וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הפרישה של נאומי אוסקה, אפילו העיתונאים מבינים שהם שנואים

עודכן לאחרונה: 2.6.2021 / 14:32

פרשת אוסקה תגרום למהפכה ביחס בין ספורטאים לתקשורת? אחרי הטענות לצביעות שלה וההשוואה למייגן מרקל, עיתונאים מודים: הבעיה היא כנראה אצלנו

נאומי אוסקה במפגע עם עיתונאים. Tertius Pickard, AP
עיתונאים צריכים לבחון למה ספורטאי מעדיף לשלם כסף כדי לא להגיע להתמודד איתם. אוסקה/AP, Tertius Pickard

הפרישה של נאומי אוסקה מטורניר הרולאן גארוס מסעירה את הספורט העולמי, כשבימים האחרונים המהלך של הטניסאית היפנית גורר תגובות מכל העולם, מכל הענפים, משלל ספורטאים ואנשי בידור. אוסקה הודיעה שלאור העובדה שהיא מתמודדת עם חרדות ובעיות נפשיות, היא מתכוונת להימנע מהשתתפות במסיבות עיתונאים ובמפגשים עם התקשורת בטורניר בצרפת, כי הדבר רק מגביר אצלה את הלחץ והחרדות. מארגני רולאן גארוס הודיעו שהיא תיקנס והעבירו ביקורת על ההחלטה שלה להימנע ממסיבות העיתונאים, בטענה שזה לא הוגן כלפי הטניסאים האחרים ושעליה לעמוד במחויבויות שלה. אוסקה, כאמור, החליטה לפרוש לחלוטין מהטורניר וחזרה לביתה בלוס אנג'לס, ומאז הרוחות סוערות.

התגובות בחשבונות של אוסקה ברשתות החברתיות כללו מאות אלפי הודעות תמיכה, כולל ממפורסמים מכל העולם. ספורטאים גדולים (מיוסיאן בולט ועד לברון ג'יימס), טניסאים וטניסאיות (מסרינה וויליאמס ועד רפאל נדאל ונובאק דג'וקוביץ'), כדורסלנים וכדורגלנים (קווין לאב וכריסטיאנו רונאלדו), זמרים וכוכבי טלוויזיה, כולם הביעו תמיכה בטניסאית האהובה והמצליחה, שבנוסף להצלחות שלה על המגרש (זכתה בארבעה טורנירי גרנד סלאם) גם הצליחה לכבוש את לבבות האוהדים בזכות האופי החינני שלה, המאבק שלה נגד גזענות ואפליה ובעיקר בזכות הכנות והפגיעות שלה והעובדה שלא היססה להיחשף ולדבר על הבעיות ממנה היא סובלת.

מייגן מרקל הנסיך הארי. GettyImages
דוגמה לאנשים שנהנים מהתקשורת, אבל מחרימים אותה. הארי ומייגן/GettyImages

הדבר גרר גם ביקורת על ההתנהלות של מנהלי טורנירי הגרנד סלאם, שהבחינו בסערה ובתמיכה באוסקה, ואחרי שבהתחלה ביקרו את היפנית ואיימו עליה שהתנהלות כזאת תגרור בעתיד השעיות וקנסות, בהמשך ריככו את הגישה והביעו הזדהות עם המצב שלה. "נדרשים שיפורים משמעותיים", נכתב בהודעה מטעם הגרנד סלאמים, "על מנת לקדם טיפול בבעיות נפשיות".

לצד התמיכה בגדולה באוסקה ו"הצעד האמיץ שלה", היו גם כאלה שזיהו את הבעיה במהלך שלה. איש הטלוויזיה הבריטי פירס מורגן, למשל, כמו עיתונאים רבים, ביקר את הצביעות של ההחלטה של אוסקה, וטען שלא יתכן שאדם מנצל את התקשורת כדי לקדם את עסקיו ואת הכנסותיו, אבל מסרב לשתף איתה פעולה כשזה לא נוח לו. "היא משתמשת בטריקים של מייגן והנסיך הארי", טען מורגן, "יש לי בעיה עם מפורסמים שיודעים לנצח את התקשורת לרווחים כספיים גדולים, ואחר כך תוקפים אותה כשהיא עושה את העבודה שלה, ומשתמשים בבעיות נפשיות כדי להשתיק ביקורות". גם טניסאי העבר בוריס בקר אמר ש"אוסקה לא יכולה לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה, ואם היא לא מתמודדת עם התקשורת בצרפת, היא לא תוכל להתמודד איתה גם במקומות אחרים".

עוד בוואלה

עולם הטניס מחזק את נאומי אוסקה: "כל הכבוד, אנחנו איתך"

לכתבה המלאה
מריה שראפובה במסע"ת. Andrew Brownbill, AP
בחורות צעירות שנאלצות להסביר את עצמן לגברים בגיל העמידה. שראפובה במסע"ת/AP, Andrew Brownbill

מנגד, ישנם עיתונאים שמבקרים את עצמם. "אנחנו לא האנשים הטובים בסיפור הזה", כתב עיתונאי "גרדיאן" ג'ונתן ליו, שביקר את כל ההתנהלות המסורתית והמיושנת שבמסיבות עיתונאים, שבהן ספורטאים נאלצים לשבת מול שורה ארוכה של עיתונאים. לדבריו, "הבעיה היא לא החשיבות העצמית הגדולה של העיתונאים. הרעיון של מסיבות עיתונאים הוא שמדובר בקו מידע בין האתלט לציבור. כאילו אנחנו עיניים והאוזניים של הציבור. אבל זה כבר ממש לא נכון. לספורטאים יש קו ישיר עם הקהל. העובדה שאוסקה היא אשת בידור לא אומרת שהיא חייבת לשבת בחדר ולהסביר את עצמה לשאלות של גברים בגיל העמידה.

"מסיבות עיתונאים הפכו לעסקה בעלת מכנה משותף נמוך, שבו צבא טורף מחפש רכילות, כעס, לכלוכים, דמעות וטרגדיה אישית, בזמן שספורטאי מתמודד מול המצלמות עם ניצחון או הפסד. הדינמיקה הבעייתי מחריפה במסיבות עיתונאים של טניסאיות צעירות, שניצבות מול גברים בגיל העמידה, במתחם עם שתייה ואוכל חינם. תבינו, אנחנו לא האנשים הטובים בחדר הזה. אנחנו כבר לא הכוח. ואחת הספורטאיות הטובות בעולם מעדיפה לפרוש מאשר לדבר עם התקשורת. במקום לשאול מה זה אומר עליה, צריך לבחון מה זה אומר עלינו".

רוג'ר פדרר, אחרי גמר ווימבלדון 2019. רויטרס
נאלצים לספק הסברים ברגעים קשים. פדרר/רויטרס

יש לציין שבתקופה האחרונה מסיבות העיתונאים מעיקות אף יותר, לאור העובדה שרובן נעשות באופן דיגיטלי, בלי שהעיתונאים נוכחים פיזית באליפות. היום למשל מארגני רולאן גארוס הודיעו שהם מבטלים את האקרדיטציה לאחד העיתונאים, אחרי ששאל שאלה בזום "בזמן שהוא בסופרמרקט", כפי שנמסר מהמארגנים.

טים קלאנן, שמסקר טניס ברשת ABC האמריקאית, התייחס לסוגייה וכתב: "למה שחקני טניס שונאים מסיבות עיתונאים? מה שקורה בהן יכול להסביר את זה. לא פעם שחקנים מגיעים למסיבת העיתונאים עוד לפני שהתקלחו והחליפו בגדים, מלאים באדרנלין, נשאלים שאלות חצופות ואומרים דברים שבעתיד יתחרטו עליהם... לא פעם יצא לי לגלגל עיניים ולא להאמין על שאלות בנאליות שנשאלו בחדר, שאלות אישיות וקריפיות... ראיתי גברים מבוגרים שואלים שאלות קשות, עם קונוטציות מיניות, מול טניסאיות שהן בסך הכל נערות... בטניס יש מגוון של עיתונאים, רציניים ומסורים, אבל גם כאלה שלא נוהגים לסקר את הענף... וכעת לא מעט טניסאים שואלים את עצמם: כמה צריך לשלם כדי לא לעשות את זה שוב?".

אגב, מי שאתמול ענתה תשובה מדויקת לסוגיה היא ונוס וויליאמס, אחת שמתמודדת עם עיתונאים כבר עשרות שנים. "אני פשוט יודעת שכל אדם ששואל אותי שאלה לא מסוגל לשחק טוב כמוני, מעולם לא יכול היה, ולעולם לא יוכל", אמרה ונוס, "כך שלא משנה מה תאמרו ומה תגידו, לעולם לא תפגעו בי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully