רפאל וראן שחקן ריאל מדריד. Alex Caparros, GettyImages
רפאל וראן שחקן ריאל מדריד/GettyImages, Alex Caparros

גורלו של אלוף

4.12.2020 / 18:00

דווקא בזמן שהסדרה התיעודית עליו, הנושאת את השם בכותרת, זוכה להצלחה, רפאל וראן טועם לראשונה את הצד המר של התהילה. הדעיכה מאז הזכייה במונדיאל, הביקורות הקשות, הצל של ראמוס, הייאוש של הנשיא והעתיד שקשור בעתידו של זידאן. מה עובר על אחד הבלמים הטובים בעולם?

סוף פברואר 2019. ריאל מדריד הובסה על ידי ברצלונה 3:0 בגומלין חצי גמר גביע המלך ומיד לאחר מכן, בתחילת חודש מרץ, הפסידה לה גם בליגה והודחה מליגת האלופות אחרי רביעייה ביתית שספגה מאייאקס. "זה היה השבוע הכי שחור בקריירה שלי", הודה רפאל וראן, אחד המבוקרים הראשיים באותם משחקים, כחצי שנה לאחר מכן. "איבדנו את הכול באותו שבוע, ובדיוק בתקופה הזו החלו הצילומים לסדרה".

הבמאי תאו שוסטר, אחד מיוצרי סרט המונדיאל של נבחרת צרפת, ליווה אז את בלם ריאל מדריד לטובת דוקו בן שלושה חלקים (משודר באמזון פריים) הנקרא "וראן, גורלו של אלוף". לפני כחודש, הוא אפילו זכה בפרס על דוקו הספורט הטוב ביותר בפסטיבל רוטרדם וגרם לווראן להתגאות. "זה סיפור על בחור רגיל שקורים לו דברים בלתי רגילים", תיאר שוסטר את הסדרה התיעודית על מי שהיה אלוף עולם עם צרפת וארבע פעמים אלוף אירופה עם ריאל מדריד כבר בגיל 25.

אלא שמאז, הדברים שקורים לו במדי ריאל הם בלתי נתפסים לצד השלילה ואירועי אותו "שבוע שחור" כהגדרתו, מופיעים בתדירות גבוהה. עד כדי כך שבתקשורת הספרדית שאלו השבוע אחרי עוד טעות פטאלית: "מי אתה, ומה עשית לרפאל וראן?".

רפאל וראן שחקן נבחרת צרפת. רויטרס
התואר הזה גרם לשובע כבר בגיל 25? רפאל וראן עם הגביע העולמי בחגיגות ב-2018/רויטרס

אחרי הגביע העולמי ברוסיה, כמה מכוכבי הזכייה של הטריקולור נראו בהנגאובר מוחלט. וראן היה אולי המקרה הקיצוני ביותר. הסלע של נבחרת צרפת, מי שלדעת לא מעט אנשים נחשב אז למועמד ראוי לזכות בכדור הזהב לאחר שהיה שחקן מפתח בזכייה השלישית ברציפות של ריאל בליגת האלופות וכמובן בדרך להנפת הגביע העולמי, פשוט יצא מפוקוס. הוא היה רע בליגה ובצ'מפיונס, גרם לשני שערים בהפסד ללבנטה ולאחר מכן קרס גם בקלאסיקו עם טעויות רבות, פנדל על לואיס סוארס ופציעה שאילצה אותו לצאת.

בזמן ששחקנים אחרים התגברו על קדחת הזכייה במונדיאל, וראן (כמו פול פוגבה, למשל) לא יצא מזה. אותם משחקים מול אלאבס ולבנטה באוקטובר 2018, הפכו לתו התקן החדש שלו. כל כך רחוק מהשקט והביטחון שהקרין לפני כן. האליפות בעונה הקודמת, בה הבולטים בהגנת ריאל היו סרחיו ראמוס וטיבו קורטואה, אמורה הייתה להוציא אותו מזה, אבל אז הגיעה טראומת מנצ'סטר סיטי שהכניסה אותו שוב לבור מקצועי.

בהיעדרו של ראמוס המורחק, בריאל חששו שמחליפו אדר מיליטאו לא יעמוד בלחץ בגומלין שמינית גמר ליגת האלופות. אלא שדווקא וראן קרס ברגע האמת. הוא הפך לשחקן הראשון של ריאל מאז 2007/08 שמבצע שתי טעויות שהובילו לספיגות, ומשחק הבלהות שלו גרם להדחה. "זה עליי, אני אשם", לקח אחריות לאחר מכן, אבל במדריד החלו להפנים: וראן לא יכול להחזיק את ההגנה ללא ראמוס.

עוד בוואלה!

מאזן הספיגה הגרוע בתולדותיה: עד כמה סרחיו ראמוס חסר לריאל מדריד?

לכתבה המלאה
ראחים סטרלינג, מנצ'סטר סיטי חוגג, רפאל וראן ריאל מדריד מאוכזב. GettyImages
משחק הבלהות שגרם להדחה ולמסקנה קשה. רפאל וראן מול מנצ'סטר סיטי/GettyImages

ההבנה הזו התחדדה בשבועיים האחרונים, בהם ראמוס נעדר בגלל פציעה. עוד לפני כן, כשהקפטן לצדו, וראן כבש שער עצמי מוזר מול ולנסיה וקיבל עקיצה מסוכנו לשעבר של קארים בנזמה שצייץ: "מאז אותו משחק מול מנצ'סטר סיטי הוא נראה כמו צל של עצמו". הנבחרת נתנה לו אפשרות להרים ראש עם הופעה מצוינת מול כריסטיאנו רונאלדו ופורטוגל, אבל החזרה לריאל שוב הייתה כואבת.

ביום שלישי, אחרי כדור קרן של ריאל שהפך למתפרצת של שחטאר דונייצק, וראן הזיז את גופו מהכדור בצורה תמוהה ואפשר לדנטיניו לכבוש את הראשון של אלופת אוקראינה, בדרך ל-0:2 שפתח לחלוטין את בית ב' והעמיד את הבלאנקוס בסכנת הדחה כבר בשלב הבתים. דבר שלא קרה לה מעולם, אפרופו דברים בלתי רגילים. ושוב, חצים רבים הופנו לעבר וראן, שהובך כמה וכמה פעמים וגם ניצל מהרחקה. זו הייתה הטעות השלישית שלו שעלתה בשער ב-2020 - שתיים יותר מכל שחקן אחר בליגת האלופות.

הבלם בן ה-27 מקפיד לומר ש"ראמוס משפר אותי ואני משפר אותו", אבל בפועל ההשפעה של ראמוס דרמטית ומשמעותית הרבה יותר. על וראן ועל הקבוצה כולה, שהפסידה שמונה מ-10 המשחקים האחרונים בלעדיו בליגת האלופות. "לא יכול להיות שזה אותו שחקן שנחשב לאחד הבלמים הטובים בעולם", תהו ב"אלדסמארקה". "לא יכול להיות שזה הבלם שזכה בגביע העולמי, לקח ארבע פעמים את ליגת האלופות והראה באינספור משחקים את האיכויות שלו, מאז אותו מפגש עם ברצלונה בחצי גמר גביע המלך ב-2013". בעיתונים "אס" ו"מארקה" העניקו לצרפתי את הציון 0 על ההופעה מול שחטאר, ובאחרון הדגישו: "וראן ממשיך ליפול ללא ראמוס".

את המסר הזה חיזק העיתון עם שער מפתיע שבו 100 סיבות להארכת חוזהו של ראמוס בן ה-34. במדריד חוששים מהעתיד ללא הקפטן, בטח כשהאיש עליו בנו כמנהיג הבא של ההגנה לא מוכיח שיש על מי לסמוך. אולי אפילו לא כסגן.

זינדין זידאן מאמן ריאל מדריד עם רפאל וראן. David S. Bustamante, GettyImages
הכריז עליו כ"בלתי ניתן להעברה". זינדין זידאן עם רפאל וראן/GettyImages, David S. Bustamante

ראמוס מסיים חוזה בקיץ הקרוב וההסכם עם וראן הוא לעוד שנה וחצי. לאור הנסיגה ביכולת, הנשיא פלורנטינו פרס, שנחשב בשנים עברו לאחד ממעריציו הגדולים של הצרפתי, כבר עבר לעמדת התלבטות ולא בטוח שיעדיף להאריך את חוזהו מעבר ל-2022 ולא למכור אותו שנה לפני כן.

לפיכך, עתידו של וראן תלוי בזה של זינדין זידאן - האיש שגרם לו לבחור בריאל מדריד ב-2011, אחרי עונה אחת בלאנס. בתחילת 2019 כבר רמז וראן על רצונו לעזוב, וגם פרס הודה שזה מה שהבין ממנו, אבל אז זידאן חזר והרעיון ירד מן הפרק. זיזו לא היה מוכן לוותר על "זידאן של ההגנה", על המתנה שהעניק לריאל לפני תשע שנים. גם אם כרגע המתנה הזו בעיקר מחלקת מתנות ליריבות.

"זה לא רק אני שמעוניין להשאיר אותו", פסל זידאן בשבוע שעבר כל אפשרות למכירה של וראן. "הוא חלק מהמועדון, היה לנו מזל גדול שהצלחנו להביא אותו למדריד. יש לו קריירה גדולה, הוא השיג המון מאז שהגיע לכאן. ברור שהוא בלתי ניתן להעברה מבחינת המועדון ומבחינתי כמאמן".

אבל האם אכן פועלים במדריד להארכת החוזה? פרס, כאמור, כבר לא רואה עין בעין עם זידאן - בנושא הזה ובנושאים אחרים. על פי אחד הדיווחים, הנשיא סימן כמה כוכבים שצריכים ללכת, ביניהם מי שמוגדרים אצלו "מפונקי זידאן": וראן ובנזמה. מנצ'סטר יונייטד, צ'לסי ופריז סן ז'רמן, שרצו את וראן עוד ב-2011, כבר מוכנות לחזור לתמונה. גם הן מבינות שפרידה של ריאל מזידאן משמעותה גם פרידה מווראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully