וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כרטיס בכיוון אחד: הכירו את השופט השערורייתי מאחורי האמירה הגזענית

9.12.2020 / 13:00

הרס עשרות משחקים, הרחיק מאות שחקנים, שלף אלפי צהובים, ניסה להתאבד פעמיים, התגרש פעמיים, וגם גרם לכלה נוספת לברוח. אין שופט שערורייתי ושנוא יותר ברומניה (ואולי בעולם כולו) מסבסטיאן קולצסקו, האיש מאחורי ההערה הגזענית שפוצצה את משחקה של פ.ס.ז' בליגת האלופות

הופסק המשחק בין בשאקשהיר לבין פריס סן ז'רמן בגלל תקרית גזענית/רויטרס

סבסטיאן קולצסקו לא היה אמור לשפוט במשחקים בינלאומיים העונה. מהנדס האלקטרוניקה בן ה-43 הוסר בקיץ מהרשימות של פיפ"א ואופ"א, והוחלף על ידי שופטים צעירים יותר - אך המשיך לעבוד כשופט רביעי במשחקיו של חברו הטוב אובידיו חצגאן. כך הוא נסע למספר מפגשים מסקרנים, בין היתר הקרב בין ישראל לסקוטלנד בפלייאוף העליה ליורו 2020, אולם לא משך תשומת לב מיוחדת. אחרי הכל, מה כבר יכול לעולל השופט הרביעי? אתמול, כאשר הגדיר את פייר וובו, עוזר המאמן הקמרוני של איסטנבול בשאקשהיר כ"שחור", התברר שגם בתפקיד זה הוא מסוגל לחולל מהומה רבתי.

ברומניה, אם נאמר זאת בעדינות המתבקשת, לא הופתעו במיוחד מהתקרית, כי קולצסקו היה מעורב לאורך הקריירה במספר מדהים של תקריות ועשה אינספור כותרות מכל הסוגים האפשריים. קשה לדמיין שופט שאחראי לשערוריות כה רבות - והרומנים משוכנעים שמדובר בשיא עולמי. הסיפורים אודותיו מגוונים במיוחד, ולא רק על המגרש. את אחת הדרמות הגדולות ביותר סיפק קולצסקו עוד ב-2008, כאשר ניסה להתאבד בקפיצה מחלון ביתו בקראיובה.

סבסטיאן קולצ'סקו שופט רומני. AP
אפילו כשופט רביעי הוא הצליח לחולל מהומה רבתי. סבסטיאן קולצסקו אתמול בפריז/AP

חתונה שבוטלה בהתרעה של שבוע

"תעזבו אותי בשקט ואל תתקרבו", צעק השופט כאשר התכוון לזנק מהקומה השלישית. כוחות החילוץ והמשטרה הגיעו למקום ופרצו את הדלת, אך זה היה מאוחר מדי. קולצסקו קפץ. למרבה המזל, הוא יצא מהתקרית ללא פגע, חזר הביתה בעצמו, ואפילו סירב לקבל טיפול רפואי. שופט העבר הוותיק יון קראצ'ינסקו, ששפט את גמר ליגת האלופות ב-1995 והיה בזמנו המנטור שלו, האשים את ההתאחדות במצבו הנפשי הקשה: "הם הביאו אותו עד כדי ייאוש מוחלט. הוא קורבן לשיטה האומללה של הכדורגל הרומני, שמחסלת אנשים, לאט אבל בטוח. הוא השופט הצעיר הכי טוב שלנו, ואפילו אני לא הייתי ברמתו בגילו. אבל הם הישעו אותו, ולא נתנו לו לעבוד".

עם זאת, כלל לא בטוח כי הבעיות המקצועיות הן אלה שגרמו לקולצסקו לרצות לשים קץ לחייו. לדברי מקורביו, היה זה ניסיון ההתאבדות השני שלו, ויש הגורסים כי הוא נעוץ באהבה נכזבת. רק הוא יודע את האמת, אך אין ספק כי חייו הפרטיים מעולם לא היו שלווים. נישואיו הראשונים התפרקו זמן לא רב לפני הקפיצה, חודשים ספורים אחרי החתונה. החתונה השניה, ב-2016, כלל לא יצאה לפועל כי הכלה ביטלה את התוכניות וברחה שבוע לפני האירוע, כאשר האולם כבר הוזמן, וכל הכסף שולם. והשנה הוא התגרש שוב, ונאלץ להיפרד גם מבתו הקטנה. גם הסיפורים האלה זכו להד תקשורתי נרחב ברומניה, ושחקנים רבים שמחו - לפחות בסתר - לאידו של השופט.

עוד בוואלה!

קולצסקו הסביר: "ברומנית ניגרו זה שחור, אני לא גזען"

לכתבה המלאה
יון קראצ'ינסקו. צילום מסך, צילום מסך
האשים את ההתאחדות במצבו הנפשי הקשה של קולצסקו. יון קראצ'ינסקו/צילום מסך, צילום מסך

"לא מכבד אנשים"

כי קולצסקו אינו דמות אהודה בקרב הכדורגלנים בליגה הרומנית, בלשון המעטה. קחו, למשל, את האמירה הזו של אריק הברזילאי ששיחק ב-2014 בפאדנודי. "אני יכול לדבר בגנותו שעות. הוא פשוט אדם רע שמתנהג לאנשים באופן מחפיר ולא מכבד אותם. הוא יודע רק לצרוח - 'זוז מכאן', 'עוף מפה'. בשלב מסוים פשוט מתחשק לך להתנפל עליו, אבל אני לא רוצה לקבל השעיה לכל החיים, אז אני מתאפק", אמר החלוץ שחום העור (אם כי זה לא נראה רלוונטי, לפחות עד אתמול).

קולצסקו לא דופק חשבון לשחקנים ואוהב מאוד להיות במרכז העניינים, בעיקר באמצעות שליפת כרטיסים בכמויות סיטונאיות. בעוד שופטים טובים משתמשים בהם על מנת להפגין סמכותיות ולהרגיע את הרוחות, קולצסקו משיג בדרך כלל את ההיפך. משחקים רבים מאוד שלו יצאו לחלוטין מכלל שליטה, ואז גם הוא נוטה לאבד את העשתונות.

סבסטיאן קולצ'סקו שופט רומני. AP
נוטה לאבד את העשתונות. סבסטיאן קולצסקו/AP

חנק שחקן - ואז הרחיק אותו

את המשחק בין פטרולול לגז מטאן במאי 2013 זוכרים ברומניה עד היום, וסביר שלא ישכחו לעולם. באמצע המחצית השניה ההזויה, נשך אז שוער המארחת מירצ'ה בורנסקו את החלוץ הירדני תאהר באוואב, ושניהם הורחקו בתום תגרה המונית שפרצה. עמוק בזמן פציעות, כאשר שתי הקבוצות כבר נותרו בתשעה שחקנים אחרי הרחקות נוספות, שרק קולצסקו לפנדל שנוי מאוד במחלוקת לזכות פטרולול שפיגרה 1:0, ושחקני גז מטאן התנפלו עליו במחאות. בעיצומה של המהומה, ניסה השופט לחנוק את הבלם סרג'ו מוט, באירוע חסר תקדים גם במונחי הכדורגל הרומני. הוא טען להגנה עצמית והרחיק אותו, ביחד עם שחקן נוסף, והמשחק שהסתיים בתיקו 1:1 הניב שישה כרטיסים אדומים ו-10 כרטיסים צהובים. גם שני המאמנים הורחקו.

מבחינת קולצסקו, אלה דווקא לא מספרים חריגים. במשחק בין טרגו מורש לפאנדורי ב-2016 ספגו 10 שחקנים של המארחת כרטיסים צהובים, ושלושה מהם אף הורחקו. בתוספת שלוש אזהרות לאורחת, נספרו 16 כרטיסים בסך הכל. במפגש בין אסטרה לטרגו מורש ב-2015 נשלפו 10 צהובים וארבעה אדומים. במשחק בין ויטורול לבוטושאן ב-2014 היו 12 צהובים ושני אדומים. אותו היבול בדיוק נרשם בקרב בין יאשי לדינאמו בוקרשט ב-2017. בשנה שעברה, ראו שחקני הרמנשטאט וגז מטאן 11 כרטיסים צהובים ושני אדומים. זה קרה אפילו במסגרת בינלאומית, כאשר משחק בין ספרטה פראג לספרטק סובוטיצה במוקדמות הליגה האירופית ב-2018 הסתחרר ל-10 צהובים ושתי הרחקות.

סבסטיאן קולצ'סקו שופט רומני. AP
143 כרטיסים אדומים רק מאז 2012. סבסטיאן קולצסקו/AP

"הורג משחקים בכוונה"

זו רשימה חלקית ביותר. אפשר למלא כאן עוד שורות רבות מאוד, אך יש חשש שתשתעממו. נדגיש רק כי בשמונה השנים מאז 2012 שלף קולצסקו 143 כרטיסים אדומים. לא לחינם מכנים אותו מלך ההרחקות. את הקריירה הוא החל עוד ב-2003, כך המספר הכולל גבוה בהרבה - רק דרוש חיפוש מידע מדויק יותר. מספר הכרטיסים הצהובים נמדד באלפים רבים. מספר הטעויות הקשות מוערך במאות, והתלונות הגיעו מכל עבר על בסיס כמעט שבועי. ב-2007, לפני ניסיון ההתאבדות, קולצסקו באמת הושעה על ידי איגוד השופטים אחרי רצף קשה של מחדלים, והורד לליגה השניה. הוא הוחזר לליגה הבכירה בחלוף שנה, וב-2013 קיבל מחדש גם את התג של פיפ"א. במדינה התקשו מאוד להבין מדוע, במיוחד לאור הדיווחים על שחיתות, כולל קבלת רכב במתנה מהבעלים של דינאמו בוקרשט, לכאורה.

שחקנים ומאמנים טענו כי השופט מאוהב בהרס משחקים להנאתו האישית. כך, למשל, לפני שנה הוא התנהל משחק קצבי וכייפי בין ויטורול לספסי והתוצאה עמדה על 1:1 בדקה ה-30. עד לסיום המחצית הראשונה, הספיק קולצסקו לשלוף לשני שחקני ספסי כרטיסים צהובים כפולים על עבירות מינוריות, להרחיק אותם ולהותיר את האורחת בתשעה שחקנים. ויטורול ניצחה 1:4 אחרי ההפסקה. "הוא פשוט חיסל אותנו, וזהו. אני מסכים עם הצהוב הראשון, אבל השני היה אבסורדי. שופט עושה דברים כאלה רק אם הוא מעוניין לגמור את המשחק", אמר הבלם רזבאן טינקו, אשר הורחק ראשון.

"כמעט תמיד משפיע על התוצאה"

שופט העבר אדריאן פורומבויו, שנחשב לאחד הטובים בתולדות רומניה, טען: "קולצסקו מעולם לא היה צריך לקבל את תג פיפ"א. אין לו שום קשר לכך. לו הייתי מקבל את ההחלטות, הוא לא היה שופט גם בליגה הרומנית הבכירה כלל. כמעט ואין משחק שהוא לא השפיע על תוצאתו". למרות זאת, יחסי הציבור שלו בהתאחדות תמיד היו מעולים, הוא המשיך לקבל גיבוי ללא סייג במשך יותר מעשור, והשנה השלים 300 משחקים, בליגה הרומנית לבדה. הוא כה "מבוקש" שביולי אפילו שיבצו אותו פעמיים באותו מחזור, בהפרש של יומיים.

לפחות בשנה האחרונה זכה קולצסקו השנוא לאמפתיה מצד האוהדים. שני הוריו הלכו לעולמם מסרטן בהפרש של חודשים, ואת ההודעה את מות אביו הוא קיבל מיד אחרי משחק בו שפט. דמעותיו ריגשו אנשים, וגם הגירושים והפרידה מבתו התווספו לעלילה הטרגית. קשה לא לרחם עליו בנסיבות אלה, וגם הפרידה משיפוט בינלאומי היטיבה איתו. היו שהעריכו כי זו עונתו האחרונה במקצוע, והוא היה עשוי אולי לסיים את הקריירה על הדשא בטונים קצת פחות צורמים. זה היה אפשרי... עד אתמול. עכשיו גם הפרישה שלו תהיה מכוערת ומתוקשרת במיוחד. ועכשיו גם מחוץ לרומניה מכירים היטב את שמו של מלך ההרחקות הרומני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully