וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בולם זעזועים: אוזאן קבאק הוא התקווה החדשה של ליברפול

4.3.2021 / 14:00

חברו הטוב של קלופ מגדיר אותו כאחד הצעירים הטובים בעולם, והבלם הטורקי בן ה-20 ינסה להוכיח שלא הגיע לאנפילד רק כסותם חורים. שנתיים בלבד אחרי שהתלהב לקבל במתנה חולצה חתומה של וירג'יל ואן דייק, הוא מיועד פתאום להיכנס לנעליו

תקציר: ליברפול חוזרת לנצח, 0:2 על שפילד יונייטד/ספורט 1

אוזאן קבאק לא זוכר את כל הפרטים של גמר ליגת האלופות ב-2005, אבל הריגוש נשאר איתו לתמיד. הוא היה בקושי בן חמש, היה זה המשחק המשמעותי הראשון בו צפה בטלוויזיה, והוא התקיים באיסטנבול. כל המדינה דיברה על הקרב בין מילאן לליברפול עוד לפני שריקת הפתיחה, וההתמודדות עצמה סיפקה דרמה עוצרת נשימה. זה היה היום בו הפנים אוזאן הקטן את נפלאות הכדורגל. במידה לא מבוטלת, זה היום שהגדיר את חייו. לכן, כאשר חתם בליברפול לפני חודש, היה טבעי מבחינתו לספר לאתר הרשמי על התפעלותו מהקאמבק ההוא בדרך ל-3:3 ולזכיה בפנדלים. "ליברפול היא קבוצת ילדותי, ותמיד רציתי להגיד לכאן", הכריז הבלם הטורקי.

ליברפול אלופת אירופה, 2005. GettyImages
הרגע בו קבאק התאהב בליברפול?/GettyImages

חלום הילדות - אולד טראפורד

האמת קצת שונה. בראיון שהעניק ב-2017 במולדתו אחרי ההופעה המלהיבה באליפות אירופה עד גיל 17, בה העפילה טורקיה לחצי הגמר, הצהיר קבאק: "יש לי חיבה מיוחדת למנצ'סטר יונייטד. גם חברי הטוב, אטלאי באבקאן, אוהד אותה וחולם לשחק במדיה. יהיה נהדר לשתף איתו פעולה באולד טראפורד". ובכן, באבקאן - קשר מוכשר לכל הדעות - טרם ערך את הבכורה במדי גלאטסראי, וצובר העונה נסיון באדנאספור מהליגה הטורקית השניה, בעוד קבאק הגיע דווקא לאנפילד. אז לא הכל הולך לפי התוכניות המקורית, אך אין ספק שהשאיפות של קבאק השתנו כבר ב-2018, בזכות החתימה של וירג'יל ואן דייק.

ההולנדי היה דומיננטי ועוצמתי בליברפול מיד אחרי הגעתו מסאות'המפטון, וכך הפך במהרה למודל לחיקוי עבור הבלם הטורקי הצעיר, אשר העריץ עד אז בעיקר את סרחיו ראמוס. ואז נחת בגלאטסראי עומר בייראם, חבר הילדות הקרוב ביותר של וירג'יל. הם גדלו ביחד בעיר ברדה, שיחקו כדורגל ברחובות, ו-ואן דייק אהב מאוד את האוכל הטורקי שהכינה אימו של בייראם. מובן שעומר לא החמיץ הזדמנות לספר על כך לכולם, וקבאק היה מאושר לשמוע. הוא תהה אם יש אפשרות לארגן לו את החולצה האדומה של וירג'יל - והיא אכן הגיעה, ועוד עם הקדשה אישית. תארו לעצמכם מה הרגיש הנער בן ה-18 באותו רגע. סביר מאוד להניח שהחיבה הישנה לשדים האדומים התפוגגה, וליברפול תפסה את מקומם כקבוצה המועדפת בפרמיירליג.

עוד בוואלה!

הערב: קלופ נגד טוכל, ליברפול נגד צ'לסי (22:15, ספורט 2)

לכתבה המלאה

בן של מפקד בית סוהר

קבאק לא העלה בדעתו כי יגיע בחלוף שנתיים בלבד למועדונו של ואן דייק כדי למלא את מקומו בעוד האליל פצוע, אך האתגר להגיע גבוה ככל הניתן בהחלט היה שם. כי הרי הוא סומן כאחת ההבטחות הגדולות ביותר של הכדורגל הטורקי, והציפיות ממנו היו עצומות. עוד כאשר היה בן 11, הוא צורף למחלקת הילדים של גלאטסראי, למרות שאביו עבד כמפקד בית סוהר הרחק מאיסטנבול. "אם לא תוכל להסיע אותו כל יום, תביא אותו פעם בשבועיים. זה לא משנה - העיקר שיהיה אצלנו", ביקשו אנשי האקדמיה. הועלתה גם האפשרות לעבור להתגורר בבירה בתנאי פנימיה, אך אוזאן סירב כי רצה להשלים את לימודיו בבית הספר למדעים. "זה רק הבהיר לנו עד כמה הוא מיוחד", סיפר בדיעבד מאמן הנערים נדים אייט.

לקח גם זמן למצוא עבורו את המשבצת הנכונה. קבאק התחיל כחלוץ, הוסט למגן ימני כדי לנצל את מהירותו, ולבסוף הועבר למרכז ההגנה. כבלם הוא הפך למנהיג לא רק בנוער של גלאטסראי אלא גם בנבחרות הצעירות, ופתיח טרים לא היסס לזרוק אותו למים העמוקים בסתיו 2018, כאשר הקבוצה נקלעה למכת פציעות. סקאוטים, שהכירו אותו עוד מאליפות אירופה, נהרו כדי לעקוב אחרי ביצועיו, ושטוטגרט שילמה 11 מיליון יורו כדי להביאו לבונדסליגה כבר בינואר 2019.

אוזן קבאק שחקן שטוטגרט. GettyImages
הרשים מאוד למרות ההתרסקות של קבוצתו. קבאק בשטוטגרט/GettyImages

סירב לבאיירן וליובנטוס

התסריט הזה היה מוזר למדי, כי הקבוצה עצמה שקעה בתחתית עם הגנה מחוררת, וירדה בסופו של דבר, אולם קבאק עצמו הרשים מאוד ב-15 משחקים למרות המצב הכללי העגום - והצטיין עד כדי כך שבאיירן מינכן הגישה הצעה להחתימו. ואולי זה היה מפתה, אבל קבאק השקול והמחושב לא רצה לשבת על הספסל באליאנץ ארנה. המטרה היתה לשחק על בסיס שבועי, ולכן גם יובנטוס עדיין לא היתה רלוונטית. הטורקי העדיף את שאלקה, לשם הביא אותו המנהל הספורטיבי מיכאל רשקה - בדיוק האיש שאיתר אותו גם עבור שטוטגרט.

על הנייר, זה שידוך נהדר. קבאק קיבל מקום של כבוד בהרכב בקבוצה גדולה עם קהל עצום אשר מטרתה המוצהרת היתה העפלה לליגת האלופות. הסיבוב הראשון אכן היה פנטסטי מכל הבחינות, אבל אז הכול התפרק לחתיכות, וניצחון הליגה היחיד של הכחולים בשנת 2020 הושג בינואר. המשבר המפלצתי השפיע גם על הטורקי, והשפל הגיע בספטמבר כאשר הושעה מחמישה משחקים בגין יריקה בשחקן יריב במשחק מול ברמן. אוזאן התנצל וטען שזו היתה טעות מקרית, אולם הכיוון היה ברור. הוא היה בדרך לחוות ירידה שניה בשלוש עונות. הבטחון העצמי נפגע, בין היתר בגלל תחושה כי חוסר מזל רודף אותו. ההצעה של ליברפול הצילה אותו בדיוק בעיתוי הנכון.

מאמן ליברפול יורגן קלופ. רויטרס
הבין שיש כאן פוטנציאל אמיתי. יורגן קלופ/רויטרס

"פוטנציאל להיות קפטן ליברפול"

קבאק לא היה האופציה הראשונה של יורגן קלופ שאיבד כמעט את כל הבלמים בגלל פציעות, אבל הוא בהחלט היה ברשימה כבר מזמן כי ההמלצות זרמו מכל הכיוונים. ראשית, דויד ואנגר שאימן את הטורקי בשאלקה הגדיר אותו כ"אחד השחקנים הצעירים הטובים בעולם". זהו חברו הקרוב ביותר של קלופו, ומילותיו שוות זהב. ההתייעצויות הובילו למסקנה חד משמעית. "יש לו אופי חזק ופוטנציאל להיות קפטן ליברפול בעתיד", אמר ואגנר.

שנית, דיבר קלופ ארוכות גם עם כריסטיאן היידל, המנהל הספורטיבי של שאלקה לשעבר, אותו הוא מכיר מצוין מהתקופה המשותפת במיינץ. גם היידל קבע כי קבאק יצליח באנגליה ובשל לקבוצה כמו ליברפול. שלישית, היה זה סוון מיסלינטאט, המנהל הספורטיבי של שטוטגרט שהיה פעם סקאוט ראשי בדורטמונד ואיש סודו של קלופ. "יש לו מנטליות נהדרת, הוא אגרסיבי, ובעל משחק ראש משובח הן בהגנה והן בהתקפה", טען מיסלינטאט. כל חוות הדעת היו חיוביות, וליברפול הבינה שיש כאן פוטנציאל אמיתי.

למרות זאת, המשא ומתן עם שאלקה לא היה טריוויאלי, והגרמנים דרשו תחילה 25 מיליון יורו. בשלב מסוים, דווקא המגעים של קבאק עם מילאן נכנסו להילוך גבוה, והוא דיבר אישית עם פאולו מלדיני. אלא שאז, כמו בגמר ב-2005, ליברפול ביצעה קאמבק וניצחה את רוסונרי בפנדלים. הטורקי הצהיר שהוא רוצה לשחק בקבוצה של ואן דייק, ושאלקה שנכנסה ללחץ זמן הסכימה על סף סגירת חלון ההעברות להתפשר על הכל. היא העבירה את אוזאן לאנפילד בהשאלה תמורת מיליון יורו בלבד, כאשר לאדומים יש אופציה לרכוש את כרטיסו בקיץ תמורת 18 מיליון נוספים, ללא כל התחייבות. אם תרצו, הם קיבלו אותו להתנסות במחיר מבצע. קשה לחשוב על תנאים טובים יותר.

אוזאן קבאק בלם ליברפול. רויטרס
עדיין לא יציב. קבאק בליברפול/רויטרס

קלופ תומך למרות הפתיחה הקשה

מבחינת הבחור בן ה-20, ההתאלקמות במדינה החדשה לא טריוויאלית. ואן דייק מעניק לו המון טיפים, אך לא יכול לסייע על הדשא, ולמעשה אין שחקן מנוסה שיעזור לו במהלך המשחקים. הבכורה מול לסטר התחילה טוב, אבל הסתיימה בפיאסקו, כולל מעורבותו של קבאק במהלך שהוביל לטעות האבסורדית של השוער אליסון, בדרך להפסד 3:1. במשחקו השני הוא הפגין יכולת טובה ב-0:2 על לייפציג בליגת האלופות, אבל אז הגיע הדרבי מול אברטון, ורישארליסון עשה לו בית ספר וניצח 0:2. ואם לא די בכך, הרי שקבאק - בעל רקורד משמעתי סביר בדרך כלל - ספג צהובים בכל שלושת המשחקים הראשונים במדים החדשים. רק במחזור האחרון, ב-0:2 על שפילד יונייטד הוא נמנע מלקבל כרטיס.

אז יציבות אין בינתיים, אבל קלופ יודע לתמוך בשחקנים צעירים, והוא מקפיד לשבח את קבאק על פעולות חיוביות על מנת להחזירו למסלול הנכון. בליברפול רוצים מאוד להאמין שהמעריץ הגדול של וירג'יל עשוי להפוך בבוא היום ליורשו האולטימטיבי. השבועות הקרובים יהיו חשובים מאוד להשתלבותו, וגם לסיכויי ההעפלה לליגת האלופות. המפגש היוקרתי מול צ'לסי הערב קריטי במיוחד בהקשר זה, וקבאק מקבל צ'אנס להוכיח את עצמו על הבמה הגדולה, כאשר קלופ מתמודד מול תומאס טוכל. האם נציג שאלקה יכריע את הקרב בין שני מאמני דורטמונד לשעבר?

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully