ולאדן איביץ'. ניב אהרונסון, ניב אהרונסון
ולאדן איביץ'/ניב אהרונסון, ניב אהרונסון

"טעיתי כשלא לחצתי שהסגל יהיה מוכן בזמן לאירופה"

9.7.2020 / 8:00

"אם רוצים להיות באירופה, צריך להכין את הקבוצה בינואר". "מכבי יכולה למצוא איביץ' חדש. אני לא המאמן הטוב באירופה". "כל מאמן חולם על בעלים כמו מיטש ושחקן כמו שכטר", ולסיום: "אם לא יוגש כתב אישום, צריך להחזיר את אצילי ומיכה". ולאדן איביץ' בריאיון פרידה בלעדי

ביציאה ממסעדת טורקיז בצהרי יום רביעי, איזי שרצקי שנכנס בדיוק, מזהה את ולאדן איביץ' למרות המסיכה, הכובע האופנתי שעל ראשו ומשקפיי השמש הכהים. "תנקוב בסכום שאתה רוצה ואני משאיר אותך אצלי כמאמן בקרית שמונה", יורה שרצקי לעבר המאמן היוצא של מכבי תל אביב ושניהם מצחקקים. "כולם יודעים כמה אני אוהב את מכבי תל אביב ומה שעשית בשנתיים האלה הוא בלתי ייאמן. אתה מאמן גדול".

איביץ' מודה לבעלי עירוני קרית שמונה וממהר לחוף הסמוך כדי להצטלם. בדרך הוא פוגש עוד כמה אוהדים מזדמנים של מכבי תל אביב שמבקשים סלפי ומנסים שוב לשכנע אותו להישאר לעונה שלישית. "אני מבין שהאוהדים וגם התקשורת מתקשים לקבל את זה שאני עוזב את מכבי תל אביב בלי שום הצעה ביד, אבל מי שמכיר אותי באמת יודע שכסף לא מוליך אותי בחיים", הוא מסביר. "כסף הוא חשוב, אבל החיים חשובים יותר וכרגע בחיי אני מרגיש שזה הזמן לעזוב ולחכות לאתגר הבא".

במשך מספר שבועות העזיבה הזו נבנתה אצל איביץ'. מי שלקח את מכבי תל אביב אחרי שלוש שנות שלטון של הפועל באר שבע והפך לבעל הבית בליגת העל עם שתי אליפויות מסחררות, החליט כבר לפני חודש שזה נגמר. למכבי תל אביב הייתה את האופציה לסגור איתו לעונה שלישית עד ה-30 באפריל, אבל כשהבעלים מיטש גולדהאר לא השמיע קול, איביץ' החליט גם בעצמו שהגיע הזמן לסיים. בשיחת טלפון ביניהם לפני שלושה שבועות עוד ניסה גולדהאר לשכנע, אבל הראש של איביץ' כבר היה במקום אחר. ביום ראשון השבוע הם שוחחו בפעם האחרונה. גולדהאר קיווה לשמוע שאיביץ' החליט להישאר, אבל הסרבי היה נחוש. "מיטש הבין אותי, למרות שהוא התאכזב", הוא אומר בריאיון פרידה בלעדי לוואלה! ספורט. "הוא ידע שיש לי סיבות מספיק טובות לעזוב".

ולאדן איביץ'. ניב אהרונסון, ניב אהרונסון
"אני מאמין שמכבי תל אביב תמצא את הדרך להתחדש". ולאדן איביץ'/ניב אהרונסון, ניב אהרונסון
"רציתי לבשר לשחקנים לפני כולם. זה היה ראוי שהם ישמעו את הדברים ממני. אחרי הבעלים, הגיעו השחקנים ואחרי זה אתם בתקשורת שקיבלתם את ההודעה. ברור שרציתי לסיים את העונה בלי הפסד, אבל אני חי עם זה בשלום"

אתה עוזב את מכבי תל אביב ברגע מאוד מורכב. התחושה שלי היא שהפסדתם השבוע בפעם הראשונה וזה מלמד על כך שהתואר לא יהיה בעונה הבאה של מכבי תל אביב.

"אני לא חושב שצריך להשליך מההפסד שלנו על מה שיהיה בעונה הבאה. זה היה הגיוני שנפסיד אחרי כל החגיגות של האליפות. אני חושב שגם לשיחת הפרידה שלי יום קודם הייתה השפעה".

זו הייתה טעות להודיע לשחקנים יום לפני המשחק שאתה עוזב? אם היית ממתין, אולי הייתם שוברים את כל השיאים.

"אני לא מצטער וזו לא טעות. רציתי לבשר לשחקנים לפני כולם. זה היה ראוי שהם ישמעו את הדברים ממני. אחרי הבעלים, הגיעו השחקנים ואחרי זה אתם בתקשורת שקיבלתם את ההודעה. ברור שרציתי לסיים את העונה בלי הפסד, אבל אני חי עם זה בשלום כי באמת שמגיע לשחקנים את כל הכבוד".

התחושה כרגע היא שמכבי חיפה עם ברק בכר פייבוריטית לאליפות בעונה הבאה.

"מכבי תל אביב צריכה לבנות את עצמה מחדש אחריי. אין ספק בכך. יש גם הרבה שחקנים שמסיימים חוזים ואני לא יודע מה יוחלט לגביהם. אני מאמין שמכבי תל אביב תמצא את הדרך להתחדש או לשמור את מי שצריך. התקופה שלי הסתיימה. עכשיו מכבי תל אביב צריכה למצוא את הדרך החדשה".

איך יצרת כזו שליטה בליגה?

"ההישג עצום ולא נורמלי, כי היינו בתקופה של סנקציות פייר פליי ולא יכולנו לרכוש שחקנים. להפסיד שני משחקי ליגה מתוך 72 משחקים זה לא דבר רגיל. אני מאחל לעצמי הישג כזה כל חיי כמאמן".

הפסקת ליהנות כאן שהחלטת לעזוב?

"לא זו הסיבה. אתה יודע שבפאוק סלוניקי ויתרתי על חוזה והחלטתי לשבת שנה בבית. היה לי חוזה לשלוש עונות וויתרתי עליו כי העדפתי לעזוב".

אז אולי זה בגלל שהשגת כאן הכול?

"יש גם קשר. באמת שהשגתי הכול בישראל. שתי אליפויות כאלה וזה הרגע שלי לעזוב".

ביקשת מההנהלה תקציב יותר גדול לעונה הבאה כתנאי ראשון להישאר.

"אני יודע מה הבעיות שיש למכבי תל אביב. בעיית הפייר פליי נוצרה לפני שהגעתי. המועדון צריך לחיות עם זה ולכן היה לי ברור שהמועדון לא יכול לתת לי יותר כסף. בשנתיים האלה הצלחנו לקדם שחקנים שייתנו עוד הרבה למכבי תל אביב אבל מכבי תצטרך להביא שחקנים חדשים. הוצאתי מהשחקנים במכבי לא 100 אחוז אלא 120 אחוז וכך זה צריך להיות גם בהמשך".

מיטש גולדהאר בעלים מכבי תל אביב עם ולאדן איביץ'. דני מרון
"מיטש הבין אותי, למרות שהוא התאכזב". ולאדן איביץ' עם הבעלים מיטש גולדהאר/דני מרון
"מיטש ניסה ואמר לי שאם אני משנה את דעתי, אני יכול להגיד לו. אבל הוא אדם חכם והבין מיד שאני רוצה לעבור לתחנה הבאה. השיחה האחרונה שלנו הסתיימה בצורה הכי יפה"

על במת האליפות לפני שנה, כשאפשר היה לחגוג עם קהל, מיטש גולדהאר אמר לאוהדים ולך שהוא רוצה אותך לעוד חמש שנים במכבי תל אביב. אפילו על ג'ורדי קרויף הוא לא דיבר כך.

"זה החמיא לי מאוד לשמוע אותו אומר את הדברים. יחסיי עם גולדהאר היו מצויינים. הוא, ג'ק אנגלידיס ובן מנספורד הביאו אותי. כל מאמן כדורגל צריך לחלום שיהיה לו בעלים כמו מיטש גולדהאר".

למה?

"מעולם הוא לא התערב לי בעבודה. מעולם לא היו לי איתו בעיות. ראיתי אותו אולי שבע פעמיים בשנתיים. דיברנו עוד כמה פעמים בטלפון. הוא נתן לי את החופש לעבוד וזה הכי חשוב למאמן. לא קל למאמנים בכל העולם לעבוד עם בעלים שכל היום יושב עליהם ורוצה להתערב בהחלטות. ברור שלא אתן לעולם לבעלי הקבוצה להחליט לי על ההרכב ואצל מיטש זה לא היה מעולם".

אבל בעלים יותר מדי רחוק זה גם לא טוב.

"אני מבין את שאלתך, אבל כמאמן אתה צריך למצוא את האנשים שיעבדו איתך מתוך המועדון גם אם הבעלים רחוק. בוא נודה על האמת, אני לא אדם שקל לעבוד איתו. אני דורש מכל מי שמסביבי פרפקציוניזם ואני לא מדבר רק על השחקנים אלא קודם על מי שעובד איתי, מהעוזרים שלי ועד האפסנאים. אני מצפה שכולם יעבדו בשביל השחקנים ומי שלא היה טוב לקבוצה, לא נשאר איתנו וזה מה שהבעלים ביקש ממני לעשות. מיטש גולדהאר רוצה שהעובדים שלו ישאפו למצוינות ויעבדו קשה. לא הייתה לי שום בעיה להתאים את עצמי לדרישות האלה ולכן מצאנו קשר טוב בינינו, ואני מדגיש שאני לא אדם קל. אני משוכנע שהיו אנשים שפחות אהבו אותי בגלל מי שאני ובגלל הדרישות שלי, אבל זה לא הזיז לי. מפתחות הקבוצה היו בידיים שלי שנתיים ורציתי שכל מי שיעבוד תחתיי יהיה אחראי לתפקיד שלו".

בשיחה האחרונה שלך בתחילת השבוע עם מיטש גולדהאר בה הודעת לו שאתה עוזב, הוא עוד ניסה לשכנע אותך להישאר?

"הוא ניסה ואמר לי שאם אני משנה את דעתי, אני יכול להגיד לו. אבל הוא אדם חכם והבין מיד שאני רוצה לעבור לתחנה הבאה. השיחה האחרונה שלנו הסתיימה בצורה הכי יפה. ממש כפי שסיימנו את הפגישה הראשונה בינינו לפני יותר משנתיים".

ג'ק אנגלידיס שהיה בתמונה והביא אותך מפאוק סלוניקי, לא ניסה לשכנע בעצמו?

"ג'ק מכיר אותי מיוון. הוא הראשון ששם את השם שלי על השולחן במכבי תל אביב כשהמועדון חיפש מאמן. אני עוד זוכר את השיחה הראשונה שלנו ואז המראתי לבריסל כדי להיפגש איתו ועם בן מנספורד. אחר כך נקבעה לי גם פגישה עם מיטש גולדהאר כאן בישראל. הוא דיבר איתי ואחרי כמה ימים הם הודיעו לי שאהיה המאמן".

מכבי תל אביב יכולה למצוא ולאדן איביץ' חדש?

"אני חושב שכן. יש אנשים רציניים במכבי תל אביב שיכולים למצוא את האיש המתאים הבא. ולאדן איביץ' הוא לא המאמן הכי טוב בעולם. אפשר למצוא מאמנים טובים אחריי".

שחקני מכבי תל אביב מרימים את ולאדן איביץ'. דני מרון
"הרגע הכי קשה שלי בישראל היה כשהודעתי להם שאני עוזב". ולאדן איביץ' עם שחקניו/דני מרון
"אני מקווה למצוא מועדון שיהיו לו שאיפות כמו שהיו למכבי תל אביב כשהגעתי. לא אקח כל הצעה שאקבל ושוב, באמת שאין לי בעיה לשבת בבית גם שנה"

הפתעת את עצמך כאן?

"לא. אני יודע איך אני עובד ומה אני רוצה מעצמי. זה לא אומר שאצליח כך בתחנה הבאה שלי. אני מקווה למצוא מועדון שיהיו לו שאיפות כמו שהיו למכבי תל אביב כשהגעתי. לא אקח כל הצעה שאקבל ושוב, באמת שאין לי בעיה לשבת בבית גם שנה".

מה היה הרגע המרגש שעברת השבוע?

"הרגע שבו עמדתי מול השחקנים והודעתי להם שאני עוזב. תכננתי כמה ימים מראש איך זה יהיה. באמת שהיה קשה לי לבשר להם. אמרתי להם: 'היום יהיה האימון האחרון שלי איתכם ומחר יהיה המשחק האחרון שלי במכבי'. אני מניח שהוותיקים הרגישו כמה ימים קודם שזה נגמר. אלה לא היו רגעים קלים. הרגע הכי קשה שלי בישראל היה כשהודעתי להם שאני עוזב".

שחקנים מספרים שבמגרש אתה קשוח, אבל שבחיים מאוד חשוב לך שהם בסדר ושהמשפחות שלהם בסדר.

"זה נכון. אמרתי להם המון פעמים שהמשפחה היא החשובה מכל ואני מכבד את כל משפחות השחקנים. אני זוכר כאשר הגעתי למכבי לפני שנתיים, נפגשתי עם שחקנים וביניהם שרן ייני הקפטן שבישר לי שאשתו עומדת ללדת והוא מבקש לא לצאת למחנה האימונים בפולין. היינו לפני המשחקים באירופה והיה לי חוסר בבלמים, אבל אמרתי לו מיד שהוא יכול להישאר בארץ ולא לצאת איתנו".

אתה מחייך כאן המון. איך זה שמעולם לא תפסו אותך צוחק?

"יש את החיים כמאמן ויש את החיים הפרטיים. תאמין לי שאשתי רואה אותי צוחק המון והחברים שלי יודעים כמה אני אוהב לצחוק. גם השחקנים בקרית שלום ראו אותי צוחק המון".

מי גרם לך לצחוק הכי הרבה? איתי שכטר?

"כל מאמן רוצה איתי שכטר בקבוצה שלו. ראשית הוא מקצוען. אוהב לעבוד קשה. הוא גם מבקש מהשחקנים להגביר קצב ומזהיר מי שמוריד. הוא אישיות נהדרת וכמובן גם אדם מאוד חביב ומצחיק".

ולאדן איביץ'. ניב אהרונסון, ניב אהרונסון
"אשתי רואה אותי צוחק המון והחברים שלי יודעים כמה אני אוהב לצחוק". ולאדן איביץ'/ניב אהרונסון, ניב אהרונסון
"אם התיק נסגר ללא אישום, מיכה ואצילי צריכים להמשיך במכבי תל אביב. הם שניים מהשחקנים הכי טובים בכדורגל הישראלי וזה לא פשוט לוותר עליהם"

בפרשה של עומר אצילי ודור מיכה אין צחוק.

"זה סיפור קשה מאוד, בוודאי. זה אירוע לא פשוט בכלל לכל מי שעובד במכבי תל אביב. זה התחיל בכך שכל המדינה הייתה נגד שני שחקנים שלי, ולי כמאמן לא היה קל. תחשוב גם איך הייתי צריך להתמודד עם שאלות התקשורת אחרי משחקים, כשאני לא יודע מה העובדות. החקירה הייתה בתחילתה. להאשים מישהו זה קל ואני תמיד נמנע מלדבר על אנשים אם אני לא יודע את כל העובדות".

נפגשת איתם אחרי שהמועדון החליט להוציא אותם לחופשה?

"כן. רציתי לשמוע אותם ורציתי להאמין למה שהם אמרו לי. לשמחתי אני שומע שהתיק הזה עומד להיסגר בלי אישום".

שחקנים במכבי תל אביב אומרים שאם המועדון רוצה אליפות בעונה הבאה, אי אפשר לוותר על מיכה ואצילי.

"אף אחד לא יודע מה מיטש גולדהאר יחליט. אני יודע שבמועדונים גדולים בעולם עם אירועים דומים, יודעים להתגבר על זה אם הפרקליטות מחליטה שאין כתב אישום".

מה עמדתך?

"אם התיק נסגר ללא אישום, הם צריכים להמשיך במכבי תל אביב. הם שניים מהשחקנים הכי טובים בכדורגל הישראלי וזה לא פשוט לוותר עליהם. זו תהיה החלטה של הבעלים ובסוף כולם יצטרכו לכבד אותה".

דור מיכה שחקן מכבי תל אביב עם עומר אצילי. דני מרון
"רציתי לשמוע אותם ורציתי להאמין למה שהם אמרו לי". עומר אצילי עם דור מיכה/דני מרון
"אם רוצים להיות באירופה, צריך להכין את הקבוצה כבר בינואר. לא ביוני. 95 אחוז מסגל הקבוצה חייב להיות מוכן לעבודה שלושה שבועות לפני אירופה. זו לא אליפות הליגה שאתה יכול להפסיד משחק או שניים"

תן לי טעות אחת שעשית העונה.

"הטעות הייתה בדיוק לפני שנה. הייתי צריך ללחוץ יותר בחלון ההעברות של הקיץ על מוכנות גדולה יותר של הסגל למוקדמות באירופה".

אתה מדבר על איתן טיבי ואלי דסה שלא סגרו? על חלוץ שלא הצטרף?

"על הכול. טעיתי כשלא לחצתי שהסגל יהיה מוכן בזמן לאירופה".

אני חושב שהאמנת יותר מדי בקבוצה שזכתה באליפות לפני שנה.

"האמת היא שהתחלנו את העונה הזו חלשים מכפי שסיימנו את העונה הקודמת. היו לנו יותר מדי בעיות בקיץ שעבר. שחקנים היו פצועים, שחקנים לא סגרו חוזים ואני הייתי צריך ללחוץ יותר שהסגל יהיה מוכן. שילמנו על זה מהר מאוד באירופה. זה השיעור שהמועדון צריך ללמוד. אם רוצים להיות באירופה, צריך להכין את הקבוצה כבר בינואר. לא ביוני. 95 אחוז מסגל הקבוצה חייב להיות מוכן לעבודה שלושה שבועות לפני אירופה. זו לא אליפות הליגה שאתה יכול להפסיד משחק או שניים. אלה משחקי נוקאאוט, בטח עבור קבוצות מישראל".

השיעור לא נלמד והנה שוב מכבי תל אביב לא מוכנה לאירופה, אם בכלל אפשר יהיה לשחק.

"אני לא יודע מה קורה כרגע כי אני לא חלק מהקבוצה. אני מאוד מקווה שהם יהיו מוכנים למשחקים באירופה בחודש הבא, אם אכן יהיו משחקים".

ולאדן איביץ'. ניב אהרונסון, ניב אהרונסון
"מעולם לא דרשתי מהשחקנים משהו שלא מילאתי בעצמי". ולאדן איביץ' נפרד/ניב אהרונסון, ניב אהרונסון

בוא נדבר על אנדראס יאניוטיס. האמנת שדניאל טננבאום יעלים אותו?

"הבאנו שוער חופשי שהיה פעמיים שוער העונה ביוון. מישהו יכול לסרב לזה? הוא הרי הגיע מאולימפיאקוס, המועדון המפואר הזה, שרצה להאריך את חוזהו והוא סירב. הוא ישב שבעה חודשים בבית וחיכה לנו. יאניוטיס התחיל ישר באירופה ועשה טעויות. מה לעשות שאי אפשר לחפות על טעויות שוערים. אני חושב שהוא גם היה חסר מזל".

הצלחת מאוד עם ההחלטות לצרף את ז'איר אמאדור, אנריק סבוריט ואנדרה ז'ראלדש, בניגוד לסיפור העצוב של אורוש ניקוליץ'.

"ניקוליץ' נפצע חמישה ימים אחרי שהגיע. חשבנו שהוא יוכל להתגבר על הבעיה ללא ניתוח, אבל אחרי זה הוא נאלץ לעבור ניתוח. בהמשך הוא גם נפצע בברך".

שנה וחצי בלי כדורגל.

"אני מאוד מקווה שהוא יסיים עם הפציעות ויהיה בריא. ואם הוא יהיה בריא, אתם תראו אילו איכויות יש לו. הוא כרגע בסרביה ואמר לי שהוא חש בטוב. אני מקווה שהוא עוד יזכה להוכיח את עצמו במכבי תל אביב".

למה היו לך הרבה עליות וירידות מול יונתן כהן?

"יונתן כהן הוא אחד השחקנים הכי מוכשרים במכבי תל אביב ובישראל. אני גם חושב שיש לו אישיות טובה. אבל יש לו עוד הרבה מה לשפר. אני חושב שהוא מבין היום. דיברנו המון בארבע עיניים וגם במישור הקבוצתי. הוא התקדם מאוד בשנה האחרונה. הייתה לו תחרות קשה על העמדה, אבל הוא השתפר".

העלית אותו ליציע.

"רק כשהרגשתי שהוא לא שם את הקבוצה מעל הכול. בשבילי, כל השחקנים צריכים לדעת שהקבוצה באה לפניהם. הוא יכול להגיע לקבוצה אירופית אם יעבוד על הליקויים שלו".

תן טיפ מקצועי למאמן הבא שיחליף אותך במכבי תל אביב.

"אימנו לפניי מאמנים זרים לא פחות טובים וגם יותר, והם לא צריכים אותי. אני יודע שאני מעולם לא דרשתי מהשחקנים משהו שלא מילאתי בעצמי. אם אמרתי לשחקנים לא להשתמש בטלפון הסלולרי בחדר ההלבשה, אז גם אותי מעולם לא ראו שם עם הסלולרי. עם השחקנים תמיד צריך להיות אמיתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully