וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איום סרק? מכבי תל אביב תפסיד מיליונים אם תעזוב את היורוליג

20.10.2021 / 11:00

הדיווח בספרד על האפשרות שהצהובים יעברו לליגת האלופות לא מתיישב עם ההיגיון הכלכלי: מספר המשחקים יירד, ההכנסות יקטנו, ובסופו של דבר גם התקציב ייפגע. המספרים מאחורי ה"דילמה" החדשה

העיתון הספרדי "מונדו דפורטיבו" פרסם אמש (שלישי) כי מכבי תל אביב, פנאתינייקוס ואולימפיאקוס מאיימות לעזוב את היורוליג לטובת ליגת האלופות לאור המשבר בהתנהלותו הכלכלית של המפעל תחת המזכ"ל ג'ורדי ברתומאו. בפועל נראה כי האיום על פי הדיווח נעשה לשם האיום, ומסתמן שמדובר בלא יותר מניסיון של הקבוצות לשפר את תנאיהם, כך על פי גורמים ביורוליג.

הדיון בימים האחרונים בין הקבוצות המשוריינות נסב סביב עניינים כלכליים. נכון לעכשיו אין הודעה רשמית של היורוליג על חלוקת הכספים ששונתה זמנית אשתקד. עד העונה שעברה כל קבוצה ביורוליג קיבלה 40 אלף יורו עבור כל ניצחון בעונה הרגילה ו-70 אלף יורו לניצחון בפלייאוף, כך שבעונות הטובות שלה במפעל זכתה מכבי תל אביב ב-600 אלף יורו, ובטובות פחות מ-400, בנוסף לחלוקת ההכנסות מזכויות שידור, שעמדו על 1.5 מיליון יורו לכל אחת מהקבוצות המשוריינות למפעל, וחצי מיליון יורו לקבוצות הלא משוריינות.

בעונה שעברה שונתה השיטה, ורק הקבוצות שסיימו במקומות 1-14 זכו למענק. המענק הנמוך ביותר למקום ה-14 עמד על 150 אלף יורו, בעוד המקום ה-13 בו התברגה מכבי תל אביב אשתקד, קיבל 200 אלף יורו. הקבוצה במקום השלישי זכתה ל-750 אלף יורו, השנייה קיבלה 850 אלף יורו והזוכה במפעל נהנתה מהכנסה של 1.5 מיליון יורו. לפי השיטה הישנה, מכבי תל אביב הייתה זוכה ב-560 אלף יורו, וזוכת היורוליג ברצלונה ב-1.35 מיליון יורו.

אוהדי מכבי תל אביב. דני מרון
בסוף גם האוהדים ייפגעו/דני מרון

ליגת האלופות היא עולם אחר לחלוטין. המפעל שהוקם על ידי פיב"א בעונת 2016/17 מבטיח מיליון יורו לזוכה, ואחרי שבשנים הראשונות שיחקו בשלב הבתים 14 משחקים, ובדרך לתואר לפחות עוד 6 משחקים, השנה כל קבוצה עשויה לשחק 16 משחקים בלבד עד לזכייה בתואר. מתוך המשחקים הללו, רק שבעה מובטחים לזוכה באולמה הביתי, לעומת 18 מינימום לזוכה ביורוליג.

ומה לגבי כסף? הפער בין הזוכה בליגת האלופות לזוכה ביורוליג הוא לא גדול. אלופת הצ'מפיונס ליג מקבלת מיליון יורו, אבל כל מי שמתחתיה זוכה לסכומים נמוכים בצורה משמעותית - 400 אלף יורו לקבוצה במקום השני, 200 אלף יורו למקום השלישי, 140 אלף יורו לקבוצה במקום השלישי ו-120 אלף יורו לקבוצות שמודחות בשלב רבע הגמר. הקבוצות שמודחות בשלב הבתים הראשון או השני מקבלות 40 ו-80 אלף יורו בהתאמה. על פי פרסומים שונים, הקבוצות הגדולות במפעל - מלאגה, הפועל ירושלים, גלאטסראיי ואחרות שנטשו את היורוקאפ לטובת ה-BCL - זכו לחוזה שמכניס להן עוד סכום של כסף שלא דווח וההערכות הן שמדובר על עוד כמה מאות אלפי שקלים.

שחקני מכבי תל אביב. דני מרון
פיב"א תצטרך לעשות מאמץ עילאי כדי להפוך את המעבר למשתלם. שחקני מכבי תל אביב/דני מרון

מבחינת מכבי תל אביב, החשבון די פשוט: אלא אם פיב"א תבטיח לה סכום גבוה מאוד, המעבר לליגת האלופות לא נראה כמו מהלך רווחי. בליגת האלופות הצהובים שווים לפחות פיינל פור, והבונוס שיוכלו לקבל במפעל נע בין 140 אלף יורו למיליון יורו. כמובן, אם הצהובים אכן יממשו את האיום, סביר להניח שהם לא יעברו לבד למפעל. אם קבוצות כמו פנאתינייקוס ואולימפיאקוס יחברו אליה, זה יהפוך את האפשרות לזכייה לקשה יותר, ואת ההגעה לסכום המקסימלי של מיליון יורו לקשה יותר.

ביורוליג מכבי תל אביב נאבקת על העפלה לפלייאוף בכל עונה, והממוצע העונתי שלה נע סביב 15 ניצחונות בדרך כלל. לכן מדובר בהכנסה של כ-600 אלף יורו על פי המתווה הישן, ואילו לפי המתווה החדש בין 300 אלף לחצי מיליון יורו (שמקבלות הקבוצות שמסיימות במקומות 7-11). כשמוסיפים לכך 1.5 מיליון יורו מזכיינות, מקבלים סכום של כמעט 2 מיליון יורו בכל עונה. פיב"א תצטרך לעשות מאמץ עילאי כדי להשתוות לסכומים האלה.

ומה קורה עם ירידת מספר המשחקים? היא ככל הנראה תהיה שווה הורדה בטוחה בהכנסות. מכבי תל אביב מכניסה ממינויים וכרטיסים בין 40 ל-50 מיליון שקל בשנה, אם להסתמך על הפירוט שהוגש כדי לקבל את כספי רשת הביטחון בעונה שעברה. פגיעה במקור ההכנסה העיקרי של הקבוצה וקיזוז מספר המשחקים בחצי, עשויים להוביל לפגיעה ישירה בתקציב. אמנם גם ההוצאות על המשחקים, משכירות ודרך אבטחה, יירדו בסדר גודל של מיליונים, אך עדיין מדובר בפגיעה כלכלית לא פשוטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully