חדשה לוקח זמן להתרגל ולהשתפשף. הוא רק בן 22, ולא צריך לעזוב בית טוב במהירות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully