וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאיראן ועד סרקוזי: ההתערבויות הפוליטיות שהובילו לסנקציות מצד פיפ"א

האזהרה שקיבלה צרפת, העונש הקצר של איראן, ההרחקה שעלתה ביוקר לסיירה לאון וההקפאה הממושכת של כווית. לתשומת לב מירי רגב: זה מה שיכול לקרות כשמנסים להשפיע על פעולות ההתאחדות

מאמן נבחרת ישראל וילי רוטנשטיינר במסיבת עיתונאים לקראת משחק ליגת האומות מול צ'כיה/צילום: שלומי גבאי, עריכת וידאו: אסף דרורי

עם כל הכבוד לנבחרי הציבור ששמו לפתע על ראש שמחתם את נבחרת ישראל, אף אחד מהם לא יכול להתערב במינוי המאמן הבא. לא לטרפד ולא לקדם. לא מירי רגב ולא מיקי זוהר, לא חילי טרופר ולא מרב מיכאלי. גם אם זה נגמר בדרך כלל באזהרה בלבד, פיפ"א אוסרת כל התערבות פוליטית בהתנהלות של התאחדויות הכדורגל הנמצאות תחתיה. השרים וחברי הכנסת יכולים רק לצייץ. את המאמן הבא תבחר ועדת האיתור או כל קומבינציה אחרת עליה תחליט ההתאחדות. אותו פורמט, אגב, שלא נתן לאיל ברקוביץ' את התפקיד עד היום.

ומה קורה אם בכל זאת יחליטו נבחרי ציבור כאלה או אחרים להפוך את האיומים למעשים? פיפ"א מתערבת. הסיפור נעצר בדרך כלל בשלב האזהרות, אבל אם זה לא עוזר אז מגיעות הסנקציות. עד רגע ההתקפלות.

ח"כ מיקי זוהר ביום השבעת הממשלה שבוטלה, כנסת, 14 במאי 2020. ראובן קסטרו
יכול להמשיך לצייץ, לא יותר. מיקי זוהר/ראובן קסטרו

* ב-2006, לאחר שנבחרת איראן צברה רק נקודה במונדיאל בגרמניה, החליטה הממשלה לפטר את נשיא ההתאחדות מוחמד דדקאן ולהציב בתפקיד את השר לחינוך גופני. פיפ"א הציבה לאיראנים אולטימטום להחזרת נשיא ההתאחדות לתפקידו, וברגע שהאולטימטום פג הוחלט ב-23 בנובמבר להשעות את איראן מכל פעילות. העונש בוטל אחרי פחות מחודש, כשהאיראנים הקימו בהתאחדות "הנהלת מעבר".

* ב-2010, אחרי ההדחה המוקדמת של ניגריה בשלב הבתים של המונדיאל בדרום אפריקה, החליט הנשיא גודלאק ג'ונתן להעניש את הנבחרת באמצעות הפסקת פעילותה לשנתיים. אחרי איומים בסנקציות חריפות מצד פיפ"א, הנשיא חזר בו וניגריה ספגה השעייה קצרה בלבד.

* באותו מונדיאל, בעקבות שביתת האוטובוס המפורסמת של שחקני נבחרת צרפת, התחוללה סערה פוליטית ברפובליקה. הנשיא ניקולא סרקוזי נפגש עם תיירי הנרי כדי לדון במה שקרה בדרום אפריקה, הפוליטיקאים ביקשו להתערב בנעשה בהתאחדות באמצעות ועדה פרלמנטרית אליה זומן נשיא ההתאחדות, ושרת הספורט רוזלין באשלו אמרה כי פיטוריו של המאמן ריימונד דומנק היו בלתי נמנעים. בפיפ"א כעסו כמובן והנשיא דאז ספ בלאטר איים: "בצרפת הפכו את הנבחרת לנושא לאומי, אבל ההחלטה נשארת בידי ההתאחדות. אנחנו נעזור להתאחדות ונגבה אותה, אבל אם לא תשלוט בנעשה אז צרפת תושעה מכל פעילות". זה נגמר בהתרעה הזו.

שרת הספורט לשעבר רוזלין באשלו עם הנשיא לשעבר ניקולא סרקוזי במשחק של נבחרת צרפת, 2007. GettyImages
קיבלו אזהרה מפיפ"א. רוזלין באשלו וניקולא סרקוזי במשחק של נבחרת צרפת/GettyImages

* נבחרת כוויית פספסה את מוקדמות מונדיאל 2018 ואת מוקדמות גביע אסיה 2019 בגלל עונש שקיבלה מפיפ"א. מאוקטובר 2015 ועד דצמבר 2017 הקפיאה פיפ"א את פעילות ההתאחדות המקומית, בעקבות השתלטות הממשלה על ההתאחדות, עד שהפרלמנט במדינה אימץ חוק המונע התערבות בגופי הספורט ואפשר למועדוני הכדורגל לבחור את יו"ר ההתאחדות.

* בעקבות מאבקי כוחות פנימיים בהתאחדות הכדורגל של פקיסטן שהוכרעו רק על ידי בית המשפט שהתערב ומינה מפקח מטעמו, החליטה פיפ"א על הקפאה בינלאומית של הכדורגל הפקיסטני באוקטובר 2017. חמישה חודשים לאחר מכן העונש הוסר, לאחר שהמפקח פינה את תפקידו ונבחרה התאחדות חדשה.

* לפני שנתיים, באוקטובר 2018, החליטה פיפ"א להשעות את סיירה לאון מחברות בארגון. זה קרה לאחר שוועדה ממשלתית הדיחה את יו"ר ההתאחדות אישה יוהאנסן ואת המזכ"ל כריסטופר קמארה בגלל חשדות לעבירות שחיתות. אלא שלממשלה כאמור אסור להתערב על פי חוקי פיפ"א, והעונש נותר על כנו במשך שמונה חודשים, עד שהשניים זוכו בבית המשפט. ההרחקה הזו, אגב, מנעה מסיירה לאון להיאבק על הכרטיס לאליפות אפריקה 2019 במהלך המוקדמות (הייתה במקום השני אחרי שני מחזורים), מה ששלח את גאנה וקניה לטורניר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully