וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטו או פיניש: מכבי חיפה שוב בין אקסטזה לטרגדיה ספורטיבית

29.5.2021 / 14:00

23 עונות הוכרעו במחזור האחרון, רק בארבע מהן המוליכה איבדה את האליפות. מכבי חיפה היא היחידה לה זה קרה פעמיים, וכעת היא ניצבת בין השגת תמונת הניצחון אחרי עשור לבין מפח נפש שיהיה טרגי אף יותר מטראומות בלומפילד ב-1986 ו-2010. וגם: הנתון שיעודד את הירוקים

רמי גרשון, ג'וש כהן, רז מאיר שחקני מכבי חיפה מאוכזבים. מאור אלקסלסי
לא רוצים לשחזר את שני תסריטי העבר הכואבים. שחקני מכבי חיפה/מאור אלקסלסי

ב-1960 איבדה מכבי תל אביב את האליפות להפועל פתח תקוה במחזור הסיום, אליו הגיעה כמוליכה. ב-1965 זה היה גורלה של הפועל תל אביב, שהפסידה וראתה את הכח רמת גן עוקפת אותה (יחד עם הפועל פתח תקוה) ומוכתרת בזכות הפרש שערים.

ב-56 השנים שחלפו מאז, את הטראומה הזו חווה רק מועדון אחד. פעמיים.

סך הכול היו 23 עונות שבהן האליפות הוכרעה במחזור הנעילה, ורק ארבע פעמים המוליכה איבדה את הראש. בעקבות הפספוס הגדול ביום רביעי, עם הנתון הזה צריכה להתמודד כעת מכבי חיפה. כי היא חתומה על מחצית מהמקרים, בשתי דרמות פוטו-פיניש בלתי נשכחות: הראשונה ב-1986 והשנייה ב-2010, בזיכרון המר והטרי יותר.

תקציר: ה-1:1 הדרמטי של קרית שמונה מול מכבי חיפה/ספורט1

נתחיל עם מחזורי הסיום המאושרים של הירוקים. אלה שבהם עמדה בלחץ ושמרה על הפסגה.

ביום האחרון של עונת 1983/84, נגיחה של משה סלקטר העניקה למכבי חיפה 0:1 דחוק על מכבי רמת עמידר ואליפות היסטורית אחרי שמחקה פער של 13 נקודות במרדף אחר בית"ר ירושלים. שנה לאחר מכן, שוב הכרעה במחזור הנעילה, כשמעל 24 אלף צופים הגיעו לקרית חיים וראו 1:5 על הפועל כפר סבא במשחק ההכתרה של מכבי חיפה, שהובילה את הטבלה בשתי נקודות ערב המחזור והייתה שומרת על התואר גם במקרה של הפסד (הטוענת לכתר בית"ר איבדה יתרון בווסרמיל והפסידה 2:1 להפועל באר שבע שניצלה מירידה).

גם התסריט של 1991 דומה. הירוקים נזקקו אז לתיקו ביתי מול מכבי נתניה כדי להשלים דאבל, ועשו בדיוק את זה. איל ברקוביץ', טל בנין ויתר השחקנים רק ספרו את הדקות לשריקת הסיום הגואלת ב-0:0 שהעניק להם את האליפות, וגם מהפך במקביל של הפועל פתח תקוה עם שער ניצחון בהתקפה האחרונה מול מכבי תל אביב, לא שינה את התמונה. הנקודה הירוקה עשתה את ההבדל וקבעה אליפות רביעית.

המאמן ברק בכר היה גם הוא במצב כזה ב-2016, כאשר הפועל באר שבע הגיעה ל-90 הדקות האחרונות של העונה עם יתרון שתי נקודות על פני מכבי תל אביב. באר שבע פיגרה בפתיחת המשחק הביתי מול בני סכנין, ותיקו לא היה מספיק כי ליריבתה היה הפרש שערים עדיף שאפילו שופר עם 0:6 מוחץ על מכבי חיפה, אבל המוליכה לא נבהלה. מאור בוזגלו, מאור מליקסון ובן שהר הפכו ל-1:3 ובאר שבע זכתה באליפות אחרי 40 שנה.

עוד בוואלה!

ברק בכר לשחקני מכבי חיפה: "עכשיו הכדור עובר אלינו, נרוויח את שלנו ביושר"

לכתבה המלאה
הפועל באר שבע ברק בכר. ברני ארדוב
היה במצב דומה לפני חמש שנים וסיים כאלוף. ברק בכר/ברני ארדוב

ועכשיו, לרגעי הכאב.

מכבי חיפה הגיעה למחזור האחרון ב-1995 במרחק שתי נקודות ממכבי תל אביב והריחה אליפות כאשר הובילה 0:2 על הפועל בית שאן, אבל אז אלון ברומר העלה את הצהובים ליתרון בווסרמיל, הירוקים הבינו בקרית אליעזר שהסיפור אבוד ובית שאן השלימה מהפך מפתיע ושרדה בליגה עם סרט המלחמה שלה.

שמונה שנים לאחר מכן, מכבי חיפה פיגרה רק בהפרש שערים אחרי מכבי תל אביב ונראתה בדרך לתואר עם 0:5 תוך חצי שעה באשדוד, אבל אז נעצרה, ספגה אחד ואילו הצהובים ניצחו 0:3 את הפועל פתח תקוה במשחק שהועבר לרמת גן, וחגגו אליפות על חודם של שני שערים.

אלא שבשני המקרים הללו, הירוקים התחילו במקום השני והיו תלויים קודם כל בתוצאה של מכבי תל אביב. הפעם גורלם בידיהם. הם אלה שנמצאים בפסגה ורק להם יש מה להפסיד.

כמו בשני מפחי הנפש המפורסמים באצטדיון בלומפילד.

שלמה שרף, צבי וייצנר, אירוע פתיחת עונה מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
באו בטענות קשות לצוות השיפוט ב-1986. שלמה שרף עם היו"ר דאז צבי וייצנר/אדריאן הרבשטיין

1985/86

קרב ישיר על האליפות במחזור ה-30 והאחרון: הפועל תל אביב המדורגת שנייה מארחת בבלומפילד את מכבי חיפה, אלופת השנתיים הקודמות שמקדימה אותה בנקודה אחת. ניצחון אדום שווה מהפך בפסגה, כל תוצאה אחרת מכתירה את הקבוצה של שלמה שרף שנה שלישית ברציפות. ולקינוח: שידור חי היסטורי של משחק ליגה בערוץ הראשון.

מכבי חיפה ניסתה לשחק על תיקו, לא הטרידה את יום טוב טליאס הצעיר בשערה של הפועל תל אביב ובסופו של דבר שילמה על כך ביוקר. גילי לנדאו, שהבטיח עם כניסתו לציון מרילי היריב כי יבקיע את שער האליפות, אכן הכניע בדקה ה-85 את אבי רן שעד אז הציל את האורחת, וכל הטענות של אנשי מכבי חיפה לנבדל של אלי יאני לא הועילו. השער נותר בעינו, ניסיונות הייאוש של הירוקים להשוות כשלו והצלחת חמקה מבין הידיים.

קצפם של הירוקים יצא אז על השופט צבי שריר והקוון רחמים שאשו, לו אמר ברוך ממן (על פי הדיווח של יונתן הללי ב"מעריב" למחרת): "אתה רמאי, שזה יהיה על המצפון שלך". ובזמן ששחקניו מיררו בבכי, המאמן שרף טען: "שריר אמר לי לפני שבועיים שאנחנו לא נזכה באליפות ולא בגביע, הוא כנראה ידע מה הוא אומר. עכשיו תגידו אתם מה אני צריך לחשוב עליו. אלך עם זה עד הסוף, אבקש לבדוק אותו במכונת אמת. נרדוף את שריר לכל מקום".

מאמן מכבי חיפה אלישע לוי מנסה להרים את יניב קטן. ברני ארדוב
"זה היה אכזרי. היינו צריכים להרים את כולם". אלישע לוי עם יניב קטן ב-2010/ברני ארדוב

2009/10

בתפקיד שריר: שיטת הקיזוז.

מכבי חיפה סיימה את העונה הסדירה עם יתרון של שש נקודות על פני הפועל תל אביב, אבל בפלייאוף קוזזו הנקודות בחצי וכך הפער צומק לשלוש בלבד. האדומים ניצחו 0:1 במשחק העונה בקרית אליעזר ועלו לפסגה, אבל מחזור אחד לפני תום העונה סיימו ב-0:0 בדרבי וראו את מכבי חיפה חוזרת לראשות הטבלה עם שתי נקודות יתרון. המוליכה צריכה להתארח בבלומפילד אצל בני יהודה, בעוד סגניתה יוצאת לטדי כדי לפגוש את בית"ר.

את ההמשך כולם זוכרים. בזמן שהפועל תל אביב עלתה ליתרון ואז איבדה את עומרי קנדה וספגה שוויון, מכבי חיפה נתקלה ברן קדוש ובדקה ה-50 גם ספגה מראשו של לירוי צעירי. למרות הפיגור, במצב הזה היא עדיין אלופה. ז'ורז'ה טשיירה הפורטוגלי השווה בדקה ה-75 וחבריו הפעילו מכבש אדיר בדחיפת 15 אלף אוהדים, אבל שוער המשנה הכתום עמד בפרץ ושמר על ה-1:1. מכבי חיפה קיוותה רק לשמוע על שריקת סיום בטדי, אלא שאז הגיעה הבשורה המטלטלת: אריאל הרוש רק הדף, ערן זהבי קבע 1:2 בדקה ה-93 והאדומים עלו לפסגה בזכות הפרש שערים עדיף וחגגו אליפות שכמוה לא הייתה, ארבעה ימים אחרי הזכייה בגביע.

"האליפות הייתה שלנו, ואז אדורם קייסי בא אליי ולחש לי שהפועל כבשה", נזכר אלישע לוי, שמאמן כעת את רן קדוש בהפועל חיפה, בריאיון שהעניק לפודקאסט "דאבל טים" לפני כשלושה שבועות. "זה היה אכזרי מאוד, אנשים נשכבו על הדשא. תוך עשרה ימים היינו צריכים לקום מהקרשים ולהרים את כולם. השחקנים היו גמורים. האליפות שלקחנו בשנה שאחרי הייתה הכי קשה והכי מתוקה".

שחקני מכבי חיפה מניפים את צלחת האליפות. ברני ארדוב
האליפויות תמיד הובטחו בבית. אלון חרזי עם יניב קטן ב-2009/ברני ארדוב

האליפות המתוקה אליה התכוון לוי, הייתה ה-12 והאחרונה של מכבי חיפה. היא הושלמה במשחק בית מול עירוני קרית שמונה ב-16 במאי 2011. למעשה, הירוקים מעולם לא הבטיחו אליפות בחוץ, כך שמה שקרה ברביעי מנע היסטוריה.

באליפות נטולת ההפסדים ב-1994, מכבי חיפה התבשרה על זכייתה באליפות בזמן החימום באורווה לקראת המשחק מול מכבי פתח תקוה, אחרי שאיציק לוי כבש צמד ב-2:2 שהשיגה בני יהודה מול המדורגת שנייה מכבי תל אביב. שבע שנים לאחר מכן, הפועל תל אביב סיימה ב-1:1 בפתח תקוה וכך מכבי חיפה הוכתרה עוד לפני עלייתה למשחק בטדי. ב-2006, האליפות השלישית בעידן רוני לוי הובטחה בעקבות ה-1:1 של הפועל תל אביב מול אשדוד בשבת, יממה לפני המשחק הביתי של מכבי חיפה מול נצרת עילית (0:4).

ובכל שאר המקרים? מכבי חיפה הבטיחה את התואר בעצמה, לעיני אוהדיה. שמונה פעמים היא עשתה את זה בקרית אליעזר, וכשהיה בשיפוצים זה קרה בקרית חיים (1985). הגיע הזמן להוסיף משכן חדש?

  • עוד באותו נושא:
  • מכבי חיפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully