וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסקנדל בליגת האלופות: השופטים הרומנים טוענים שוובו כינה אותם "צוענים"

אחרי שהשופט הרביעי סבסטיאן קולצסקו שהואשם שקרא לעוזר מאמן בשאקשהיר "שחור" ניסה להסביר: "ברומנית ניגרו זה שחור, אני לא גזען", הגיעה טענה חדשה מצוות השיפוט. המשחק יחודש (19:55) החל מהדקה ה-14 עם שופטים אחרים

הופסק המשחק בין בשאקשהיר לבין פריס סן ז'רמן בגלל תקרית גזענית/רויטרס

הסערה סביב הפסקת המשחק בין פריז סן ז'רמן לבשאקשהיר אמש (שלישי) ממשיכה להעסיק את עולם הכדורגל כולו, שהזדעזע מהתקרית הגזענית החריגה, במעורבות שופט רביעי בליגת האלופות, וגם התרגשה מההתגייסות של השחקנים והקבוצות למען גינוי התופעה.

כזכור, בדקה ה-14 של המשחק, במצב של 0:0, שחקני שתי הקבוצות ירדו במחאה לחדר ההלבשה אחרי שהשופט הרביעי סבסטיאן קולצסקו קרא לשופט הראשי בבקשה שירחיק את עוזר המאמן של בשאקשהיר, פייר וובו הקמרוני, וכשנשאל למי בדיוק מיושבי הספסל להוציא את הכרטיס האדום הוא אמר לו: "את השחור ההוא שם. לך אליו ותראה מי זה. השחור הזה שם, הוא לא יכול להתנהג ככה".

לוח התוצאות של המשחק בין בשאקשהיר לבין פריז סן ז'רמן. AP
המשחק יחודש מהדקה ה-14, עם צוות שיפוט חדש/AP

התקרית הזו גרמה לוויכוחים במשך דקות ארוכות, שבמהלכם וובו צעק על השופט והרביעי: "למה קראת לי שחור? למה קראת לי שחור?!". אחרי ששני הצדדים טענו שאינם מוכנים להמשיך לשחק כל עוד השופט הרביעי לא מורחק מהמקום, החליטו שחקני בשאקשהיר לרדת מהמגרש. לאחר מכן הצטרפו אליהם הצרפתים.

במשך כמעט שעתיים נעשו ניסיונות לחדש את המשחק, אך עקב התעקשותם של הטורקים שלא לשחק תחת אותו שופט, הוא נדחה ביממה ויחודש הערב בשעה 19:55 שעון ישראל, החל מהדקה ה-14. אופ"א שיבצה להמשך המשחק הערב את השופט ההולנדי דני מאקלי, וצוות השיפוט שלו יכלול שופטים מהולנד, איטליה ופולין. לעומת זאת הקבוצות לא יוכלו לערוך שינויים בהרכבים שלהן.

עוד בוואלה!

השופט כינה את עוזר המאמן "שחור", שחקני פריז סן ז'רמן ובשאקשהיר ירדו מהמגרש

לכתבה המלאה
סבסטיאן קולצ'סקו שופט רומני. AP
טוען לבלבול בתרגום. סבסטיאן קולצסקו/AP

קולצסקו עצמו, שנחשב לשופט שערורייתי במיוחד בליגה המקומית ברומניה, ניסה להסביר את דבריו בכך שברומנית משמעות המילה "ניגרו" בה השתמש ועורר סערה היא פשוט הצבע השחור, ולא "כושי" כמו באנגלית והצהיר בתוקף: "אני לא גזען". אלא שההסבר הזה לא הרגיע אף אחד, ואפילו ההתאחדות הרומנית גינתה את המקרה והודיעה שהיא מתייצבת לצד המאבק נגד הגזענות בכדורגל.

בתקשורת הרומנית פרסמו מאוחר יותר ציטוטים שאמר קולצסקו לסביבתו הקרובה: "לא היתה לי שום כוונה רעה. אני לא מתכוון לקרוא אף עיתון ואף אתר אינטרנט בשלושת הימים הקרובים. כל אחד שמכיר אותי יודע שאני לא גזען! לפחות זה מה שאני מקווה....". אובידיו חצגאן, השופט הראשי במשחק, הבהיר הבוקר שלא יתאפשר לו להתייחס לאירועי המשחק ואמר: "אסור לנו לדבר בכלל על מה שקרה לפני שנדבר עם אופ"א. כמובן שאנחנו הרוסים, אבל אנא כבדו את השתיקה שלנו והבינו את המצב שבו אנחנו נמצאים".

בשעות הצהריים פרסם העיתונאי הרומני עמנואל רושו ציטוט מפי מקור המקורב לשופטים (עליהם כאמור נאסר לדבר פומבית), הטוען שהחל מהדקה השנייה במשחק וובו כינה את השופטים הרומנים "צוענים". בנוסף נטען שהאיש הנשמע אומר "השחור הזה" בהקלטה שהתפרסמה אתמול כלל לא היה של קולצסקו אלא של הקוון אוקטביאן סוברה.

פייר וובו עוזר מאמן איסטנבול בשאקשהיר מתווכח עם השופט אובידיו הטגאן. רויטרס
קרא לצוות השיפוט הרומני "צוענים"? פייר וובו/רויטרס

יון קראצ'ינסקו, אחד השופטים הבכירים ברומניה בכל הזמנים ומי ששפט את גמר ליגת האלופות של 1995, סירב גם הוא לגונן על קולצסקו למרות שנחשב בעבר למנטור שלו ואמר: "מה שקרה פה זה משהו מיוחד באמת. זה כתם שחור על ליגת האלופות. מישהו פעם נתקל בדבר כזה? אני לא נתקלתי. ההשלכות של התקרית הזו יגיעו לכל מקום בעולם".

קיליאן אמבפה, כוכבה הגדול של פ.ס.ז', היה מי שדחף את קבוצתו להצטרף למחאה של הטורקים ועודד את חבריו לרדת מכר הדשא, לאחר שעל פי הדיווחים בצרפת הוא דרש מהשופט הראשי שהמשחק לא יחודש לפני שהוא יניף כרטיס אדום לעברו של קולצסקו. בהמשך הלילה אמבפה צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "אמרו לו לגזענות, וובו אנחנו איתך", ובחשבון האינסטגרם שלו הוא אף שיתף את הפוסט של בשאקשהיר בנושא.

רוז'ה מילה, אגדת העבר הקמרונית, התייצב לצידו של בן ארצו וכתב: "תישאר חזק אחי, זה לא מגיע לך. יש לך את כל התמיכה שלי".

היחיד בינתיים שניסה להקטין את חשיבות המקרה היה ליונל שארבונייה, שוערה האגדי של אוקזר שאף עמד פעם אחת בשערה של נבחרת צרפת, ואמר בטלוויזיה המקומית: "אני צריך להגיד את האמת שלי - כשאימנתי באפריקה, תמיד התייחסו אליי שם כ"לבן ההוא", וזה לא היה נתפס כמשהו גזעני", ומיד ספג מבול של תגובות זועמות מאלפי צופים שסירבו להאמין להשוואה שערך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully