מאמן מכבי חיפה, ברק בכר. ., מאור אלקסלסי
מאמן מכבי חיפה, ברק בכר/מאור אלקסלסי, .

הברק יכה פעמיים?

30.5.2021 / 13:30

חמש שנים אחרי האליפות בבאר שבע, ההיסטוריה חזרה על עצמה וכפתה על ברק בכר אתגר זהה במחזור הסיום. מה התרגיל המחשבתי שעשה לשחקנים, איך בודד אותם מהרעש וכיצד השיחה של שחר ניערה? רגע לפני משחק העשור של מכבי חיפה, החניכים לשעבר מבטיחים: הוא האיש הכי נכון למשימה

ב-14 במאי 2016 הגיעה הפועל באר שבע לחיפה במטרה אחת: לזכות באליפות ראשונה אחרי 40 שנה. האווירה בבירת הנגב הייתה חגיגית, הפאבים בעיר התמלאו, וגם בחיפה התכוננו לרגע ההיסטורי, כשאלפי אוהדים של באר שבע הגיעו לאיצטדיון. התחושה הייתה ששום דבר כבר לא ייקח מבאר שבע את התואר. האדומים הגיעו למשחק בפער של חמש נקודות על מכבי תל אביב כשנותרו שני מחזורים לסיום העונה. מהרגע הראשון היה אפשר להרגיש שהם הגיעו עם רגליים כבדות, אבל בדקה ה-41 מאור מליקסון כבש והקבוצה של ברק בכר נראתה בדרך להבטחת האליפות לפני מחזור הסיום.

אבל במחצית השנייה הכל השתנה: חן עזרא השווה, ובתוספת הזמן אייל משומר - דווקא הוא - השלים מהפך ושלח את באר שבע ההמומה למשחק מכריע על האליפות מול בני סכנין.

קצת יותר מחמש שנים עברו, ובשבוע שעבר ברק בכר הרגיש איך ההיסטוריה חוזרת על עצמה. בתפקיד משומר היה הפעם מייקל אמאנגה, שכבש בדקה ה-93 את ה-1:1 של קרית שמונה, ומנע ממכבי חיפה לחגוג אליפות אחרי 10 שנים עקרות. הערב (ראשון, 20:30, ספורט 5) בכר ינסה לשחזר שוב את ההיסטוריה, כשאת המשבצת של בני סכנין תתפוס דווקא הפועל באר שבע.

בכר נאלץ להקים את השחקנים מהקרשים לא מעט פעמים העונה, אבל גם אחרי כל מפחי הנפש הללו, גם הוא יודע שהכל מתגמד לקראת המשחק הערב. אז איך צולחים את המכשול הזה? מכבי חיפה מנסה כל מיני שיטות - מהשיחה של יעקב שחר, דרך הדוגמאות של בכר מהעונה ההיא עם באר שבע, החוסן המנטלי שהמאמן מנסה להחדיר בשחקנים והבקשה מהקהל - כך הירוקים מתכננים להתאושש כל הדרך לצלחת.

מאמן הפועל באר שבע ברק בכר לצד שחקן מכבי חיפה אייל משומר. ברני ארדוב
מצא את הדרך אז, ימצא את הדרך גם הפעם? בכר במשחק המדובר מול מכבי חיפה, לפני חמש שנים/ברני ארדוב
יעקב שחר לשחקנים: "לפני שבועיים חבשי צחק איתי על המענקים. אז מענק אחד כבר עף, ועם איך שנראיתם, בקצב הזה גם המענק השני יעוף"

לפני תשעה ימים, פחות מ-24 שעות אחרי ההפסד למכבי תל אביב בחצי גמר גביע המדינה, הגיע יעקב שחר למתחם האימונים בכפר גלים ושוחח עם השחקנים. הוא ביקש מהם לשים את ההדחה בצד ולהתמקד במשחק מול מ.ס. אשדוד, שכל תוצאה פרט לניצחון בו היה יכול להוביל להתרסקות בשלושת מחזורי הסיום של העונה ולאיבוד טראגי של האליפות. בנוסף, הוא גם עקץ את השחקנים ונתן להם להבין ששום דבר חוץ מזכייה באליפות לא יספק אותו. הוא אף הזהיר שאם השחקנים לא יעמדו במשימה, יהיו לכך השלכות.

"אני לא רוצה לדבר על משחק הגביע, כי משחק זה לא היה. פשוט לא שיחקנו", ביקר הבעלים, ועבר לדבר על מאבק האליפות. "לפני שבועיים חבשי צחק איתי על המענקים. אז מענק אחד כבר עף, ועם איך שנראיתם, בקצב הזה גם המענק השני (מענק אליפות, ש.ו.) יעוף".

הדברים של שחר בשילוב שיחת הניעור של ברק בכר בסיום המשחק ההוא מול מכבי תל אביב, הטריפו את השחקנים והתוצאה נראתה היטב על כר הדשא מול אשדוד. זה הסתיים בניצחון 0:2, עם הצגה של השחקנים ועם צעד גדול בדרך לאליפות.

בכר ושחר לא ציפו לכך, אבל שבועיים עברו והם שוב עומדים בפני אתגר דומה, שוב צריכים להרים את השחקנים אחרי עוד מפח נפש, הפעם לקראת משחק של להיות או לחדול, אותו מכנים במועדון "משחק העשור". בחיפה טוענים שמדובר במשחק שיקבע את עתיד המועדון - לא פחות ולא יותר.

בחיפה של השנים האחרונות לא רגילים לסיטואציות כאלה, אבל בכר, כאמור, כבר התמודד עם מצב כזה בעבר. גם באותם ימים בכר היה צריך להרים את שחקניו השפופים, בדיוק כפי שהוא צריך לעשות היום. "אם יש מישהו שיודע להרים מהקרשים, זה ברק", קובע שחקן ששיחק בבאר שבע בעונת האליפות הראשונה. "ברגעים האלה הוא מתעלה על עצמו, ואני בטוח שגם השחקנים של חיפה יבינו היום שאין להם ברירה, בדיוק כמו שאנחנו הבנו. לא לקחת את האליפות אחרי שהגעת לסיטואציה כזו, זה משהו שאתה סוחב אותו כל הקריירה. אף שחקן לא רוצה שזה יידבק בו".

הפועל באר שבע חוגגת אליפות, וובה בראון, ברק בכר, אביתר אילוז. ברני ארדוב
ב-2016 זה הסתיים ככה. בכר חוגג את האליפות הראשונה של באר שבע/ברני ארדוב
דודו גורש: "אני מבין מה עובר על שחקני מכבי חיפה. הם כבר הרגישו כל כך קרובים לחגוג אליפות, ופתאום זה התנפץ להם. מהמקום הכי גבוה, אתה נופל לקרקע"

קשה להפריז בדמיון שבין הסיטואציה של באר שבע ב-2016, לסיטואציה של מכבי חיפה ב-2021. גם אז, אחרי השער של אייל משומר, שחקני באר שבע ישבו ספונים בחדר ההלבשה דקות ארוכות והנסיעה לדרום הייתה קשה ביותר. "היינו מרוסקים", נזכר אחד השחקנים שלבש את המדים האדומים-לבנים בזמנו. "יצאנו מהאיצטדיון וראינו פרצופים מרוסקים של כולם, וזה שבר אותנו. לא בטוח שבאותם רגעים חשבנו שאנחנו מסוגלים להתרומם. גם באימון שאחרי היינו עדיין כולנו עם ראש באדמה. אבל יום- יומיים אחר כך, כבר עיכלנו שזה עדיין תלוי בנו ושאין לנו ברירה אלא לנצח".

אלמנט הזמן דווקא עשוי לשחק לטובת חיפה הפעם: בין המשחק בקרית לשמונה למשחק הערב מפרידים ארבעה ימים בלבד, בעוד באר שבע ב-2016 סחבה את ההפסד בחיפה במשך שבוע שלם. הטירוף בזמנו הורגש היטב ברחובות באר שבע, ובכר שניסה למקד את השחקנים, החליט להוציא אותם מהעיר ולשכנם במלון.

"נסענו לאשדוד והיינו בסוג של מחנה אימון פנימי במלון", נזכר שוער הקבוצה דאז דודו גורש. "אני מבין מה עובר על שחקני מכבי חיפה. הם כבר הרגישו כל כך קרובים לחגוג אליפות, ופתאום זה התנפץ להם. מהמקום הכי גבוה, אתה נופל לקרקע. אני זוכר שאצלנו, השבוע עד המשחק מול סכנין נראה כמו נצח. יש לחיפה מזל שהיא לא עוברת שבוע שלם במצב הזה, אלא רק כמה ימים".

בדיוק כמו אצל הפועל באר שבע בזמנו, גם במכבי חיפה לא התמקדו השבוע בטקטיקה, או באימונים באופן כללי. "מה יש להתאמן ברגעים כאלה? כולנו מבינים מה צריך לעשות", אומר אחד השחקנים בחיפה. "כרגע הכל בראש. אם נגיע מחוייבים ונחושים, ננצח. וזה הדבר הכי חשוב".

נטע לביא שחקן מכבי חיפה מאוכזב. מאור אלקסלסי
מסתבר שאפשר לצאת מזה. שחקני חיפה אחרי התיקו מול קרית שמונה/מאור אלקסלסי
בכר לשחקנים לקראת המשחק: "תחשבו שהמשחק של מכבי תל אביב כבר נערך ושהם ניצחו. אנחנו מגיעים למשחק הזה בפיגור של נקודה בטבלה וצריכים להחזיר אלינו את ההובלה ולקחת אליפות"

גם בכר התמקד בצד המנטלי ובדיוק כמו אז בבאר שבע, גם הפעם הוא ואנשי הצוות שלו ערכו לא מעט שיחות אישיות עם השחקנים. באחת האסיפות בימים האחרונים אמר בכר לשחקנים: "תחשבו שהמשחק של מכבי תל אביב כבר נערך ושהם ניצחו. אנחנו מגיעים למשחק הזה בפיגור של נקודה בטבלה וצריכים להחזיר אלינו את ההובלה ולקחת אליפות".

שחקנים בקבוצה מעידים שהשיחות עם בכר מחזקות אותם וגורמות להם להבין שהכל תלוי בהם. "אליפות לא מקבלים, אליפות צריך לקחת. אנחנו מבינים שהכל עלינו ובטוחים בעצמנו, יודעים שנעשה את זה. בכל פעם שאמרו העונה שאין לנו אופי, קמנו והוכחנו שיש לנו ועוד איך", אומר אחד השחקנים.

גם הפעם בכר מנסה לחצוץ עד כמה שניתן בין השחקנים לבין רחשי הקהל, שעלולים רק להוסיף לחץ. בחיפה ביקשו מהאוהדים לא להגיע לאימון המסכם, ונענו בחיוב. כשהמשחק יתחיל, הם כבר בונים על האוהדים שייתנו דחיפה.

"היתרון הכי משמעותי של מכבי חיפה יהיה הקהל", אומר דודו גורש. "אנחנו ספגנו שער מוקדם מסכנין ובשניות הראשונות הייתה תחושה שחרב עלינו עולמנו, אבל הקהל בטרנר היה בטירוף ודחף אותנו עד למהפך ולאליפות. אני בטוח שגם מכבי חיפה תהנה מהקהל. הוא פשוט ייתן לה דחיפה כזו שהם יהיו חייבים להחזיר ולנצח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully