וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ולאדן איביץ' בריאיון בלעדי: "הבת שלי אמרה: 'אבא אני מפחדת'. זה שבר אותי"

23.12.2021 / 10:00

הסיבה בגללה דחה את הצעת הקאמבק של מכבי תל אביב, העצות שנתן למלאדן קרסטאיץ' ומה הוא חושב על פטריק ואן לוון. ולאדן איביץ' שובר שתיקה של למעלה משנה ומבטיח: "הדלת שלי לא נסגרה לחזור". ריאיון בלעדי

תקציר: מכבי תל אביב - בני סכנין 1:1/ספורט1

כשעזב את מכבי תל אביב לפני שנה וחצי, העניק ולאדן איביץ' ריאיון בלעדי לוואלה! ספורט. אחת הכותרות ממנו היתה: "מכבי תל אביב תוכל למצוא לעצמה איביץ' חדש. אני לא המאמן הכי טוב באירופה". אתמול כשהתחלנו את הריאיון הראשון והבלעדי הנוסף שהוא נותן לנו אחרי שנה וחצי של שתיקה, לא יכולתי שלא לחזור איתו קודם למשפט ההוא. המשפט שנועד אז להרגיע את אוהדי מכבי תל אביב שמאוד כאבו את לכתו אחרי שנתיים ובהן שתי אליפויות.

אז מה, מכבי תל אביב לא מצאה איביץ' חדש בשנה וחצי האחרונות למרות שניבאת שזה יקרה.

"מכבי תל אביב הביאה אחריי את גיאורגיוס דוניס. עבורי בנקודת הזמן ההיא זו היתה בחירה טובה כי דוניס היה עבורי המאמן היווני הכי טוב. זה מאמן שעשה דברים בכדורגל ביוון ובקפריסין. אולי החיבור בינו לבין הקבוצה לא היה מספיק טוב. שאלו אותי עליו ממכבי ואני אמרתי שהוא בחירה טובה כי הרזומה שלו היה ראוי. אני האמנתי שדוניס יצליח במכבי. לפעמים אתה יכול להיות מאמן טוב במקום אחד ופחות טוב במקום אחר. החיבור הראשוני מאוד חשוב ולצערי זה לא קרה".

מאמן מכבי תל אביב ולאדן איביץ'. דני מרון
מכבי תל אביב עדיין מחפשת לו יורש ראוי. ולאדן איביץ'/דני מרון
"אני כבר לא לבד. יש לי אישה ויש לי ילדים. מה אני יכול לספר לילדה שלי שראתה בטלוויזיה את הטילים האלה? היא גדלה בתל אביב ועכשיו היא מפחדת כל כך"

פטריק ואן לוון שהחליף אותך הצליח לקחת גביע אבל העונה גם פוטר. ואז במכבי אמרו ננסה להחזיר את איביץ' הישן במקום לחפש איביץ' חדש. הגיע הזמן לשמוע ממך מה הסיבה שלא חזרת למכבי העונה.

"אחרי שפטריק פוטר, הגיע באמת הטלפון ממכבי והייתי בסלוניקי כבר אחרי שעזבתי את לונדון בתום העונה שעברה. היו לי לפני ההצעה ממכבי חמש הצעות אחרות ממקומות שונים והעדפתי לא ללכת מכל מיני סיבות, בעיקר מקצועיות. עם מכבי זה לא היה מקצועי. ההחלטה לא לבוא נבעה מחשש גדול של המשפחה לחזור אחרי מה שקרה בישראל בחודש מאי שעבר.

היינו אז עדיין בלונדון אחרי חודשים שלא עבדתי כי פוטרתי מווטפורד ואז החלו לירות על תל אביב וכל הערים מסביב בגוש דן ואף צפונה. ישבנו בלונדון כל המשפחה, אשתי והילדים ואני וכל היום הטלוויזיה פתוחה על דיווחים מישראל. מתוך דאגה. מתוך איכפתיות למה שעברנו בישראל במשך שנתיים עם כל החברים שנשארו לנו בארץ. ואז הגיעו הרבה תמונות וכתבות וידאו.

"היינו מרותקים למסך בלונדון עם מה ששודר מישראל והיינו מאוד מודאגים. שנתיים חיינו בתל אביב, אחת הערים היפות והמתקדמות בעולם, שמותקפת בטילים ומופצצת יום אחרי יום עם טילים שנוחתים בכל מיני מקומות. תראה, אני יודע מה זה עיר מופגזת. עברתי את זה ב-1999 בבלגרד. חוויתי הפצצות כאלה יום אחרי יום במשך שלושה וחצי חודשים, אבל אני כבר לא לבד. יש לי אישה ויש לי ילדים. מה אני יכול לספר לילדה שלי שראתה בטלוויזיה את הטילים האלה? היא גדלה בתל אביב ועכשיו היא מפחדת כל כך. בכאב גדול ובצער עמוק אמרתי למכבי תל אביב לא. אלמלא הטילים האלה ומה שקרה לפני כחצי שנה, הייתי היום שוב מאמן מכבי תל אביב. אבל ברגע שהבת שלי אמרה: 'אבא, אני מפחדת'. זה שבר אותי".

עוד בוואלה!

החבר של איביץ' יילך בעקבותיו? הציפיות של מכבי תל אביב מקרסטאיץ'

לכתבה המלאה
פגיעה ישירה באשקלון, 16 במאי 2021. ראובן קסטרו
"אני יודע מה זה עיר מופגזת". מבצע שומר החומות/ראובן קסטרו
"אני מאוד מקווה שיהיה לכם בישראל שקט ושתחיו בביטחון ואולי בעוד כמה זמן, אם מכבי תרצה אותי שוב, יהיה לי יותר קל ונוח מהמשפחה שלי לחזור"

חשבת אולי לבוא לבד ולהשאיר את המשפחה בסלוניקי?

"יש לי עדיין ילדים קטנים ואני מעדיף להיות איתם ועם אשתי. אולי אם הם היו בני 15 זה היה שונה. היום הם עדיין קטנים ואני חושב שהם צריכים גם אימא וגם אבא לידם".

אז הזיכרון היה מאוד טרי וזה השפיע?

"בדיוק. אני יודע שעבורכם בישראל זה דבר שצריך לחיות איתו וגם אני עברתי את זה בסרביה, אבל לך תסביר לילדים קטנים שזה נורמלי שיורים עליך טילים ואתה שומע אזעקות".

האנשים ממכבי שדיברו איתך, ניסו לשכנע?

"כולם יודעים ומכירים אותי כמי שעומד מאחורי ההחלטות שלי. לקחתי לעצמי כמה ימים לחשוב. לדבר עם אשתי והילדים. אמרתי למכבי שאתן תשובה סופית כעבור כמה ימים ומכבי הבינה אותי לגמרי".

אז הדלת נסגרה?

"לא, ממש לא. הדלת שלי לא סגורה. אולי בעתיד זה יקרה. פשוט כרגע הזיכרון של המשפחה שלי ממה שהם ראו בטלוויזיה מאוד טרי. אני מאוד מקווה שיהיה לכם בישראל שקט ושתחיו בביטחון ואולי בעוד כמה זמן, אם מכבי תרצה אותי שוב, יהיה לי יותר קל ונוח מהמשפחה שלי לחזור. אני אוהב את מכבי. בשבילי זה המועדון הכי גדול בישראל".

זו היתה טעות מצידך לעזוב לפני שנה וחצי? הרי מיטש גולדהאר ניסה לשכנע אותך עד הרגע האחרון להישאר.

"באותה תקופה זה היה נכון לקבל החלטה ולעזוב. סיימנו שנתיים מאוד מוצלחות ורציתי לבחון את עצמי בליגה יותר חזקה. כמו שחקנים שמסיימים חוזים ורוצים להתקדם לליגות יותר טובות, כך גם אני הרגשתי. אמרתי למיטש שאני מודה לו מאוד על ההצעה להישאר, אבל אני רוצה להתקדם ולחוות מקום חדש".

מאמן ווטפורד, ולאדן איביץ'. Marc Atkins, GettyImages
"מסכים שזו היתה בחירה לא טובה שלי". איביץ' בווטפורד/GettyImages, Marc Atkins
"כסף לא מוליך אותי בחיים. אני לא מפחד לשבת בבית. אני לא רץ אחרי הכסף. עשיתי מספיק כסף בחיים כדי שאוכל לעשות את הבחירות שלי לפי מה שאני מרגיש"

אנשים לא האמינו שאתה עוזב את מכבי תל אביב בלי חוזה בשום מקום. לקח לך הרבה זמן עד שמצאת את ווטפורד.

"לפני שהגעתי למכבי לקחתי גביע עם פאוק סלוניקי אחרי 13 שנים שהם לא זכו. היה לי חוזה לעוד עונה אבל הפרתי את החוזה וביקשתי לעזוב וישבתי בבית במשך שנה. היה לי חוזה ואני בעצמי החלטתי לעזוב את פאוק. כזה אני. כסף לא מוליך אותי בחיים. אני לא מפחד לשבת בבית. אני לא רץ אחרי הכסף. עשיתי מספיק כסף בחיים כדי שאוכל לעשות את הבחירות שלי לפי מה שאני מרגיש".

הבחירה בווטפורד לא היתה מוצלחת מבחינתך ובחודש דצמבר כבר פוטרת.

"אני מסכים שזו היתה בחירה לא טובה שלי אבל לפני שחתמתי שם לא ידעתי זאת. יכול להיות שיש מאמנים שהיה מתאים להם מה שהתנהל שם. לי זה לא התאים".

שנה שלמה מאז שפוטרת ורק עתה הגעת לסיכום כספי איתם ואתה מקבל כמעט כל מה שמגיע לך על העונה שעברה.

"זה מדויק ולכן אני גם מרגיש חופשי ופתוח להתראיין כעת. גזרתי על עצמי שתיקה ארוכה של יותר משנה כי הייתי איתם במהלכים שונים על מנת שאקבל את מה שמגיע לי. עכשיו הכל הסתדר ואפשר לדבר".

מיטש גולדהאר, חגיגות אליפות מכבי תל אביב 2019. יוסי ציפקיס
"כל מה שסיכמנו היה ברזל". מיטש גולדהאר/יוסי ציפקיס
"היו מקרים בהם ביקשתי ממיטש לדבר עם השחקנים. כשהרגשתי שהוא יכול לעזור לנו אם הוא ידבר עם השחקנים, זה קרה. החיבור היה טוב גם כשהוא בקנדה"

בריאיון שנתת לי כשעזבת אמרת שכל מאמן חולם על בעלים כמו גולדהאר ועל שחקן כמו שכטר. בוא נדבר על גולדהאר. חלק מאוהדי מכבי תל אביב כבר פחות מרוצים ממנו.

"דעתי החיובית על מיטש גולדהאר התחזקה מאז שאמרתי אצלך את הדברים לפני שנה וחצי ואני אסביר. מיטש היה בעלים מצוין עבורי. כל מה שדיברתי איתו, כל מה שביקשתי, כל מה שסיכמנו היה ברזל. גם אם לא הגיעו בתקופתי שחקני רכש ולא קיבלתי את המקסימום, אבל עבורי זה הספיק. מילה שלו היא יותר מכל דבר. הוא נתן לי את המפתחות למכבי תל אביב ומעולם לא שאל למה שחקן כזה משחק ושחקן כזה לא. לא שאל למה אתה משחק בשיטה כזו ולא בשיטה אחרת. אני משוכנע שכל מאמן שהיה לפני וכל מי שבא אחרי נהנה מאותו חופש. מיטש נתן לי לעשות את כל מה שאני חושב וזה הדבר הכי טוב שיכול להיות במועדון כדורגל. הוא שם לי בידיים את מלוא האחריות ואיפשר לי לעשות שינויים לפי ראות עיניי. וזה המצב הכי טוב עבור מאמן במועדון כדורגל".

זה לא מצב רע שהוא לא מגיע לישראל להיות ליד מכבי תל אביב?

"הוא לא בא גם כשאני עבדתי במכבי תל אביב וזה לא הפריע לנו לזכות פעמיים באליפות. הוא הגיע לדעתי שלוש פעמים בשנתיים שאני הייתי. אני יכול לספר לך שהיו מקרים בהם ביקשתי ממנו לדבר עם השחקנים. כשהרגשתי שהוא יכול לעזור לנו אם הוא ידבר עם השחקנים, זה קרה. החיבור היה טוב גם כשהוא בקנדה".

אז כל זמן שגולדהאר הוא בעלי מכבי תל אביב, זה טוב לאוהדי מכבי תל אביב?

"אני משוכנע בכך. זה איש שאוהב את מכבי תל אביב ורוצה בהצלחתה מאוד. הוא איש עסקים מצליח עם הרבה אחריות וחלק מהאחריות שלו זה המועדון הזה. הוא נתן הרבה בעבר למכבי תל אביב ואני מאמין שהוא עוד יצליח בעתיד".

איתי שכטר מכבי תל אביב עם ולאדן איביץ'. דני מרון
"לאט לאט הוא הראה לי איזה ווינר הוא". איתי שכטר/דני מרון
"שני הפסדים ב-72 משחקים? אלה לא מספרים נורמליים. זה ברור. לפעמים אני יושב וצופה במשחקים שלנו כי אני לא עובד עכשיו וזה באמת מטורף"

החלק השני של המשפט שאמרת התייחס כאמור לאיתי שכטר. איך אתה מסביר את זה שמכבי תל אביב שיחררה אותו?

"אני לא יודע מה הביא את מכבי להחליט כך. כשהגעתי למכבי, שכטר היה לא פעם מחוץ לסגל במשחקי המוקדמות באירופה. זו היתה ההתחלה של שנינו בקבוצה ולא הכרתי אותו מספיק. קיבלתי החלטות על פי מה שראיתי באימונים. לאט לאט הוא הראה לי איזה ווינר הוא, והוא התחיל לפתוח בהרכב. גם כשהיה על הספסל הוא לא יצר לי שום בעיה. שכטר טוב לקבוצה. למה הוא לא במכבי? אני לא יודע. אני אוהב את שכטר. אני אוהב שחקנים שנלחמים על המקום שלהם".

ג'ק אנגלידיס היה האיש שהעלה את השם שלך. עם מיטש היו לך יחסים מצויינים. אתה ובן מנספורד הייתם כמו זוג נשוי וגם עם ברק יצחקי נוצר חיבור מדהים שנשמר עד היום. למה האיש היחיד שלא התחברת אליו במכבי תל אביב הוא פטריק ואן לוון?

"אני אדם שמכבד כל אחד. אבל אם אני מרגיש שמישהו לא מכבד אותי, זה נגמר. לא אגיד מעבר לכך דבר".

מכבי תל אביב רעה מאוד העונה וסופגת כל כך הרבה שערים. בתקופתך היו לקבוצה שני הפסדים בלבד ב-72 משחקים. איך עשיתם את זה?

"זה באמת מספר מטורף שאולי לא יקרה עוד לעולם. לא לי ולא למכבי. אני חושב שזו תוצאה של עבודה קשה ומקצוענות קודם של השחקנים. הם אלה שראויים לכל מה שעשינו אז. אלה לא מספרים נורמליים. זה ברור. לפעמים אני יושב וצופה במשחקים שלנו כי אני לא עובד עכשיו וזה באמת מטורף".

הסוד הוא מה שעשיתם כל השבוע בקרית שלום?

"אני לא רוצה לעשות השוואה בין התקופה שלי לתקופות של מאמנים שבאו אחרי או כאלה שהיו לפניי. אולי השחקנים יכולים לספר מה עשינו כדי שנרשום רק 2 הפסדים ב-72 משחקים".

פטריק ואן לוון מאמן מכבי תל אביב. אתר מכבי תל אביב, אתר רשמי
"אם אני מרגיש שמישהו לא מכבד אותי, זה נגמר". פטריק ואן לוון/אתר רשמי, אתר מכבי תל אביב
"קרסטאיץ' יודע לעבוד תחת לחץ. זה לא משהו שהוא לא מכיר. אמרתי לו גם שהליגה הישראלית מאוד קשה. היא לא דומה לליגה בסרביה. זה לא פרטיזן בלגרד והכוכב האדום בלגרד וזהו"

לצד ההצלחה הגדולה בארץ עם שתי האליפויות, זה היה כישלון באירופה. בעונה הראשונה שבאת הייתם קרובים לשלב הבתים אבל בקיץ שאחרי האליפות הראשונה זו היתה הדחה מבישה.

"לגבי העונה הראשונה, זה משהו שאני עדיין חושב עליו. גם היום. היינו ממש קרובים אבל אז הגיע הפנדל ההוא נגד סרפסבורג מנורבגיה בנתניה. היינו כבר בליגה האירופית אבל ספגנו מפנדל שלא היה. תאמין לי שאני יותר חושב על הכישלון מאשר על ההצלחה. בקיץ שאחרי כשהודחנו שוב פעלנו ממש רע. אני לוקח את האחריות על מה שהיה. לא התכוננו טוב למשחקים במוקדמות ולא באנו נכון".

אחרי דוניס וואן לוון ואחרי שסירבת, מכבי תל אביב הלכה על מלאדן קרסטאיץ' אותו אתה מכיר היטב ואפילו שיחקת איתו. הוא יוכל לעשות את השינוי ולהחזיר את מכבי תל אביב לימיה הגדולים?

"אני מאחל לו ולמכבי מכל הלב לזכות שוב באליפות. שיחקנו יחד בפרטיזן בלגרד. הוא אדם נהדר. יש לו אופי מצוין. אני פחות מכיר אותו כמאמן אבל כאדם וכמקצוען יש לי רק דברים חמים לומר עליו. אם מכבי לקחה אותו סימן שהיא מצאה בו משהו טוב, כזה שיכול להביא הצלחה למכבי. אני אהיה בשבילו ובשביל מכבי בכל דבר".

שוחחתם.

"דיברנו אחרי שהוא חתם. לא לפני. הוא צילצל וביקש לדעת דברים. סיפרתי לו הכל. נתתי לו דו"ח מלא על כל אחד".

מה העצות שנתת לו?

"אמרתי לו שמכבי תל אביב זה מועדון ענק עם הרבה לחץ. הוא יודע לעבוד תחת לחץ. זה לא משהו שהוא לא מכיר. אמרתי לו גם שהליגה הישראלית מאוד קשה. היא לא דומה לליגה בסרביה. זה לא פרטיזן בלגרד והכוכב האדום בלגרד וזהו. מכבי נתניה חזקה, מכבי פתח תקווה עושה בעיות, מ.ס. אשדוד מסוכנת. מכבי תל אביב לא תוכל לנצח את הקבוצות האלה אם היא לא תבוא מוכנה. הליגה בישראל קשה. יש יריבות חזקות. אין הבדלים גדולים בין מכבי תל אביב, מכבי חיפה והפועל באר שבע לבין הפועל חיפה, קרית שמונה או אשדוד. מכבי תל אביב הפסידה לאום אל פאחם בגביע. שכחת? אני לא שכחתי. הסברתי לו שהוא צריך לבוא מוכן במאה אחוז לכל משחק ולהתכונן היטב לכל משחק כי השם של מכבי לא ינצח משחקים לבד. אמרתי לו שאיש במכבי לא יגיד לו את מי לשים בהרכב. שזה מועדון טוב למאמן".

מלאדן קרסטאיץ' מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"דיברנו אחרי שהוא חתם. לא לפני". מלאדן קרסטאיץ'/ברני ארדוב
"עברנו הכל, יונתן ואני. אני חושב שבסוף הוא הבין אותי ואני הבנתי אותו והוא שיחק בשביל הקבוצה קודם כל. אני מאוד מרוצה מההתקדמות שלו"

בוא נדבר קצת על שחקנים. הופתעת מהקפיצה המרשימה שעשה דניאל פרץ כשוער צעיר?

"ממש לא. דניאל היה מתאמן איתנו ומאמן השוערים שלי אמר לי שהוא יגיע רחוק".

אתה מופתע שדור פרץ לא הצליח לתקוע יתד בהרכב של ונציה?

"דור פרץ שחקן מצוין שעשה החלטה נכונה לעבור לסריה א' באיטליה. הוא נמצא באחת מחמש הליגות החזקות בעולם וזה מקום עבורו להראות מה הפוטנציאל שלו. צריך סבלנות".

יונתן כהן הלך לפיזה מהליגה השנייה. היו לכם יחסים מורכבים.

"עברנו הכל, יונתן ואני. אני חושב שבסוף הוא הבין אותי ואני הבנתי אותו והוא שיחק בשביל הקבוצה קודם כל. הוא הראה שהוא שחקן שיכול לתת מקסימום גם בכיבושים וגם בבישולים. אני מאוד מרוצה מההתקדמות שלו. פיזה בליגה השנייה באיטליה היא לא התחנה האחרונה שלו באירופה. הוא יכול להגיע יותר רחוק".

ולאדן איביץ' מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"יש דברים שהם מעבר לכדורגל עבורי והערך הראשון הוא המשפחה". ולאדן איביץ'/ברני ארדוב

אורוש ניקוליץ' זה פצע פתוח?

"זה כואב לי. מה שקרה איתו כואב לי מאוד כי הוא היה צריך להיות שחקן שכולם בישראל היו אוהבים. הוא היה שחקן יוצא מן הכלל כשהבאנו אותו אבל הוא נפצע. אני רק יכול לאחל לו להתגבר על הבעיה שלו ולחזור יום אחד לשחק כדורגל".

כנראה שעוד הרבה שנים בישראל השם שלך ייצג דמות של מאמן קשוח, בלתי מתפשר, לא מחייך וכזה שאי אפשר לזייף מולו. אבל יש גם צדדים אחרים שהשחקנים שלך הכירו והציבור לא.

"כל מה שאמרת נכון אבל נכון גם שיש דברים שהם מעבר לכדורגל עבורי והערך הראשון הוא המשפחה. אני תמיד הבהרתי לשחקנים שמשפחה היא דבר שצריך לכבד ואם שחקן צריך יום חופש או אפילו יומיים כדי להיות עם המשפחה שלו בשביל משהו חשוב, אני מצפה שהוא יתרכז במשפחה שלו. כששרן ייני ביקש לא לצאת למחנה האימונים כדי להיות עם אשתו ההרה, זה היה הכי טבעי בעולם בשבילי. זה אולי גם מסביר יותר למה הדעה של המשפחה שלי ושל הבת שלי היתה חשובה לי בהחלטה לא לקבל את ההצעה ממכבי תל אביב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully