וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגובה העיניים: מה אלכסנדר פשיץ' מסוגל לתת למכבי תל אביב?

4.10.2020 / 10:50

הוא מהיר ורבגוני ממרומי 190 הסנטימטרים שלו, כבש ובישל בצרורות בליגות שתאמו את מידותיו, ואחרי שהכיר במגבלותיו וגנז את חלום צמרת הכדורגל האירופי, הסרבי מגיע לכבוש את ליגת העל: "יש בו שילוב מיוחד עבור חלוץ, אבל מול בלמים טובים באמת הוא הולך לאיבוד". פרופיל

תקציר: פ.ס.וו איינדהובן - פורטונה סיטארד 0:1/ספורט 1

באוקטובר 2014 בישל אלכסנדר פשיץ' לאחד השחקנים המבטיחים בעולם. זה היה בפלייאוף ההעפלה לאליפות אירופה עד גיל 21, כאשר סרביה פגשה את ספרד. המשחק הראשון הסתיים ללא שערים, בגומלין בקאדיס ציפו המקומיים לטייל בקלילות, אך המציאות היתה שונה. בדקה ה-31 פרץ החלוץ הגבוה (1.90 מ') משמאל, העביר כדור רוחב, וסאול - אשר בדיוק תקע אז יתד בהרכב אתלטיקו מדריד בדרך לתהילה - דחק אותו לרשת שלו. ספרד של המאמן אלברט סלאדס נחשבה לנבחרת הטובה ביבשת. לא רק סאול היה, אלא גם איסקו, איקר מוניאין, מוניר, ג'רארד דאולופאו, חוסה גאיה וסרג'י רוברטו. הם היו אמורים לכאורה לזכות במדליות הזהב. בפועל, הם בכלל לא נסעו לטורניר. סרביה ניצחה 1:2 ועלתה על חשבונם, ופשיץ' לבש בגאווה את החולצה מספר 9.

באופן כללי, היתה זו תקופה נפלאה עבורו. באותם ימים הוא השתלב נהדר בהרכב הפותח של טולוז, אליה הגיע במקומו של עדן בן בסט. פשיץ' יצר שיתוף פעולה פורה עם וויסאם בן יידר בחוד, והשאיר על הספסל את מרטין ברייטווייט הדני. שישה שערים היו לו בעונת הבכורה בצרפת, וגם שישה בישולים - המאזן הטוב ביותר בקבוצה שהצליחה במשימתה להינצל מירידה. המאמן אלן קזאנובה שיבח אותו בכל הזדמנות, ובגיל 22 התקוות היו גדולות. זה לא ממש הסתדר לאחר מכן. בן יידר הפך לכוכב אמיתי, ומשתייך כיום לסגל נבחרת צרפת. ברייטווייט פילס איכשהו את דרכו אפילו לברצלונה. ופשיץ'? הוא חתם כעת במכבי תל אביב, בידיעה ברורה כי זו הרמה המתאימה עבורו. מצד שני, ברמה הזו הוא בהחלט נוהג לספק את הקבלות.

אלכסנדר פשיץ' ב-2015. GettyImages
בספרד לא ישכחו את ההדחה הכואבת. פשיץ' במדי סרביה הצעירה/GettyImages

יכול לשחק גם באגף

"במכבי יהנו ממנו מאוד. כשייכנס לעניינים, הוא יבקיע כ-20 שערים בלי בעיות, וגם יתרום למשחק הקבוצתי", מנבא העיתונאי הסרבי ולדימיר נובאקוביץ'. "הוא חלוץ טוב לליגה בסדר הגודל הזה. הייתי מגדיר אותו כאלברו מוראטה לעניים. יש לו יכולות רב גוניות, ובכוכב האדום בלגרד הוא חווה עונה מזהירה ב-2017/18", טוען העיתונאי דיאן סטנקוביץ'.

מזהירה זו לא מילה. אחרי שחזר למולדתו בתום ההרפתקה במערב אירופה, אשר כללה עונת השאלה מתסכלת על הספסל של אטאלנטה, הנתונים הסטטיסטיים שלו היו מטריפים. לצד 25 שערי ליגה היו לו גם 17 בישולים - כלומר היתה לו מעורבות ישירה ב-42 מתוך 96 הכיבושים של הקבוצה שזכתה באליפות משכנעת. פשיץ' אולי נראה כמו חלוץ רחבה קלאסי מהזן הישן, עם 190 סנטימטרים של גוף רחב ושרירי, אבל הוא הרבה מעבר לכך. "אלכסנדר מהיר מאוד יחסית לשחקן עם מימדים כאלה. בכוכב האדום השתמשו בו לא רק כמספר 9, אלא גם כקיצוני שמאלי. כאשר הוא משחק באגף, הוא אף משקיע המון בהגנה. הוא רץ בלי הפסקה, מכסה שטחים, לוחץ, עושה עבודה שחורה. השילוב הזה מיוחד למדי, והוא גם ממושמע טקטית", מספר סטנקוביץ'.

עוד בוואלה!

מכבי תל אביב הודיעה על החתמת אלכסנדר פשיץ'

לכתבה המלאה
אלכסנדר פשיץ' במדי הכוכב האדום בלגרד ב-2018. GettyImages
יכולות מפתיעות יחסית לגובהו. אלכסנדר פשיץ' בכוכב האדום/GettyImages

עלה לבוגרים בגיל 16

הנחישות והנכונות להשקיע כדי להצליח איפיינו אותו תמיד, והוא בלט לטובה עוד באקדמיה של רדניצ'קי ניש - עד כדי כך שהפך זמן קצר אחרי שחגג את יום הולדתו ה-16 לשחקן הצעיר ביותר בתולדותיה. הנסיקה הזו שיכנעה אותו לבחור בכדורגל על פני כדורסל. כנער, בשל גובהו, התעניין פשיץ' מאוד בכדור הכתום, והצטיין במיוחד בזריקות לשלוש. הוא גם השתעשע בטניס, שם משמש עבורו נובאק דג'וקוביץ' האליל האולטימטיבי, ואף היה אלוף סרביה לילדים בריצה ל-100 מטרים. משפחתו תמכה בכל תחביביו, והתמסרה בשלב מסוים לשאיפתו להפוך לכדורגלן מקצועני. כאשר חתם בגיל 16, מיד אחרי הבכורה בניש, במדי אופי כרתים, התפטר אביו מעבודתו ונסע איתו לאי היווני על מנת להקל על התאקלמותו.

החוויה הזו נגמרה בסכסוך עם ההנהלה, והמשך הקריירה היה מוזר יחסית. בגיל 18 נדד פשיץ' לשריף טירספול, המועדון המושחת מהמובלעת הרוסית של מולדובה, בה החיים מזכירים מאוד את ברית המועצות של פעם. אחרי שזכה בשתי אליפויות וקרע רשתות, הוא קיבל הצעות לא רעות מאוקראינה, אך בחר לחזור לסרביה ולחתום ביאגודינה. "לפעמים עדיף לקחת צעד אחורה כדי להתקדם שניים קדימה", הוא הסביר - וההימור הזה היה מצוין עבורו. עונה חיובית בליגה הסרבית הביאה זימון לנבחרת הצעירה, גרמה להתעניינות מצד גנק וטוונטה, ואז נכנסה גם טולוז לתמונה.

אלכסנדר פשיץ' ב-2015. GettyImages
התחיל כהבטחה גדולה, סיים כפלופ. פשיץ' בטולוז/GettyImages

בטולוז הישוו אותו לז'יניאק

"הוא שחקן פנטסטי שמשלים את בן יידר. הוא תמיד במצב רוח טוב ובעל גישה חיובית. הוא מזכיר לי את אנדרה פייר ז'יניאק", התפייט קזאנובה. בעולם המושלם, זה היה אולי מצעיד את פשיץ' לגבהים משמעותיים הרבה יותר, אך המאמן שתמך בו פוטר לפני סוף העונה המבטיחה ההיא. מחליפו, דומיניק אריבאז', ראה את הסרבי מזווית אחרת לגמרי, העונה השניה היתה מאכזבת באופן קיצוני, ובשורה התחתונה מגדירים אותו אוהדי טולוז כפלופ. מאידך, הם גם יודעים העריך את התכונות האישיות שלו. "פשיץ' התנהל כמו מקצוען מופתי גם כאשר התייבש על הספסל. מבחינה חברתית, לא היו טענות כלפיו", מספר מנהל אתר האינטרנט המוביל של אוהדי טולוז.

באטאלנטה ראו בו פוטנציאל, ואירגנו השאלה עם אופציה לרכישה. פשיץ', שהתלהב מאוד מההזדמנות לנסות את מזלו בכדורגל איטלקי, טוען כי משחק הגביע מול פסקארה בו כבש ובישל בניצחון 0:3 היה אחד הטובים בקריירה שלו. הוא השתייך לסגל המבטיח של המאמן ג'אן פיירו גאספריני, אשר החל להתגבש בדיוק אז למכונה ההתקפית המדהימה של היום. אז גם התברר לו שזו לא בדיוק הרמה הנכונה עבורו, ובליגה הסתפק הסרבי בשש הופעות קצרות כמחליף. אולי היה מסקרן עבורו להתארח אצל יובנטוס ולנסות להבקיע מול ג'יג'י בופון, אך בשורה התחתונה זה היה הסוף מבחינת השאיפות הגדולות באמת בקריירה שלו.

ג'אן פיירו גאספריני מאמן איטלקי. Tullio M. Puglia, GettyImages
העניק לפשיץ' שש הופעות קצרות כמחליף בלבד. ג'אן פיירו גאספריני/GettyImages, Tullio M. Puglia

"הולך לאיבוד מול בלמים טובים באמת"

הכוכב האדום השקיע אז סכום עתק במונחיה, כ-750 אלף יורו, כדי להביאו הביתה לבלגרד, ולא הצטערה. בתחילת עונת 2016/17 הכבירה אף הבקיע פשיץ' שער קריטי ביותר מול קראסנודר הרוסית במוקדמות הליגה האירופית, אשר סלל את דרכה של הקבוצה לשלב הבתים - הישג שהתקבל בקרב האוהדים כבשורה בקנה מידה היסטורי. ואולם, בשלב הבתים עצמו, למרות כושר ההבקעה הסנסציוני בליגה הסרבית, לא פתח פשיץ' בהרכב באף משחק, והסתפק בפירורים.

"העניין הוא שהמאמן לא סמך עליו מול היריבות החזקות. מול הגנות נחותות, פשיץ' יכול להיות יעיל מאוד. הוא שומר על הכדור, משחק היטב עם הגב לשער, נייד, מנצל את הגובה שלו, יש לו משחק ראש טוב, יוצר מצבים עבור עצמו ועבור אחרים... כל זה מצוין, אבל מול בלמים ברמה גבוהה הוא עלול ללכת לאיבוד. לא ראו בו חלוץ של המשחקים הגדולים. אם היה מרוכז יותר, אולי היה מצליח גם בליגות הבכירות, אך בסופו של דבר זה לא המצב. גם בנבחרת אף פעם לא היו זקוקים לו", אומר נובאקוביץ'.

"יעשה חיים מול קרבאח וסיבאספור"

ההבנה הזו גרמה לפשיץ' להעדיף פרנסה קצת יותר קלה בשנתיים האחרונות. הוא שמח להצטרף ב-2018 לאל איתיחד הסעודית, והסביר: "היו לי גם הצעות מאירופה, אבל זו היתה המשתלמת ביותר עבור כולם, ורציתי שהכוכב האדום תקבל תגמול נאות. המועדון הזה החזיר אותו למסלול כשהייתי במשבר, וזו דרכי להודות לו". מהמפרץ הוא הושאל במהרה לסיאול, והיה אחד החלוצים הטובים בליגה הקוריאנית ב-2019, עם 10 שערים. "הוא חלוץ טוב שיודע לסיים מהלכים ברחבה. פציעות בכף רגלו וסכסוך עם המאמן הגבילו אותו, אבל בגדול הוא הותיר רושם חיובי. הוא גם בחור נחמד מאוד שהיה ידידותי עם התקשורת", אומר העיתונאי המקומי פול ניט. על הדרך, תרם השנה הבחור הנחמד 50 אלף יורו כדי לרכוש ציוד רפואי לבתי החולים בניש במסגרת המאבק בקורונה.

אז עכשיו הוא מגיע לליגת העל, בה כישוריו עשויים לבוא לידי ביטוי. בגיל 28, הוא לא שחקן שאפשר להשביח ולמכור ברווח. הוא חלוץ מגוון עם ניסיון עשיר שהובא כדי לספק תועלת כאן ועכשיו. "ההגרלה של מכבי תל אביב בליגה האירופית נוחה, ואני מאמין שפשיץ' יעשה חיים מול קרבאח וסיבאספור. נגד ויאריאל זה כבר סיפור אחר, אבל הוא יכול לעזור לקבוצתו לעבור שלב", אומר נובאקוביץ'. בזירה המקומית בישראל, צופים לו העיתונאים שמכירים אותו הצלחה. בהתחשב ברזומה במולדובה, סרביה וקוריאה, וגם בעונה הראשונה במדי טולוז, התחזית הזו הגיונית. פשיץ' אינו גאון, אך הוא עשוי להיות השחקן הנכון במקום הנכון כדי למלא תפקיד שהיה חסר לאלופה הישראלית עד כה.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully