וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין מחיר לחופש המידע: כך הבאנו לפרסום הסרטון בבאר שבע

10.2.2022 / 10:00

מה שרואים בסרטון מבאר שבע פחות משנה. מה שיותר חשוב הוא "חופש המידע", כלי שהזירה הספורטיבית ועיתונות הספורט לא למדו מה לעשות איתו. עו"ד אלעד מן מסביר מדוע שימוש בו יכול להביא לתיקון של הרבה עוולות מוסריות ואנושיות על המגרש ומחוצה לו

צילום מחדרי ההלבשה במשחק בין מכבי חיפה להפועל באר שבע/מערכת וואלה! ספורט

חופש מידע נשמע לא פעם כסיסמה שלא ברור מה מאחוריה. הזירה הספורטיבית ועיתונות ספורט עדיין לא למדו מה לעשות בכלי הזה, המאפשר נגישות למידע ציבורי שמוחזק על ידי רשויות, כדי להעשיר את הדיון בנושאים שעל סדר היום ומעניינים כל אוהד, שחקן, מאמן ובעל קבוצה. מה שלמדו מזמן בזירות הכלכליות והמדיניות, בשיח על הגנת הסביבה ותחבורה, עדיין לא הבשיל לשימוש רציף ומתמשך בנוגע לנושאי ספורט. פרוייקט משותף שהבאנו כאן לפני מספר שנים בוואלה, וחשף נתונים ומסמכים שונים על איגודי הספורט וההתאחדויות, הדגים איך וכמה ניתן להשתמש בזכות החוקית הזאת למידע, באופן שתהפוך את השיח למבוסס על עובדות ונתונים ולא מלא בספינים, השערות ופרשנויות ריקות שאין מאחוריהן תשתית אמיתית שתומכת בהן.

ביקשנו וקיבלנו נתונים על משכורות, חברי איגודים וספורטאים פעילים, דרכי הניהול והתקצוב של הענפים השונים ושל תחומי האחריות השונים בכל גוף. נחשפנו להסדרי ניגוד עניינים של מנהלים באיגודים ואפילו קיבלנו את יומן הפגישות שלהם. כל אלה מייצרים תמונה שעיתונות ספורט אוהבת לדבר עליה, אבל לא תמיד יכולה להציג באופן מסודר ורשמי את מכלול הנתונים שקשורים בה. בין שמועה פה, הדלפה שם, רכילות כזו או אחרת והרבה דיסאינפורמציה אינטרסנטית ושיחות חדרי הלבשה - חסרים לא פעם נתוני אמת ומסמכים רשמיים. חוק חופש המידע מאפשר לנו לנסות ולשרטט את תמונת המצב העובדתית האמיתית, בניקוי ה'רעשים' שמסביב", הסברתי אז.

השופט שלומי בן אברהם בוחן אפשרות לכרטיס אדום אחרי בדיקת VAR. מאור אלקסלסי
את הקלטות ה-VAR עדיין לא משחררים, אבל יש תקווה לכך שזה יקרה בעתיד/מאור אלקסלסי

הנסיונות לשחרר מידע ציבורי באמצעות בקשות חופש מידע בנוגע לספורט בישראל הם לא תמיד קלים. התנגדויות שונות מצד קבוצות, שחקנים וגורמים בהתאחדויות, מקשות על האפשרות להביא את המידע לציבור באופן מהיר וקל ומאלצות את המבקשים לא פעם לפנות לבית המשפט. בעתירה שהגישה הצלחה ב-2020 ביקשנו לקבל צילומי מצלמות VAR והקלטות של שיחות בין השופטים ממספר משחקים מעוררי מחלוקת, הסתיימה בפשרה שהביאה לפרסום מסודר לציבור של דוחות הועדה המקצועית שבחנה את החומרים האלה (הקלטות וצילומים) ואת ההחלטות השיפוטיות שהתקבלו. עם זאת, הדרך למצב בו כל צילומי והקלטות שיפוט ה-VAR יהיו פתוחים לציבור עדיין רחוקה, כשהדבר אינו מתאפשר על פי ההנחיות של ההתאחדויות הבינלאומיות של פיפ"א ואופ"א.

חשיפת "סרטון המנהרה" מטרנר היא צעד נוסף בדרך לשקיפות טובה יותר בספורט. אל הנתונים, המסמכים ופריטי המידע שהיינו רגילים לקבל עד עכשיו באמצעות בקשות חופש מידע, אפשר להוסיף עכשיו גם את התיעוד המצולם והבלתי אמצעי של אירועים והתרחשויות על המגרש ומחוצה לו. אלו פריטי מידע שמעשירים את החוויה של אוהד הספורט ומאפשרים לו הבנה טובה ושלמה יותר של המציאות, בלי תיווך של אחרים כמו דוברים, נציגי קבוצות ואנשי התאחדות. החשיפה של מידע כזה מאפשרת גם ביקורת טובה יותר על כל המעורבים. ניתן להשוות גם בין מקורות המידע השונים, דוחות שיפוט, עדויות וראיונות של המעורבים, דיונים של בית הדין המשמעתי והצילומים והראיות מהשטח עצמו. שקיפות מירבית כזו, יכולה לסייע להגביר את האמון במוסדות הספורטיביים שלנו, אבל גם לתת לנו את האפשרות לבקר אותם ולדרוש תיקון.

ויש עוד עניין - ככל שהמעורבים ידעו שאת הנתונים, המסמכים, ההקלטות והתיעוד, ניתן יהיה לקבל באופן פשוט וחוקי, אולי הדבר יהווה גורם מרסן לאירועי אלימות, לא רק על המגרש אבל גם מחוצה לו, בהפסקות המחצית, לפני ואחרי המשחקים, בדרך מהמגרש ואליו.

אלעד מן הוא היועץ המשפטי של עמותת הצלחה ועיתונאי ספורט לשעבר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully