וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראל הפכה לבית השני שלי. החברות בינינו תימשך לנצח": וילי רוטנשטיינר בריאיון מיוחד

14.4.2021 / 15:00

הקשר למדינה ("חשוב לי להתחבר להוויה של ישראל"), הביקורות ("אני רואה התקדמות, צריך סבלנות"), וגם: הסיבה שבלבול יושב ביציע ולא על הספסל, המשחק שעדיין לא יוצא לו מהראש, והאם רפאלוב סוף סוף יקבל זימון? מאמן נבחרת ישראל נפתח

וילי רוטנשטיינר במהלך קורס תעודת פרו. ההתאחדות לכדורגל, אתר רשמי
"זה שבוע מאור מיוחד גם עבורי". וילי רוטנשטיינר/אתר רשמי, ההתאחדות לכדורגל

לצד יהודים וערבים מתגוררים במדינת ישראל כ-300 אלף אזרחים זרים. הימים האלה של המעבר מיום השואה, ליום הזיכרון והערב ליום העצמאות, ממחישים להם את העוצמות שיש למדינה הזו שנולדה רק לפני 73 שנים ועשתה כברת דרך עצומה מאז.

וילי רוטנשטיינר הוא אחד מהם. אחד מאותם אלפים רבים שמגיעים לכאן, בין אם זה לעבוד ובין אם זה למצוא לעצמם מקום קבע, ומגלים עם הזמן את הסודות של ישראל ואת קסמיה. בדרך כלל הם גם יודעים לקחת מכאן זכרונות וחוויות לכל החיים. "אתה יודע שמעולם לא ביקרתי בישראל עד שקיבלתי את ההצעה לעבוד כאן לפני למעלה משלוש שנים", הוא מגלה בריאיון מיוחד לוואלה! ספורט לכבוד הימים המיוחדים האלה של עם ישראל.

"זה לא שטיילתי יותר מדי בחיי. אשתי ממש לא אהבה את זה, אבל לא היתה לי ברירה כי כמעט כל החיים הייתי סביב העבודה וסביב הכדורגל וכשאתה עוסק בכך, אתה לא יכול לתכנן לעצמך חופשות ארוכות. אבל אגלה לך סוד, תמיד רציתי להגיע לישראל לביקור. זה היה החלום שלי. כנוצרי מאוד רציתי לראות את המקומות המקודשים לדת שלי ולראות כמובן את מדינת ישראל. לבקר בירושלים ובנצרת. בכינרת ובים המלח. זה היה תמיד בראש ואז קיבלתי את ההצעה לעבוד בישראל והכל התחבר".

מנג'ר ווסטהאם אברהם גרנט. Clive Mason, GettyImages
"היה מיוחד לשמוע את זה ממנו". אברהם גרנט/GettyImages, Clive Mason

מה אתה מרגיש בימים המיוחדים האלה?

"זו כבר פעם שלישית שלי סביב הימים הקדושים האלה לעם היהודי ולמדינת ישראל. אני כאן כמעט שלוש שנים וחווה את זה איתכם. זה שבוע מאוד מיוחד גם עבורי. מיום השואה ליום הזיכרון וליום העצמאות של ישראל. מאוד חשוב לזכור כמעט 24 אלף אנשים שנפלו על קדושת הארץ הזו. הצפירה אמש בשעה 20.00 והבוקר בשעה 11.00. זה לא משהו שאנחנו עושים באוסטריה ואני מרגיש כאן כמה היום הזה הוא יום חזק ומיוחד. יום שמאחד את ישראל. הכל מאוד מרגש אותי".

הבנת זאת מהיום הראשון?

"אני יכול לומר לך שמהיום הראשון בו הגעתי לעבוד כאן, היה לי חשוב להכיר את המדינה, את המסורת, את המנהגים וכמובן גם את ימי הזיכרון החשובים האלה ואת החגים כי אם אתה מצליח להתחבר להוויה של ישראל, אתה יכול להבין יותר גם את המקצוע שלי, את הכדורגל. התרבות חשובה מאוד כשאתה עובד במדינה מסויימת. לשמור ולכבד את הנופלים זה דבר מאוד חשוב. הרגשות שלי עם האנשים והמשפחות שאיבדו את היקירים שלהם".

התחברת לסיפור מיוחד שקשור לישראל בשלוש השנים האלה?

"היתה לי פגישה עם אברם גרנט שהיה מאוד נחמד אלי ביום שהגעתי לישראל. אברם סיפר לי על השואה, על משפחת גרנט. על אביו. זה היה מיוחד לשמוע את זה ממנו. זה הראה לי על ההסטוריה המיוחדת שלכם. יום העצמאות שלכם הוא מדהים. לחשוב על זה שרק ב-1948 קיבלתם עצמאות, זה בלתי נתפס. ב-73 שנות עצמאות השגתם המון. תראה איך בכל העולם מדברים על החיסונים בישראל ועל איך שישראל טיפלה במגיפה ובוירוס. אני רואה את ההישגים של ישראל לא רק בסיפור הזה של הקורונה. אני רואה את ההישגים בצה"ל, בביטחון המדינה, בכלכלה הישראלית, ברפואה. הייתי באחד מבתי החולים הגדולים כאן ופגשתי רופאים בעלי שם עולמי והם סיפרו לי על הרפואה בישראל והתרשמתי כמה המדינה הזו התפתחה והפכה למדינה מודרנית".

עוד בוואלה!

מיוחד ליום הזיכרון: "עושה לי טוב לחשוב ששימי נהנה מכך שמכבי ת"א אלופה"

לכתבה המלאה
וילי רוטנשטיינר מאמן נבחרת ישראל עם מנור סולומון. אודי ציטיאט, מערכת וואלה!
"היה מי שחשש במשפחה שלי מהתדמית על המקום הזה, אבל אני ממש מרגיש כאן בטוח". רוטנשטיינר/מערכת וואלה!, אודי ציטיאט

הטרור לא שייך רק לישראל. כמעט בכל עיר גדולה באירופה חוו את הטרור, אבל אין באירופה עוד מדינה שבכל יום נלחמת על קיומה. רק השבוע שמעת מה ישראל עשתה באירן ובכל רגע נעשות פעולות להגן על המדינה מול חיזבאלה או סוריה. איך אתה רואה את זה?

"קשה לי מאוד עם הסיטואציה הזו שמדינה צריכה להילחם על חייה בכל רגע. אני יכול לספר לך שכאשר קיבלתי את ההצעה לעבוד כאן, היה מי שחשש במשפחה שלי מהתדמית על המקום הזה. החיזבאללה, החמאס, רצועת עזה. אתם מוקפים והיה חשש אבל אני ממש מרגיש כאן בטוח אחרי שלוש שנים. אני מרגיש אנשים חמים, חברותיים, נחמדים. ישראל הפכה לבית השני שלי ואני תמיד אחזור לכאן בעתיד. החברות שלי עם ישראל לעולם לא תיגמר. כל נוצרי בעולם חייב לבוא לישראל ולראות איזו מדינה נפלאה זו. החברות ביני לבין ישראל תימשך לנצח".

אנשים שמבקרים מינוי של מאמן זר לנבחרת ישראל אומרים שאחד כמוך לא יכול לדבר אל השחקנים כמו שמאמן ישראלי יכול. מאמן זר לא יכול להכניס אלמנטים ציוניים וישראלים לנאומים שלו.

"אני מבין לגמרי את האמירה הזו. אבל אני גם אומר שצריך לשים לב היטב לכל האמירות הרגשיות האלה. צריך גם להיזהר מהן. נכון שצריך מוטיבציה בכדורגל ומה שעשה ערן זהבי לפני סקוטלנד בפלייאוף היה מאוד מרגש. אבל מצד שני אמוציות גם יכולות להיות מסוכנות כי אמוציות לא מביאות נקודות. אני רוצה יותר להכניס לנבחרת תכניות משחק, יכולת לצאת מבעיות, יותר להתרכז במה שקורה על המגרש ולפני כן בהכנות למשחקים".

אחרי שלושת המשחקים האחרונים ובמהלכם היו הרבה ביקורות כלפי הנבחרת שאפילו גרמו לך להיות מופתע מהעוצמה שלהן.

"אני לא נגד ביקורת. ממש לא. אני חושב שביקורת יכולה גם לסייע לנבחרת להתקדם. אבל להיות ממש ביקורתי או רק ביקורתי בכל מחיר, זה קצת מוגזם. אני משוכנע שהעם מאוד רוצה בהצלחת הנבחרת. אני חושב שצריכה להיות קצת יותר סבלנות ואני אומר לך שאחרי שלוש שנים אני רואה התקדמות. בוודאות יש התקדמות. קח את הנבחרת עד גיל 21 של אלון חזן. כל השחקנים של הנבחרת הם שחקנים שמשחקים ומשפיעים בקבוצות שלהם. גם ניר לוין עשה עבודה טובה בעניין. לקחנו שלושה שחקנים צעירים איתנו להתכנסות האחרונה והם למדו קצת ויהיו בהמשך שחקנים משמעותיים. במכמורת עובדים מצוין עם בני הנוער. אנחנו עושים צעד קדימה ותראו את התוצאות בעתיד".

אחרי החיבור והקשר למדינת ישראל, התשוקה שלך להצליח אפילו גדלה?

"כל חיי אהיה מחובר למדינת ישראל. לעולם לא אשכח את התקופה כאן. בקרוב יצטרף אלינו יילה חוס והוא ייקח אותנו עוד קדימה למשהו חדש ואחר. אני משוכנע שהוא יעזור לנו לקדם את הכדורגל ואני מרגיש שההתאחדות לכדורגל משקיעה הרבה בקידום הכדורגל".

שוער נבחרת ישראל אופיר מרציאנו, אחרי הספיגה מנבחרת סקוטלנד. ברני ארדוב
"היינו צריכים להוביל 0:3 בהפסקה". ישראל מול סקוטלנד/ברני ארדוב

מה אתה עושה בימים האלה למעט מעקב אחר המשחקים והשחקנים כאן בליגה?

"אני כבר בהכנה לצמד משחקי הידידות שיהיו לנו בחודש יוני. כמו כן אני כבר מפוקס במשחקים מול איי פארו ומול אוסטריה ודנמרק בספטמבר. וכמובן שאני עדיין מנתח את המשחקים שהיו לנו ומשוחח עם השחקנים על המשחקים שעברנו. אני נמצא בקשר רציף עם מאמני הקבוצות כאן בליגה".

אתה עדיין חושב על המשחק מול סקוטלנד כאן בבלומפילד?

"אני מודה שכן. הייתי עצוב אחרי התיקו כי הרגשתי שנתנו את המחצית הראשונה הכי טובה שלנו מאז שאני מאמן הנבחרת. דיברתי עם יוסי בניון השבוע והוא אמר לי שהיינו צריכים להוביל 0:2 או אפילו 0:3 בהפסקה והיינו הורגים את המשחק. זה יושב לי עדיין בראש".

הקמפיין יתחדש במשחק מול איי פארו בחודש ספטמבר. ראינו מול מולדובה בחוץ שגם היה לנו קשה עד שהורחק להם שחקן.

"אני מסכים. הנבחרות יודעות לשחק כדורגל ואיי פארו תמיד קשה שם כי המגרש שלהם לא נוח ויש להם הרבה מוטיבציה. מרבית הנבחרות מתקשות שם, אלא אם מצליחים להבקיע מולם מוקדם".

מרקו בלבול מאמן מכבי חיפה. לירון מולדובן
"אמרתי לו שמהיציע יותר חשוב לי לקבל את העצות והוא קיבל את זה". מרקו בלבול/לירון מולדובן

בוא תסגור את הסיפור עם מרקו בלבול. למה הוא יושב ביציע ולא לידך על הספסל?

"יש לי שני עוזרי מאמן בנבחרת כדי שאחד יהיה לידי והשני יישב ביציע ומשם יעביר לי רשמים. החלטנו על זה לפני המשחקים. כל מה שנאמר ונכתב כל כך שונה מהאמת שלנו בתוך הנבחרת. החשיבות של מרקו בלבול ביציע היא עצומה. הוא נותן לי טיפים ומעביר לי רשמים תוך כדי המשחק ובעיקר בהפסקה. יש בינינו שיתוף פעולה מצוין. הוא נהדר בהכנות למשחקים, באימונים. הוא רואה את המשחק מלמעלה והרעיונות שהוא נותן לי יותר חשובים מאשר להיות על הספסל. למרקו יש ידע נרחב והפרספקטיבה שלו מהזווית שהוא יושב מאוד חשובה.

אמרתי לרופרט מרקו העוזר שלי שיותר חשוב לי שמרקו בלבול יישב ביציע והוא קיבל את זה. אמרתי לו שמהיציע יותר חשוב לי לקבל את העצות והוא קיבל את זה. למה אתם חושבים שיותר חשוב ששני העוזרים יישבו על הספסל תוך כדי המשחקים וינסו לצעוק לעברי משהו? יותר חשוב ונכון שמרקו בלבול יירד בהפסקה, ייתן לי את הטיפים שלו ויש קשר אונליין תוך כדי משחק ישירות לרופרט. מרקו בלבול יודע כמה אני מעריך ומשוכנע שהעצות שהוא נותן לי מהיציע מאוד חשובות לי ולנבחרת וזה גם מקובל בכל העולם שעוזרי מאמן יושבים ביציעים ומסייעים משם".

גם לקראת המשחקים הבאים תישאל על ליאור רפאלוב?

"תראה, הסיפור הזה הוא מאוד אמיתי מבחינתי. אני לא רוצה להזמין שחקן שעשה קריירה כזו ועדיין משחק נהדר כשאני חושב שיש סיכוי גדול שהוא ישחק רבע שעה במשחק או אפילו פחות. אני לא חושב שזה מכובד להזמין את ליאור בלי להאמין שהוא צריך לפתוח. אני חושב שזה לא נכון. אבל האמן לי, היחסים שלי עם ליאור רפאלוב טובים ואני מדבר איתו. דיברנו לפני המשחקים האחרונים. הוא יודע את האמת שלי ואותי לא מעניין מה אומרים בתקשורת כי אם אני אחשוב בחודש יוני שאני צריך אותו לנבחרת וששחקני התקפה אחרים שלנו לא בכושר מספק, אני אזמין אותו אך ורק מתוך מחשבה על טובת הנבחרת. האמן לי שאני עוקב אחריו וממש לא פוסל את הסיכוי שהוא עוד יהיה איתנו בנבחרת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully