וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש האולטראס שהפך למנהיג של הימין הקיצוני ברומניה

הוא הקים את ארגון האוהדים של הנבחרת, הנהיג מהומה בבית קברות צבאי והיה היחיד שהגן על השופט שהואשם בגזענות בליגת האלופות. ג'ורג'ה סימיון ירד מהיציע ועלה בסערה במדרגות הפרלמנט כהפתעה הגדולה של הבחירות ברומניה בשבוע שעבר

המהומות בבית הקברות הצבאי בכפר ואלה אוזולוי ברומניה/יוטיוב

במוקדמות יורו 2012, הביסה רומניה את בוסניה 0:3 באצטדיון ג'ולשטי בבוקרשט. אחרי המשחק כוחות המשטרה לא אהבו את ההתנהגות של חלק מהאוהדים שצעדו והשמיעו קריאות לאומניות, והתעמתו איתם. "חטפתי את המנה שלי", סיפר שנים לאחר מכן ג'ורג'ה סימיון, "גז מדמיע לפרצוף ואגרופים לכבד. מנוול במדים שעמד מעליי וצעק: קופים, אני אהרוג אתכם'".

היום ג'ורג'ה סימיון הוא המנהיג של מפלגת AUR - האחווה למען אחדות הרומנים. מראש ארגוני האולטראס של נבחרת רומניה, הוא הפך להפתעת הבחירות הכלליות במדינה בשבוע שעבר. מאוהד כדורגל מוקף בחוליגנים, לחבר פרלמנט - יש שיגידו שעדיין מוקף בחוליגנים.

סימיון והמפלגה שלו היו הגוף היחיד שתמך בפומבי בשופט הרביעי סבסטיאן קולצסקו ("רודפים את רומניה", צייץ), שעלה לכותרות בעל כורחו בשבוע שעבר. קולצסקו כביכול השמיע הערה גזענית כלפי עוזר המאמן שחום העור של בשאקשהיר, פייר וובו, והמשחק של הטורקים נגד פריז סן ז'רמן פוצץ. על תפוח האדמה הלוהט הזה קפצו בששון מפלגת הימין הרומנית שהולכת יד ביד עם ארגוני האולטראס במדינה.

ג'ורג'ה סימיון, ראש מפלגת AUR, רומניה. Vadim Ghirda, AP
מאוהד כדורגל מוקף בחוליגנים, לחבר פרלמנט - יש שיגידו שעדיין מוקף בחוליגנים. סימיון/AP, Vadim Ghirda

החיבור בין אוהדי כדורגל לפעילות פוליטית הולך שנים אחורה, בעיקר באירופה. ברומניה מפלגת AUR שהוקמה בדיוק לפני שנה, הדהימה כשקיבלה 9 אחוזים מהקולות. מה היה המצע שלה? על קצה המזלג: התנגדות לנישואים חד-מיניים, תמיכה באנשי הכנסייה האורתודוכסית, ערכי משפחה ובעיקר התנגדות להגבלות שהוטלו בשל התפרצות נגיף הקורונה. האלמנט האחרון הוא שהביא לה את ההצלחה הגדולה.

בראש המפלגה עומד סימיון. הוא תמיד היה פעיל פוליטי עם אג'נדות ברורות. נחשב למגיארופוב (שונא הונגרים), קסנופוב, לאומן, שמצא ביציעים קרקע פורייה להביע את דעותיו ולאסוף סביבו אנשים. "המועדון שאהדתי מת ב-2002, כך שיכולתי להקדיש את כל התמיכה שלי לנבחרת", סיפר ל-"אולטרה מגזין", "ב-2003 הקמתי את Honor et Patria (בתרגום חופשי: "כבוד וארץ אבות") ביחד עם כמה חברים. אני זוכר את משחק החוץ הראשון, נגד אנדורה. נסענו באוטובוס ובילינו בדרכים יומיים. תלינו שם שלט שעליו כתבנו: 'נסענו 3,000 קילומטר כדי להראות שאנחנו גאים ברומניה'".

בהמשך סימיון הקים את Uniti Sub Tricolor (בתרגום חופשי: "מאוחדים תחת הטריקולור [הדגל]"), ארגון אוהדים נוסף שאיחד חברים בקבוצות אולטראס מכל רחבי רומניה. ביחד הם הפכו לארגון חזק ולעתים גם אלים.

עוד בוואלה!

כרטיס בכיוון אחד: הכירו את השופט השערורייתי מאחורי האמירה הגזענית

לכתבה המלאה

"המאמן הלאומי מירל ראדוי פתח את שערי הנבחרת הלאומית לשחקנים לא רומנים, אבל מי שחושב שזה רק מקרה אחד, טועה", רתחו בארגון האוהדים Honor et Patria כשהמגן הפורטוגלי של קלוז', מריו קאמורה, זומן לנבחרת רומניה לפני כמה חודשים, "זה סוס טרויאני שיביא איתו עוד ועוד מקרים של זרים במדים הלאומיים. הנבחרת היא עניין עקרוני, בדיוק כמו הדגל, ההמנון ויום העצמאות. אתה לא מחליף אותם, גם אם נראה לך שיש אופציות יותר אטרקטיביות".

הפסקה הזו אמנם פורסמה כהודעה רשמית של הארגון, אבל הקול הוא קולו של ג'ורג'ה סימיון. הוא אמנם נטש את הזירה הספורטיבית לטובת זו הפוליטית, אבל אין מישהו שיודע טוב ממנו כמה השפעה יש לכדורגל על חיי היום-יום. בגיל 33, אחרי קמפיינים עצמאיים שהתרכזו באיחוד של רומניה עם מולדובה ושעלו לו באיסור כניסה למדינה שכנה, החליט להיכנס לפוליטיקה הממסדית. זה קרה אחרי תקרית אלימה שברומניה זוכרים עד היום.

ב"יום הגיבורים", יום הזיכרון של רומניה ביוני 2019, סימיון עמד בראש קבוצה של קרוב ל-1,000 רומנים שהגיעו לבית הקברות הצבאי בכפר ואלה אוזולוי במטרה לערוך טקס מפואר. הכפר שוכן במחוז הרגיטה שבו 83 אחוז מהתושבים הם ממוצע הונגרי ורואים בעצמם הונגרים לכל דבר. כשחלק מהתושבים ראו שהלאומנים הרומנים מגיעים לבית הקברות, הם ניסו למנוע מהם את הכניסה באופן פיזי והסיטואציה הנפיצה הפכה למהומה אלימה שכללה גם כוחות משטרה גדולים.

המהומות ב-ואלה אוזולוי

המהומות בבית הקברות הצבאי בכפר ואלה אוזולוי ברומניה/יוטיוב

"זה משהו שאי אפשר לתאר במילים", הזדעזע מנהיג המפלגה ההונגרית ברומניה, קורודי אטילה, אחרי המהומות ב-ואלה אוזולוי, "מאות רומנים הגיעו, הרבה מהם אוהדי כדורגל, והם נלחמו במשטרה. הם פרצו לבית הקברות, זרקו אבנים על אזרחים ממוצע הונגרי שהיו שם, זה נורא".

התקרית הזו עלתה לכותרות וסוקרה במשך ימים ארוכים, חקירות נפתחו וסימיון ניצח. כאדם שהגיע מהיציע, הוא מעולם לא פחד מרעש וגם לא מאלימות. וההמולה שירתה אותו נאמנה. ב-1 בדצמבר, יום האיחוד של ממלכת רומניה הישנה, הוא הקים את מפלגת AUR. כשסיים את הנאום השוצף והקוצף שלו, עשרות תומכים - כולם אוהדי כדורגל - הדליקו אבוקות.

במהלך השנה הבאה AUR הייתה המפלגה היחידה ברומניה שהביעה תמיכה בדונלד טראמפ, היא סיפקה רמזים לשנאת הונגרים, שידרה מסרים על חזרה לערכים ישנים ועל חיזוק הכנסייה וכדי להפיק את הנוק אאוט הסופי - נעזרה במשבר הקורונה כדי לשעוט לאולם הפרלמנט.

בימים האחרונים ארגוני האוהדים שסימיון עצמו הקים, פרסמו הודעות רשמיות בהן התנערו מכל וכל משיוך מפלגתי, אבל ברומניה וגם באירופה יודעים כולם כיצד הפוליטיקאי הצעיר והמפתיע של הבחירות, צמח מתוך יציעי האולטראס ושהוא יידע היטב כיצד להשתמש בהם בעתיד.

ספורטאי השנה של 2020

רוברט לבנדובסקי
ארלינג הולאנד
סאדיו מאנה
סרחיו ראמוס
לברון ג'יימס
לואיס המילטון
רפאל נדאל
פטריק מהומס
ג'ושוע צ'פטגאי
ארמנד דופלנטיס
25579 משתתפים

ספורטאית השנה של 2020

סופיה קנין
איגה שביונטק
אדה הגרברג
ויויאן מידמה
בריאנה סטיוארט
אג'ה ווילסון
לטסנבט גידיי
סיפאן חסן
12618 משתתפים
  • עוד באותו נושא:
  • רומניה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully