וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חילי טרופר בריאיון: "שמרו על פרופורציות, הספורט הוא ההתקהלות הכי גדולה בישראל"

עודכן לאחרונה: 7.3.2021 / 19:48

שר הספורט מקווה שהמנהלת תאשר את המתווה להחזרת קהל למגרשים ("האוהדים כבר מתרגשים"), טוען שהמפגש של נתניהו עם יו"ר ההתאחדות הוא "קמפיין, לא מאכפתיות" ("שבועיים לפני בחירות נזכרו שיש פה אוהדים?"), ומתעקש: "אנחנו העמדנו את הספורט על הרגליים"

חילי טרופר. ראובן קסטרו
"להזכירכם קרה השנה דבר תקדימי ודרמטי. מעולם מדינת ישראל לא העבירה סכומים כאלה לקבוצות בבעלות פרטית. תראו כמה דברים בתחומים אחרים במשק קרסו, ואנחנו אחרי שנה של קורונה בלי אף קבוצה שקרסה כלכלית"/ראובן קסטרו

מחר (שני) תתכנס מנהלת הליגות בכדורגל כדי לדון במתווה של משרד הספורט ומשרד הבריאות לחזרת הקהל למגרשים. מי שיחכה בשקיקה להחלטה של המנהלת הוא שר הספורט חילי טרופר, שמצפה מראשי הקבוצות לאשר את המתווה כדי לקבל כבר בפעימה הבאה אישור לכ-5,000 אוהדים במשחקי הפלייאוף. רגע לפני הישיבה טרופר התפנה לדבר על המתווה, הביקורות על המרכזים הגדולים, פרשת אצילי ומיכה וגם על המאבק של קבוצתו האהודה הפועל ירושלים בליגה הלאומית.

אתה חושב שקריטי גם במתווה הנוכחי להחזיר את הקהל?

"לגמרי. זה נכון שאני לא שלם לגמרי עם זה, רציתי יותר - אבל בואו נשים דברים בפרופורציות. המגיפה עדיין פה, המגבלות עדיין פה, גם היום במסעדות מותר 100 או 200 אנשים, 300 בחתונות והתחום שאפשר בו להכניס הכי הרבה אנשים הוא הספורט, יותר מכל תחום אחר. לכן אני אומר הפרופורציות צריכות להיות בהתאם. ודבר שני, הדרך האמיתית להגדיל את כמות הקהל היא באופן בטוח ואחראי. אני אומר לקבוצות - תפתחו ותחזירו את הקהל, עד שהקהל לא יחזור ונוכיח שאנחנו יכולים לעמוד במתווה הזה, יהיה קשה מאוד למשרד הבריאות להגדיל לנו את המספרים".

בעלי הקבוצות טוענים שבמתווה הנוכחי הם יקרסו כלכלית.

"אני לא מקבל את הדבר הזה. כשאי אפשר היה להכניס קהל, החזקנו להם את הראש מעל למים. להזכירכם קרה השנה דבר תקדימי ודרמטי. מעולם מדינת ישראל לא העבירה סכומים כאלה לקבוצות בבעלות פרטית. תראו כמה דברים בתחומים אחרים במשק קרסו, ואנחנו אחרי שנה של קורונה בלי אף קבוצה שקרסה כלכלית. בסוף קבוצות זה דבר פרטי ועדיין החזקנו אותן. דבר שני, כל עלויות השיטור והסדרנים יהיו משהו שאנחנו נממן, והקבוצות יודעות את זה, כי השארנו בצד כמה מיליוני שקלים לטובת זה. רשת הביטחון לא תפסיק, גם אחר כך זה יירד רק באופן יחסי. כלומר, קבוצה שהייתה מביאה 10,000 אוהדים ועכשיו תוכל להכניס רק אלף אוהדים, תמשיך לקבל רשת ביטחון על 9,000 כרטיסים אבודים".

אוהדי הפועל ירושלים בזמן המשחק מול מכבי ראשון לציון. דני מרון
טרופר: "לפני שאני שר אני קודם כל אוהד, ואני יכול להגיד לך שכן. באמת היה מרגש להיות בארנה אחרי שנה שלא הייתי"/דני מרון

ואם הקבוצות לא יסכימו, תנקוט בסנקציות?

"זה לא סנקציות אבל כמו שכתוב בהסכם: אם הם לא יסכימו, אז נקזז מהסכום שהם מקבלים את החלק היחסי. וכך הם יקבלו את הסכום פחות 750 (או 1,500) כרטיסים שהם כן יכלו למכור ובחרו שלא. אני אומר לבעלי הקבוצות - אתם יכולים לגרום אושר ל-1,500-1,000 אוהדים, למה שלא תעשו את זה? קבוצות הכדורסל החזירו, ותאמין לי שכל הקבוצות בכדורסל עמדו בקשיים יותר גדולים מזה".

לפי מה שאתה שומע, האם המתווה יעבור?

"אני חושב שכן. אני חושב שבעלי הקבוצות מבינים שזה מספרים יותר משמעותיים. בסופו של דבר המספרים האלה הם ההתקהלות הכי גדולה היום במדינת ישראל. אין בשום תחום אחר התקהלות במספרים כאלה. זה לא סוד שרציתי יותר אבל זה עדיין לא מספר מבוטל. אתמול הייתי בארנה בירושלים והיו 300 אוהדים, והייתה אווירה שונה לגמרי, אז תחשוב מה יעשו אלף. ראיתי את ההתרגשות אצל הקהל וגם אצל השחקנים. נכון שזה מורכב וצריך לבחור ולחשוב איך בוחרים מי ייכנס ומי לא, אבל דווקא בגלל שהם רואים את הגב הכלכלי שאנחנו נותנים להם ושנמשיך לתת להם הם יעשו את זה".

האוהדים לדעתך מחכים לזה גם במספרים זעומים כאלו?

"לפני שאני שר אני קודם כל אוהד, ואני יכול להגיד לך שכן. באמת היה מרגש להיות בארנה אחרי שנה שלא הייתי".

המתווה הזה והחזרה זה הישג אישי שלך?

"זה הישג של משרד הספורט. אבל זה לא ההישג, ההישג הוא יותר רחב. אחרי שנה מאוד קשה שפגעה גם בספורט, אני לא מייפה את המצב, כולם סוחבים צלקות מהשנה הזו וגם הספורט הישראלי - אבל מי שיסתכל בעיניים פתוחות יראה שהספורט הוא אחד התחומים שהצליח לעמוד בשנה הזו. רואים את התוצאות במדליות. גם כאשר נתב"ג היה סגור, הוצאנו והבאנו זרים. אין תקציב מדינה ולא יצאו תוכניות בגלל זה, אבל תוכנית המתקנים כן יצאה וזה הישג".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בחנוכת נקודת משטרה בעכו. גיל נחושתן, אתר רשמי
טרופר על פגישת נתניהו-חסון: "אני מעריך שביבי נתניהו הזמין את יו"ר ההתאחדות, וכשראש הממשלה קורא לך אתה מגיע. אבל אני חושב שאוהדי הספורט אינטליגנטים. הם מבינים שמה שקרה אתמול זה קמפיין ולא מאכפתיות"/אתר רשמי, גיל נחושתן

נתקלת בהתנגדויות?

"תמיד יש התנגדויות אבל אני נאבק ובדרך שלי. אני לא מבזה אנשים באופן אישי, אני לא עושה ספינים בחוץ כמו מסיבות עיתונאים מאולתרות, אני עובד במשרדים, יושב עם משרד הבריאות ובסוף החזרנו הרבה פעמים את הספורט לילדים ובני נוער עוד לפני שהם חזרו לבית ספר. הגדלנו את התקציבים בשנה בלי תקציב, ולכן בסוף בשנה מאוד קשה - ואף אחד לא חף מטעויות - העמדנו את הספורט על הרגליים. המטרה עכשיו שיהיה עוד ועוד קהל".

אתמול בערב ראינו מסיבת עיתונאים של ראש הממשלה ושרים נוספים עם ראש ההתאחדות לכדורגל, את שר הספורט לא ראינו. אתה לא חושב שהיית צריך להיות שם?

"לא הוזמנתי. אבל אני לא מתרגש מזה. אתה ראית מישהו מאלה שהיו שם אומר משהו על ספורט במהלך השנה?".

אתה אומר שאתה לא מתרגש אבל לא ציפית שלפחות ההתאחדות ידרשו שתהיה שם?

"אני מעריך שביבי נתניהו הזמין את יו"ר ההתאחדות, וכשראש הממשלה קורא לך אתה מגיע. אבל אני חושב שאוהדי הספורט אינטליגנטים. הם מבינים שמה שקרה אתמול זה קמפיין ולא מאכפתיות. הייתה פה שנה מאוד קשה בספורט ולא שמעתי מהם מילה אחת בשום ישיבת ממשלה או בשום דיון על הספורט. שבועיים לפני בחירות נזכרו שיש פה ספורט ואוהדים. אוהדי הספורט ראויים למי שחושב עליהם כל השנה ולא מי שרואה בהם רק פוטנציאל של קולות לבחירות".

הספורט מעניין את הקודקודים בממשלת ישראל?

"אותי זה מעניין מאוד, אבל הייתי רוצה שזה יעניין את כולם יותר. מצד שני אתה רואה שהצלחנו למצב את הספורט במקום חזק בחברה הישראלית בשנה האחרונה. תמיד הספורט היה מהראשונים שנפתחו אחרי סגרים ולפעמים אפילו לא נסגרו".

הג'ודוקא סעיד מולאי עם יו"ר איגוד הג'ודו משה פונטי. עודד קרני, איגוד הג'ודו, אתר רשמי
טרופר: "לא סתם סיימנו את הגרנד סלאם בהצלחה גדולה בלי אף אחד חולה. אפשר לעשות את זה נכון"/אתר רשמי, עודד קרני, איגוד הג'ודו

היו גם ביקורות על זה שישראלים "תקועים" מחוץ לישראל ואתם מנחיתים פה ספורטאים זרים בייחוד לגרנד סלאם.

"הבנתי את הביקורות מבחינת ניראות, אבל זה רק מבחינת ניראות, כי מי שנכנס לפרטים הבין שזה כמו להשוות אגסים לתפוחים. המתווה של הגרנד סלאם אמנם הביא ספורטאים מחו"ל אבל הם לא פגשו בכלל ישראלים כמעט כי הם היו בתוך בועה. היו בדיקות לפני שהמריאו, כשנחתו ובכל יום. הם היו בקפסולות, ולא סתם סיימנו את הגרנד סלאם בהצלחה גדולה בלי אף אחד חולה. אז אפשר לעשות את זה נכון. אבל בגלל זה אני אומר שרוב הפוליטיקאים לא היו פה למען הספורט. הם לא נאבקו על חזרת הספורט ואף אחד מהם לא אמר מילה על חזרת הקהל עד אתמול בלילה".

אבל הם יבואו בצדק ויגידו - על מה הוא מדבר? אנחנו אישרנו את כל הדברים שהוא מדבר עליהם.

"מה זאת אומרת? הסיכומים שלנו והמלחמות היו תמיד של משרד הספורט מול משרד הבריאות. בסוף זה הגיע לישיבת ממשלה והם הצביעו בעד ואני באמת לא לוקח להם את זה, בסוף כדי לעשות שינויים בכל תחום וגם בספורט צריך עבודה קשה, אבל בעניין הזה אני באמת לא רואה פוליטיקה. אני מזמין כל אחד שיכול לעזור לי כדי להחזיר יותר קהל לבוא ושנעבוד ביחד. המטרה שלי היא לא לגרוף לייקים או להביא מצביעים, אני רוצה להחזיר את האוהדים כי אנחנו באותה סירה ואני אוהד, וכל מי שרוצה לעבוד איתי קשה ולא במסיבות עיתונאים - אהלן וסהלן".

אמנם אתה רק שנה שר ספורט אבל אם היית יותר היית פועל לפירוק המרכזים?

"אני לא חושב שצריך לפרק מרכזים, אני חושב שצריך לייעל עבודה גם במרכזים, גם באגודות וגם באיגודים. אני חושב שהיום המרכזים עוסקים פחות בפוליטיקה ויותר בספורט והייתי רוצה להאיץ את התהליכים האלה".

יצאת בזמנו פומבית נגד עומר אצילי ודור מיכה. היום כשהתיק נסגר מחוסר אשמה אתה מצטער על כך?

"גם אז לא דיברתי במישור הפלילי ואמרתי שאני מדבר רק על המישור הערכי והציבורי. הסיפור שלי הוא לא עם מיכה ואצילי, אני לא מכיר אותם ובכלל לא רציתי להפוך אותם לעניין. היו נערות שעברו מסע שיימינג נוראי, וכשיש נערות - ושכל אחד יחשוב שזו הבת שלו או אחות שלו שחטפו כל כך הרבה אש וקורעים להן את הנפש - אני לא עומד מהצד ושותק. יש דברים יותר גדולים מכדורגל או אהדה לקבוצה כזו או אחרת. השיימינג היה לא ראוי והוא היה מסוכן. מבחינה ערכית הייתי צריך לעמוד לצד הנערות מההתחלה".

ועדיין שיבחת את מיטש גולדהאר על זה ששחרר אותם. אתה חושב שיש טעם נפגם בהחלטה של יעקב שחר לצרף את אצילי?

"אני לא נכנס לשפוט בעלים על הפעולות שלהם. מה שהיה לי להגיד אמרתי ואני אומר גם עכשיו: היה פה כשל מבחינה ערכית, והיה פה מסע שיימינג, והיה ראוי לעצור אותו בעזרת כולם".

בשנה הבאה נראה אותך בטדי ביציעי הפועל ירושלים בליגת העל?

"אנחנו שבעי אכזבות אבל אני מקווה מאוד. כרגע זה נראה טוב אבל בוא נחכה לסוף העונה, אנחנו נזהרים כדי לא לנחס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully