וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האתגר הגדול של השופטים לקראת חידושה של ליגת העל

13.5.2020 / 10:30

למה דווקא האנשים עם המשרוקית מודאגים מכך שהמשחקים יתקיימו ללא קהל, ניהול 61 משחקים ב-40 ימים ("מתייחסים לזה כמו לחודש מונדיאל") וכאב הראש הגדול הצפוי למשבץ איתן תבריזי

דוברות בית"ר ירושלים

61 משחקים במשך 40 ימים, זו המשימה שניצבת בפני שופטי ליגת העל עם חידוש הליגה ב-30 במאי. 30 משחקים ב-10 מחזורים בפלייאוף העליון, 28 משחקים בשבעה מחזורים בפלייאוף התחתון ועוד שלושה משחקי גביע המדינה, שני החצאים והגמר. השבוע קרא מנכ"ל איגוד השופטים למשימה הצפויה: "משימת המונדיאל". יריב טפר הקביל בשיחות סגורות את מה שמצפה לשופטים למשחקי גביע העולם. "אנחנו מתייחסים לפלייאוף ולכמות המשחקים שמצפה לשופטים כמו לחודש של מונדיאל", התחייב.

ביום שני השבוע הגיעו מספר שופטים לאימון כושר שנערך להם במתקן האימונים של הנבחרות בשפיים. זה היה אימון רשות, אבל הגיעה אליו כמות נכבדה של שופטים שלא היו בפעילות כבר חודשיים. הערב זה כבר יהיה אימון חובה וביום ששי בבוקר יערך להם במסגרת האיגוד עוד אימון רשות. במקום כינוס מקצועי שנערך אחת לשבועיים, גם הוא כמו אימוני הכושר בשפיים, יקיימו מחר השופטים שיחה מקצועית באמצעות יישומון הזום. זו התכנית עליה החליטו באיגוד עד שהליגה תחזור. שלושה אימוני כושר שבועיים, אחד מהם חובה, ואימון מקצועי בו ייבחנו אירועים שנויים במחלוקת לקראת החזרה לשפוט על המגרש ולא פחות קריטי באמצעות מסך הווידאו.

זיו אדלר שופט כדורגל. ברני ארדוב
כמות משחקים חסרת תקדים. זיו אדלר/ברני ארדוב

לא בכדי ביקשו באיגוד השופטים מכל סגל 17 שופטי ליגת העל לפנות להם את הלו"ז עד כמה שאפשר לקראת החזרה למגרשים. בניגוד לשחקנים שחייבים בבידוד ביתי, השופטים יכולים לצאת לעבוד כרגיל ולמעט אוראל גרינפלד לכולם יש עבודה יומית. הצורך בזמינות גבוהה נובע כאמור מלו"ז המשחקים הצפוף וגם מן העובדה שבניגוד לספרד למשל, מערכת ה-VAR בישראל תפעל כרגיל. במהלך העונה, עד משבר הקורונה, ניתן היה לראות לא מעט מקרים בהם שופטים לא זכו לשיבוץ במשך מחזור, שניים ואפילו יותר אם שגו מקצועית בצורה חמורה. היחס לטעויות של שופטי ה-VAR היה אף יותר נוקשה ויהיה מעניין לראות כיצד באיגוד יתייחסו לטעויות השופטים ב-40 ימי הכדורגל ומה לעשות, כי טעויות בטוח יהיו.

קאדר השופטים הוא סביר מבחינת כמותו, אבל אם יצטרכו להשעות שופטים בשל טעויות, יהפוך השיבוץ למשימה אפילו קשה יותר מכפי שהיא תהיה גם כך. לא במקרה אמר השבוע גורם באיגוד השופטים: "אני לא מקנא באיתן תבריזי. להיות משבץ השופטים בחודש כזה זו משימה כמעט בלתי אפשרית".

שופט הכדורגל איתן תבריזי במהלך ערב גאלה של ההתאחדות לכדורגל. קובי אליהו
"משימה כמעט בלתי אפשרית". תבריזי/קובי אליהו

אבל דומה שהאתגר הגדול דווקא מגיע ממקום לא צפוי ואפילו מפתיע. מסתבר שהעובדה שהמשחקים צפויים להיות ללא קהל ביציעים, היא לא רק הבעיה של השחקנים. גם עבור השופטים מדובר באתגר גדול עליו מרבים לדבר בין השופטים בימים האחרונים. "כשאתה שופט משחק עם קהל, כל שכן משחק גדול עם הרבה מאוד קהל, זה לעתים מאוד נוח", הפתיע אתמול אחד מבכירי השופטים. "כשיש קהל, מה שקורה על הדשא בין השחקנים נבלע ובטח ששופט לא שומע הערות של מאמנים מהספסלים. דווקא כשאין אוהדים באצטדיון.

וכשאין קהל שעושה רעש, שופט ישמע את הכל ולעתים שחקנים לא שמים לב למה שהם אומרים וזה עלול להיות בעוכריהם. שופט בפלייאוף הקרוב יצטרך להחליט האם הוא שומע כל דבר ואיך הוא מתמודד עם זה שאת הכל ישמעו. הערות וטענות יכולות לפעמים להגיע למקומות לא טובים וזה אתגר מאוד גדול גם לשופטים וגם לשחקנים ולמאמנים שרגילים לפלוט דברים שלא זוכים להתייחסות ועכשיו זה עלול להוביל להרחקות". שופט נוסף סיפר באותו עניין: "הרבה שופטים יודעים להפעיל את השכל הישר ולא לשמוע הכל כשיש משחק עם הרבה קהל. מה אתה עושה כשאין קהל במגרש ואת ההערה של השחקן שמעו גם יתר השחקנים?".

שופט כדורגל בליגת העל בימי שגרה מוצא את עצמו מתכונן בדרך כלל למשחק אחד בשבוע. עם הליגה הלאומית שתשוחק במקביל בימים שני וחמישי, מצפים לשופטים גם שלושה משחקים בשבוע. זה מינון כמוהו לא היה מעולם בכדורגל הישראלי והוא מהווה כאמור אתגר עצום לשופטים ולאיגוד כולו. איך אמר שופט השבוע: "לקבוצות יהיו כנראה חמישה חילופים וזה יקל קצת על העומס שלהם. אצלנו השופטים לא השתנה שום דבר ואין שום עזרה חדשה. כמו שלקבוצות יהיה סופר מעניין לראות איך הן מתמודדות עם החודש הזה, גם לנו השופטים זה עניין מסקרן שיכול להסתיים בצורה הכי יפה ומכובדת וגם עלול להיות פחות מוצלח".

  • עוד באותו נושא:
  • ליגת העל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully