וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הזבל" של האנובר, האוצר של מכבי נתניה: הבמה של פטריק טוומאסי

4.2.2022 / 17:30

התעלל בעברו גם במכבי תל אביב, נרכש בסכום גבוה על ידי אלאבס, הרשים בטורקיה ובגרמניה הפך לדמות לא רצויה שניסו להיפטר ממנה בכל מחיר. ענבל מנור על מעללי הגנאי החדש של היהלומים, שקיבל חבל הצלה מאלמוג כהן והשאלה הגדולה היא אם הפעם יחליט לעבוד קשה

תקציר: מכבי נתניה - מכבי חיפה 1:1/ספורט1

48 שעות לפני שהושלם המעבר למכבי נתניה, התייצב פטריק טוומאסי לאימון קבוצת המילואים של האנובר. הוא בכלל היה מושעה מאז תחילת ינואר והכתבים, שלא ראו אותו תקופה, נדהמו לגלות אותו עם "תסרוקת אננס" שמעטרת את ראשו. "הוא לא בלט בין הכישרונות של הקבוצה מהליגה הרביעית", לגלגו בבילד. "לבש חולצה ששייכת לילד בן 18 והיא ישבה עליו טוב". מאמן הקבוצה הראשונה כריסטוף דרבובסקי התנדב לזרוק קיסם למדורה: "אין לנו תוכניות בשבילו. הוא צריך לקבל את זה שעליו לשמור על כושר עם קבוצת המילואים".

ההורדה למילואים, כמו ההשעיה והייבוש הארוך לפניה, הייתה עוד כלי במלחמה הארוכה של האנובר ברכש הכי יקר שהביאה בקיץ 2020. במשך חודשים, ניסו לגרום לו לעזוב ונדהמו שאפילו הצעה קונקרטית אחת לא הגיעה. ואז בא אלמוג כהן. על הבאזר של סגירת החלון, במכבי נתניה חגגו הישג ענק. "הזבל" של האנובר הוא האוצר של נתניה. מבחינת רזומה, טוומאסי הוא כנראה אחד הזרים הגדולים שהגיעו אי פעם לנתניה. העברה מרשימה שכולה צירוף נדיר של נסיבות, אבל גם כזו מביאה איתה המון סימני שאלה.

בראש ובראשונה, שאלה מרכזית אחת: איך הגיע שחקן שכבש בליגת האלופות, התעלל במכבי תל אביב בליגה האירופית לפני ארבע שנים, נרכש בשלושה מיליון יורו על ידי אלאבס לפני שלוש שנים והרשים בטורקיה לפני שנתיים דווקא למכבי נתניה?

חלוץ האנובר פטריק טוומאסי. Stuart Franklin, GettyImages
ירד עד קבוצת המילואים של האנובר. טוומאסי/GettyImages, Stuart Franklin

לא רק מכבי תל אביב חטפה ממנו

טוומאסי עבר באקדמיה של רד בול גאנה ואת צעדיו הראשונים בכדורגל האירופי עשה בספרטקס יורמאלה. אסטנה, הכוח העולה של הכדורגל הקזחי, הייתה הראשונה לזהות את הכישרון של הגנאי הצעיר שפירק את הליגה הלטבית. הקזחים שמו עליו את היד, תחילה בשתי עסקאות השאלה (ביניהן בילה השחקן מספר חודשים באמקר פרם הרוסית), ואחר כך רכשו אותו תמורת 1.5 מיליון יורו. זה היה סיפור אהבה. טוומאסי היה מסמלי העלייה המטורפת של אסטנה. הוא זכה איתה בארבע אליפויות רצופות וגם הופיע איתה בשלב הבתים בליגת האלופות והליגה האירופית.

הוא כבש 69 שערים במדי אסטנה בכל המסגרות, כולל מול בנפיקה וגלאסטראיי בקמפיין המכובד בשלב הבתים בצ'מפיונס ב-2015 ושלוש פעמים בשני משחקים מול מכבי ת"א שנתיים לאחר מכן בליגה האירופית. עוד לפני שטוומאסי פגש את ג'ורדי קרויף, הוא קיבל טלפון מברנדן רוג'רס. אסטנה שיחקה בפלייאוף מוקדמות האלופות מול סלטיק ואחרי שהפסידה 5:0 בגלזגו, כבר הובילה 1:4 בגומלין. טוומאסי הבקיע פעמיים וכמה ימים לאחר מכן, הופתע לשמוע מהצפון אירי: "היה לך משחק מצוין ואני רוצה אותך אצלי במועדון".

לשחקן עם מספרים כמו שלו, המעבר מאסטנה היה עניין של זמן וטוומאסי נחת בסופו של דבר בקיץ 2018 באלאבס. זאת הייתה הפנייה הלא נכונה הראשונה. "הוא יוסיף לנו ורסטיליות ומהירות", חגג המאמן אבלרדו. במהרה גילו שניהם שמה שהולך בקלות באסטנה, יכול להיות מאוד קשה בליגה הספרדית. טוומאסי, מספרים, הוא קצת דיווה. שחקן שלא תמיד אוהב לעבוד קשה, בטח כשמדובר במשימות טקטיות בהגנה. באלאבס גם כעסו עליו שלא טרח ללמוד מילה בספרדית ותקשר רק עם עוזר המאמן חאבייר קאבייו, וטענו נגדו שהוא לא ממושמע. תוסיפו קצת פציעות וקיבלתם את התוצאה האומללה: 159 דקות ליגה בלבד במשך עונה שלמה. 11 הופעות כמחליף.

טוומאסי בילה את עונת 2019/20 כמושאל בגזיאנטפ הטורקית והזכיר נשכחות. הוא כבש שישה שערים ובסיום העונה, הטורקים ניסו שלא בהצלחה לרכוש אותו. מספרים שהיו גם הצעות מקבוצות גדולות יותר בטורקיה, אבל אלאבס חיפשה מי שישלם ומצאה את האנובר. היורדת מהבונדסליגה בנתה קבוצה לעלייה. טוומאסי הגיע כרכש הבכיר והיקר ביותר - 700 אלף יורו דמי העברה, שכר בסיס של 800 אלף יורו. "תמיד חלמתי לשחק בגרמניה", התגאה טוומאסי. גם הוא לא דמיין שהחלום יהפוך לסיוט.

פטריק טוומאסי שחקן אסטנה חוגג שער. רויטרס
לא התעלל רק במכבי תל אביב בדרך לליגות הבכירות/רויטרס

הפך לדמות לא רצויה, וגם כזו שאין לה ביקוש

מהרגע הראשון ועד האחרון, טוומאסי והאנובר זה משהו שפשוט לא עבד. הוא הגיע בשלב מאוחר של ההכנות, בכושר ירוד ובשבועות הראשונים גם היה עסוק בלידת ילדו החמישי. רק אחרי חודשיים פתח לראשונה בהרכב, בינואר אפילו כבש שלושה שערים, אבל בהאנובר הבינו די מהר שזה לא זה. לשחקן שלא עושה הגנה, מסבירים שם, אין מקום בכדורגל הגרמני. המהירות, הבעיטה העוצמתית, הימנית הנהדרת והפיזיות לא באו לידי ביטוי באגרסיביות של הבונדסליגה השנייה. טוומאסי, יש לומר, גם לא עשה הרבה כדי להילחם על מקומו. דיווה כבר אמרנו.

המנהל הספורטיבי גרהארד צובר והמאמן הגרמני-טורקי קנאן קוצ'אק היו אלו שהביאו את טוומאסי להאנובר. כששניהם עזבו בקיץ 2021, הירושה שהותירו סומנה על ידי מחליפיהם כדבר הראשון שצריך ללכת. טוומאסי חלה בקורונה ופספס כמעט את כל ההכנה לעונה הנוכחית. כששב לאימונים, שמע שהוא לא בתוכניות. המאמן החדש יאן צימרמן אפילו לא תרגל אותו במשחקונים פנימיים. "אם הוא לא הבין עד עכשיו שאין לי סיכוי לשחק, עכשיו הוא בטוח מבין", נכתב עליו באוגוסט. אבל טוומאסי לא הלך לשום מקום ואם לשפוט לפי הדיווחים בגרמניה, גם לא היו עליו הצעות.

בהאנובר בנו על שווקים כמו טורקיה, איחוד האמירויות וערב הסעודית, אבל הצעות לא הגיעו. המנהל הספורטיבי החדש מרכוס מאן זעם. בחודש נובמבר, נקרא סוכנו של טוומאסי למתחם האימונים לשיחה ושמע שעליו למצוא לקליינט שלו קבוצה ויהי מה. בכל פרק הזמן הזה, הגנאי התאמן, לעיתים נדירות גם התלבש למשחקים, אבל לא ראה דקה בקבוצה שיש לה את ההתקפה הכי גרועה בליגה. גם אחרי שצימרמן פוטר והולף על ידי דרבובסקי שום דבר לא השתנה. טוומאסי נותר דמות לא רצויה.

עיתונאים גרמנים מספרים שמהצד נראה שלטוומאסי לא אכפת. הוא הגיע לאימונים, נראה רגוע לגמרי, צחקק את החברים ולא עשה כלום כדי להילחם על מקומו. בתחילת ינואר הגיע פיצוץ. טוומאסי הושעה והפך למנודה. האנובר הציעה לו לערוך אימונים אישיים עם מאמן הכושר, אך הוא העדיף להתאמן עם מאמן מטעמו. באינסטגרם, בחר לתקוף דווקא את אנשי מחלקת המדיה של המועדון וכתב: "עד מתי תספרו עליי שקרים לקהל". מאן הגיב בלגלוג: "זה בטח לא משפר את המצב שלו".

החלוץ הגנאי פטריק טוומאסי במדי האנובר. Sebastian Widmann, GettyImages
הבקיע בינואר 21', אך מערכת היחסים עם הלכה הלכה והידרדרה במהרה/GettyImages, Sebastian Widmann

300 אלף יורו ביד ודמות שבישראל כל העיניים יופנו אליה

טוומאסי, כמו שכבר הבנתם, לא מצא קבוצה גם בחלון הנוכחי ובהאנובר התייאשו. הציעו לו 200 אלף יורו פיצוי (מתוך שכר של 1.2 מיליון שהיה אמור לקבל עד תום החוזה בקיץ הבא), הוא סירב ונזרק למילואים. בשבועות האחרונים דיברו בגרמניה שוב ושוב במונחים של "טעות", "פלופ קיצוני", סיפרו איך מאן ואניש האנובר מנסים להיפטר מטוומאסי בכל דרך אפשרית. כשנתניה התקשרה, אפשר לנחש שפרצו זעקות שמחה. כל שנותר היה לסגור זה את גובה הפיצוי. טוומאסי לקח 300 אלף יורו ביד רגע לפני ההמראה לישראל.

אלמוג כהן חיפש זר בכיר לעמדת ההתקפה במשך שבועות ארוכים. בנתניה טוענים שהיו 30 מועמדים ואולי אפילו יותר, רובם מהשוק הגרמני אותו מכיר כהן מצוין. הוא כיוון גבוה, אולי קצת מדי, אומרים במועדון על פרופיל המועמדים. נתניה דיברה עם סילבר גאנבולה שפתח את העונה בבוכום מהבונדסליגה והעדיף את בלגיה, חשבה על בבקאר גיי, עוד אקס בונדסליגה, "היה גם מועמד עם עבר בכיר בפרמיירליג", מספרים במועדון ואפילו חשבו בשלב מסוים ללכת על ברייט אנבוקארה, הכוכב הסורר שחתם בהפועל ירושלים. לקראת יום שלישי, כשכל המועמדים האחרונים שנותרו ירדו מהפרק, כהן לחץ חזק על כל הקשרים שלו בגרמניה. כך הפך טוומאסי לאופציה המובילה.

בגיל 27, אלמוג כהן שלח לטוומאסי חבל הצלה לקריירה. ארבע שנים עברו מאז ההצגות מול מכבי תל אביב, שנתיים מהפעם האחרונה שהשלים 90 דקות ושמונה חודשים מאז הפעם האחרונה ששיחק. טוומאסי בשיאו לא היה מסתכל על הליגה הישראלית. היי, לא בטוח שהוא היה מסתכל על הליגה הישראלית בקיץ או אפילו לפני חודש, אבל עכשיו הגיע לנקודה של אין ברירה. כמה פניות לא נכונות בקריירה, חוסר יכולת או רצון לעשות התאמות לדרישות של ספרד וגרמניה, דיווחים על פציעות ושחיקה גופנית והנה, במקום שאלקה, ברמן והמבורג, אתה משחק מול קריית שמונה, מכבי פתח תקוה והפועל ירושלים.

עבור נתניה, טוומאסי זאת הברקה. שחקנים כמוהו הם המהות של ינואר, הסיבה לפיה בישראל משאירים את החלון פתוח עוד קצת אחרי שבאירופה סוגרים. רבע שעה לפני סגירת החלון בחמישי, בנתניה חגגו. מבחינתם, נחת כאן אחד הזרים המרשימים בהיסטוריה של המועדון או כמו שהם אומרים: "המתנה של סגל לתפקיד החדש של אלמוג". הבעלים הלך עם המנהל הספורטיבי המיועד שלו, האמין במילה שלו עד הסוף והסכים לשלם שכר גבוה ממה שהוא משלם בדרך כלל. כך, ברגע אחד, הפך טוומאסי מדמות לא רצויה לשחקן שכל העיניים יהיו מופנות אליו.

כמה זמן ייקח לו להיכנס לכושר? האם זה יקרה בזמן כדי לאפשר לנתניה להשתחל לפלייאוף העליון? אלו רק חלק מהשאלות, אבל נראה שהשאלה המרכזית תהיה איך יתייחס טוומאסי למעבר. גם אם אין ברירה, מבחינתו זו ירידה עצומה. הליגה הישראלית ראתה בעבר שמות גדולים שחשבו שלא יצטרכו להתאמץ כאן כדי להצליח (או שבאו חלודים מדי כמו למשל בואצ'י מבית"ר) והתוצאות היו בהתאם. טוומאסי בפוטנציה יכול להיות גדול על הליגה ונתניה יכולה להיות עבורו תחנת חזרה לפחות לליגות עם כסף כמו טורקיה. הוא מגיע לכאן כאחד השמות הכי מסקרנים שהגיעו לישראל השנה. מכאן, הכל תלוי בו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully