וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדורסלן נבחרת ישראל לשעבר, משה (מוסה) דניאל, הלך לעולמו

1.6.2020 / 17:30

שחקן ומאמן העבר, מחלוצי הכדורסל בישראל, מת בגיל 89. אביו של מוטי דניאל שיחק בנבחרת שהופיעה לראשונה באולימפיאדה ובאליפות העולם, זכה בחמש אליפויות כמאמן נשים ואימן גם את נבחרת ישראל לבנות

משה (מוסה) דניאל ז"ל. אתר רשמי, אתר רשמי
משה/אתר רשמי, אתר רשמי

עצוב: משה (מוסה) דניאל הלך היום (שני) לעולמו בגיל 89. דניאל, מחלוצי ענף הכדורסל בישראל, אביו של מוטי דניאל וסבו של שון דניאל, יובא למנוחת עולמים ביום שלישי בשעה 17:00 בבית העלמין בקיבוץ חולתה.

דניאל, יליד חיפה, שיחק במדי נבחרת ישראל בהופעותיה ההיסטוריות באולימפיאדה, באליפות אירופה ובאליפות העולם בשנות ה-50. הוא לבש את מדי הפועל חולון בימיה הראשונים, וגם חזר כדי לסיים בה את הקריירה. בין לבין שיחק גם בעונת הבכורה של הליגה הישראלית בהפועל מעיין ברוך, ואחר כך באשדות יעקב.

הוא פרש ממשחק בגיל 28, ועבר מיד לקריירת אימון שנמשכה 32 שנים, עד 1990, בכדורסל הנשים. הוא זכה בחמש אליפויות ובשלושה גביעי המדינה עם הפועל תל אביב ואליצור תל אביב, ואימן גם את נבחרת הנשים.

מוסה דניאל עם נבחרת ישראל. Creative Commons, Creative Commons
משה דניאל/Creative Commons, Creative Commons

"שיחקתי יחף, ופעם אפילו קנסו אותי בלירה בגלל זה", סיפר לי בעבר בריאיון. "לא היו לנו טרנינגים, ואחרי האימונים במגרש של הפועל פתח תקווה היינו נשארים לישון בחדר ההלבשה בבריכה. כשהיינו נוסעים למשחקי חוץ בליגה, רצינו לחסוך עלויות - אז היינו משחקים נגד שלוש קבוצות בתוך יום וחצי, ובדרך מעמיסים ומובילים 'זיפזיף' [גרגירי חול משפת הים שיועדו לאתרי בנייה]. עבדתי עשר שעות ביום ברפת, ושיחקתי גם בנבחרת ישראל בכדורעף. היום מוציאים שחקן אחרי שבע דקות, כדי שלא יהיה עייף ברבע הבא. אצלנו לא היו דברים כאלה. מי בכלל היה עייף?

"אני הייתי שחקן אגרסיבי מאוד. זה היה אחד הקלפים החזקים שלי", גילה באותו ריאיון. "לא מזמן פגשתי אחד השחקנים מהימים ההם והוא אמר לי: 'אתה לא יודע כמה פחדנו ממך'. פעם שיחקנו עם חולון נגד גבעת ברנר. עמי שלף ז"ל, שהיה נגדנו, התחיל להתעסק עם חברי לקבוצה עופר אשד ז"ל. אמרתי לו: 'אל תריב עם הילד, בוא תריב איתי'. בוא נגיד שכשירדתי להגנה, עמי פתאום התעלף. המרפק שלי פגש אותו איכשהו. האמת היא שנבהלתי.

ריאיון עם משה (מוסה) דניאל ז"ל לרגל קבלת פרס יקיר העיר חולון

"בארבע שנים בנבחרת קלעתי 23 נקודות. הכדורסל היה שונה אז. שיחקו חמישה שחקנים, אבל לא יחד. היו שני מגינים ושלושה מתקיפים. אסור היה לנו לעבור את החצי. אם העזתי לכדרר, המאמן היה מסתכל עלי כאילו אני משוגע. על לזרוק לסל בכלל לא חשבתי".

לפני שנה סיפר לוואלה! ספורט על המתח הפוליטי שעמד מאחורי השתתפותה הראשונה של ישראל במשחקים האולימפיים, בהלסינקי ב-1952. "קיבלנו הוראה מפורשת שאם ספורטאי מגרמניה המערבית יזכה במקרה במדליית זהב, וההמנון יתנגן, עלינו לצאת מהמנהרה ולא לשהות באותו זמן באיצטדיון". הדריכות עלתה לקראת ריצת הגמר ל-1,500 מטרים, שאליה הופיע ורנר לוג הגרמני כפייבוריט ברור. "בהתחלה אמרו לנו לא ללכת לצפות בתחרויות באותו יום, אבל הלכנו. בסופו של דבר הוא לא זכה בזהב. רץ מלוקסמבורג [ז'וזי ברטל] ניצח אותו, והציל גם אותנו וגם אותו".

משה (מוסה) דניאל. באדיבות המשפחה, אתר רשמי
"שיחקתי יחף, ופעם אפילו קנסו אותי בלירה בגלל זה". משה/אתר רשמי, באדיבות המשפחה

הפועל חולון פירסמה הודעת תנחומים: "המועדון מרכין ראשו עם לכתו של משה (מוסה) דניאל, שחקן הקבוצה בסוף שנות ה-50. אנו שולחים תנחומים וחיבוק גדול למוטי ושון דניאל, שחקני הקבוצה בעבר, בנו ונכדו של מוסה, ולכל בני המשפחה. למוסה זכויות רבות בכדורסל ובכדורעף הישראלי. יהי זכרו ברוך".

ממנהלת ליגת העל נמסר: "אנו מרכינים ראשנו עם לכתו מאיתנו של משה (מוסה) דניאל, מחלוצי ומייסדי הכדורסל הישראלי, שחקן נבחרת ישראל לשעבר, מאמן עבר עתיר הישגים שהעמיד אחריו שושלת כדורסל מפוארת. תנחומינו לבנו מוטי ולכל משפחתו. יהי זכרו ברוך".

מכבי תל אביב שיגרה גם היא הודעת תנחומים: "אנחנו משתתפים בצערו של מוטי דניאל, מכוכבי הקבוצה במשך תשע שנים ומנהל נבחרת ישראל, על לכתו של אביו משה (מוסה) דניאל - שחקן בעצמו, לוחם, איש חינוך ובין היתר מאמן קבוצת הנשים של מכבי תל אביב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully